Hannas önskelista 2019

13:58 2019-09-03

Jahopp. Om 17 dagar fyller jag år, och även detta år önskar jag mig en del ytlig skit som jag tänkte dela med mig av. Är ni redo jag är redoooo oh ohhhh.

Här kommer den; Hanna Perssons önskelista 2019.

1. Den perfekta dataväska från ATP. Ser mig själv vandra omkring med den här svingandes i armvecket efter att jag gjort en riktigt bra *affär*.

2. OOOooooootrolig vas i soooolens färg från HAY.

3. Bubbelgumsklänning från Ganni.

4. Liten logoväska från Dior!!! Köööööp Anton!!!!! (Tips till dig: Finns för relativt rimligt pris på Ebay)

5. Favvodoft i ljusform från h&m (eldar dessa på ett maniskt sätt).

6. Födelsedagsoutfit från Zara *springer ev och köper själv*.

7. ULTIMATA festklänningen till…. varje…. tillfälle…? Från ljuvliga Reformation.

8. Ja nu har jag gjort ordentliga undersökningar kring vilken dagkräm som faktiskt är bäst och kommit fram till att jag ska testa Filorgas. Jag använde ju oxypeelingen från samma märke som jag ÄLSKADE (och hjälpte på riktigt) men den är ju slut. Borde önska mig den också.

9. KUL plånka, behöver inte va en Balenciaga förstås, men gillar modellen. Vill kunna samla kvitton i den.

10. KOMMER ALDRIG TRÖTTNA PÅ DE HÄRA Nikisarna. Fint till stora kostymbyxor jag planerar att vandra omkring i under hösten.

11. Småtallrikar x 6 från Nicola Fasano. Mysigt att duka med!!

22 kommentarer | “Hannas önskelista 2019”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Ani skriver:

    Inte för att vara partypooper nu meeeeen… Doftljus innehåller ämnen som är hormonstörande och PMS beror ofta på hormonobalans såsom östrogendominans, som ju i sin tur är en störning bland hormonerna :O
    Så tips i jakten på att bli kvitt PMS:en är att skära ner på sånt som stör hormonerna, såsom doftljus, sköjmedel etc……….
    Sorry för viktipettrig kommentar men vill bara väl 3)

    1. Hanapee skriver:

      ….

      1. Anonym skriver:

        *vILl bArA vÄl *

    2. IM skriver:

      hade varit intressant om du kunde länka till några –vetenskapliga – artiklar som stödjer detta.

    3. Emma skriver:

      … hahahahahaha. Tror inte brist på doftljus kommer bota någon här inte.

  2. Julia skriver:

    Alltså WHATTTT köper Nike skorna dirr. FYFAN vad snygga. Perfekt tillfälle ju, precis tänkt köpa nya vita men DESSA DU LA UPP BILD PÅ JAG DÖR. Åh du är bäst tack!

  3. F skriver:

    På tal om Linnea Claesson och källkritik så finns det en annan grej som är så sjukt cringe: Sandra Beijers drömdagbok. Så uppenbart att ingen människa drömmer så. Natt efter natt, månad efter månad. Så * kNaSiGT * och KrEATivt … Och så som man gjorde som barn eftersom ingen obvi kunde motbevisa. 🤷🏼‍♀️😱

    1. LB skriver:

      Åh det har jag också tänkt på! Och jag gillar ändå Sandra Beijer, men just drömdagboken alltså…nope.

    2. ML skriver:

      Jag är verkligen för källkritik och fattar att det kan verka som hittepå, men jag drömmer också liknande som henne flera gånger i veckan. Vaknar ofta rädd för min egen sjuka hjärna och undrar om jag kan göra något av dessa historier! Men håller det oftast för mig själv iom att jag inte vill framstå som ett ljugande barn hehe

  4. Jenny skriver:

    Hjälp vilka fina tallrikar! Gillar dina önskelistor.

  5. Lisa skriver:

    Sån fin och Hanna Peeig lista!!!

    Jag har en fråga om reformation då jag vill köpa min bröllopsklänning därifrån. Är det dur tull?? Är det dyrt att skicka tillbaka?

    Haha jag handlar ALDRIG på nätet så har ingen koll och uppskattar om du eller nån annan som läser detta har nåt svar ❤️❤️❤️❤️

  6. K skriver:

    Fick alltså HYSTERISKT ha-begär av klänningen från Reformation fast i grönt, huuuur fin??? men sedan fällde jag en tår pga studentbudget :///

  7. Hanapee skriver:

    Vem är miljökämpe?

    1. Hanna skriver:

      Du pratar ofta om din miljöångest, men verkar inte vilja se sambandet mellan din konsumtion (och uppmaning till konsumtion genom t.ex. samarbeten med H&M) och miljökrisen. I podden sa du att du tkr det är fel att diskussionen hamnar på individnivå, men det är ju du och andra influencers som bidrar till hela kulturen av ständig konsumtion? Vet inte om det var Edvin du syftade på (tandborstning under rinnande vatten), men jag minns hur han också förklarat det tidigare med att vatten är del i ett kretslopp, så det spelar ingen roll om han slösar, vilket visar att han är så okunnig (eller bara ignorant). Jag tycker att det är dags att folk tar ansvar (inte bara influencers – utan alla!!!!).

      1. Hanapee skriver:

        Ser dina poänger, men det känns som om du missuppfattade det jag sa i podden, problemet är ju att skapa den diskussion du nu försöker göra här, att jag och Edvin(?) bör ta särskilt ansvar i denna kapitalism där mitt yrke (liksom vääääääldigt många andras) till stor del handlar om konsumtion, eftersom det är ju så samhällsapparaten ser ut. Jag vet inte vad du arbetar på för något 100% hållbart ställe, men det är här jag drar in mitt leverne. Politik kan förändra och vi bör ställa krav den vägen, och förändra apparaten från grunden – inte genom mitt kommentarsfält.

        1. Agnes skriver:

          Jag tänker dock att det finns ett väldigt stort glapp mellan att arbeta på ”ett 100 % hållbart ställe” och att göra samarbeten med H&M. Jag tycker att det är synd att du har valt att samarbeta med just dom, ur flera perspektiv. Jag fattar, vi har alla en hyra att betala o.s.v., men just när inläggen med H&M dyker upp blir jag ändå lite störd. Jag tycker att du gör jättemånga bra saker och älskar att läsa din blogg, följa dig på IG och lyssna på din och Martins podd, men det blir ändå en konstig ekvation i mitt huvud. Det går ju att göra mindre dåliga val (känns som att det finns väldigt få ”bra” val att göra, för oss alla, i detta system vi lever i). Jag tycker exempelvis att ditt samarbete med Löfbergs känns mer intressant och stämmer mer överens med min bild av dig. Bara en reflektion, för jag tänker att du kanske ändå är intresserad av vad ”din målgrupp” tänker och känner. Som ”konsument” av dina kanaler upplever jag att just det samarbetet påverkar ditt ”varumärke” negativt (för just mig). Tack för allt bra du gör och alla smarta, roliga grejer du säger!

          1. Emma skriver:

            Instämmer helt i Agnes kommentar.

          2. Hanapee skriver:

            Jag har haft flera möten med H&Ms hållbarhetssteam (läs gärna mer här: https://schysstmode.hm.com/) i samband med att jag tackade ja till samarbetet, min kille jobbar på h&m-kontoret och jag tycker mig ha bättre insyn i H&M än gemene man. Sen ÄR ju deras huvuduppgift är att KRÄNGA GREJER för billig peng, så ÄR det ju. Intressant att när jag tex tipsar om kläder från Zara (vars koncern har ca 0% hållbarhetstänk) är det ingen som lyfter ögonbrynen.

            Tex försvarade Naturskyddsföreningen H&M (under vår klimatintervju) som ett företag som tar mycket mer ansvar i just klimatfrågor och hållbarhetsarbete än väääldigt många andra i samma bransch – och hur de ständigt jobbar på mer hållbara lösningar – i samråd med just Naturskyddsföreningen. Vi människor tenderar ju såklart att hela tiden agera på fördomar/känsla kring företag istället för att faktiskt kolla upp fakta. Vad har du EGENTLIGEN för information kring Löfbergs hållbarhetsjobb? Hur påverkar kaffeodling klimatet? Etc. Hur företag förpackas ska inte misstas för vad de faktiskt gör. Jag försvarar absolut inte h&m i alla aspekter, men nu har jag valt att samarbeta med dem och tycker att de – för att vara en av världens största klädkoncerner – iaf lyfter frågan.

            I övrigt tänker jag inte ta den här diskussionen mer här inne, tycker ni att jag är ”problematisk” så vet jag på riktigt inte mer vad jag kan göra för er.

            1. Julia skriver:

              Ja hmm jag håller med om att folk är väldigt ovilliga att omvärdera sin bild av H&M, det verkar vara den ultimata boven TROTS att de gör mycket mer och bättre än Zara, Mango osv. Blir väldigt tydligt när folk tycker HM är skit men verkligen gillar resten av koncernen och deras andra butiker som Monki och Weekday men även COS, stories och Arket. Den mest relevanta kritiken mot just HM är ju, precis som du säger Hanna, att dom uppmanar till överkonsumtion och följandet av trender.

              Anyhow, så tycker jag att det är ett otillräckligt argument att det är systemets fel och att politiken måste lösa det. Visst det är ett systemfel och vi lever i ett konsumtionssamhälle MEN jag tycker att det är en dålig ursäkt för att bara fortsätta. Politiken KAN inte ändra allt. Det måste även komma från oss (vare sig som konsumenter eller ba vanliga samhällsmedborgare) och företag. Jag är verkligen inte heller perfekt och menar inte att du eller någon annan ska vara det men jag tycker att en vettigare inställning hade varit att i så fall ”erkänna” att ”Ja fan detta är pissigt men jag är tyvärr inte bättre än såhär” istället för att hänvisa till att det är okej att bara rulla på i det befintliga systemet för att det är politikens ansvar att ändra det. Klart man önskar en politisk förändrar så att man slipper ta ansvar själv men det kommer ju aldrig hända och då är frågan hur rena samveten man kommer kunna ha?

              Tack för smarta kommentarer och en bra blogg Hanna. Uppskattar att man kan diskutera sånt här utan att det framställs som hat och ”om det inte passar så behöver du inte läsa min blogg”.

              Kram

      2. Hanapee skriver:

        Jag har haft flera möten med H&Ms hållbarhetssteam (läs gärna mer här: https://schysstmode.hm.com/) i samband med att jag tackade ja till samarbetet, min kille jobbar på h&m-kontoret och jag tycker mig ha bättre insyn i H&M än gemene man. Sen ÄR ju deras huvuduppgift är att KRÄNGA GREJER för billig peng, så ÄR det ju. Intressant att när jag tex tipsar om kläder från Zara (vars koncern har ca 0% hållbarhetstänk) är det ingen som lyfter ögonbrynen.

        Tex försvarade Naturskyddsföreningen H&M (under vår klimatintervju) som ett företag som tar mycket mer ansvar i just klimatfrågor och hållbarhetsarbete än väääldigt många andra i samma bransch – och hur de ständigt jobbar på mer hållbara lösningar – i samråd med just Naturskyddsföreningen. Vi människor tenderar ju såklart att hela tiden agera på fördomar/känsla kring företag istället för att faktiskt kolla upp fakta. Vad har du EGENTLIGEN för information kring Löfbergs hållbarhetsjobb? Hur påverkar kaffeodling klimatet? Etc. Hur företag förpackas ska inte misstas för vad de faktiskt gör. Jag försvarar absolut inte h&m i alla aspekter, men nu har jag valt att samarbeta med dem och tycker att de – för att vara en av världens största klädkoncerner – iaf lyfter frågan.

        I övrigt tänker jag inte ta den här diskussionen mer här inne, tycker ni att jag är ”problematisk” så vet jag på riktigt inte mer vad jag kan göra för er.

  8. E. skriver:

    En grej jag tänkt på ang. ditt H&M samarbete som blir ifrågasatt här är att jag som är anställd av H&M och hela mitt arbete går ut på att få andra att konsumera får ALDRIG svara på liknande fråga och påståenden om konsumtion. Ingen har någonsin ställt ”mig mot väggen” eller hur ”det går ihop att vara vegetarian och ändå jobba på/för h&m” som jag sett kommentarer om tidigare på bloggar.

    Tkr absolut att dom som tjänar pengar på insta o blogg har ett ansvar, men blir så sjukt när man inte kan få skriva en önskelista på sin blogg utan att bli ifrågasatt.

    Vet inte vad jag vill säga med detta egentligen men för mig får jag inga negativa känslor om ditt ”varumärke” pga du e vettig? O smart o trött på att läsa dryga kommentarer om miljö på din blogg :))))

  9. LB skriver:

    Alltså, jag tänker ibland att det är så orimliga krav vi ställer på (kvinnliga) influencers, de måste liksom vara som nån slags supermänniska som exempelvis minsann inte ska få konsumera överhuvudtaget eftersom de är engagerade i miljön, typ.

    Mia Skäringer och Underbara Clara bland annat har skrivit och pratat mkt bra om detta tidigare, att de har hamnat på någon slags piedestal och alltid måste leva upp till extremt höga krav. Exempelvis som att Mia Skäringer pratar mkt om feminism så får hon inte lägga upp bilder som hon är snygg och fixad på, utan att folk ska kommentera att hon driver på utseendehets och allt vad det nu kan vara.

    Förstår att influencers blir trötta på det här. Och som kommentaren här ovanför som själv arbetar på H&M och ändå aldrig behöver försvara det, trots att hens jobb går ut på att få folk att konsumera i lika hög grad som Hannas. Det är liksom inte rimligt att förvänta sig att influencers/offentliga personer ska vara bättre än alla andra, de är ju också bara människor som gör så gott de kan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Senaste kommentarer

Håll dig uppdaterad!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla