#reklamgate på Instagram

1:08 2 Okt 2015

I förrgår fick svenska användare på Instagram reklam i sina flöden för första gången. Rent konkret innebär det att typ EN bild av hundra kommer från ett företag som man själv inte har valt att följa. Det blev inte direkt en braksuccé om man ska tro Resumé, som sammanfattat några av reaktionerna som kommit in. Såhär såg det t.ex. ut för Linas Matkasse:

Asså wow Sverige, lugna er lite? Inte som att man skulle gorma ”Vad fan är det här, stick!!!!” om man fick se en reklamfilm för Linas Matkasse på tv och börja näthata. Lina har faktiskt också känslor!

Gillar även personen som bahSorry. Jag handlar själv. Behöver ej hjälp”. Man ba ja det är precis därför du har fått reklamen, du är ju inte kund! Plus att ca en miljon andra fått samma reklam också. Världen kretsar inte enbart kring dig och dina shoppingvanor. 

Det gick inte direkt bättre för modesajten outfittery.se  ”JAG HAR INTE BETT OM NÅGON REKLAM!!!” till exempel. Man ba…. Nej men trodde du att det är du själv som bestämmer över Instagram? Därefter spårar det ur ännu mer med ”Jag vill väl förfan inte se detta? Äckliga instagramsvin”. Man ba okej, det är en bild på en skjorta. Ta en Sobril och lugna ner dig.

Den mest rimliga reaktionen till en instagramreklam är väl att tänka ”Oj jaha en reklam” och sen scrolla vidare. Inte att balla ur fullständigt och skriva ”Äckliga svin!” så fort man ser något i flödet som man inte gillar. Gör de samma sak när någon de följer lägger upp en tråkig bild? 

Jag kan förstå att det är ovant att se reklam på Instagram, men en vettig person hade väl antingen klickat in på reklamen eller bara scrollat vidare? Det gjorde iallafall jag. Tänk om man skulle börja gorma på stan så fort man såg en reklam för en shoppingsajt man inte gillade.

Jag förstår verkligen inte det uppdämda behov vissa människor har att förklara att de minsann VERKLIGEN inte är intresserade av t.ex. matkassar levererade hem till dörren. Jag har inte heller något intresse av det, men det känns lite onödigt att skrika ut mitt ointresse och hoppa på företaget i fråga och kalla dem för svin.

Ett reklamfritt Instagram är faktiskt inte en mänsklig rättighet. Klart att de vill tjäna pengar, det hade jag också velat. Allvarligt talat är jag förvånad över att det inte finns MER reklam på Instagram och att de inte börjat med det tidigare. 

Det hade varit rimligt att rasa om t.ex. Sverigedemokraterna hade köpt in sig i Instagram-feeden utan att man har bett om det, men alltså, matkassar och en shoppingsajt känns ju rätt harmlöst om ni frågar mig? Lugna ner er nu Sverige. Instagram slås inte sönder i tusen bitar bara för att en bild av hundra är sponsrad. Jag lovar att livet kommer bjuda er på större prövningar så småningom. 

5 kommentarer | “#reklamgate på Instagram”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. P skriver:

    TACK!!! Haha, precis mina tankar när jag läste det, folk är galna! Sluta aldrig blogga frans :D

  2. B skriver:

    Åh håller med! Facebook äger ju instagram och det finns ju reklam där också så det är väl ingen chock att dom utnyttjar sitt utrymme på insta också. Hur tror folket att dom drar in så mycket pengar liksom?

    Bor i Spanien så hat fått upp reklamen lite längre än i Sverige och det är ju verkligen inget överflöd av reklam alls. Som sagt bara att scrolla vidare. Underhållande dock att folk blir så otroligt provocerade av detta. #ilandsproblem

  3. efraim skriver:

    Hehe alltså håller med om att tantrum-kommentarerna är lite overkill, men stör mig ju också på annonserna. Det som känns så jävla omodernt är just att man inte KAN slippa dem. Skulle kunna tänka mig att köra en in-app-purchase på några dollars för att slippa annonsern.

  4. benjamin skriver:

    vad som därmot borde vara en rättighet är att kunna ha en vardag där man inte hela tiden måste titta på reklam. ja, det är frivilligt att använda instagram rent teoretiskt men hur många unga personer idag använder varken facebook, instagram eller motsvarande? om man lägger till att det inte går att röra sig i en stad (inkl åka tunnelbana och annat som folk knappast gör frivilligt) utan att i stort sett vid varje ögonblick utsättas för reklam så blir det ju lite löjligt med argumentet att ”det är bara att titta bort”. googla begrepp som attention economy eller spotifiering, som handlar om det är ett sorts arbete att ta del av reklam. gratistidningar är inte gratis, de finns i utbyte mot att man tittar på reklam.

  5. Anna Munkhammar skriver:

    Håller helt med, tycker inte heller att reaktionen står i proportion till vad det är. Det går inte att ha en app som instagram gratis, tänk vad det kostar i serverutrymme och personal mm att hålla igång det och någon måste betala.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Håll dig uppdaterad!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Senaste kommentarer