Är man inte trött på denna klubb för inbördes beundran som kallas Nöjesguiden? En ”tidning” som brukade vara det kreddigaste vi har men som numer bara är Frasse Levinssons personliga dagbok? Slog upp en random sida i senaste numret och det jag möttes av var på riktigt en artikel med rapparen Vinter om mikrobryggerier (det var det inte men erkänn att du gick på det).
Jag tror problemet med Nöjesguiden idag är att gemene man inte längre vill vara cool på samma sätt som förr i tiden. Att vara cool i dagens samhälle är inte att festa med coola artister eller att bara vara relevant för Stockholms absolut innersta krets. Att vara cool idag är att ha många följare på tik tok och eftersom folk är dumma i huvudet får man inte mycket följare av att vara cool och kreddig, utan snarare av att vara från Linköping och vara Youtuber.
Jag har fått i uppdrag av mig själv att genom mitt bolag Petsson Consulting Group hjälpa Nöjesguiden nå nya läsare och intäkter. Det har varit ett otroligt svårt uppdrag men jag har nu kommit fram till tre alternativa vägar framåt.
Alternativ 1 – Splash-spåret
Nöjesguiden byter namn till Splash och ändrar målgrupp till 7-14åriga medelklasskids från typ Södertälje. Artiklar om Dolores Haze, Simon Gärdenfors och Markus Krunegård byts ut och ersätts mot artiklar om tik tok-profilerna Theoz, Nattid och Amanda Edmunsson. Istället för att rescensera hippa resturanger borde Pelle Tahmlet BARA få äta på pinchos i resten av sitt liv, alla 12åringas dröm. Inga mer event på vassa eggen eller under bron, det byts ut mot gratisdagar på bounce trampolinpark tillsammans med den kommersiella partnern intersport. Ben mitkus mamma är moderedaktör. Frasse Levinsson behåller sin ironiska ton när han skämtar om plushies. Artiklar såsom: ”Aderall, bra eller dåligt?” ”Fortnite, så blir du bäst” och ”Tutte, så kan du se en” slår alla digitala mål och blir supervirala. Peyvand Ahmedi gör vloggar för ett mobilmärke.
Alternativ 2 – NG PR
Vilka har pengar? Jo folk inom PR. Har du råd med ladd för motsvarande vad Tommy Körberg dragit in på Judy min vän i månaden har du råd med prenumeration på en tidning som bara handlar om PUBLIC RELATIONS. Simon Strand blir chefredaktör och börjar med att sparka Frasse Levinsson. Trots att de är nära vänner skriker inte Frasses ansikte PUBLIC RELATIONS utan mer PUBLIC URINATION och måste således ut (inte mina ord utan Simons). Helköpta artiklar såsom ”Nu kommer voi för kry-appar” och ”Så är du otrogen mot din tjej” vinner native-pris och snart säljs tidningen av till Bonnier News Lifestyle och blir en renodlad korsordstidning. Peyvand Ahmedi gör vloggar för ett mobilmärke.
Alternativ 3 – körtidning
Att sjunga i kör är typ det enda svenskar gör. 600 000 svenskar sjunger aktivt i en kör, och det är betydligt fler än Nöjesguidens nuvarande läsarskara, alltså alla som nästan kan hela texten till lorentz där dit vinden kommer. Tänk er kör-relaterade artiklar såsom: ”så mutar du in ditt barn på Adolf Fredriks”, ”Eric Ericsson, vad hände sen?”, ”Jacob Muhlrad tipsar om stämgafflar”, ”Tenorer vs basar, vilka har egentligen störst kuk?”. Annonsörer kan vara typ helosan och vuxenvälling. Denna ide tror jag nog starkast på, känns som ni äntligen kan nå ert mål på 200 läsare då. Peyvand Ahmedi gör vloggar för ett mobilmärke.
Eller så fortsätter ni som ni gör. Försöker vara relevanta, högkvalitativa och roliga. Men då hör ni fan inte hemma i år 2018. *RIDÅ* *Publiken ställer sig upp och jublar, allt var en monolog på Dramatens lilla scen*
Pål Ströbaek