2:13 13 Apr 2014

Alexander Wang (Foto: Steven Klein)

Inatt blev det officiellt att Alexander Wang är den som ska göra nästa designsamarbete med H&M. Det är kanske inte helt oväntat eftersom att han är en av de hetaste designerna just nu. Han känns nästan söndertrendig. Alexander Wang har sitt eget märke som säljer som smör och tog även över rollen som Balenciagas chefsdesigner efter Raf Simons. Sedan H&M startade sina samarbeten är Wang den första amerikanska designern på 10 år, han är även den allra yngsta.

Som sagt känns det inte så oväntat att han blivit vald, trots sin unga ålder osv. Jag ser på Alexander Wang lite som jag ser på H&M: det är verkligen trendigt, gångbart och kommersiellt. Det som skiljer dem åt är väl att Wang kostar ca 20 gånger så mycket. Och givetvis att det är mer ”mode”. Det är väldigt intressant att han nu gör kläder för så himla skilda publiker. Visst att jag vill kalla hans eget märke för en lyxigare variant av H&M, men han sitter ju faktiskt på Balenciagatronen just nu, som har en helt annan målgrupp än H&M-kunden och måste vara raka motsatsen att designa för.

Det senaste H&M-samarbetet med Isabel Marant var verkligen en enda stor gäsp, jag var inte ens lite exalterad när det skulle ut i butik. Jag hade hoppats på att nästa skulle bli lite underhållande, som tidigare samarbeten ändå varit. Jag tror tyvärr inte att det kommer att bli så spännande med Alexander Wang som gästdesigner, han har en väldigt begränsad, oexcentrisk, och kontrollerad estetik. Så jag funderar alltså över om hans gästkollektion kommer att bli ungefär lika tråkig som den senaste? Den kommer förmodligen att bli betydligt snyggare, men snyggt på det sättet som Zara är (för att det är en Wang-ripoff). Men som sagt, han gör ju Balenciaga. Eller kan han ens göra det? Jag tycker att Balenciaga också känns rätt hämmat, det känns som design som inte vågar leva ut. Det känns lite som att det också är på väg att bli kommersialiserat och rätt opersonligt. Balenciaga ser lite ut som Wang just nu, fast med några typiska balenciaga-inslag- som känns som någonting en kan läsa sig till att Balenciaga bör vara och inte som genuin design.

Margareta van der Bosch sade om det kommande samarbetet att: “He’s very contemporary. It’s very young, but it’s also things that can be worn by any age because of his influences in tailoring and sport. He’s very much today.” Vilket är så sant, han är verkligen ”contemporary” och enkel att bära, vilket gör det givet för H&M att välja honom som samarbetspartner. Men jag är orolig över den brutala gäsp som kan tänkas uppstå.

Jag är som sagt nervös, men det skulle också kunna vara så att någonting helt fantastiskt händer och att kollektionen blir en enda stor lustfylld överraskning? Jag tror inte det. Men ändå, en kan alltid försöka att vara lite positiv.

1:18 11 Apr 2014

I inlägget jag skrev om Lupita Nyong’o och hennes ambassadörskap för Lancôme nämnde jag också hennes Dazed & Confuzed-omslag för deras februarinummer. Jag tycker att det förtjänar ett inlägg för det är så fint att jag avlider lite grann. Jag menar hela modeuppslaget är perfektion: HON, KLÄDERNA, FÄRGERNA. Jag har ju skrivit en del om det här med lekplatsfärgkombinationer och jag kan inte hjälpa det- jag älskar det, blir alldeles till mig varje gång jag ser det. Det är lite som att jag blir fem år gammal igen och åker mental rutschkana. Jag tror att det hela startade med en Versacevisning och en klänning från den som jag lyckades lägga vantarna på. Klänningen hänger på min vägg nu. Den livar upp min vardag. 

Versace SS11

5:16 10 Apr 2014

Andrej Pejic- Pejic X Snyder Lookbook

Andrej Pejic, den absolut första modellen att gå både dam- och herrvisningar, lanserar nu en smyckeskollektion tillsammans med Sam H Snyder under namnet Pejic X Snyder. Kollektionen består av 10 varianter silversmycken som Andrej förklarar för Teen Vogue är som en återspegling av den hen är. En del av samarbetets försäljningsintäkter kommer att gå till The Ali Forney Center, en organisation som hjälper hemlösa HBTQ-ungdomar i New York. Att Andrej Pejic är med och gör ett HBTQ-relaterat välgörenhetsarbete känns väl ganska klockrent? Och skitbra? JA.

För det första: det hela känns väldigt passande och genuint. För det andra: jag tycker att Andrej kan få ta skamligt mycket plats i media, det stör mig inte alls. Att Andrej Pejic håller på med någon slags branding av sig själv ser jag som superspännande och superbra. En modell/skådespelare/whatever som kan ha en faktisk funktion att öppna upp samhällets ofta väldigt slutna ögon får gärna ta plats. Andrej Pejic kan ju definitivt fungera som en poängtering av hur de två könen man och kvinna inte behöver vara så definitiva eller separerade. Allt och alla som ruckar eller försöker rucka på föråldrade idéer tycker jag är grymt.

Jag läste en helt genialisk Q&A med Andrej Pejic om kollektionen i The Cut. En fråga till Pejic var om hen tänkte att kollektionen skulle bäras av både män och kvinnor, varpå hen svarade: ”I think anything can be worn by both men and women. I think there are pieces for both though, definitely. I don’t think it’s strictly one or the other.” Läs hela intervjun här. Jag älskar alla Andrejs svar.

Här har ni även en Pejic X Snyder-video:

Nejmen Acne, nu blev det lite awkward. Vilken ripoff. Påmminner inte er lilla smiley-detalj om någon annan streckgubbe?  

Kan vi stämma? 

12:28 9 Apr 2014

Lupita Nyong’o

Lupita Nyong’o vann nyligen en Oscar för bästa kvinnliga biroll i filmen 12 Years a Slave. Utöver det verkar hon också ha blivit modevärldens nya älskling, vi ser henne inte bara på ”the silver screen” utan vi kunde också se henne pryda Dazed & Confuzed-omslaget för deras februarinummer. Hon medverkar även i Miu Miu:s spring/summer 2014-kampanj. I fredags stod det klart att hon nu också är Lancômes nya ambassadör – den första svarta kvinnan att någonsin representera kosmetikaföretaget sedan det grundades 1935. I ett traditionellt vitt klimat väcker självklart detta genast uppmärksamhet, och det blir till en slags tvångsbelysning av alla de problem kosmetikabranschen (och samhället) har.

Innan Oscarsgalan höll Lupita Nyong’o ett väldigt starkt tal på Black Women in Hollywood Luncheon där hon läste upp ett brev en ung flicka skickat till henne: ”I think you’re really lucky to be this Black but yet this successful in Hollywood overnight. I was just about to buy Dencia’s Whitenicious cream to lighten my skin when you appeared on the world map and saved me.” Lupita fortsatte sedan talet med: ”My heart bled a little when I read those words. And so I hope that my presence on your screens and in the magazines may lead you, young girl, on a similar journey. That you will feel the validation of your external beauty but also get to the deeper business of being beautiful inside. There is no shame in black beauty.”

Förespråkaren av hudblekningsprodukten Whitenicious, Dencia, verkade se det som en attack och svarade aggressivt på det via sin twitter:

& oh @Lupita_Nyongo cln’t talk abt the bleaching creams white people (Companies) make cuz the white man pays her,they own her!!
— Dencia (@IamDencia) March 1, 2014

Sedan dök ytterligare en Lupita-relaterad tweet upp på Dencias twitter i samband med nyheten om att Lupita fått jobbet som Lancômes nya ambassadör:

But they sell bleaching cream tho RT @IamNappyBaby: @IamDencia bitch lupita is the new face of Lancôme!! SHE WINS!! And you’re just TRASH”
— Dencia (@IamDencia) April 4, 2014

Andra menar också att det är problematiskt att Nyong’o, speciellt efter det tal hon höll, ska förespråka ett företag som också producerar en hudblekningskräm. Men jag tänker att det snarare är punkter som gör valet av Lupita som ambassadör mer självklart, att det det skeva problemet lyfts fram och att folk börjar diskutera det i en större utsträckning. Jag tror BARA att det är positivt att Nyong’o är Lancômes nya ansikte utåt. Jag tänker att vi bara trampar vatten om vi prompt ska leta vinklar som gör det till någonting negativt. Att vi ska förenkla ner det till att: hon är ansiktet utåt – då stöttar hon hudblekningsprodukter? Eller att: hon stöttar ett företag som inte valt att använda sig av en svart kvinna som frontperson tidigare?

Någon gång måste ju vara den första gången en svart kvinna är ambassadör för Lancôme, sen är det så fruktansvärt skevt att det inte har hänt tidigare, men med det tänket kommer vi aldrig att komma någon vart. Jag tycker heller inte att allt ansvar kan, bör eller får läggas på personen i fråga. Jag menar Lupita kan inte tvingas lyfta allt samhälleligt ansvar själv. Ansvaret bör läggas på företaget och branschens axlar. När det görs kan Lupita fungera som en poängtering av problemet, snarare än en del av det, och hennes nya ambassadörsskap kan bli till någonting mycket positivt och utvecklande för branschen.

En kan hoppas på att Lupita Nyong’o som Lancômes nya ambassadör kan bidra till att en debatt uppstår och att förändring kan ske.