Kultserien Seinfeld firade i juli sitt 25 års jubileum. En milstolpe inom tv-industrin då serien revolutionerade komedigenren med sin situationskomik.
Någon som knappast har gått miste om detta är Julia Louis-Dreyfus och igår gästade hon Letterman för att förmodligen snacka om hennes nuvarande serie Veep. Inte helt oväntat började de två också diskutera födelsedagsbarnet hon investerade nio år i och inte helt opassande tog The Late Show till Youtube för att ladda upp en liten present. Nedan kan du se ett klipp från Dreyfus medverkan i programmet år 2000 där hon tillsammans med Jerry Seinfeld bjuder på ett musikaliskt framförande av Sixteen Going On Seventeen.
Vi har två saker att lära utav detta klipp: 1. Dreyfus har funnit ungdomenskälla. 2. Michael Richards fadäs är fortfarade det mest outhärdliga i Late Shows historia.
Vin Diesel har ett actionfyllt yrke där han – eller stuntmän – befinner sig i högoktaniga biljakter och adrenalininjicerade slagsmål. Men räcker det för Fast and the Furious-skådespelaren? Eller finns det kanske drömmar om en annan karriär inom honom som bara väntar på att förlösas?
En del minns kanske när han satte hjärtan i brand med en känsloladdad cover på Rihannas hit Stay? Nu lever vokalisten än en gång under pressturnén för den nya filmen Guardians of the Galaxy. I denna Star Wars-esquea rymdopera spelar Diesel det fåordiga samt mänskliga trädet Groot; men tur nog var han inte fåordig när en journalist bad honom om ännu en musikalisk tolkning. Sam Smith har tolkat ett flertal låtar men denna gång är det hans låt Stay With Me som ligger i någon annans händer. Gör Diesel låten rättvisa eller borde han hålla sig till sin passion för dans? Döm själva nedan.
Sam Smith själv tycks inte klaga och kallar tolkningen för surrealistisk, jag kunde knappt säga det bättre själv men visst är skådespelaren ändå älskvärd?
Rapparen Lil B är bland rapfans lika hatad som han är älskad. En del avgudar The Based God och liknar hans ofta grafiska texter med psalmer. Andra är mer benägna att peka ut honom som en falsk profet, en talanglös galning med alldeles för stort mediautrymme. Säg vad du vill men faktumet är att med sina nästintill hundratals mixtapes har rapparen under de senaste åren format genren. Dock finns det – bland de grova och tämligen oslipade texterna – en person väl medveten om sin omvärld vilket lyser igenom på No Black Person Is Ugly.
Är den nya låten ”THE MOST POWERFUL SONG OF DECADE”? Det går i alla fall inte att blunda för dess importans när Lil B tar sig an ämnen likt rasism och våldtäkt. Bland alla progressiva rappare det kan tänkas finnas är det få vars röst har ljudit likt denna. I den minst lika fenomenala musikvideon tar Lil B sig fram längs gator för att visa på att alla människor är vackra; däremot är det ett budskap alla inte tycks ha tagit till sig och hur det yttrar sig illustreras genom ett febrilt sökande genom en labyrint av vita ansikten i ett tidningsstånd. Århundradets viktigaste låt? Ja kanske.
Lägg därför undan de fördomar du kan tänkas ha om Lil B för denna reflektion över världen vi lever i, lika medryckande som den är rörande.
Kan Matthew McConaughey göra något fel dessa dagar? Jag betvivlar det. I den nya trailern för Christopher Nolans omvälvande rymdsaga Interstellar är gåshuden aldrig långt borta när True Detective-skådespelaren väljer sina order. Ni vet kanske sen tidigare att detta är en av de filmer jag ser mest fram emot i år och denna nya inblick i eposet har inte ändrat på den uppfattningen.
I den första fullängdaren till trailer fick vi en inblick i den inte allt för avlägsna framtid där jordens resurser har börjat tunna ut. McConaissancen tar därför till stjärnorna för att finna den lösning som inte bara skall rädda hans familj utan även miljoner andra. På andra sidan av svarta hålet befinner vi oss nu där vi för första gången får bevittna nya planeter och de faror som där lurar. Det är än så länge okänt ifall någon kommer behöva ringa upp Fox Mulder vid gröna rymdvarelser närvaro – något jag betvivlar men med Nolan vet man aldrig.
Det verkar bli en hissnande rymdodyssé mot det okända långt bortom våran fantasi. Men om vi ser förbi farkostens yttre så tycks motivation och kärnan som allt roterar kring vara en familj där fadern måste lämna allt – för att rädda just allt. En del fans av Nolan skulle kanske kalla detta för en implikation då emotionella tyngdpunkter likt en far och dotter relation aldrig har präglat regissörens tidigare verk. Men om han nu tänker ta magin tillbaka till biograferna finns det väl knappast ett mer lämpligt sätt att göra det på?
Hursomhelst ser det ut som en filmupplevelse av rang och kan bli en nytändning för sci-fi-genren. Du lär finna mig längst fram i kön när filmen går upp på bio senare detta år och förmodligen kommer du även höra mig storgråta under scenerna med McConaugheys dotter. Låt oss hoppas att ljuset bland stjärnhimlen övervinner mörkret även denna gång okej?
Sångerskan Lana Del Rey tycks alltid med en viss resolut vilja uppnå storslagenhet med sina musikvideos. Därför är det något förvånande att den kanske mest kontroversiella låten från nya albumet Ultraviolence är hennes hittills mest avskalade visuella verk. Detta titelspår har inte blivit plattformen för en kortfilm eller skildringen av ett presidentpars relation. Istället verkar regissören Francesco Corrozzini ha grävt upp en hemmavideo från 60-talet som skildrar Lanas väg mot altaret filmat av hennes förmodade kultledare tillika älskare.
Jag är smått besviken över det kvalitétsmässiga fallet efter fantastiska West Coast men en sak är i alla fall säker: under detta 4 mintuer långa klipp genererades hundratals nya gifs på tumblr med gangstervärldens Nancy Sinatra.