Johan Jureskogs hamburgerkränkning

8:30 26 Maj 2016


Foto: McDonalds.

Som vissa av er kanske känner till har stjärnkocken Johan Jureskog ett TV-program om hamburgare på TV3 med namnet Världens bästa burgare med Johan Jureskog och Malin Gramer. Kanske inte det mest kreativa namnet på ett tv-program, men vem är jag att döma!

Vid sidan av att göra tv är Johan även aktuell med ett samarbete för McDonalds, där en av hans burgare tillfälligt finns på menyn för att ge lite fine dining-glans till alla svettiga pommes frites och ljumma lökringar på resten av menyn. Nu har Aftonbladet rapporterat att en av matgästerna blev så pass BESVIKEN och illa berörd av denna hamburgare att han skrev ett inlägg på Johan Jureskogs facebooksida. Inlägget hann komma upp i över 3000 likes.

McDonalds Johans ‘signature burger’ ser mer ut som Johans ‘Road Kill’. Om den här skall efterlikna din tävlingsburgare så förstår jag varför det inte blev topp 10…

Läser från McDonalds hemsida, där står citatet ‘Den här burgaren är jag’. Då måste jag fråga dig: Johan Jureskog, hur mår du egentligen?”.

Något av det värsta jag vet är när personer ska använda Facebook för att klanka ner på ett företag på grund av en bagatell samtidigt som de fiskar likes. Typ ”JAHA COOP VAD TYCKER NI OM ATT ER OTREVLIGA KASSÖRSKA SA SÅHÄR TILL MIG HÄROMDAGEN” och sedan förvänta sig en offentlig ursäkt och kompensation, helst gratis mat i minst ett år.

Inlägget på Johans facebook var inte ett undantag, och Johan Jureskog blev ännu mer sur. Så pass sur att han beslutade sig för att TA BORT sin Facebook helt och hållet!

”Är jag inte nöjd med min mat, då säger jag till restaurangägaren eller servitrisen. Jag hänger inte ut någon på sociala medier och smutskastar andra människor. Det är inte jag. Jag är en av Sveriges absolut bästa kockar. Då är det klart att det är jättekul att smutskasta mig.

Vill man mig någonting kan man komma till Rolfs kök eller AG. Där står jag. Jag tar det här extremt personligt och jag blir jätteledsen.”

Det hade varit lätt att avfärda Johan Jureskog som ännu en vit kränkt man, men jag KÄNNER faktiskt med honom i det här!!! Han kanske har relativt låg smärttröskel som tar bort sin Facebook efter ett negativt inlägg i loggen, men har man ett problem kan man faktiskt ta det med personalen direkt. Inte spara sig till Facebook för att håva in likes och billiga poänger på köpet. Man ba wow, vilken nyhet att hamburgare på McDonalds inte alltid är jättegoda och ser ut som i reklamen!

Det kanske är lite överdrivet att ta bort sin Facebook helt och hållet, men jag undrar mest vad man har för överdriven tilltro till McDonalds om man som matgäst går dit och förväntar sig att bli serverad en gourmetupplevelse. Liksom, kom igen. Ta en plusmeny och tre dipsåser och var glad istället!

11 kommentarer | “Johan Jureskogs hamburgerkränkning”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Tove skriver:

    Mja och Nja. Det är skitbra att man kan klaga på stora företag offentligt. Det har liksom gett konsumenterna lite makt tillbaka.
    Hur många storföretag har du försökt nå på telefon eller mail för att klaga eller berätta om att du blivit felbehandlad? Nada antagligen. Men då kan jag säga till dig att det är väldigt få gånger som kundservice är lika ”öppen för kritik” och vänlig som personen/personerna som tar hand om deras FB och twitter.
    Undra varför? Jo, för att det slår tillbaka om dom behandlar kunder som skit offentligt. Pga alla dessa fruktansvärda like-fiskningar och grejer. Det finns hundra exempel på det här i sminkbranchen – kolla bara på kylie jenners lip kit som hade en skitdålig pensel som var under all kritik, men hände det någonting förrän Jeffree Star slammade produkten offentligt? Fick någon av dom som fått felaktiga produkter och kontaktat kundtjänst nya grejer hemskickade eller pengarna tillbaka innan det? NEJ.
    Det är liksom inte synd om Coop, MCD, pressbyrån etc. Det är företag och dom har valt att finnas på sociala medier och vet precis vad det innebär. Dom kan ta’t.

    Sen i det här specifika fallet håller jag med dig för att gå på den här kocken som om han hade ett personligt ansvar för varje burgare på MCd är ju crazytown. Tråkigt att han mått dåligt över det såpass att han tog bort sin FB, men jag förstår honom.

  2. Carl skriver:

    Jag råkade ut för den hamburgaren i ett svagt ögonblick. Riktigt dålig kvalité med två frysplättar på varandra. Fick idissla ner det.

  3. Joel skriver:

    Jag tyckte att new york var fett god! Var inte ledsen Johan. Gör en vegoburgarkampanj ala max nästa gång och se likesen trilla in!

  4. Erik skriver:

    Det är en Mcdonald’s-burgare. Vad förväntar sig folk? Tycker att han gjort en ganska bra jobb med tanke på förutsättningarna.

  5. Nicklas skriver:

    Men då återstår ju frågan om varför Johan känner att han behöver McD? Om han redan gör en så god burgare är väl knappast McD rätt ställe att sälja sin matlagning på. Välj en annan kanal eller sluta gnäll om folk tycker illa om burgaren, som om det inte är skrivet i sten redan att allt McD gör suger fett! Om man söker billiga pengar får man ta billiga påhopp också.

  6. Josefin skriver:

    Jag har en kollega som faktiskt har sagt till honom på AG och berättat att köttet var segt. Hans svar var ”Jaha”…..

  7. Tessan skriver:

    Hahah kocken verkar ha ett stort men känsligt ego! Kan ju också känna att mcdonken inte direkt talar för kvalité och det är lite knasigt att tro att det ska vara gourmet. De flesta är ju införstådda med det och märkligt att klaga kanske men bästa är ju att kocken blev helt förstörd efter 1 klagomål (?!) Han borde ju ha fattat att hans ”kvalitetsstämpel” flög ut genom dörren den dag han signade med mcdonken.. Folk alltså!!

  8. Sigg skriver:

    Haha men fb-inläggets slutkläm vaar ju rolig får du erkänna. Tycker det e rätt trevligt när folk skriver lite skojfriska klagomål till företag på facebook. Behövs i flödet av ”vilket djur är din själ”-tester och 40 bilder på någons hund

  9. Ulf skriver:

    Klaga på restaurangen, häng inte ut Jureskog som personligt ansvarig, det är inte fair. Bästa std-burgarna med hög kvalitet = BK. Sämst, enligt mig: MAX (mest klägg) mest mediokert: Donken.

  10. Anna skriver:

    Håller verkligen inte med dig här, Frans! (Obs, mycket ovanligt!) Men är man en grym kock och säger att man pysslar med kvalitet så kanske man inte ska göra ett samarbet med McD. Är ju årets största skämt! Jag tycker absolut att han får ta att att folk snackar skit om hans burgare! Han gör det ju endast för pengarna, värsta sellouten, och sen grinar om han inte är ansvarig för burgarna buhu. Jag slutade käka på AG och Rolfs kök så fort jag fick höra om detta samarbete och hoppas fler gör samma.

    1. Cissi skriver:

      Håller med! Han skriver att han är en av Sveriges bästa kockar, så då borde han ju servera bra mat oavsett om det är på McD.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG

Mest läst på NG
Tillbaka
Mer inlägg