Monument valley – årets snyggaste läsplattespel?

11:30 14 Apr 2014

wide_banner.jpg

Mobil- och läsplattespel är något jag skrivit om lite för lite här på spelbloggen. Mycket på grund av att pengahungrig ondska är främsta drivkraften hos många av de företag som tar mest medieutrymme. Men ibland kommer det spel som sticker ut ur mängden lite. Som anstränger sig, inte för att blåsa tonåringar på pengar – utan för att ge spelarna en unik upplevelse. Monument Valley är ett sådant spel. Med lika delar matematiska synvillor, mysigt pusselplattformande och printvänliga screenshots är det här ett av de spelen du kommer använda när du vill övertyga oinvigda om varför läsplattor visst är ett bra spelmedium.

Monument Valley skapades av ustwo, som egentligen är en stor digital designbyrå med kontor bland annat i Malmö. Men i London finns en åtta personer liten spelutvecklargren. Innan Monument Valley släppte de Blip Blup och Whale Trail. Jag tog ett litet snack med Ken Wong – artist och designer på Monument Valley.

Det första som slår en i Monument Valley är ju det fantastiska utseendet. Vad har inspirerat er?

– Vi har inspirerats av arkitektur från Mellanöstern, Indien och Nordafrika, berättar Wong. Vi har också undersökt ”little worlds’” – former som flyter runt i negativ rymd. Typ skulpturer, arkitekturmodeller, bonsaiträd eller typografiaffischer. Brian Eno har varit vår största inspiration för musiken.

 

– Utseendet har egentligen förändrats väldigt lite från de första konceptbilderna vi gjorde. Det har alltid handlat om att vara isometriskt, rent och ha massor av trappor och torn. Varje skärm måste fungera på tre sätt samtidigt – med interaktion, arkitektur och grafisk layout.

Så hur har designprocessen sett ut?

– Vi börjar oftast med en idé om ett hinder, en väg eller ett speciellt pussel som behöver lösas. Vi bygger sedan arkitektur runt den kritiska vägen. Det känns ganska mycket som att bygga Lego, faktiskt. Sen alternerar vi mellan att göra allt snyggare och testa det på vänner och främlingar för att vara säkra på att flowet är bra.

– Varje bana tar enorm tid att göra. Till en början kämpade vi på för att överhuvudtaget göra banorna roliga. Vi har lärt oss och är både bättre och snabbare nu, men vi lägger fortfarande massor med tid på att testa det vi gör tills det att vi uppnår elegans. Just elegansen har varit en central konceptprincip.

Vad har M.C. Escher lärt er?

– Den viktigaste lektionen vi lärt oss från M.C. Escher är hur matematik och geometri kan förmedlas till en bred publik, genom konsten. Och det är något som är riktigt svårt.

Hur kommer det sig att ni valde att ha en kvinnlig huvudkaraktär i Monument Valley?
– Det var aldrig riktigt ett medvetet val. Undermedvetet tror jag att kvinnliga karaktärer bjuder in till empati. Oavsett vilket har jag alltid gillat idén med att ha kvinnliga hjältar, i alla fall. Och tv-spel kan verkligen behöva fler sådana.

Bakom kulisserna med ustwo:

4 kommentarer | “Monument valley – årets snyggaste läsplattespel?”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Elin Ed skriver:

    gud vilket fint spel! gud vad härligt om den urtrista ”kvinnlig huvudkaraktär”-frågan hade skippats idag år 2014. skulle du någonsin fråga varför någon valt en manlig hjälte? personligen tycker jag det är så himla skönt när det inte måste vara något Speciellt att en spelfigur har kjol på sig och kallas för princess. när det bara får vara så. även om det kanske är så verkligheten och spelvärlden ser ut, att män har mest plats, så kan det vara svårt att ändra på det genom att gång på gång uppmärksamma att kvinnor inte är normen, att de alltid är undantaget (plus att de tydligen väcker ööh empati? är det mer synd om små bortappade prinsessor än små bortappade prinsar eller missuppfattar jag helt?).
    kan vi inte bara släppa det och spela, så att jag slipper skriva gnälliga kommentarer? monument valley verkar fantastiskt i alla fall, tack för att du uppmärksammade det!

  2. SPEL – Michael Gill skriver:

    Elin: Bra poäng! För någon månad sedan skrev jag om Robin Hunicke (http://nojesguiden.se/blogg/spel-michael-gill/vaginamonologen) och om just den där grejen. Hon sa att hon kunde gå med på att svara på en fråga om hur det är att vara kvinna i industrin, om journalisten som ställde frågan lovade att fråga män motsvarande sak. Frågan ”Varför har ni valt att ha en manlig huvudkaraktär” är möjligen mer motiverad.

    Jag tror att min ursprungstanke med frågan var att ifrågasätta varför karaktären hade ett kön öht. I allt utom möjligen sitt namn är hon nämligen väldigt könsneutral.

    Håller också med om att svaret stack lite i ögonen.

  3. Elin Ed skriver:

    tack Michael för ditt snabba och bra svar! fin artikel om Hunicke!

  4. Looking for an online paper writer? We are at your hand around-the-clock. Day or night, holiday or weekend, there’s always someone with experience and skills fitted for your topic online and ready to roll up the sleeves.

Lämna ett svar till SPEL – Michael Gill Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG