1:00 29 Jan 2017

Jag vill inleda detta inlägg med att uppmuntra alla att ta sig ett gott skratt åt den utlovade “snabba” bevakningen av Stockholms modevecka Spring Summer 2017, där i slutet av augusti. Det gick ju sådär. Jag var mycket aktiv på Snapchat dock, det vill jag ändå ge mig själv. Samt la upp en bild på Instagram. Som sen blev borttagen pga visade brösten, men ändå.

I slutet av den här bloggens svagt bevakade vecka pratade jag med en annan modeskribent (om det ens går att kalla mig det these non writing days) om det lilla misslyckandet och hen gav mig ett starkt tips. Att aldrig sätta ett tema innan någonting, då det ofta slutar med att en gör det raka motsatta. Så framöver ska jag lyssna till det tipset- så att jag slipper vara den där osofta a lot of talking no action snubben. Så, bevakningen av Stockholm Fashion Week Fall Winter 2017- med start idag, har inget tema. Det får gå som det går och bli som det blir.

Nu ska jag duscha för första gången på några dagar, gråta lite pga klädångest*, ramla på vägen till tunnelbanan pga dåligt val av skor, ta en ångestdämpande, och sen gå på (för mig) dagens första visning- Emelie Janrell.

BRB.

TTYL.

<3

*Det har redan uppstått två klädrelaterade problem. Ett: min nya hundrakronors LV väska rymmer ej min dator. Två: Upptäckte ett fimp(?)hål i min väldigt dyra HAAL topp. Se bildbevis nedan.

11:43 24 Jan 2017

Märta_Thisner_Andreas_Schmidl-Josef_Lazo

Andreas Schmidl & Josef Lazo. Foto: Märta Thisner.

Årligen delar Swedish Fashion Council ut priset Swedish Fashion Talent of The Year. Under modeveckan i augusti 2016 delades ytterligare ett pris ut- Swedish Fashion Council Changers Award, med syftet att lyfta ett varumärke som främjat branschens utveckling. Priset tilldelades Lazoschmidl, med motivationen “Lyskraften och det starka egna uttrycket i såväl design som koncept bidrar med ny kraft i den svenska modebranschen. Genom ett helt nytt designspråk skapar man en värld där traditionella normer, rådande stilideal och könsroller inte har en plats”.

En vän till mig brukar skämta om att “kärlek det är inte din grej, du är inte en sån som går runt och längtar efter att bli kär”, det låter jättetragiskt och är verkligen ett skämt. Men ibland tänker jag ändå att det till viss del är sant. Jag har fullt upp med min kärleksrelation till mode, och när jag tittar på något som Lazoschmidls Spring Summer 2017-kollektion (den som visades där i augusti 2016) dunkar mitt hjärta så hårt att om något annat skulle försöka ta sig in där finns det risk för hjärtinfarkt.

Det var därför ett rent drömscenario för mig när jag förra veckan fick ett ja på frågan om de ville chatta med mig inför deras för-första-gången-egna-visning nu på söndag klockan 18:00.

Ett drömscenario som jag tror kommer göra alla (ungefär) lika lyckliga som jag, för Josef Lazo och Andreas Schmidl är lika rappa i k*ften som de är begåvade. Varsågoda, från mig till er, en chatt med Lazoschmidl.

 

För att chatten skulle få ett så naturligt flyt som möjligt är den på engelska då ena halvan av designduon, Andreas, är engelsk/tysktalande.

 

Amanda
hi!

Josef
hi!

Amanda
how are you doing?

Josef
i’m good, a bit tired

we did our FW17 shoot this saturday here in Paris… those things always drain you

Andreas
recovering…

Amanda
it was intense?

Josef
the work with a collection is always intense… i was actually stitching a jacket new years eve… i closed the blinds and turned the music up loud to not hear the people having fun outside haha

Amanda
haha omg really

Josef
really

Amanda
the curse of fashionweek

Josef
totes

Amanda
when will you be back in Stockholm? your show is next sunday right?

Andreas
we’ll be back a week prior to show

do final fittings, last adjustments, show test

Amanda
you must be pretty stressed now?

or do you manage to keep calm

Josef
i think we are both very calm

at least we pretend

Andreas
calm enough to react quickly

Josef
we are very specific with how we want things… that always helps

Amanda
yes, i can imagine

Andreas
so amanda, what are you imagining ;)

Josef
you’ve received the invite so you know the title

Amanda
well

i’m sitting here with the invite right now

it appears to be a picture of a blow job going on?

Andreas
who knows…

Josef
i wasn’t there… unfortunately

Amanda
haha

Andreas
Skärmavbild 2017-01-24 kl. 11.46.25

Amanda
you can’t have fun all the time

Andreas
maybe it’s at a street food market

Josef
i think there are plenty of the eggplants in the blacked out parts of the image

Amanda
tell me about the title

”velvet & cream”

Josef
what does it make you feel though?

Andreas
hungry, warm?

Josef
or both

Amanda
i just think sex right now

so both

haha

Andreas
good combo

Josef
don’t we all think of sex all the time really?

Amanda
probably

so, hungry and warm

do you want people to feel that

Andreas
yes please

Josef
i think that is a very good feeling

Amanda
it’s a wonderful feeling

Amanda
can you tell me a little bit about your brand

Andreas
we always describe the philosophy with “taste the forbidden fruit”

it’s smart and sexy

Amanda
i read an interview with you guys

for rodeo wave, by Agnes

Josef
yes she did that after our FW16 collection

Amanda
you talked a lot about sexuality, and about ”straight guys” or guys with girlfriends that fuck their male friends

Josef
i knew that would be the topic

Andreas
it’s quantitive research

Josef
well sexuality is interesting

Andreas
i’m happy for them

there’s a nice meme saying god placed the male g spot in the butt to end human existence

Josef
haha

Amanda
haha

well, when i look att your SS17 collection

all the pictures

which are amazing btw

Josef
they are not so sexual really

Amanda
i think they are super sexual!

Josef
they are hot!

Andreas
but they are non-sexual

Amanda
explain!

Andreas
they just are

Amanda
i get that vibe

that all they really wanna do is touch each other

but maybe that’s just my fantasy? haha

Josef
i think what’s nice about it, is the fact that it’s very label less

Amanda
is that your thing?

or what you’re striving for

Andreas
they are friends, frenemies, lovers and foes

Josef
it’s for the viewer to intrepid the way they want

Andreas
we explicitly do not want to exclude any interpretation or meaning

Amanda
but you surely want to lead the way somewhere?

Josef
we answered an interview recently with this sentence ‘In essence, it is sensory and sensual experiences that motivate each collection.’

Andreas
it’s human

existential

essential

experimental

Amanda
let’s talk inspiration, for this collection?

or theme maybe

Andreas
Amanda’s desires

Amanda
i love that

let’s make it all about me

Andreas
we asked hundred men on the streets of Stockholm ”what would Amanda want to see you wear”

Amanda
what was the answer?

Andreas
nothing really

Josef
skin!

Andreas
so we have a complete show without clothes

like in Pret A Porter, the movie

Amanda
perfect

just what i wanted to hear

Josef
‘The Emperors new Clothes’

Amanda
you saw a lot of skin the previous collection, and body in general, everything was very tight

Josef
nothing will be changed really when it comes to the tightness

Andreas
it’s dressed up nudity

Josef
we need to give the viewer lust

FW17 is an homage to the lust of life

Amanda
i talked to my roomie just before we started chatting

we talked about the tightness

Josef
ok and what was your conclusion

Amanda
how men so rarely dress that way

and it’s such a shame

not just because it’s hot

but it’s fun

Josef
they do though

tight jeans

but maybe not a leopard body

Amanda
yeah, but whatever

denim is not so revealing

Josef
depends what you got to reveal

Andreas
they all should do leo body

they like it and we all like it

leo undies for the world

Amanda
amen!!!

Josef
we had a few orders actually for the leo tangas

Amanda
really?

Andreas
bestseller

from cute guys

Josef
i think if you wear something kinky under your normal clothes you will be so strong

i mean especially in sweden, men should consider their underwear more

Andreas
or they should just go commando

Josef
well then no sales for us

they should just go leo

Amanda
can you tell me a little bit more about the fall collection

give me something

color, anything

Andreas
there’s something we just discussed that will reappear

Amanda
leo tangas?

Josef
no that was SS17

Amanda
then what’s reappearing

Andreas
something in between

Josef
something we will always do is a mix of sexy qualities, that’s something which will reappear

Amanda
the tightness, some skin

some boys

Andreas
definitely

Josef
this will be our largest collection to date, so yeah some boys will be served

Amanda
longing

how big?

the collection

Andreas
20cm

Amanda
Skärmavbild 2017-01-24 kl. 11.46.39

Josef
as we mentioned in the beginning we just did the shoot and i have to say it’s looking really good, am i allowed to say that?

Amanda
yes of course you are

Andreas
it looks damn good

Josef
i think what we are both looking forward to with this show is the fact that we have the full creative direction on how we want to present this collection

it will be our first solo show

Amanda
yes, and that’s a whole other thing

to be completely in charge

Andreas
we’ve been waiting for that night

Josef
i have been waiting for that night since i was a young boy

i’m going to say something cheesy, i sometimes get goosebumps thinking about it

Amanda
i was very excited when you told me that you were doing a solo show Josef

some nights ago

Josef
that you even remember that…

Amanda
of course i do

that’s all i do

collect information

and feel

like any other human?

Josef
feel is a good word, i think this collection is very ‘feelable’

Andreas
we’re all about feelings

Josef
physical as mental

Amanda
give me 5 feelings that describe your collection

Andreas
fear, guilt, happiness, desire, irony

Josef
yup!

Amanda
interesting

looking at the invite i felt fear, guilt, desire and irony

Josef
so did the person in the picture

Amanda
haha

Andreas
which one?

the aubergine?

Josef
both i guess, feelings spread on both of them

Amanda
what do you think about mens fashion in general?

or menswear

or whatever you call it

Josef
i like that there are more and more options

things are happening

maybe not so much in sweden but internationally yes

Andreas
we love it

menswear has the ease and freedom

Josef
there are so many rules to break that it’s fun

Amanda
what’s your response from men

regarding your clothes

Josef
i mean i think people would want to wear it but some are chickens

there are pieces that aren’t so dearing

Amanda
i have a hard time seeing a lot of straight guys in your clothes, but i think that every man secretly would love to wear it

the more daring pieces

Andreas
i agree

Josef
there are enough clothes on the market for the ‘straight’ guy anyway

Amanda
yes

that’s not what’s missing

Josef
exactly, we offer an alternative

Andreas
everyone is gay

but doesn’t need to be gay

Josef
when i lived in London they used to joke only difference is a pint of beer

Amanda
hahaha

true

Andreas
i like that gay also means happy

Josef
english language is so good for that reason

Amanda
is that what you mean by happiness

the five feelings

Josef
for sure!

Andreas
i love happiness

Amanda
everyone does

which means everyone love/will love your brand

Andreas
eventually

in 100 years

Josef
i hope

Amanda
no one will hesitate to wear those tank tops

Josef
i hope the people we respect likes it

not everyone has to like it

Amanda
no

that would be sort of boring

Josef
yes

Amanda
ok, well

i’m looking forward to being entertained next sunday

really really really eager to see it

can hardly wait

Andreas
Skärmavbild 2017-01-24 kl. 11.46.51

Amanda
is there something you would like to tell me? that you want everyone to know

Andreas
be ready to be happy

Josef
and to enjoy

11:30

andreas_karlsson_lazoschmidl_02

andreas_karlsson_lazoschmidl_03

andreas_karlsson_lazoschmidl_04

andreas_karlsson_lazoschmidl_05

andreas_karlsson_lazoschmidl_06

andreas_karlsson_lazoschmidl_07

andreas_karlsson_lazoschmidl_09

andreas_karlsson_lazoschmidl_11

andreas_karlsson_lazoschmidl_14

Foto: Andreas Karlsson.

1:41 11 Jan 2017

hope-sizing

Från och med att SS17-kollektionen landar i butik kommer Hope att märka samtliga plagg med både dam- och herrstorlekar. Det är tänkt att ”göra det lättare” för deras kunder att ”välja hur de vill uttrycka sig oavsett kön.”

Super! Men nu undrar jag – efter att ha suttit som en galen forskare ett tag och förvirrat mig i storlekssystemet, helt fast i en oändlig spiral av siffror – hur det ska fungera? Jag får inte ihop det.

Om vi alla vill ha en tight blus, en blus som ska sitta riktigt snortight (nu vet jag inte om Hope någonsin gör något snortight men som exempel) på en dam och en herre, är det fullständigt omöjligt att den kan märkas som 36(wom) och 46(man) på samma gång? Vilket bilden på den nya lappen indikerar, att det är så det kommer märkas. Men en ”dam” S är enligt standardmått inte detsamma som en “herr” S. För att dubbelmärka ett plagg, för att visa på att det inte endast är till för en “wom” eller en “man” utan för både och, krävs ett helt nytt storlekssystem? Ett storlekssystem som i så fall behöver förklaras grundligt för jag har svårt att se hur alla dessa shoppare klurar ut det på egen hand, hur det blir lättare, då 36 alltid har indikerat en S dam och 46 alltid indikerat en S herr.

Om den där blusen är tänkt att se ut på ett visst sätt- tex snäv all the way blir en 36 wom kanske detsamma som en 42 man, inte 46? Så, är tanken att wom-personen (du “standard” 36a) ska bära plagget mer oversized, och att man-personen (du standard 46a) ska bära det snävare? Eller betyder 36 och 46 någonting helt nytt, helt nya mått? Eller ska det inte spela någon roll? Tanken kanske är att du ska ignorera siffrorna 36&46, och bara testa dig fram och välja passform helt fritt. Vilket kanske är vad som gör det hela normbrytande. Att det blir diffust hur plagget ska sitta, helt upp till en själv, det finns inget ”rätt” eller ”fel”? Eller?

Hjälp tack.

Hur som haver, jag tänker/tycker att, vill en verkligen bryta normer hade de två (ping två kön) storlekarna tagits bort helt. I en drömvärld hade Hope gjort helt nya storlekar och ett helt nytt storlekssystem, baserat på helt nya undersökningar och mätningar, den genomsnittliga människan(?) inte average hon/han. Ett enormt storlekssystem á la A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö. Ett storlekssystem som inte är uppdelat i två slags storlekar utan en variant som sträcker sig från det minsta möjliga till det största möjliga. Så hade en fått ta reda på sin bokstav, sin nya moderna storlek, och shoppa därefter- helt fritt såklart, du kanske hittar en bralla som är tight i “din” enligt dina mått storlek K men vill att brallan ska sitta så mini att du ej kan andas eller så stort att du drunknar så då väljer du A eller Ö.

Och sen hade hela världen apat efter det nya Hope-storlekssystemet och så hade (kläd)kategorierna hon och han inte funnits längre!

Men ja, en drömvärld.

Ps. hängde någon med i den här dialogen?

12:43 16 Nov 2016

1990/tidigt 2000-tal var reklamkampanjernas era. Den perioden var så stark. Jag vill påstå att det var under 90-talet modekampanjer verkligen slog, det var/det blev så stort. De där åren var något alldeles särskilt. De där hypersexuella och allmänt utmanande åren som önskade provocera allt och alla på samma vis som en tonåring lever för att provocera sina föräldrar, de åren var magiska.

De åren hade allt.

Bl.a. den upprörande ”kiddie porn” Calvin Klein kampanjen för Fall/Winter 1995, halvnakna ”bad boy” Mark Wahlberg och 17-åriga Kate Moss för Calvin Klein 1992, allt Calvin Klein(?), några fullt påklädda kvinnliga(!) supermodeller med accessoarerna helnakna män för Gianni Versace Fall/Winter 1994, den surrealistiska ”målningen” på- och vad som såg ut att vara av Frida Kahlo för Jean Paul Gaultier Spring/Summer 1998, Isabella Rossellini och Monica Bellucci (det finns bilder längst ner som en sidenote pga, ja, never ever ever ever forget…) för Dolce & Gabbana Spring/Summer 1992 och Diesel.

VI

ALLA

MINNS

DIESEL

Diesel med sina kontroversiella mycket omdebatterade – i mina ögon bland de mest iögonfallande av iögonfallande – kampanjer fotograferade av några av världens mest kända fotografer bl.a. David LaChapelle, Ellen von Unwerth, Andrew McPhearson och svenska Henrik Halvarsson, Peter Gehrke, Jörgen Lööf och Calle Stolz.

Kampanjerna VI ALLA MINNS är framtagna 1991 – 2001 av den svenska “reklamgurun” Jocke Jonason och Johan Lindeberg (tidigare marknadschef på Diesel) i syfte att- på uppdrag av Diesels grundare och ägare Renzo Rosso, lansera ett jeansmärke (om jag inte skrivit Diesel tillräckligt så, för att förtydliga, är det såklart Diesel jag syftar på här) under en tid då Levi’s ägde över 75% av den europeiska marknaden. Alltså, något som krävde något out of the ordinary. Något normbrytande.

Något normbrytande som kom att resultera i reklamhistoria.

Så, det är därför inte mer än rätt att de där världsberömda Diesel kampanjerna VI ALLA MINNS kommer att (fredag 18e november 2016 – den 5e februari 2017) pryda Fotografiska museets väggar och därmed finnas till den lyckligt lottade allmänhetens förfogande.

En sneak peek:

andrew-mcpherson

Andrew McPherson


david-la-chapelle

David LaChapelle


ellen-von-unwerth-1

Ellen von Unwerth


ellen-von-unwerth-2

Ellen von Unwerth


henrik-halvarsson-1

Henrik Halvarsson


henrik-halvarsson-2

Henrik Halvarsson


henrik-halvarsson-3

Henrik Halvarsson


henrik-halvarsson-4

Henrik Halvarsson


peter-gehrke-1

Peter Gehrke


peter-gehrke-2

Peter Gehrke


peter-gehrke-3

Peter Gehrke


peter-gehrke-4

Peter Gehrke


pierre-winter

Pierre Winter

Sidenote – Dolce & Gabbana Spring 1992:

0065efabe514ce68ac8e0eaeec9311b9

54cd60f1a453d91ed5ee54fb284da6fe

3269c17e87b76d3dcbebfeae19a03093

monica-bellucci-by-steven-meisel-for-dolce-and-gabbana-advertisement-campaign-ss-1992-baby

monicabellucci-isabellarossellini-dolce-gabanna-hrisskas-2

Mycket män i grupp.