Spelen och könsförtrycket

11:12 3 Jan 2014

Minns ni den där tjejen som skrev till H&M och undrade varför tv-spelströjor bara finns på killavdelningen? Tioåriga Uma ville köpa en Super Mario-tröja och tyckte det kändes konstigt att det bara fanns sånna på pojkavdelningen.

I går fick 14-åriga Moa Strand inlägget ”Tjejspel på nätet är en del av könsförtrycket” publicerat på SVT:s debattsida. Det är ett öppet brev till föräldrar med spelande barn, men också en vädjan till en skev vuxenvärld och till en bransch med grava problem.

 

Umas H&M-kritik fick stort genomslag i sociala medier, men klädjätten bemötte den genom att säga ”De flesta av våra kunder uppskattar vårt upplägg i butik. Sedan är alla självklart välkomna att handla från samtliga våra koncept”.

 

När någon nu länkat till Moas inlägg på Svenska spelbranschens Facebook-sida (som inte på något sätt är representativ för branschen, men ändå välbesökt och aktiv) möts den, av vissa, på ungefär samma sätt. (Parafraserat) ”Alla kan välja allt”, ”det är föräldrarnas sak att lära barnen att skita i normer” och så vidare.

 

För det första: den som lägger över hela ansvaret på föräldrarna har uppenbarligen själv inte haft ett barn som varit gammalt nog att ha ett eget socialt sammanhang. Ett sammanhang där föräldern själv inte kan övervaka varje sekund. Där grupptryck och förväntningar formar med vassa armbågar och elaka skratt. Förälderns ansvar är enormt, men vårt inflytande allt mer begränsat ju äldre barnet blir.

 

Och visst, det är det väl så att vi inte kan förvänta oss att (stora) företag ska fungera som moraliska kompasser. Kalla mig naiv, men jag tror inte någon bolagsstyrelse (med förmodad mansmajoritet) kommer erkänna de här strukturerna som ett problem så länge de inte kan tjäna pengar på en förändring.

 

Men det gör inte Moas rop på hjälp mindre verkligt. Och det tar inte bort hennes lillebrors känsla av att inte passa in.

 

Tvärtom. Spelbranschen och -kulturen är nämligen platser som är i skriande behov av förändring.

 

Det är här en person som Anita Sarkeesian, som gjort till sin sak att visa branschens strukturella könsrasism, möts av dödshot och spel som går ut på att misshandla henne. Det är här kvinnor väljer att vara anonyma när de spelar online för att slippa bli trakasserade. Det är här kvinnliga journalister behandlas som hål på branschmässor. Det är här vi har tidningar som antingen bedömer kvinnliga karaktärer utifrån deras byst ELLER retuscherar bort de kvinnliga karaktärerna från omslagsbilderna. Det är här den manliga majoriteten utvecklare fortfarande är så stor att ”förkrossande” inte räcker.

 

Tjejspel på nätet ÄR en del av könsförtrycket. En liten kugge i ett trögt och massivt maskineri. Spelen är ju inte frånkopplade från allt annat, även om så många menar att det ”bara är underhållning”. Det finns därför heller ingen enkel lösning på (grund)problemet. Men att belysa, ifrågasätta och problematisera är en bra början.

 

Så låt oss lära av Uma och Moa. Och låt oss inse att det är våra barn som får leva i den skit vi lämnar efter oss.  
 

(Bilden ovan, från ett spel vi kan låta vara namnlöst men som handlar om kuddkrig och brudar, har inget med texten att göra. Och samtidigt allting att göra med den)

18 kommentarer | “Spelen och könsförtrycket”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Mårten Jonsson skriver:

    Det är värt att nämna att det bara var en person i Svenska spelbranschens tråd som var negativ till Moas inlägg. Resterande har förgäves försökt förklara för denna person vad problemet är.

  2. Alex Blomstrand skriver:

    Så vadå, ska inte de där spel få finnas då? Ska vi ta och rensa bort allt som döms problematiskt enligt en viss minoritet? Vem är ni att bestämma vad tjejer får spela, om de vill leka med dockor och makeup, låt dem. Att klaga på att sådana spel existerar är lika mycket av ett förtryck. Existens av sådana spel är inte problematiskt, utan brist på alternativ.

    Istället för att klaga på att sådana spel finns, borde man fokusera på att utöka utbudet med mer könsneutrala spel. Men nej, klart är det enklare att sitta hemma i soffan och klaga. Bara att välja ett valfri icke politiskt korrekt spel och börja klaga, besökarflöde är garanterad.

    @MÅRTEN JONSSON
    Anledningen till att så få är negativa emot artikeln (vilken är urlöjlig) är troligen att ingen vill uppfattas fel på en av Sveriges största spelutvecklingsforum. Om man ifrågasätter någonting som anses vara politisk korrekt är man antingen rasist eller antifeminist.

  3. cookingpapa skriver:

    Anita Sarkeesian – En person som plockar russinen ur kakan för att måla upp en snedvriden bild av mediet, och ändå inte kommer med många hållbara argumenten när en kollar upp exemplen mer ingående. Något direkt hot har jag inte sett komma fram, och spelet av Ben Spurr är inget nytt utan något som tydligen använts tidigare för att driva med/avreagera sig på offentliga människor. Vi såg senast något liknande som gick ut på att döda en aldrig sinande ström av Jimmie Åkessons mha tårtor. Genusdiskussioner bland spelare förekom innan hon kom in i bilden och kommer fortsätta göra det, förhoppningsvis på en högre nivå än hon och McIntosh har ambitioner för och tjänar pengar på, surfandes på en våg av självömkan.

    ‘Det är här kvinnor väljer att vara anonyma när de spelar online för att slippa bli trakasserade.’
    En annan slags sexism står ju du och annan media för, som inte tar upp liknande problem förrän de drabbar kvinnor.

    ‘Det är här kvinnliga journalister behandlas som hål på branschmässor.’
    Utveckla?

    ‘Det är här vi har tidningar som antingen bedömer kvinnliga karaktärer utifrån deras byst ELLER retuscherar bort de kvinnliga karaktärerna från omslagsbilderna. ‘
    Ang. Gamereactor (eller tänkte du på något annat?) så är väl problemet att de inte gör samma sak med män/manliga karaktärer. Sen bedömer de ju inte de kvinnliga karaktärerna efter det endast utan det var någon topplista på skoj som de hade med bland andra listor. Fallet med retuschering känner jag inte till så länka gärna.

    ‘Det är här den manliga majoriteten utvecklare fortfarande är så stor att ”förkrossande” inte räcker.’
    Och det här är ju att se män i egenskap av sitt kön som ett problem, mer sexism alltså.

    ‘Och låt oss inse att det är våra barn som får leva i den skit vi lämnar efter oss.’
    Moa är inte mitt barn, det är inte ‘min skit’ och det är inte jag som sett till att hon fått en världsbild stöpt av ung vänster, lol.

    Hursomhelst tycker inte jag heller att ‘tjejspel’ som egen snäv kategori är någon bra idé även om tolkningarna kring tanken bakom är rätt extrema. Har någon vänt sig direkt till spela.se och har de svarat? Kan inte tänka mig att de motsätter sig att ändra lite i menyerna när de ändå är i minoritet sett till resten av spelmediet. Har liksom aldrig tidigare stött på butiker eller seriösa sidor som kategoriserar spelen efter kön.

  4. Andreas skriver:

    ”Minns ni den där tjejen som skrev till H&M och undrade varför tv-spelströjor bara finns på killavdelningen? Tioåriga Uma ville köpa en Super Mario-tröja och tyckte det kändes konstigt att det bara fanns sånna på pojkavdelningen.”

    Kanske för att flest killar lirar TV-spel och konsumerar mer? Är väl bara att gå över till killavdelningen om man tycker något är snyggt. Hon hittade den ju uppenbarligen :)

  5. Reb skriver:

    Inlägget tar upp viktiga aspekter av hur det faktiskt ser ut och de tidigare kommentarerna bekräftar den bristande kunskap som råder kring jämställdhetsfrågor. Varför är det övervägande killar som spelar tv-spel tror ni?! Och varför ser branchen ut som den gör?!

    Och om det nu handlar om att tjäna pengar, så har de stora företagen allt att vinna på att utöka spelarantalet genom att utveckla spel som attraherar tjejer i större utsträckning.

  6. halvgrek skriver:

    ”Könsrasism”, alltså LOL har det blivit så tjatigt att säga ”rasist och ”sexist” åt allt ni ser? Tur att man slutade läsa blog em up förra året.

  7. david buttler skriver:

    The QuickBooks script error is the most common error that may come across while the user performs day-to-day operations. If you are looking for a guide that will help you to resolve script error in QuickBooks and besides solutions you can also contact Data service team via 800-579-9430.

  8. The connection has been aborted, and QuickBooks is unable to access the company file issue user may encounter due to the incorrect settings of the firewall. The following article will help you to resolve QuickBooks abort error with ease and moreover you can also contact us via 800-579-9430.

  9. But that doesn’t make Moa’s cry for help any less real. And it doesn’t take away her little brother’s sense of not fitting in.

  10. Ruth skriver:

    As the journey unfolds, it’s evident that the intricate gameplay and immersive atmosphere have already left a lasting impression

  11. The relationship between games and gender oppression is a complex and multifaceted issue. On one hand, video games have historically been criticized for perpetuating gender stereotypes and promoting toxic masculinity through the portrayal of female characters as overly sexualized or weak, and male characters as hypermasculine and dominant. This can contribute to reinforcing harmful gender norms and perceptions in society.

    Apply now for best jobs .top recruitment agencies in pakistan.Thank you!

  12. Alfalah Host skriver:

    The Games and Gender Oppression dialogue highlights the need for inclusivity and equality in gaming. Through critical analysis and advocacy, it addresses issues of representation and discrimination within the gaming industry. It’s a vital conversation that seeks to create a more diverse and welcoming environment for all gamers.

    Best Digital Marketing Agency In Pakistan.
    Alfalah host

  13. Discussions surrounding games and gender oppression delve into the portrayal of gender roles, stereotypes, and representation within video games.
    Critics argue that some games perpetuate harmful gender norms and biases, contributing to systemic issues of sexism and inequality.
    Advocates emphasize the importance of creating inclusive and diverse gaming experiences that challenge gender oppression and promote equality and respect for all players.

    Best Eye Hospital In Pakistan.
    Laser Vision Correction

  14. Exploring the intersection of games and gender oppression reveals pervasive stereotypes and unequal representation within the gaming industry.

    From damsel-in-distress narratives to hypersexualized character designs, games often perpetuate harmful gender norms, contributing to broader social inequalities.

    By challenging these narratives and advocating for inclusivity, we can strive towards a gaming landscape that celebrates diversity and empowers all players.

    Book your cab now!!

    Airport taxi

  15. Alfalah Books skriver:

    The intersection of games and gender oppression reveals a troubling landscape where stereotypes and exclusion persistently surface, affecting the experiences of many players.

    By fostering environments that sometimes perpetuate gender-based discrimination, the gaming industry faces a critical challenge in ensuring equity and inclusivity.

    However, there is a growing movement within the community and among developers to dismantle these barriers, using games as platforms for empowerment and societal change.

    Bookkeeping and Accounting services in Pakistan.

  16. Allied materials skriver:

    In ”The Games and Gender Oppression,” Michael Gill delves into the complex intersection of gaming culture and gender dynamics, meticulously examining the ways in which traditional notions of masculinity and femininity are reinforced and challenged within virtual spaces.
    Through incisive analysis, Gill explores how game mechanics, character design, and online interactions perpetuate or subvert gender norms, shedding light on the broader social implications of these dynamics.
    With a keen eye for nuance, Gill navigates the intricate terrain of gender representation in gaming, offering insights that provoke critical reflection and dialogue.

    concrete pump karachi

  17. MerciaXhaidenc skriver:

    The latest iteration of the Peaceminusone x Whosale torebek YSL Replica Nike Kwondo 1 collab dons a white-based makeup and is coupled with black overlay panels including on the tongue shroud and Swoosh branding on the sides.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp