Gästinlägg av _kvinnlig_ gamer.

10:49 24 Okt 2014

fighterzelda.jpg

Quinnspiracy och GamerGate fortsätter rasa. En läsare av och bekant till mig hörde av sig och ville dela med sig av sina åsikter som kvinnlig gamer. Något jag är mycket tacksam över.

Jag var tio år när jag tiggde till mig en SEGA 8-bitarskonsol och mitt spelande började. För vi finns faktiskt, vi tjejer som spelat nästan hela livet, och vi är många. Från Alex the Kidd och Mario Bros, till World of Warcraft, Fallout och Battlefield. Skillnaden mellan oss och killarna som barn var att vi spelade själva, och att vi snabbt fick lära oss att identifiera oss mer med en rörmokare med mustasch än en passiv prinsessa.

Jag och mina kvinnliga vänner, mina tre systrar som alla varit gamers sedan vi var små, vi har stått ut med att inte räknas och inte tas på allvar hela livet, men vi börjar tröttna nu. Hela livet har vi stått ut med spel med 98% manliga karaktärer och vi har envist fortsatt spela, i hopp om att det snart ska bli bättre. När Nintendo fyllde år skrev dagstidningarna om ”konsolen i pojkrummen” som att vi inte existerade. Nästan alla spel har marknadsförts och gjorts för män – att tjejer spelat har varit en osynlig bonus. Allt för länge har en gamer varit en ung kille i massmedias ögon, trots att vi alla vet att statistiken säger motsatsen.
När stora spelföretag som ert inte tar ställning i Gamergate så skickar ni en stor och tydlig signal – ni är på deras sida. Ni håller med om att det är okej att kvinnor i spelbranschen behandlas så här. Förutom att ni inte visar stöd för de som är utsatta just nu ger ni också ett tydligt tecken till alla oss kvinnliga gamers. Vi räknas inte. Om vi ska spela får vi tåla det här. Inte bara spel där vi inte är med, för att kvinnliga röster är ”för dyra att producera” (Dice), och ”kvinnliga karaktärer är för dyra att animera” (Ubisoft) utan även att vi ska behöva vara rädda för att komma med åsikter om spel. Det är okej att mordhota oss och trakassera oss.

Vi är redan vana vid att dölja våra kön i MMO:s för att få spela utan trakasserier, vi är redan vana vid att vara så anonyma vi kan i spelforum, men nu får det faktiskt vara nog.

Många röster har redan hörts angående att svenska spelföretag måste ta tydligt avstånd från Gamergate för att stötta de kvinnliga spelutvecklarna, speljournalisterna och spelrecensenterna. Många säger det bättre än vad jag kan. Men än så länge saknar jag rösten för oss vanliga spelare. Vi som spelar era spel, vi som aldrig får synas. Genom att vara tysta visar ni att vi inte räknas, att vi inte är er målgrupp, att vi varken ska spela våra spel eller ens fundera på spelbranschen och att vi som tjejer ska hålla tyst för annars förtjänar vi hot.

Det går inte att tiga ihjäl terrorism. Vi kan inte gömma oss från de här människorna och bara hoppas att det går över.

Nu är det faktiskt nog. Dice, Avalanche, Massive, Starbreeze, Mojang, och alla andra svenska företag. Nu får ni faktiskt göra något.

1. Ta stort och tydligt avstånd från Gamergate.
2. Stötta de utsatta kvinnorna. Annonsera på och dra in pengar till hotade bloggar och sajter, istället för att göra tvärtom (som Intel).
3. Ta på allvar hand om era kvinnliga anställda.
4. Ta ett beslut om att alla era spel i framtiden ska innehålla hälften kvinnliga karaktärer – precis som i verkliga livet. Ta beslut om att spel i framtiden ska vara trevliga att spela för både tjejer och killar. Ha kvinnliga huvudroller och hjältar. Sexualisera båda könen lika.

Och som bonus, försök stötta indiespelsutvecklare i er närhet.

Precis när den här texten skulle publiceras kom debattartikeln i SvD ”Sexism hör inte hemma i spelvärlden”. Det är fantastiskt bra att ni tar avstånd, men det krävs mer. Ni har tagit första steget, låt det här vara vändpunkten nu och fortsätt med de andra punkterna.

Ni behövs och ni kan. Ni kan göra spelvärlden så mycket bättre för alla. Låt det bli ändring nu.

Inläggsförfattaren har av olika anledningar valt att vara anonym.

46 kommentarer | “Gästinlägg av _kvinnlig_ gamer.”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Annan anonym skriver:

    Varför är spelföretagen skyldiga att göra spel som tilltalar alla?
    Är harlequinförlagen på samma sätt skyldiga att se till att varannan bok riktar sig till män?
    Är E.L. James skydlig att ge ut 4 böcker till som tilltalar män?
    Ska det komma en twilight 2 som tilltalar män?

    Och avslutningsvis, om det här med att om du inte är med oss så är du emot oss.
    Jag och mina vänner har en lång lång lång lång lista av övergrepp och trakasserier som vi har blivit utsatta för av kvinnor, som tolererats av kvinnor som haft makt att stoppa det och som har utförts på uppdrag av kvinnor. Så länge feminister inte går ut och tar avstånd från detta så räknar jag med att jag på samma sätt får hålla feminister ansvariga för dessa övergrepp och trakasserier.

  2. 138 skriver:

    Kan vi få se den långa listan tack?

  3. Axel Edgren skriver:

    ”Män är djur” – Fel
    ”Väldigt väldigt många män är onda kräk” – Korrekt

  4. Annan anonym skriver:

    138 svara bara på frågan istället. Är det ok att använda samma logik som skribenten gör eller är det reserverat för kvinnor?

  5. JimmyHåkansson skriver:

    ”Är harlequinförlagen på samma sätt skyldiga att se till att varannan bok riktar sig till män?
    Är E.L. James skydlig att ge ut 4 böcker till som tilltalar män?
    Ska det komma en twilight 2 som tilltalar män?”

    Du talar om enskilda verk när det handlar om ett HELT MEDIE! Klart att det kan finnas spel med tydligt nischade målgrupper. Men det vore jävligt trist om HELA MEDIET ska ha en nischad målgrupp.

    Ps. Ang listan. Pic or it didn’t happen.

  6. Annan anonym skriver:

    Så länge vi har marknadsekonomi, så har varje företag rätt att välja precis vilken nisch som helst att försöka överleva i.
    Är nischen bärduktig så överlever företaget, är den det inte så går företaget i konkurs.
    Klagar ni också på att Paradox entertainment inte gör sportspel?

  7. 138 skriver:

    Nej nej, jag har inget som helst intresse av att svara på din fråga. Det jag är intresserad av är din lista. Du använder denna långa långa långa långa lista som grund för att kräva att feminister ska ta avstånd från det du och dina vänner utsatts för. Ingen kan ju rimligtvis kräva att någon ska ta avstånd från något som de inte vet vad det är. Så, som feminist vill jag veta vad det är jag ska ta avstånd från. Det kan du väl berätta?

  8. Annan anonym skriver:

    138

    Gulligt.
    Gör du samma sak mot kvinnor som uppger sig blivit utsatta för trakasserier och hot från män? Jag vill minnas att det kallas victim blaiming när en gör så.

  9. Också Anonym skriver:

    ANNAN ANONYM

    Ponera att du skulle uttrycka en önskan om att harlequinförlagen borde ge ut verk som riktar sig till män.
    Tror du att förlagens ursprungliga målgrupp skulle dra ihop en rörelse som systematiskt hotar dig och alla andra som yttrar sig i frågan med mord och våldtäkt?
    Tror du att du skulle behöva smyga med att du är man för att du vet att så fort det kommer ut blir du trakasserad, nedvärderad och ombedd av harlequintanterna att ”dra tillbaka till verkstan din manshora!”

    Nej, en sån förfrågan skulle antagligen få ett rätt trevligt svar, det kanske inte blir några harlequinromaner riktade till män i första taget om det inte finns en stor målgrupp för det.
    Men, i det här fallet finns det en vansinnigt stor målgrupp, som bara vill kunna spela utan att behöva dölja sin identitet och känna sig konstant utsatta, och kanske kunna identifiera sig med riktiga karaktärer och inte bara den där enda symboliska bruden med personligheten och yrket ”tjej” som utvecklarna kände sig tvugna att slänga in på slutet.

  10. Annan anonym skriver:

    Så med andra ord. Spelföretagen har någon slags magisk skyldighet att tillgodose kvinnors påstådda behov.

  11. Annan anonym skriver:

    Det är förövrigt märkligt att kvinnor tydligen har en så otroligt
    N bristande förmåga till empati.
    Behöver jag vara en alkoholiserad, pillerknarkande misslyckad polis för att tycka att Max Payne är ett bra spel?

    Behöver jag vara gangster för att tycka att GTA är spännande?
    Behöver jag vara stridspilot för att tycka att Ace Combat kan vara roligt?

    Nej, men av någon anledning så behöver det tydligen vara en kvinnlig protagonist för att kvinnor ska tycka att ett spel är roligt.

  12. 138 skriver:

    Nej, det brukar jag inte göra för att 1) de berättelserna brukar vara ändå hyfsat specifika med ett skeende eller en händelse, samt 2) de brukar ytterst sällan prata om att övergrepp ”utförts på uppdrag” av någon. Men, såklart är ju det här skämtet på mig hur som helst eftersom jag ändå tar mig tid att försöka ha en rimlig diskussion med en anonymt troll. Så, taco hej! Jag önskar dig en otrevlig helg samt, rent generellt, inget gott i livet.

  13. sofie skriver:

    Den kvinnliga spelaren får direkt höra att hon ska ställa sig vid köksbänken, den kvinnliga spelutvecklaren tas inte på allvar, de kvinnliga karaktärerna är antingen icke-existerande eller gravt sexualiserade, den kvinnliga spelaren blir också sexuliserad. Media talar om ”gamern” som en han. Kvinnor antas spela Angry Birds. Kvinnors intresse för spel bedöms inte som genuint, de är ”fake geek girls”. En kvinna som höjer rösten blir mordhotad och hotad med sexuellt våld.

    Om man inte själv upplever detta är det lätt att dra slutsatsen att det är hittepå eller åtminstone överdrifter. Det är okej, man behöver inte engagera sig i allt. Vad jag har svårt att förstå är varför man måste vifta bort någon annans problem som obetydligt. Det kanske är obetydligt för dig men inte för mig, så låt mig prata om det, låt mig gnälla, låt mig försöka göra skillnad. Vi pratar inte om att tvinga spelföretag (eller män, för den delen) till någonting, men genom att göra våra önskningar och röster hörda så kommer förhoppningsvis spelföretagen att försöka göra oss – som de konsumenter vi faktiskt är – lite nöjdare.

    ”Annan Anonym”. Om du och dina vänner blivit trakasserade så är det för jävligt. Tala ut om detta och jag lovar att många feminister kommer att finnas vid din sida. Själv tar jag – baserat på den information du gett oss – avstånd. Utan att tveka.

  14. sofie skriver:

    Annan Anonym: ”Det är förövrigt märkligt att kvinnor tydligen har en så otroligt
    N bristande förmåga till empati.”

    Kvinnor har sedan barnsben fått lära sig att identifiera sig själv med män. Böcker, filmer och serier med manliga huvudkaraktärer marknadsförs till människor i allmänhet medan böcker, filmer och serier med kvinnliga huvudkaraktärer räknas som chiclit, chickflicks och tjejserier. Majoriteten filmer klarar inte ens det mycket enkla Bechdeltestet! Det handlar inte om att inte kunna identifiera sig med de manliga spelkaraktärerna, precis som den anonyma gästskribenten skriver tvingas vi lära oss att identifiera oss med män medan män aldrig behöver lära sig det motsatta. Det handlar om att reagera på detta och anse det vara skevt.

  15. Annan Anonym skriver:

    Ifall du identifierar dig så till den milda grad med karaktärer i ett spel, så är det nog verklighetsuppfattningen det är fel på.
    De flesta av oss vet att vi inte är stridspiloter när vi spelar Ace Combat och att vi inte är gangstrar när vi spelar GTA.

  16. sverker.andersson skriver:

    Om man som kvinna vill ha ett spel med kvinnliga karaktärer så får man antingen välja att köpa dessa spel för att visa det ekonomiska i det hela, eller så får man helt enkelt göra spelen själv, eftersom alla de spelbolag som finns idag i sverige, startades av killar med en C64/Amiga/Atari osv.

    Dessa killar var helt klart nördar som lade sin själ i skapandet och det finns ingen annan väg att gå om man vill kunna kontrollera vad ett spel innehåller än att själv skapa det. Man kan inte kräva av en konstnär att de ska måla som man själv vill, konstnären målar det som den tycker ger hen själv mest.

  17. Chuck skriver:

    Alltid lika kul med peka-och-kräv-feminister. Gör si, gör så, annars är vi kränkta, skallar ropen.
    Aldrig göra själva.
    Bara peka och kräv.
    Mycket går att få på det sättet. Men inte respekt.

  18. SPEL – Michael Gill skriver:

    Det första felet (av många) ni gör är att förutsätta att de som skapar, de kreativa i branschen, är nöjda med hur den ser ut. Faktum är att spelutvecklarna i många fall är oändligt mycket mer progressiva än den högljudda och konservativa delen av publiken. Många beslut tas långt ovanför kreatörernas (som är både kvinnor och män, även om det fortfarande finns en tydlig slagsida) huvuden.

    Allting bottnar väl i en naiv tro på marknadsekonomin som en slags demokratins förlängning. ”Spelet alla vill ha är det spelet som säljer mest”. Det, precis som tårtan, är en lögn. För att citera fd Call of Duty-utvecklaren Dave Anthony, som nyligen sa: 

    “When we have a new product that has elements that we’re not sure how people will respond to, what do we do as a corporation?” We market it, and we market it as much as we can, so that whether people like it or not, we do all the things we can to essentially brainwash people into liking it before it actually comes out.”

  19. Trött skriver:

    Det är rätt gulligt med GamerGaters som Chuck. ”Feminister är så kränkta hela tiden” när hela ditt uttalande och hela den kult du försvarar dryper av den värsta sortens inbillad kränkthet.
    Ja ja, it takes one to know one antar jag.

  20. Annan anonym skriver:

    Michael, vad bra att det inte behövs några stora företag som backare för att utveckla spel idag. Kickstarter och Steam gör att du kan finansiera och ge ut ett spel idag helt utan att behöva gå till några större distributörer.

    Vilket Zoe Quinn bevisar alldeles utmärkt.

  21. SPEL – Michael Gill skriver:

    Du verkar ha bra koll A. Anonym. Men vad är din poäng?

  22. Annan anonym skriver:

    Att det inte finns någon stor galaktisk konspiration som hindrar peka-krävfeministerna från att finansiera och ge ut spelen de säger att det finns sådana skriande efterfrågan på.

  23. SPEL – Michael Gill skriver:

    Då råder jag dig att återvända till min kommentar som börjar med ”Det första felet…” och läser den en gång till. Och så tänker du efter och försöker förstå vad den verkliga problematiken är.

  24. Annan anonym skriver:

    Du skrev själv ”Det första felet (av många) ni gör är att förutsätta att de som skapar, de kreativa i branschen, är nöjda med hur den ser ut. Faktum är att spelutvecklarna i många fall är oändligt mycket mer progressiva än den högljudda och konservativa delen av publiken.” Det här är verbatim.
    Ifall dessa spelskapare nu vet bättre än kunderna vad kunderna vill ha, så står det dem som tidigare sagt helt fritt att söka finansiering via kickstarter.

    Ifall du inte vill att folk ska missförstå dig så borde du kanske tänka på att skriva texter som inte är så öppna för att missförstås.

  25. AngryGamerKid skriver:

    Loppet är redan kört för ”Gamergatarna”, det är redan klargjort vad som gör dem så arga och upprörda, och varför…

    Anita Sarkeesian förklarar verkligen bra i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=ah8mhDW6Shs

    Det hon missar är dock en ganska viktig poäng när det gäller de (som oftast är) män som sysslar med trackasserier på nätet:
    De som känner sig hiskeligt trampade på (när en kvinna ställer sig på YouTube och förklarar för dem hur deras favoritspel egentligen fungerar) har ofta en del gemensamma drag:
    – Man har en oförmåga att läsa in nynanser i påståenden, man ser ofta saker i svart eller vitt
    – Man anser att en person som kritiserar- eller kommenterar på ett system (eller spel) måste själv vara konsument eller ”fan” (s.k. ”riktig gamer”) för att få uttala sig om det
    – Man har en oförmåga att se skillnad på de regler/system som gäller inom spel, och de som gäller det sociala samspelet mellan människor ”IRL”

    [img]http://i.ytimg.com/vi/nLz3q5pyUwU/hqdefault.jpg[/img]

    Tänker man efter lite extra på hur den person som har det lite svårt med socialt samspel, och som kanske inte tillhör någon självklar grupp i skolan eller på arbetet har det i vardagen. Som tycker det är ganska svårt med nyanser och att saker inte alltid är likadana – rutinberoende personer – så är det ganska lätt att förstå hur den människan på ett naturligt sätt kan vända sig till spel för att få det stimuli som passar hen. Spel har oftast binära regler, Programmering är ofta svart-vit (du kan, elle inte kan, göra vissa saker) spel är ofta system som användaren spenderar en hel del tid med att lära sig, och som man sedan förlitar sig på ska fungera som man har lärt sig. Det finns en trygghet i det, att inte behöva så mycket kaotiska nyanser som t.ex relationer eller socialt umgänge ofta kan innebära.

    Ett tydligt exempel: läser man ovanstående paragraf utan det sociala ”skill-set” som de flesta besitter, så kan man lätt tyda det som att jag säger ”alla som spelar spel är socialt missanpassade”.
    Besitter man dock egenskapen att läsa in nyanser & associationer så förstår man att det egentligen står ”om man har lite svårt med den sociala biten (p.g.a. att man tycket att människor är opålitliga eller för oförutsägbara – eller om man bara inte har hittat sin ”identitet” i samhället ) så kan det vara skönt med spel, då de har förenklade regler att förhålla sig till, någonting konkret man kan lära sig”

    Dessutom säger inte paragrafen att alla som tyr sig till spel automatiskt blir sexistiska gamer-gatare, men det är också vad vissa kommer att läser in. Hela anledningen till att folk blev så arga på Anita Sarkeesian och hennes ”Tropes” filmer, är ju att de tog det personligt – kände sig personligt påhoppade av henne – som om hon recenserade dem, och inte spelen. Egentligen ”recenserade” hon inte ens spelen i sig, utan hon plockade ut hur kvinnor porträtteras och/eller används för att förstärka protagonistens karaktär eller den värld hen lever i. Dock valde man att svart-vitt se det som ett personligt påhopp på den enskilda användaren, som om Anita stod på YouTube och tilltalade precis dig.

    Den andra saken som Anita glömde att förklara i videon ovan, är att om vi nu har en sådan grupp av människor (som tyr sig till spel pga olika sociala svårigheter) vad tror vi händer med dessa efter ett antal tusen speltimmar bakom sig?

    När man har tragglat sig igenom stora spelsystem som t.ex Mass Effect trioligin, Dragon Age, Dark Souls, Hitman, Armed Assault, FarCry, GTA m.m. och när man har svettats och lärt sig reglerna och systemen som dessa spel erbjuder, och känt en personlig ”connection” med dessa spel. För vad det är värt – så långt som deras perception bär dem – så ÄR man dessa spel.
    Man har hundratals timmar av kommentarer på forum och Youtube om spelen. Man har skapat egna Youtube kanaler och hemsidor dedikerade till spelen. Man driver communitys, Skapar modifikationer, fungerar som självutnämnda ambassadörer för spelen. Spelen – enligt dem själva – ”tillhör” dem.
    Detta (i kombination med svårigheten med att läa in nyanser) gör att man känner sig så hiskeligt kränkt när någon kritiserar spelen eller kommenterar dem utifrån ett kontex som man själv inte tänkt på eller själv varit med och bestämt ens ska finnas med i diskussionen.
    Man är dessutom fråntagen ett ganska viktigt argument som man kan slänga sig med när man diskuterar med andra ”gamers”. Det argumentet brukar lyda t.ex så här ”Men om du inte fattar hur man spelar Armed Assault kan du ju gå och spela CoD istället” dvs en lite nedvärderande och elitistiskt kommentar som förutsätter att det spel som man själv valt att spela är ”svårare” eller ”viktigare” än motpartens. Detta argument faller helt bort när Anita gör sina Tropes videos, eftersom hon sätter sig över hela den ”spel X vs spel Y” debatten som gamers normalt befinner sig i. Man diskuterar inte som hon gör på de stora ”hardcore gamer” forumen, och då blir man alldeles rosenrasande när man inte längre kan använda sig av alla de ”väl-vässade” argumenten som man har filat på i åratal medan man byggt upp sin gamer-identitet.

  26. Annan anonym skriver:

    Angrygamerkid

    Några av dina påståenden.
    – Man har en oförmåga att läsa in nynanser i påståenden, man ser ofta saker i svart eller vitt
    Ungefär som att Anita Sarkeesian stenhårt driver tesen att sexism i spel smittar av sig på sexism i verkligheten? Att män inte är kapabla att se skillnad på fantasi och verklighet.

    ” – Man anser att en person som kritiserar- eller kommenterar på ett system (eller spel) måste själv vara konsument eller ”fan” (s.k. ”riktig gamer”) för att få uttala sig om det”
    Att jämföra med konceptet ”lived experience”, där den kvinnliga livssituationen är så obeskrivligt unik att bara kvinnor får kommentera och uttala sig om hur det är att vara kvinna.

    ”Man diskuterar inte som hon gör på de stora ”hardcore gamer” forumen, och då blir man alldeles rosenrasande när man inte längre kan använda sig av alla de ”väl-vässade” argumenten som man har filat på i åratal medan man byggt upp sin gamer-identitet.” Anita diskuterar inte överhuvudtaget, hon predikar. Och hon vinklar också saker stenhårt. Se t.ex. hennes hitmanlögner.

    Således ser jag egentligen inte så mycket skillnad på vad Anita och andra feminister gör och vad gamergateaktivister gör.

  27. AngryGamerKid skriver:

    Du missuppfattade isåfall Anita..
    1. Hon säger att: sexismen (den som tyvärr anses ”normal) i samhället, är den som smittar av sig på spelskaparna. Den normaliserade ojämställdheten gör att spelskapare anser det ”ok” att skapa spel som ju ”bara är som det är i verkligheten” (deras argument, och därför också spel-fansen)
    Spel är inte så betydelsefulla att de kan påverka verkligheten (delusion..) och hon säger inte att sexistiska spel gör att unga män blir sexister även efter att de lagt ner handkontrollen, det hon menar på är att spelen utnyttjar den normaliserade sexismen och använder det nästan som en feg ”ursäkt” för att behöva vara med i spelen.

    2. Japp, vissa eller ganska många män som spelar för mycket spel och investerar för mycket tid med att tänka på- och leva i spelvärlden, har ganska svårt att se skillnad på hur spelvärldens regler är uppbyggda, och hur det egentliga sociala samspelet mellan människor fungerar. ”IRL” så gäller inte allting som gäller komponent X automatiskt också komponent Y. Man måste förstå samspel och nyans, vilket leder oss till ditt påstående:
    ”Att jämföra med konceptet ”lived experience”, där den kvinnliga livssituationen är så obeskrivligt unik att bara kvinnor får kommentera och uttala sig om hur det är att vara kvinna.”

    underbart att du outar dig själv som precis en sådan människa :) du tror alltså att samma binära regler som gäller vem som är och får uttala sig som ”Gamer” också gäller vem som får uttala sig om hur det är att vara kvinna? i den verkliga världen alltså… fantastiskt…..

    ”Anita predikar” är en klyscha många GGG’s (Gamer Gater Goons) slänger sig med. Tyvärr är det ju så att det hon gör är att hon FÖRKLARAR. och det gör GGG’s så arga, att en kvinna kommer och berättar för dem hur deras spel är gjorda och vilka berättartekniska knep man använt för att skapa den illusion de blir så tagna av, och att knepen är billiga och rentutav ganska vidriga… GGG’s borde tacka Anita för att hon äntligen klargjorde detta, och man borde vända sig till spelutvecklarna och kräva någonting bättre… någonting som inte bara rider på en samhällsvåg av acceptans mot detta förtryck.
    Hitman exemplet kommenterar jag inte då det är så urvattnat och långtråkigt att såga sönder, det är typ det enda lilla tekniska exemplet som GGG’s kan dra, och älskar också att det smögs in även här. Då är det verkligen tydligt att det börjar tryta med argument… För lite skojs skull kan jag berätta en hemlis.. även om just hitman är programmerat så att ge dig minuspoäng om du skadar en oskyldig (som en prostituerad) så spelar det ingen roll, spelare kan uppmanas ÄNDÅ, att göra detta, om situationen är överhuvudtaget möjliggjord… det kanske kommer som en paradox, en chock, att en spelare skulle kunna bli uppmanad att göra något som går ”emot” den? men så funkar det mänskliga psyket vettu.. och utvecklaren av hitman är väl medveten om detta… They fooled you son.

    Till sist så säger du att du ser ”inte så mycket skillnad på vad Anita och andra feminister gör och vad gamergateaktivister gör” med det kan man bara säga – tyvärr – att du inte förstår det, men vi är många som kommer att arbeta för att du snart kommer att göra det :) Vi kan förklara för er, om ni är villiga att lyssna och förstå.
    Vänligen
    /Människorna

  28. Annan anonym skriver:

    1. Nej det gör hon inte.
    2. Det är inte jag som har anfört de reglerna, det är feminister som är besatta av lived experience.
    3. Det fungerar likadant med Double Dragon Neon, och sleeping dogs och så vidare.
    Och det där med Hitman. Så vadå? Jag kan skjuta ihjäl precis vem som helst i Hitman, jag får enorma minuspoäng för det, men det enda som har betydelse är ju att det går att göra. Precis som att jag kan ha ihjäl nästan vilka åskådare som helst i GTA.

    Fin härskarteknik du avslutar med.
    Låt mig gissa att ditt nästa argument blir ”vit kränkt man”.

  29. AngryGamerKid skriver:

    1. Om du ser på hennes Tropes videos så hör du att hon tydligt säger att spelen anammar de sexistiska normaliserade principerna som finns i samhället, var tror du annars att de skulle ha fått dem ifrån? Hittat på dem själva? Hela problemet som Anita tar upp, är ju just detta…
    2. Feminister är inte besatta av det där uttrycket, nej. Däremot kanske de kvinnliga feministerna stör sig lite på när det kommer ”sköna dudes” och jämför deras guy-problems med de problem som kvinnor har (undra varför d’uh)
    3. Aha du förstod? Exakt, problemet är att spelskaparna gör att det liksom så slumpartat men ändå så förträffligt convenient råkar befinna sig en lättklädd prostituerad på hotellrummet som börjar skrika och gör att du kanske kommer bli upptäckt. Men ojdå, stackars sköna gamer-dude som måste slakta henne lite brutalt på plats. oj oj… Igen, Tropes handlar inte om att du som skön gamer-dude begår dessa handlingar, utan om att spel efter spel efter spel skapar sådana situationer. Ska vi leka finn fem fel? eller snarare 100 fel

    [img]http://evfxonline.com/wp-content/uploads/2013/03/sarkeesian-video-games.jpg[/img]

    *ironin i att GGG’s påstår att Anita inte är en ”riktig gamer”*

    Ja du har nog rätt, den mest passande svenska översättningen på Gamer Gate Goon borde nog vara Vit Kränkt Man /Din definition

  30. Annan Anonym skriver:

    Tack så mycket.
    Jag avslutar nu, så kan du gå och hitta ett gäng som är lika moraliskt högstående som du är, där ni bara mobbar och utsätter folk som förtjänar det för härskartekniker.

  31. AngryGamerKid skriver:

    Fin du är som lärt dig begreppet härskarteknik, du vet säkert då att ”jag pratar inte mer med dig nu pga [vinklad förolämpning med viss skuldbeläggning]” är en ganska vanlig sådan? Dvs det som du precis skrev, dvs då du anklagar mig för att använda sådan.
    priceless.

  32. Malcolm Little skriver:

    En debatt är en debatt. Det smärtar att vara ensam, men va fan, är man på fel sida historien så är man.

  33. HP is one of the best printer Manufacturer company in the world and they provide best and rapid customer service. Call HP printer Customer service number to get help with all problems related to HP Printer.

  34. AOL offers a range of integrated products and properties including communication tools, services and subscription packages. http://www.aol.com offcial site is official website of AOL, here you will find solutions for your all types of AOL products.

  35. Featuring a guest poet, especially a female poet, can bring a fresh perspective and enrich the literary experience. Here are some comments about a guest poet by a female:

    1. **Diverse Voices:**
    – *Comment:* ”Introducing a guest poet, especially a female poet, is a wonderful way to embrace diverse voices in literature. It adds depth and brings forth unique perspectives that contribute to a richer cultural tapestry.”

    If you are looking for more jobs then visit our website.top recruitment agencies in pakistan.Thank you!

  36. Alfalah Host skriver:

    Embrace the power of a female gamer’s perspective with our latest guest post by a trailblazing gaming enthusiast. Dive into insightful analyses, gaming strategies, and a unique narrative from a skilled female player. Join us as we celebrate diversity and inclusion in the gaming community through this captivating guest contribution.

    Best Digital Marketing Agency In Pakistan. Alfalah host

  37. Alfalah Books skriver:

    A guest post by a _female_ gamer offers a fresh perspective, showcasing the diverse voices within the gaming community.

    With insights into gameplay mechanics, storytelling, and representation, her perspective enriches the dialogue surrounding gaming culture.

    From sharing favorite titles to discussing challenges and triumphs, her contribution adds depth and inclusivity to the gaming conversation.

    It’s a reminder that gamers come from all backgrounds and genders, each with their own unique experiences and viewpoints to share.

    best GST Registration Company in Pakistan.

  38. Allied materials skriver:

    ”As a passionate female gamer, I navigate virtual realms with skill and determination, challenging stereotypes and carving my own path in the gaming community. Through the power of pixels and controllers, I find empowerment and camaraderie, defying expectations with every level conquered. Gaming isn’t just a hobby; it’s a vibrant culture where gender is irrelevant and skill speaks volumes. Let’s continue to celebrate diversity and inclusivity, shaping a future where all gamers are seen and heard. Join me as we embark on epic quests, united by our love for the game.”

    ready mix concrete Pakistan

  39. A guest post refers to an article or content piece that is written by a guest author and published on another person’s or organization’s website or blog. It provides an opportunity for guest authors to share their expertise, insights, or opinions with a new audience and gain exposure or credibility in their field. Guest posting is a common practice in content marketing and can help build relationships, expand reach, and drive traffic to both the guest author’s and the host’s platforms.

    Best Eye Hospital In Pakistan.
    Laser Vision Correction

  40. Crafts Emporium skriver:

    Prepare to gain fresh perspectives and insights as _FEMALE_ Gamer takes the virtual stage with her guest post.

    Through her unique lens, she navigates gaming culture, sharing experiences, critiques, and celebrations of the medium.

    As a trailblazer in the gaming community, her voice adds depth and diversity to the ongoing conversation surrounding games and inclusivity.

    Create a welcoming and comfortable space with our stylish tables and chairs. Whether you’re furnishing your home or upgrading your office, our tables and chairs combine functionality with aesthetics, providing the perfect blend of form and function
    for any environment.

    Tables for sale

  41. As a female gamer, I bring a fresh perspective to gaming culture, challenging stereotypes and advocating for inclusivity and representation in the gaming community.

    Through my experiences, I’ve found gaming to be a powerful medium for empowerment, self-expression, and building diverse connections beyond gender boundaries.

    Join me on a journey through virtual worlds where gender is no barrier to skill, passion, or camaraderie, as we redefine what it means to be a gamer.

    TAxi booking service:

    annaplois to airport

  42. Crafts Emporium skriver:

    Keep your food piping hot with our stylish and durable hotpots. Whether you’re hosting a dinner party or enjoying a family meal, our hotpots ensure that your dishes stay warm and delicious until serving time.

    wooden hot pot for sale

  43. AbinaValoniaf skriver:

    Minimalist shoes do have wholesale NFL jerseys an appeal to runners, as they can help you run faster, but heavier runners should think twice about using them because they can increase the risk of injury,” said Buckley.

  44. JillianIgnacioe skriver:

    Lightweight engineered mesh neoprene bootie synthetic overlays and reflective Fake Moose Knuckles Down Jackets hits work in conjunction with vibrant color pops for a more technical and eye-catching look.

  45. AlanniNaariahl skriver:

    After Replika tenisówek Gucci delivering the Yeezy Boost 700 MNVN ”Honey Flux” yesterday the German sportswear giant announced that a new ”Mauve” colorway of the Kanye West-designed shoe will launch This Saturday.

  46. HarrietCalixtoc skriver:

    Lacoste x PeanutsCREDIT Podróbka Mini torebka damska Gucci LacosteLacoste x AddictUsing the Dash model Lacoste and Florida-based Addict teamed up for a pair of tennis-themed looks in 2016 for the 30th anniversary of the retailer’s Miami door.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG

Mest läst på NG
Tillbaka
Mer inlägg