Annons
Annons
5:48 29 Jan 2014

Dag nummer två visade bla. Diana Orving, Ida Sjöstedt och Dagmar men de visningar som jag fastnade för var Cheap Monday (som väntat) och nykomlingen Ida Klamborn.

Cheap Monday A/W14

Cheap Monday, Cheap Monday, Cheap Monday, det var så fint. Jag blev varm i hela kroppen och hjärtat slog några extra slag. När jag klev in i danslokalen på Kulturhuset möttes jag av någonting som såg ut som ett skoldisco. Det stod ett flertal par och dansade tryckare under strålkastare. Det som skilde det här skoldiscot åt från de som jag själv minns, var avsaknaden av hårgele, glitterspray och ljusblå skjortor samt att vartannat danspar inte var en heterokonstellation. När musiken gick igång släppte paren varandra och började gå. Det spelades nostalgisk musik, som en själv lite obekvämt har dansat en och annan tryckare till kring 2001. Kollektionen var väldigt lekfull, på gränsen till barnslig, och det osade osäker tonåring på det där sättet som bara Cheap Monday lyckas få till och göra mode av. För att matcha 2001-vibben var modellerna dekorerade med Margot Tenenbaum frisyrer och smink. Likt BACK använde sig Cheap Monday helt ogenerat av ”billiga” material som en inte kan göra annat än att älska. Den bredribbade manchestern och de plastiga färgglada skorna gav mig gåshud.

Visningen kändes exakt på det sättet som Cheap Monday ska göra, underhållande.

Ida Klamborn A/W14

Silvana Imam (Ida Klamborn A/W14)

Ida Klamborn blev utsedd till årets nykomling på Elle-galan den 17e januari, hon visade för första gången sin kollektion på Mercedes Benz Fashion Week igår. Det var en grymt. Visningsmusiken bestod av ett liveframträdande av rapparen Silvana Imam som satte en riktig power-prägel på hela situationen. Kollektionen gick i svart, vitt och rosa. Hon hade gjort ett eget mönster som jag vill beskriva som armé-tetris. Hela kollektionen var lite som armé-tetris. Det var en stark kollektion som utstrålade makt kombinerat med ett väldigt uppspelt och lättsamt uttryck. Plaggen såg lite ut som tetrisbitar som passats ihop, bla. de tunga vida byxorna med avvikande färgblock ihopparade med nättare linnen över vida skjortor. Varannan look var helt perfekt men varannan kändes lite off och felplacerad, som när en inte hinner klicka en sista gång och tetrisbiten lägger sig vågrätt istället för lodrätt. Med lite tid så kan Ida Klamborn tänkas vara en framtida svensk modequeen som kan komma att briljera och fylla ut ett tomrum på den Svenska modescenen. Övning ger färdighet.

 

(Återigen, snodda bilder från Stureplan.se, tydligen min nya favvosajt).

Här kommer en (lite försenad) sammanfattning av Stockholms modevecka dag ett.

Whyred A/W14

J.Lindeberg A/W14

Hunkydory A/W14

Under Whyreds, J.Lindebergs och Hunkydorys visning var det ENDA jag kunde tänka på: päls, päls, päls, och päls. Vad var grejen med det? Högst oklart. Whyred använde sig av fuskpäls (tror jag) men undviker därför inte att vara med och reproducera ett pälsideal som är helt sjukt och känns helt förlegat, räcker det inte nu? J.Lindeberg hade helt brutalt mycket päls i olika varianter. Hunkydory vältrade sig i äkta päls, vilket en stor del av frontrowbefolkningen också gjorde dagen till ära. Förutom att Hunkydory hade pinsamt mycket päls, var själva visningen ett skämt. Jag måste bara fråga: vad gör de ens på modeveckan? Beskrivningen till deras kollektion var som vanligt lång och pretentiös, men ett stycke roade mig jättemycket: ”it is a collection for the rocker rebel girl next door with a taste for luxury” (and dead animals). Om någon beskriver mig som en ”rocker rebel girl next door” måste jag nog begå självmord.

Carin Wester A/W14

Carin Wester-visningen hade jag väldigt låga förväntningar på, jag hade väntat mig katastrof i form av en enda sörja av ogenomtänkta gulliga små kreationer som det tidigare varit, men det var det absolut inte. Visningen kändes mycket mer sammanhållen och betydligt elegantare än vad det brukar göra. Kläderna kändes lite vuxnare och starkare. Jag hamnade i någon slags glatt-överraskad-trans i måndags och var team Carin Wester hela dagen. Stylingen och nätdetaljerna kändes dock väldigt gjort, lite som ett desperat försök att vara ”mode”.

BACK A/W14

Ann-Sofie Back, åh herre så fint det var, blev religiös för en stund där i den gamla kyrkan på Skeppsholmen. När folk klev in i kyrkan blev de (inklusive jag) hänvisade att ställa sig bakom ett rep och trängas med resterande gäster. Modefolket tvingades ställa sig bakom ett sammetsrep som påminde lite om när en måste köa för att komma in på en nattklubb, vilket de flesta gästerna förmodligen är väldigt ovana vid. Visningen bråkade med hela visningskonceptet, inte bara när folket vägrades en frontrow-sittplats, utan också när alla modeller snurrade omkring och poserade helt skamlöst framför allas kameror. Hela visningen kändes väldigt bråkig då hon som vanligt använde sig av mode-no no’s som billiga material och grova sportstrumpor. Hon lekte med material som skulle kunna beskrivas som helt pinsamt b och aldrig annars skulle synas till på en visning, vilket jag älskade. Materialen var en blandning av en slags bredribbad manchester, sammet och billig täckjacke-polyester som fick en att tänka på ett lekrum du hittar på ett dagis. Stylingen, håret och maken, samt visningsmusiken gifte sig med hela situationen och plaggen vilket gjorde upplevelsen grym, jag gick därifrån frälst.

Jag måste dock tillägga, även om min BACK-upplevelse var fantastisk, att jag blir besviken av att hon säsong efter säsong använder sig av de allra smalaste och de allra yngsta modellerna. Jag blir så ledsen av att någon som gör mode så bra och så smart väljer att använda sig av modeller som främjar helt sjuka ideal. I övrigt var modellmodet dag ett väldigt vitt, ungt och smalt, det var ett genomgående tema som alldeles för få problematiserar eller ens vågar se (det blir direkt obekväm stämning när en tar upp det).

Alla bilder: Stureplan.se (har en fruktansvärt dålig kamera, så det blir bara pinsamt att lägga upp de bilderna).

Annons
10:45 27 Jan 2014

Godmorgon.

Idag drar Stockholms modevecka och min modepsykos igång. Förutom att jag kommer att behöva solglasögon för att inte bländas av alla de vita streck som varje säsong stolpar fram, kommer jag såklart att få se sjukt mycket mode, vilket är det jag ska fokusera på och förse er med.

Veckans absolut första visning är Whyred, som garanterat kommer att öppna starkt. Whyreds kollektioner brukar inte vara någonting som gör mig våt i modebrallan men de håller alltid hög nivå. De brukar förnya sig lite varje säsong samtidigt som de håller fast vid sin enkla och bestämda Whyred-look. Sedan kommer bla. Stylein, Hernández Cornet, Carin Wester och Ann-Sofie Back att under dagen visa vad de har att erbjuda denna säsong. Ann-Sofie Back är ett geni, jag kan inte säga någonting annat. Vad gäller Back-visningen ser jag fram emot, inte bara hur kollektionen kommer att se ut, utan hur den kommer att presenteras. Hennes visningar brukar vara de mest underhållande och jag förväntar mig (i år igen) genialisk visningsmusik från Erik Haal i kombination med en helt briljant kollektion som definitivt kan tänkas göra mig lite upphetsad.

Vi kanske också kommer att få se några nya ansikten på frontrow som blir värda att dokumentera, vem vet? Parisa har lagt sin röst på att allas vår favorit-Paradise Hotel-modell Samir dyker upp och jag är beredd att satsa pengar på att han sitter och gnistrar med ögonen på ungefär varenda visning idag, imorgon och i övermorgon. Fråga mig inte varför men jag är också rätt inställd på att vi kommer att få se Annie Lööf sittandes på frontrow, hela jag känner verkligen det väldigt starkt.

Jag återkommer med lite tankar om visningarna och vidare frontrow-spekulationer – tills dess:

Annons
11:24 26 Jan 2014

Amanda delar med sig av sina allra bästa tips för hur du med värdigheten i behåll överlever (halv)modeveckan.

Modeårets roligaste, och mest ansträngande (halv)vecka är här. Under tre intensiva dagar ska 27 märken visa sina nya kollektioner för nationell och internationell modepress och övrigt branschfolk som ska ska syna kläder – och varandra – i sömmarna. Det ska plåtas, bloggas, festas och minglas. Hur kul som helst, men ansträngande. Det tajta schemat tillåter inga bryt, varken av klackar eller psyken. Det gäller att vara förberedd. Amanda delar nu med sig av de mest nödvändiga tipsen för att ta sig igenom dessa tre dagar på ett någorlunda värdigt vis.

TA SIG FRAM
Det är dags att vidga sina vyer. Vi lämnar stan och blickar ut mot landet – paviljongen i Kungsträdgården är i år ersatt av Båthall 1 på (Kungliga) Djurgården. Har du sittskor? No need to worry, det är inte särskilt långt bort, och det finns såklart villiga assistenter som kan dra dig på snowracer.

KLIMATET
Stockholm i januari är kallt. Svinkallt. Kombinationen snygg och varm är i princip omöjlig nu när PETA bannlyst angoraullen från alla visningar, suck. Lösningen: lager på lager. Tänk på att en stor del av kroppsvärmen går ut genom huvudet – så på med mössan, sorgligt nog i polyblend (läs: ej angora).

MAT
Riktiga måltider är bara att glömma. Möjligtvis kan du hinna med en omelett på Bistro Berns, men annars är det bara cola som gäller. Det delas dessutom ut gratis på hela Berns under dagarna.

PACKA LÄTT
Förutom cola, mobilladdare, mobil och för den konservativa: block och pennor. Packa lätt. Att dra omkring på en massa är bara korkat då det kan försvåra snowracerfärden.

HYGIEN & HÄLSA
Modebranschen är den mest hygieniska av de alla. Kindpuss går alltid före handslag. Risken för E-coli är därmed minimal, men tänk på att det är herpestider då det efter x antal glas bubbel kan kännas aktuellt att hångla.

NO-NO’S
– Barn.
– Fota med iPad (du blockar min iPad).
– Om du har ståplats – kan du lika gärna skita i att komma.
– Överdrivet parfymerande. Dofter att undvika: Allt som kan hittas på Åhléns (dvs inte Byredo).

 

OBS: Detta är en satir som endast är baserad på skribentens banala fördomar om modevärlden, detta har absolut ingen koppling till Stockholms modevecka eller tidigare publicerad artikel.

5:32 22 Jan 2014

I fredags ägde den årliga Elle-galan rum och i vanlig ordning har jag blandade känslor över vilka vinnarna i de olika kategorierna blev. I år fastnade dock min främsta uppmärksamhet vid en kategori och en vinnare, där det absolut inte var några blandade känslor för min del. Vinnaren i kategorin Årets Internationella Designer blev Givenchys chefsdesigner Riccardo Tisci. Att Elle valde att utnämna Riccardo Tisci som vinnare i år är helt klockrent.

Riccardo Tisci började som designer för Givenchy 2005 och har sedan dess lyckats sätta sin helt egna prägel på märket. Responsen på hans tillkomst till märket var tveksam när han visade sin första kollektion, men redan när kollektion nummer två (AW06) visades upp blev hans namn en succé. Han har genom åren berättat en originell modehistoria färgad av en slags vemodig romantik. Hans inspirerande kollektioner med en tydlig Givenchy-Tisci estetik, där han alltid leker med kontrasterande material och gör en skicklig blanding av de mer klassiska Givenchy/Audrey Hepburn-formerna med mer boxiga eller asymmetriska silhuetter kan inte annat än göra en salig. Med sin senaste kollektion för SS14 tog han dessutom ett steg ännu längre och lyckades på ett mer återhållsamt sätt designa sina vemodigt drömska och effektfulla plagg.

Jag kan inte känna annat än: vad skulle Givenchy vara utan Tisci? Och: kan han vinna varje år?

givenchy_aw06_0.jpg

givenchy_aw06_2.jpg

Givenchy AW06

givenchy_aw13_3.jpg

givenchy_aw13.jpg

Givenchy AW13

givenchy_ss14_3_0.jpg

givenchy_ss14.jpg

givenchy_ss14_2.jpg

Givenchy SS14

Annons
Annons