JULEN ÄR INTE SLUT jo ok det tycker nog de flesta (tex. Plies) men här är är iallafall ett avsnitt där Sanna rapporterar om genren jul-rap. Sen blir det en slags årsammanfattning och två spontana debatter: 1, Är ”cashmeoutside”-tjejen problematisk? 2, Hur går det egentligen för #MeToo inom rap?
TACK FÖR 2017 HÖRS SNART I 2018 <3
Låtar i avsnittet:
Dej Loaf feat. Kodak Black – All I Want For Christmas
Nef Tha Pharaoe – Mistletoe
Gucci Mane – St Brick Intro
Uncle Luke – Christmas at Luke’s Sex shop
Indo G – Santas Ho House
Ella Mai – This Christmas
SOB x RBE – Different
Youngboy Never Broke Again & OMB Peezy – Doin’ Bad
Hur kommer det sig att rappare åtalas för sina texter? I USA verkar det finnas flera personer som på heltid forskar om hur raptexter används i rättegångar. Extremt spännande tyckte Sanna och laddade ner lite forskningsartiklar på sitt gamla universitetskonto.
I avsnitt 143 försöker vi bena ut detta ämne som är både intressant och djupt oroande. Rap + juridik = inte så jävla bra för massa människor.
Vi djupdyker i exempel på när rappares låttexter används mot dem som bevisning i rättegångar om allt från vårdnadstvister till mord. Vi håller oss framförallt i USA men pratar också om när svensk polis ägnade sig åt att översätta Kidd Kidd-texter.
Det blir musik från Boosie, Youngboy Never Broke Again, C-Bo med flera. Även en gammal folkmusiksång dyker upp och vi pratar om varför raptexter upplevs som mer våldsamma än texter från andra genrer.
Aden & Asme och Afro B har alla haft ett riktigt bra 2017, på sina olika håll. Hammarkullens nya stjärnor har släppt få låtar, men alla har flygit: deras första officiella singel Kasse gick precis guld och videon kommer toucha sin andra mille när som helst. Afro B’s mixtape AfroWave är en av de starkaste släppen hittills i genren som may eller may not kallas just ”AfroWave” och singelnJuice & Power är low-key en av de största UK-låtarna i år. Aden och Asmes sound liknar Afro Bs, det är smooth, melodiskt, men tematiken och texterna har en en edge du kan skära dig på, även om det låter så skönt när du gör det. Att Afro B låter Aden och Asme hoppa på en officiell remix till ”Pull up” är därför både oväntat men känns samtidigt naturligt.
– Jag drogs direkt till Aden och Asmes musik på grund av likheterna med UK Afrowave, men deras flow och melodier är unika, säger Afro B som träffade duon efter ett gig i Sverige tidigare i år och flög över till Göteborg och Hammarkullen för att spela in videon efter att remixen var gjord. ”Hammarkullen är en plats med mycket historia och det kändes rätt att åka dit personligen för att få en känsla för atmosfären och området. Folket där supportade verkligen videon och jag fick mycket kärlek där.”
Att Aden och Asme skulle fortsätta köra på svenska även på en engelsk låt var aldrig ens en diskussion. ”Det skulle kännas fånigt att plötsligt köra på engelska bara för att man är på en UK-låt, det är på svenska vi har vår grej, det är det som kommer naturligt” säger Aden och lägger till ”Plus att tiden känns rätt just nu för att musik på svenska ska kunna slå även utanför Sverige. Cherrie har öppnat dörrar för oss alla, folk i UK blir hype nu om du säger att du kommer från Sverige, de blir intresserade direkt”
”Pull up” låter mjuk men är samtidigt hotfull: Afro B säger att han inte vill ha fler fiender men låter de fiender han trots allt har veta att det bara är att pull up om de vill honom nått, han är redo, och Aden försäkrar oss om att blir det problem kommer hans ruta åka ner, ”för principen”. Men den som skrämmer överlägset mest i sin rap, inte bara på den här låten utan på alla låtar i år, på alla språk, är Asme när han säger till sitt framtida offer: ”dyker upp på din begravning, kramar din mamma så hårt, ’Förlåt att din son har gått bort, säg till om du behöver nått’, sen jag kickar hem och jag festar loss”
Det kan vara en av de mest iskalla och kreativa hoten som någonsin rappats. När du samtidigt tittar på videon blir kontrasten hisnande, eftersom det levereras med ett en avslappnat leende Asme, som är en av Sveriges gulligaste artister. Själv tycker han dock inte att det är nån grej:
”Jag bara flowade, beatet gjorde det lätt att skriva. Jag tänkte inte att det var något speciellt men när Aden hörde det blev han chockad” säger Asme och skrattar. Aden säger:
”Först ville jag stoppa det, jag tyckte det var för grovt! Men det är musik, och jag tycker man ska få vara helt fri kreativt inom musiken. Och det finns folk som tänker såhär, allt vi pratar om i vår musik har en grund i verkligheten. Även om inte vi personligen går runt och gör alla de här grejerna.”
”Det var inte meningen att skrämmas” skrattar Asme. ”Det är underhållning, jag vill att lyssnaren ska hajja till. Det är det allt handlar om, att göra musik som folk reagerar på, som får dem att känna saker.”
****** ENGLISH: ******
Aden & Asme and Afro B have all had a great 2017, on their different ends. The new stars of the Hammarkullen area in Göteborg, Sweden, has only released a couple of tracks but they’ve all taken off: Their first official single Kasse just went gold and the video is going to surpass 2 million views any day now. Afro Bs mixtape AfroWave is one of the strongest releases yet in the genre that may or may not be called just that, ”Afrowave”, and his single Juice & Power is low-key one of UKs biggest tunes this year. Aden & Asmes sound is similar to Afro Bs, its smooth and melodic but the themes and the lyrics has a sharp enough edge for you to cut yourself, even if it feels oh so good while it happens. For Afro B to enlist Aden & Asme for his official Swedish ”Pull up” remix feels at once surprising and completely natural.
– I was instantly drawn to Aden & Asmes music because of the similarities to UK afrowave music, but their melodies and their flow is unique, says Afro B who met the duo after a gig in Sweden earlier this year and who flew over to Göteborg to record the video for the remix in Hammarkullen. ”Hammarkullen is a place with a lot of history and it only felt right to go there personally to get a feeling for the atmosphere and the area. The locals really supported the video and I got a lot of love there.”
The fact that Aden & Asme is sticking to swedish even when featured on a UK single was never even a debate: ”It would have felt corny to switch to english just because it was for a UK artist” Aden says and adds: ”Plus the time is right for music in swedish to blow outside of Sweden. Cherries recent success has opened alot of doors, people in the UK are excited about swedish music right now.”
”Pull up” sounds smooth but is threatening: Afro B says he does not want any more enemies but he makes sure to let the ones he does have know that if they want to start shit, all they have to do is ”pull up”, and Aden makes sure that if someone crosses him, he will pull up and pull down that window. But the scariest of them all, not only on this track but on any track this year, in any language, is Asme when he tells his future victim that he’ll show up to your funeral, hold your mother tight, tell her ”I’m sorry your son passed away, let me know if there’s anything you need”, and then go straight home and celebrate your death.
It might be one of the coldest, and most creative, threats ever recorded in a rap song. Watching the video the contrast becomes breathtaking, because all this is being delivered with a smile, by one of Swedens most charming artists. But for Asme himself it’s no big deal:
– I just flowed, the beat made it easy to write. I didn’t think it was anything special, but when Aden heard it he was chocked, Asme says and laughs. Aden says: ”At first I wanted to stop him from putting it on the track, I thought it was too much. But it’s music, and I believe you should have total creative freedom in music. And there are people who really think like this, everything we talk about in our music is grounded in reality. Even if we do not do all of these thing personally.”
Asme laughs again: ”I didn’t mean to scare anyone. It’s entertainment, I want the listener to react. That’s what it’s all about, making music that engages people. That makes them feel things.”