6:23 10 Nov 2014

Rasism i Hollywood återvänder — likt filmstadens alla franschises — varje år ännu mer påkostad. Senaste exemplet vi kan se vid horisonten är Ridley Scotts nya bibliska epos Exodus där historien om Moses skildras med hjälp av filmvärldens kändaste och vitaste skådespelare. För hur mycket smink och skägg du än pryder Aaron Paul med så är han fortfarande en methkokande vit loser och inte Joshua, en av israeliternas mest prominenta figurer i Toran.

En som har upplevt Hollywoods långa historia av rasism är den legendariska skådespelaren och musikern Harry Belafonte. Redan 1959 tog han ställning mot filmlandskapets ojämlikheter med den postapokalyptiska sci-fi-rullen The World, the Flesh and the Devil. Handlingen kretsade kring jordens tre sista överlevare efter ett atombombskrig — en vit kvinna samt en svart och vit man. Det gick väl knappast att sticka under stolen med hur rasismen gentemot afroamerikaner inspirerade filmen och än idag — 45 år senare — så är Belafonte redo att kämpa mot de fördärvande strukturerna i samhället.

Under helgen tog den 87 år gamla veteran emot Jean Hersholts Humanitära Pris för hans år som aktivist. Priset mottogs vid Oscars-associerade Governors Awards och Belafonte gav publiken ett brandtal med en tillbakablick på Hollywoods historia av rasfördomar. Ni kan ta del av hans långa anförande nedan som tar sin början vid begynnelsen med kända inskränkta verk likt KKK-hyllningen Birth of a Nation men finner mot slutet ett hopp för framtiden. Det är 12 minuter fullpumpade av visdom från en man som har upplevt den strukturella rasismen vid dess front och kämpar än idag för en progressiv värld där Batman inte spelar en av Bibelns huvudkaraktärer.

6:30 5 Nov 2014

We are just some kids with computers some genius ideas that caused them to laugh at me.

Sanningen är att gruppen thestand4rd endast är ett gäng ungdomar och med deras debutalbumet är kanske en genistämpel på sin plats? Jag tvivlar i alla fall på att någon skrattar åt denna talangfulla Minnessota-kvartett för nuvarandet. 
 
Nyligen rapporterade jag att de hade givit oss årets kanske underligaste tillkännagivande av ett album där den excentriske DJ Khaled skanderade ”we the best” — och ja nog understryker det självbetitlade albumet detta faktum.
 
 
För att vara fyra killar med en rad varierande sound har Spooky Black, Allan Kingdom, Bobby Raps och Psymun skapat en helt egen ljudbild tillsammans med The Weeknds producent Doc McKinney. Från Spookys kyligt melankoliska borderline rnb dränkt i reverb till Allans färgstarka livsfilosfi med finstämda synthar — spåren av tidigare arbeten möts här i mitten vilket resulterar i något helt nytt för dessa progressiva rnb- och rapartister. 
 
Här angränsar redan nämnda musikaliska yttringar till minimalistisk och djup housemusik. Produktionens avskalade essens med tätt vibrerande kicks till hjärtslag tillåter därmed thestand4rd att inta huvudrollen med bravur och bli albumets sanna livskraft. Denna elva spår långa skapelse är visserligen underlig i sin smått schizofrena ton men varje artists unika drag har skapat något lika drömliknande som storslaget. Som att vagas till sömns i en skog fylld av fantasiväsen med utsikt över ett oändligt himlavalv — och all komplementerande tonårsprosa du har vänta från thestand4rd.
 
Enligt dem själva delades arbetet kring albumet upp broderligt bland alla medlemmar där Psymun är den enda att inte låna ut sin röst. Faktumet att dessa fyra knappt kände varandra för ett år sen är därmed ännu mer häpnadsväckande och det går inte att hymla med förväntningarna på deras framtid. Spooky Black är ju endast 16 år och något säger mig att han snart simmar under vattenytan med farsan DJ Khaled — och en gigantisk champagneflaska tät intill munnen.                        
 

 

Nog för att vi visste att kvinnorna i fängelsedramat Orange is the New Black inte tar någon skit — men skådespelerskan Lea DeLaria gjorde nyligen fiktion till fakta.

I Netflix-serien är hon känd som Boo Boo, fången med en fallenhet för sarkasm och aggressiva utbrott. I verkliga livet är hon känd som den första öppet homosexuella komikern att uppträda på en late night-scen. Tro därför inte att hon vände ryggen till när en man börjar predika om den homosexuella synden — tvärtom.
 
Little girl. Don’t make me go mental on you.
 
 

6:30 4 Nov 2014

Jag var minst sagt tveksam när Kendrick Lamars senaste singel i blev ett med världen. Detta försök till upplyftande och högmodig prosa var en snöboll i helvetet för många fans av den mörka tonen vi fann på rapparens debutalbum Good Kid m.A.A.d. City. Alla som såg en Nas förfärades nu av chansen att ”vår tids Bob Dylan” — som är ett äkta citat från Pharrell, tro det eller ej — verkligen tog åt sig efter Grammy-förlusten mot Macklemore. För vi vet alla vad ljudet av en galen Isley Brothers-sampling och utomjordiska rösteffekter betyder — hen är en del av illuminati nu.

Okej, en del där ute känner kanske att det börjar bli lite väl mycket Zeitgeist över det här inlägget, turligen nog har jag en överraskning — i har nämligen fått en musikvideo. Även ifall jag inte finner låten medryckande kan jag ändå medge att resultatet är väsentligt bättre i detta fall. Det blir till en visuell tidresa genom Kendricks gamla kvarter kantad av bråk, dans och en färstark ljussättning som fångar funk-eran. Såg vi förresten Ron Isley gör en cameo? Passande.

Någonstans är mitt hat för låten glömd, kanske är det just en dansant sommarkväll som kan göra mig till ett fan av otyget?   

 

7:17 3 Nov 2014

När jag säger A Most Violent Year så är ditt svar måhända va? Låt mig därför göra en liten introduktion:

  • Det är en film som utspelar sig under det mest våldsamma året i New Yorks historia där en familj försöker hålla sitt företag levande genom korruption och urartat våld.
  • Den är regisserade — samt skriven — av J.C. Chandor som spenderade hela förra året tillsammans med Robert Redford på en sjunkande båt.
  • I huvudrollerna kan vi se den blivande Star Wars-superstjärnan Oscar Isaac och — snart ditt förstaval till en framtida oscarsstatyett — Jessica Chastain.

Den värld Chandor tycks vilja skapa dryper av nostalgiskt vurmande och jag kan inte klaga. Ifall denna förödmjukelse är den mest minnesvärda scenen från American Hustle enligt dig — eller att du fann The Wolf of Wall Street lite utdragande och för koksad — så borde du spana in trailern till A Most Violent Year. Året var ändå 1981 och maffian var sådär älskvärt skogstokiga i ögonen på en Martin Scorsese som älskade att blottlägga dem.