8:17 14 Okt 2015

Det blev officiellt idag att Lagercrantz kommer att skriva två böcker till i Millennium-serien. Jag höll på att skriva ”Millenium-triologin” som det kallades i 10 år, men det finns ju 4 böcker numera…  

millenniumbockerna.png

Anledningen till att han fortsätter serien berättar han om i ett pressmeddelande idag: ”Jag kan helt enkelt inte låta bli. Det har varit så fantastiskt roligt att skriva, och ett sådant hisnande äventyr. Dessutom tror jag att jag har en riktigt bra story.” Han har ju själv skrivit, rätt så kaxigt, i sin dagbok om skrivprocessen att ”Jag är född till det här. Ingen kommer att göra det bättre.”, så det var väl rätt väntat att det skulle komma fler böcker. Norstedts pratade ju själva om att Stiegs tanke från början var 10 böcker i serien, och så kunde det komma att bli trots hans bortgång.

Enligt förlaget kommer inte Lagercrantz att ge några intervjuer i nuläget utan istället isolera sig för att skriva klart den femte boken som beräknas vara klar 2017. 

Om ni missade hela den heta debatten kring hans första bok i serien, Det som inte dödar oss, som kom ut tidigare i år, kan ni läsa om det i mitt inlägg Ännu en diskuterad utgivningProjektet var väldigt uppmärksammat främst för kritiken från Stieg Larssons livskamrat Eva Gabrielsson som inte tyckte att man skulle ge sig på något Stieg skapat, och sa bland annat att det verkade som om både upphovsrättsägarna (Steigs far och bror) och Norstedts bara ville tjäna pengar. Fler gav sig in i debatten, varje tidning hade en text om det, gamla vänner kallade det ”gravplundring” och andra författare sa att det var stöld av någons livsverk… Hårda ord.  Men varken Lagercrantz, Norstedts eller läsarna tog till sig av kritiken och boken släpptes och fick rätt bra kritik. Antagligen blir det inte lika stor debatt den här gången eftersom detta tydligen är ett succétåg (och en rejäl kassako) som ingen kommer kunna stoppa.

8:40 7 Okt 2015
nobelpriset.jpg
Då var det dags i år igen. Torsdagen den 8 oktober tillkännages Nobelpriset i litteratur. Ära, berömmelse och 8 miljoner kronor i prispengar. 
 
Det finns några som är förhandstippade, som vanligt, men det är svårt att fatta hur någon kan förutse vem som vinner när ”juryn” säger själva att när de väljer pristagare struntar de i land, kön, ålder etc. De bryr sig bara om författarskap och om individ. Sverige skulle kunna vinna fem år i rad om det fanns författarskap som förtjänade det. Men jag har läst på och tänker att det inte borde vara så svårt, nedan förklarar jag varför. 
 
Så hur går det till? Ca 400 brev där de ber om nominering har skickats ut till gamla pristagare, professorer, akademiker och högt uppsatta inom områden där man anses kunna ge expertnomineringar till priset. Tänk då att dessa 400 kanske inte alla svarar, och sen svarar många samma person. Det blir kanske under 100 nominerade i slutändan, vem vet? Sen sållar de igenom de nomineringarna, tar ner det till några få, sätter sig in i författarskapen, diskuterar, filosoferar, väljer. Allt under mycket hemlighetsmakeri.
 
Visste ni att det är först 50 år senare som vi får veta detaljerna och nomineringarna? Hittills kan vi se fram till 1964 års nobelpris när Jean-Paul Sarte tackade nej. 
 
”Jean-Paul Sartre was nominated every year 1957-1964, and was in the end awarded the 1964 Nobel Prize in Literature ‘for his work which, rich in ideas and filled with the spirit of freedom and the quest for truth, has exerted a far-reaching influence on our age’. Jean-Paul Sartre declined the Nobel Prize, as he refused to accept all literary honours.”
 
I dokumenten får man veta vilka som nominerades, vilka det stod mellan i slutet, och vem som röstade på vem. Vi får ju också veta att vissa nominerats flera flera år i rad. Efter årskiftet släpps dokumenten från år 1965 när Michail Sjolochov vann. Enligt dokumenten från 1964 stod det mellan Sarte och Sjolochov fram till slutet där, då Sarte fick priset just då och Sjolochov året efter, så jag tror inte det kommer vara sådär jättespännande läsning när dokumenten släpps. 
 
Enligt vissa sidor är Svetlana Aleksijevitj ganska stor favorit bland många. Hon har varit favorittippad i flera år, läs bara det här från 2013 så ser ni vad jag menar, så det kanske är dags nu. Ser vi till de gamla dokumenten och historiken kanske man kan tänka sig att hon blivit nominerad i flera år, var med bland favoriterna förra året och 2013 kanske tillochmed kommit tvåa, och nu är det hennes tur. Fast då börjar vi ju se priset i historia och statistik och gamla nomineringar, och enligt dem själva lever de som sagt NU, och ser till författarskap som förtjänar priset nu… Och då är vi ju körda, egentligen. Då kan vi likaväl lägga namn i en säck, skaka, blunda, dra. Det kan för allt vi vet bli den bortgångne Henning Mankell som vinner i år. Det finns en chans att få priset postumt, och det är att man går bort mellan nomineringen (sista januari?) och tillkännagivandet. 
 
Men om jag inte minns fel lade jag mina pengar på Svetlana vid förra årets tillkännagivande… För att jag tänkte att det det var hennes tur då hon varit så tippad 2013. Vad jag satsat på i år vet jag själv först imorgon, jag bestämmer mig alltid i sista sekund när magkänslan fått säga sitt. Den hade ju väldigt fel förra året, men i år tror jag vi har bättre kontakt.  
 
Så titta på topp 10, läs på om topp 10 de senaste åren, och sen kanske du också kan förutse vem som vinner. 
 
De är topp 10 i olika ordning beroende på var du tittar:
 
1. Haruki Murakami
2. Ngugi Wa Thiong’o
3. Assia Djebar
4. Svetlana Aleksijevitj
5. Joyce Carol Oates
5. Philip Roth
6. Bei Dao
7. Don Paterson
8. Milan Kundera
9. Peter Nadas
10. Adonis
 
Och detta är de senaste 10 vinnarna:
 
Patrick Modiano – 2014
Alice Munro – 2013
Mo Yan – 2012
Tomas Tranströmer – 2011
Mario Vargas Llosa – 2010
Herta Müller – 2009
Jean-Marie Gustave Le Clézio – 2008
Doris Lessing – 2007
Orhan Pamuk – 2006
Harold Pinter – 2005
 
Vad tror du inför imorgon?
10:11 6 Okt 2015

img_1407.jpg

Jag har nämnt det förut, att jag tror vilka böcker man väljer att läsa eller vad man har i bokhyllan kan säga en del om en som person. 
 
Så jag tänkte att jag skulle göra en liten analys av mig själv för att se om det kan stämma. Medvetet har jag ju valt att hemma bara ha böcker om konst, leva i nuet, yoga och spiritualitet. Och de böcker jag lånat senaste tiden som inte varit romaner har handlat om meditation, chakran, andlighet, kroppens frekvens och energier… eehh det säger ganska mycket om mina intressen just nu ja. Så där stämmer teorin. 
 
Men jag tänkte vi kunde gå djupare än så och titta på de böcker jag läst under året, böcker jag valt på måfå för att omslaget var fint, böcker jag stått på kö för att läsa och böcker jag plockat upp för att jag hört någon prata om dem. Har de något gemensamt? Kan de säga något om mig?
 
Det här är det mesta jag har läst under året (det finns några fler titlar jag inte kommer på nu):
 
Lena DunhamNot that kind of girl
Caitlin Moran – How to be a woman
Michèle LesbreDen röda soffan
Michèle LesbreNina av en slump
Paula FoxFörtvivlade människor
Ian McEwanChelsea beach
Lena AnderssonUtan personligt ansvar
Édouard LevéSjälvporträtt
Édouard LevéSjälvmord
Silvia AvalloneStål
Muriel Barber – Igelkottens elegans
 
Och när jag ser dessa titlar framför mig så försöker jag se vad de har gemensamt.
 
Detta kan jag komma på:
Ingen av dem har ett lyckligt slut. De innehåller ingen spänning. De innehåller ingen lycklig kärlek. De skildrar alla en vardagsrealism. Det är mycket funderingar i böckerna, huvudkaraktärerna funderar kring livet, andra människor, sin position i världen, vad som händer i världen, vänskap, kärlek, ensamhet, framtid, dåtid, lycka och livsval. Jag skulle inte säga att någon bok är sorgsen, men de är väldigt lågmälda, väldigt filosofiska. Det finns många fina stunder, mycket kärlek och vänskap till vänner och familj. 
 
Haha herregud, det lät ju nästan lite deppigt och det stämmer inte, men det speglar min vardagsfilosofi under 2015 rätt bra. Huvudkaraktärernas funderingar är mina. När Anne åker själv på den transibiriska järnvägen i Den röda soffan, blir det mycket mer en resa inom henne själv än vad hon hade tänkt. Med all ensamtid på tåget börjar hon fundera på sig själv i relation till dåtid och minnen, nutid och framtiden som finns när hon kommer hem. Det är intressant och den lilla enkla boken satte sig hos mig och skapade en del tankar.
 
Så utan att jag ens har reflekterar över det har jag valt böcker som även om de är olika, ändå är av samma karaktär. Och då undrar jag om jag valt böcker för att jag har dessa filosofiska funderingar kring livet, eller om funderingarna kommit allteftersom jag läst böckerna? Ett inslag av både och kanske. 
 
Jag kanske läste all denna vardagsrealism som en motreaktion på allt det glada, peppiga och lyckliga slut livet som flödar i sociala medier? Det kanske är en motreaktion på självhjälpsböcker som heter LEV LYCKLIGT NU! 
 
….jag undrar vad som händer om jag bara skulle läsa ChickLitt eller Harlequin romaner under ett år? Får testa och återkomma med analys om de ändrar vad jag tänker på. 
 
 
Vad händer när ni radar upp era böcker? Ser ni något mönster som kan spegla er vardag?
 
 
Ps. Jag läste om den här nya boken idag och när jag såg min röda tråd så känns det som om den skulle passa in på mitt tema. Fick en sån ”om du du gillar det här skulle du säkert gilla det här” känsla. Fast ärligt så går den nog emot allt vad jag tycker och tänker, trots min vardagsrealism utan lyckliga slut. Men i ren ironi och djävulskap skulle jag kunna gå runt och säga ”du, jag tror det är dags för dig att ta på dig nej-hatten nu och hålla tillbaka dina känslor” till folk som är riktigt pepp på en idé. 
 
 
Stå fast: Vägra vår tids utvecklingstvång av Svend Brinkeman, Norstedts, 2015. 
 
Han menar att vi behöver lära oss att ha rötter istället för fötter, att stå fast istället för att ständigt vara i rörelse. Bara så kan vi bli människor med integritet, sinnesro och karaktär. I sitt korståg mot självhjälpsgenren har han valt att bygga upp sin bok just som en självhjälpsbok med ett konkret sjustegsprogram. Dessa är:
 
1. Sluta känna efter i dig själv.
 
2. Fokusera på det negativa i ditt liv.
 
3. Ta på dig nej-hatten.
 
4. Håll tillbaka dina känslor.
 
5. Avskeda din coach.
 
6. Läs en roman – inte en självhjälpsbok eller biografi.
 
7. Dröj vid det förflutna

 

2:39

Jag ramlade över detta guldkorn på jobbet, en hel drös med gamla IKEA kataloger undanställda i ett magasin. 

img_1369.jpg

Den allra första IKEA katalogen kom ut 1951, då kunde det se ut såhär; ritade bilder och ingen färg, men det står att soffan är bekväm så det fick man väl bara lita på.  

forsta_ikea.jpg

På 70 talet däremot var det annorlunda, modeller på bilderna, mycket prylar överallt, överflöd av färg, bilder, tips, texter, idéer. Några saker jag snappade upp:

 – Modellerna ser sjukt uttråkade ut. Ingen ler på någon bild. De verkar inte ens ha det någorlunda bekvämt. Titta på kvinnorna i fåtöljerna, titta på hon som ”sover”, ska det vara så va? Vad tänker hon i soffan på när hon tittar rakt fram sådär drömskt? Vad drömmer hon egentligen om där nere under påslakanet? Var pratar kvinnorna i fåtöljerna om? 

– Klassiska heminredningsdetaljer var: Cigarettaskar och pipor på soffborden, hästar i alla bokyllor och massor av högtalare. 

 Påslakan ansågs exklusivt. Lyssna på denna text: ”Allt fler bäddar med påslakan! Länge fick man uppleva påslakan som en kontinental bäddlyx, en annan bäddkultur som fick anknytning till en skön semester. Bekvämt och hygiensiskt, men inte att tänka på för oss svenskar. Men påslakanen kom som väl var. … Man stoppar in täcket i ”lakanpåsen” och använder underlakan som vanligt. Praktiskt hemma och praktiskt då man övernattar och lånar täcke. ”

För övrigt känns det som att de skrev mer poetiskt i katalogen då, la ner mer tid på utförliga texter. Denna text om kuddar för exempel känns som någon slags möbelpoesi: ”Du mjuka värld! Kuddar och dynor och plymåer. Något att förnya med. Mjuka till och bygga på komforten! Roliga, viktiga, uppiggande mjukisar, som man både kan och ska slösa med. Bulla upp i ungarnas rum; inget är så kul som att få busa med kuddar, hoppa och fajtas.”

 

img_1381.jpg

 

img_1376.jpg

img_1378.jpg

img_1380.jpg

img_1375.jpg

img_1394.jpg

 

Och hur var det på 80-talet? Ja titta vilken bra familj, vilken glädje, de verkar rediga, helylle Volvo kör de också, klassiskt. Det är mer familjärt och allmänt mycket mer spex på bilderna i 80-tals katalogerna, titta på mannen i fåtöljen eller se hur de leker i kuddhavet!  (Jag är för övrigt 100% säker på att vi i min familj ägde sådana randiga täcken som är på bild nummer två.) 

img_1373.jpg

img_1372.jpg

img_1374.jpg

img_1383.jpg

 

Den bild som fick mig att fastna i funderingar var denna artsy bild på en lampa. Hela sidan täcks av denna lampa och en apelsin. Jag vet inte riktigt känslan de vill förmedla här. Enkelhet. Ensamhet. Kontraster. Det vackra. Kökets frukter.

Är detta 90-talets poesi? Är det konst? Ja, en kan undra. 

img_1386.jpg

 

10:57 2 Okt 2015

biblioteket.png

 

I en artikel i DN igår  kunde man läsa om planera för att renovera och bygga ut Stadsbiblioteket i Stockholm.

Själv vet jag inget mer än er, man är ju bara en simpel arbetare som inte är med och bestämmer. Men har ni någon gång varit inne hos oss så tror jag inte ni kan ha missat att det behövs både renovering och omplanering. När man byggde biblioteket på 20-talet så hade man verkligen inte samma behov som man har nu och inte samma tänk kring låntagare och deras roll i biblioteket (eller bibliotekarierna för den delen) och tekniken vi har idag är ju minst sagt ett fenomen som inte var inräknat i de första byggnadsplanerna. Man baxnar ibland över hur vi måste anpassa oss så extremt efter huset och kör nödlösningar så specifika för just huset och dess ibland så ogenomtänkta planering för att få vårt dagliga arbete att fungera. Stadsbiblioteket i Stockholm är en minst sagt speciell biblioteksbyggnad. Väldigt intressant att jobba i måste jag säga, men ibland frustrerande.