Din guide till de mest havererade bygg- och infrastrukturprojekten

7:03 17 Nov 2015

Jag befinner mig för tillfället i Boston. Det fick mig att börja tänka på mina favoriter bland världens havererade bygg- och infrastrukturprojekt, eftersom ett av dem återfinns här. Någon kanske kan undra vad tung infrastruktur och byggindustri har med Nöjesguidens uppdrag att göra, men då har man inte förstått mycket. Säg det nöje som skulle existera om vare sig byggnader eller infrastruktur inte fanns (förutom skogsrave). Därför kommer här en lista över fyra riktigt havererade bygg- och infrastrukturprojekt:

4. Big Dig i Boston
Boston skulle lägga om motorvägar i innerstaden för att skapa en bättre trafiksituation. Det skulle kosta 20 miljarder kronor men verkar i stället landa på 200 miljarder. Att det skulle ta 25 år att färdigställa var inte heller planerat.

3. Brandenburg-flygplatsen i Berlin
Berlins nya storflygplats skulle öppna 2011 men de kämpar fortfarande på med färdigställandet. Inte minst eftersom man har anlitat folk med bristande kvalifikationer. ”Alla trodde att jag var ingenjör även om jag aldrig hade sagt att jag var det, men jag sa heller aldrig emot dem”, berättade planeringschefen för brandsäkerhetsssystemet för att ta ett exempel. 

2. Ciudad Real-flygplatsen i Spanien
20 mil söder om Madrid byggdes en ny flygplats för en miljard euro. Man hoppades på 10 miljoner passagerare om året men kom som mest upp i några tusen. Flygplatsen såldes tidigare i år till några kineser för 10 000 euro. Värdeminskningen har alltså varit betydande. Men 2013 kom flygplatsen äntligen till användning för ett helt annat ändamål, då Volvo Trucks-reklamen The Epic Split spelades in där. En bra revansch trots allt!

1. Ryugyong-hotellet i Pyongyang
På 1990-talet aviserade Kim Jong-Il att Pyongyang var på väg att få OS (ett tämligen ogrundat påstående) och började bygga vad som skulle bli Asiens högsta hotell, 330 meter högt. Kostnaden uppskattades till två procent av Nordkoreas BNP. Efter att hela betongstrukturen byggts färdigt upptäckte man emellertid att hisschakten var sneda så att det inte skulle gå att åka hiss överhuvudtaget, en besvärande omständighet i en 105-våningsbyggnad. I dag, 28 år efter byggstart, försöker man på nytt färdigställa hotellet. Vi får se hur det går.

En kommentar | “Din guide till de mest havererade bygg- och infrastrukturprojekten”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Waingro skriver:

    Relaterat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG

Mest läst på NG
Tillbaka
Mer inlägg