5:57 15 Jun 2016

_ARC0659

Den tidigare nämnda Resortångesten drabbade mig hårt och jag valde för mitt psykes skull att hantera det genom att stänga dörren om alla Resortkollektioner (att totalt ignorera deras existens) och sedan springa fort som … åt andra hållet. Springa fort som … åt andra hållet för att istället försöka fokusera på de stundande herrmodeveckorna och hoppas på lite skrivsug i relation till dem. Men, jag sprang rätt in i en herrmodeångest och vände även Londons herrmodevecka ryggen. Därav lite bristfällig rapportering.

Men, igen, det visade sig att “herrmodeångesten” egentligen var PMS.** Så, såhär post PMS, har jag stolt lyckats ta mig igenom alla Londons visningar och tänkte därmed leverera en liten sammanfattning.

**Vi måste prata mer om PMS. Jag vet att det pratas en del om det. Men inte tillräckligt. INTE TILLRÄCKLIGT. Slutet av min förra vecka bestod av snedfyllor och psykbryt. Under onsdagen grät jag över att jag läst ut en bok och var tvungen att leva i verkligheten. Under torsdagen grät jag över (är medveten om att det här går emot så mycket jag står för, men det är sanningen, jag är en kvinna som påverkas av all den där skiten jag försöker sätta mig emot) att jag tyckte att jag hade gått upp i vikt och inte rymdes i mina kläder. Så då söp jag bort den deppen på tom mage. Sen grät jag över att jag var bakfull och svullen och kände mig som världens jobbigaste människa som hade fylle-spårat-ur på chatten med folk. Sen grät jag över hur patetisk jag kände mig som grät över allt det här. Så då grät jag över att jag bölade över att jag bölade. Ni hör ju, fullkomligt fullkomligt fullkomligt känslomässigt kaosigt kaos onsdag, torsdag, fredag, lördag och söndag. Alltså, jag är medveten om att jag – som vanligtvis är en väldigt känslosam person – kanske är lite extra “PMS:ig” men sanningen är att många många många kvinnor är vrak innan mensen. Alltså, verkligen, vrak. Och en hel del lider faktiskt av PMDS. Om samhället bara kunde anpassa sig lite efter alla dessa instabila dagar om året (exempelvis erbjuda lite choklad på arbetsplatsen och ha lite överseende med något litet psykbryt här eller där, liksom normalisera det hela) så kanske de där hundra dagarna om året inte skulle kännas lika instabila. Bara lite mindre kul än andra dagar. Eller nåt. Det skulle i varje fall vara superfint att slippa ligga där alldeles uppgiven med blod i modebrallan och känna att en bränt massa broar tack vare den så kallade hysterikan inom sig.

Egentligen kan jag ingenting om herrmode, eller jag vet ingenting om det. Det har aldrig intresserat mig särskilt mycket. Vilket jag förmodar beror på att det har sett exakt likadant ut sedan 1500-talet. Någon slags byxa, någon slags tröja, någon slags jacka. Det är liksom bland det mest oinspirerande att engagera sig i. På sista tiden känns det dock som att det har hänt något. Eller det har hänt något. Någon slags förändring är på gång – inte i termer av Kanyes keffa ”kjol” utan med hela konceptet herrmode – och mitt intresse är hundraprocentigt just nu. Det sker en omförhandling av vad herrmode är. Om det är. Gränsdragningen mellan herr och dammode håller på att suddas ut (väldigt försiktigt, men ändå) och jag vet att jag inom en snar framtid (omkring 20 år) kommer att kunna sluta använda begreppen herr/dammode, eller rapportera från herrmodeveckorna.

Okej, nu till ”sammanfattningen”. London är alltid den tråkigaste herrmodeveckan. Så sjukt tråkig (det kanske är därför största delen av det här inlägget består av text om PMS) men det finns några guldkorn. Några guldkorn som enligt min åsikt jobbar mycket aktivt med den där omförhandlingen. Titta nära nu. Här kommer guldkornen:

_ARC0041 _ARC0088 _ARC0117

_ARC0179 _ARC0224 _ARC0294

_ARC0429 _ARC0473 _ARC0561

Craig Green Spring 2017

 

MAN

KIM_3395 KIM_3408 KIM_3431

KIM_3462 KIM_3478 KIM_3495

Per Götesson Spring 2017

KIM_3515 KIM_3556 KIM_3588

KIM_3604 KIM_3643 KIM_3659

KIM_3713 KIM_3746 KIM_3795

Feng Chen Wang Spring 2017

KIM_3869 KIM_3928 KIM_3966

KIM_3981 KIM_4001 KIM_4020

KIM_4061 KIM_4098 KIM_4163

Charles Jeffrey Loverboy Spring 2017

 

KIM_0046 KIM_0114 KIM_0219

KIM_0344 KIM_0447 KIM_0609

KIM_0637 KIM_0732 KIM_0785

J.W.Anderson Spring 2017

_ARC0019 (1)

_ARC0089

_ARC0130

_ARC0198

_ARC0230

_ARC0255

_ARC0302

_ARC0322

_ARC0342

_ARC0381

_ARC0396 _ARC0408

_ARC0452

Wales Bonner Spring 2017

Det här är magiskt. Alltså. Verkligen. Magiskt. Jag hoppas att alla ser det jag ser för det jag ser är obeskrivligt.

KIM_0011 KIM_0047 KIM_0101

KIM_0147 KIM_0173 KIM_0185

KIM_0261 KIM_0273 KIM_0311

KIM_0333 KIM_0390 KIM_0415

KIM_0452 KIM_0465 KIM_0477

Astrid Andersen Spring 2017

Sidenote: jag måste faktiskt ta mig i kragen och skriva om Gucci Resort sen. För det är liksom inte okej att jag inte har gjort det. Speciellt inte nu när jag nämnde det där med att kunna sluta använda begreppen herr/dammode, eller rapportera från herrmodeveckorna. Återkommer.

1:24 1 Jun 2016

Sitter och skrattar åt mig själv just nu. Min roomie informerade mig om att det där barnet som gick Chanel-visningen, nyheten/upptäckten som jag blev så upprörd över, tydligen brukar gå Chanels visningar sedan x antal säsonger tillbaka. Skrattar verkligen högt. Hur kan jag ha missat det? Jag brukar på riktigt kolla igenom alla Chanel-visningar. Seriöst, hur i helv kan hen gått helt obemärkt förbi?

Ibland är jag så häpnandsväckande lost. Vilket blir en aning pinsamt i lägen som detta, eftersom att jag utger mig för att “ha koll” när det gäller mode. Skämskudde.

Men jaja, om vi bortser från det pinsamma så känner jag att min tidigare “kritik” riktad mot det hela nästan blir ännu mer relevant nu? Stackars unge. Stackars, stackars unge. Alltså. Verkligen. Stackars. Lillen, som tydligen heter Hudson Kroenig (son till någon superkänd manlig modell och Karl Lagerfelds gudbarn blablabla) gick sin första visning 2010 (Spring 2011) då han var två år. Hur sjukt är inte det? Det finns faktiskt inga ord för hur bisarrt det är. Han kommer att bli så skadad.

I syfte att shamea mig själv som inte hänger med och modebranschen som är äcklig tänkte jag nu rada upp några (kanske till och med alla, vågar inte ta fel igen) av de Chanel-visningar lil’ Chanelbarnet gått.

Chanel Spring 2011

Spring 2011

Chanel Fall 2012

Fall 2012

Chanel Pre-Fall 2013

Pre-Fall 2013

Chanel Pre-Fall 2014

Pre-Fall 2014

Chanel Spring 2014 Couture

Spring 2014 Couture

Chanel Resort 2015

Resort 2015

Chanel Pre-Fall 2015

Pre-Fall 2015

Chanel Resort 2016

Resort 2016

Chanel Spring 2016

Spring 2016

Chanel Pre-Fall 2016

Pre-Fall 2016

Chanel Fall 2016

Fall 2016

Och sen såklart:

CHANEL_RES17_1623

Resort 2017

12:35 23 Maj 2016

DSC_3497

Jag hade tänkt rapportera från Douchegalan som var i fredags. Med Douchegalan menar jag den årliga tillställningen där herrmodetidninen King presenterar de “100 mäktigaste” i herrmodebranschen. Anledningen till den egenpåhittade benämningen är givetvis- att det har med herrmodebranschen att göra. Det blir liksom en hel del snubbar på listan över de “100 mäktigaste” och på röda mattan. Sen, givetvis, att de klämt in just begreppet “mäktigaste” i namnet. Hur som haver. Jag hade tänkt rapportera. Men, under kvällen lyckades jag tappa bort min telefon så det finns varken text eller mer än ungefär sex exakt likadana intetsägande bilder att använda sig av, och helt ärligt minns jag inte särskilt mycket av kvällen heller. Jag minns att gratisspriten flödade, och att jag drack en hel del av den- vilket kanske förklarar bristen på andra minnen. Allt detta kombinerat gör det alltså rätt svårt att få till en fullständig (om ens en halv) rapport.

I lördags fick jag dock en massa bilder skickade till mig, däribland den ovanstående där lilla jag figurerar. En av världshistoriens mest klockrena bilder tror jag. Så, istället för en “rapport” tänkte jag fokusera på den. Den är som en alldeles perfekt beskrivning i form av helt felfria verb och adjektiv av lajvet jag och mitt sällskap Carl planerat kvällen till ära. Har nog aldrig lyckats så bra med ett lajv. Sponsspritblicken är hundraprocentig. Och jag skulle ta en kula för den där klänningen (morgonrocken?) från BACK. Nu vill jag inte förstöra bilden med mina egna otillräckliga ord. Den talar så väldigt väl själv. Men, för att en utomstående ska kunna förstå dess magi fullt ut krävs ändå några ord:

Temat för lajvet var crack. Min look går under namnet “sängkammar trash” á la Courtney Love. Carls look hette klamydia exclusive, om jag inte missminner mig.

Fantastiskt eller hur?

Vidare, som komplement till den bristfälliga bevakningen, tänkte jag publicera hela den långa listan över alla de mäktigaste i den svenska herrmodebranschen. Så har jag i varje fall gjort någonting vettigt. Här kommer den,”KING 100 Mäktigaste plats 1-100″, med de tillhörande motiveringarna och allt:

  1. Emma Stjernlöf

ADIDAS, BRANDING DIRECTOR NORDICS

I våra ögon representerar de tre ränderna tre olika sidor av samma mynt: Performance, med sin världsledande teknik för kräsna träningsfreaks. Originals, med nya och gamla  klassiker som Superstar, Stan Smith och NMD. Och så samarbetena då, Y3, Pharrell Williams, Rick Owens och inte minst Yeezy, Kanye Wests modebäbis som hittills fått världen att stanna upp och hålla andan vid varje ny lansering. Sport har aldrig varit mer mode och mode aldrig varit mer sport än idag. I sin roll som brand director för Adidas visar  Emma Stjernlöf  att hon har mest inflytande över den svenska mannens sätt att klä sig. Emma har mest makt över Herrmodesverige 2016

  1. Mattias Magnusson (1)

ACNE STUDIOS, VD

Acne Studios 2015 blev en flirt med engelsk herr- och grabbkultur, där casualmode blandades med tweed och brittisk streetstyle, allt givetvis med ett filter av Jonny Johanssonsk ironi och lek med könsroller. En läktarinspirerad halsduk med texten Gender Equality lyckades med konststycket att bli kontroversiell bland könskämpar som hävdade ensamrätt för sitt buskap. Uppmärksamheten ledde i vanlig ordning knappast till någonting negativt, och kontentan är att ett av Sveriges absolut mest inflytelserika märken bibehåller sin relevans.

  1. Jockum Hallin, Christopher Nying & Richardos Klarén (4)

OUR LEGACY, GRUNDARE

Our Legacys position på marknaden märks inte i första hand genom deras storlek. Den märks genom det faktum att när andra herrmodeformgivare har en dålig dag på jobbet – tänk måndag, tänk kvardröjande bakfylla, tänk paranoia över någon besvärande avföljning – sonderar de Our Legacys senaste lookbook och kopierar vad de ser där med varierande grad av skamlöshet, i ett erkännande bortom vad ord förmår att uttrycka.De lurar naturligtvis ingen med koll.

  1. Andreas Löwenstam (2)

H&M, DESIGNCHEF HERR

H&M:s herrmodesatsning gör ännu ett år med flaggan i topp, och har etablerat sig som bästa sättet inom räckhåll att etablera en respektabel basgarderob. Det kan vi tacka Andreas Löwenstam för, och budskapet om att man numera kan klä sig både rock’n’roll och klassiskt utan att behöva sälja sina njurar på svarta marknaden sprids till på köpet på ett genomkompetent och lättöverskådligt sätt via sociala medier.

  1. Per Håkans (6)

TIGER OF SWEDEN, MARNADSCHEF

2015 blev ett rekordår för Tiger, vilket i och för sig även 2014 var. Ett slumpvis utvalt inlägg ur varumärkets officiella Instagramflöde talar sitt tydliga språk även inför året som kommer: ”Our dear friend Håkan Hellström stopped by to talk about future plans.” Med tanke på att även Per figurerade på den bifogade bilden kan man även vara rimligt säker på att dessa framtida planer inte kommer att inkludera sjömanskostymer. En förnuftets röst i vår samtid, helt enkelt.

  1. Zlatan Ibrahimovic (11)

PSG, FOTBOLLSGUD

Att Zlatan är rikets mest beundrade man krävs komplicerad historierevisionism för att förneka, men hur exakt påverkar han modet? Hästsvans, pipskägg och en torso tatuerad som en mellanstadieskolbänk är fortfarande marginaliserade företeelser utanför yrkeskriminella kretsar. Nej, det handlar om attityd. Här kommer jag, har Zlatan sagt i alla år genom konsekventa prestationer och sin blotta närvaro. Sådant smittar, och innan du vet ordet av tänker du att här kommer även du. Det gör du rätt i.

  1. Filip Tysander (9)

DANIEL WELLINGTON, GRUDARE & VD

DW är vår tids Swatch, en klocka som kombinerar överkomligt pris med tilltalande design och syns på var mans handled. Det faktum att framgångssagan Daniel Wellington i fjol levererade en vinst kring kvartsmiljarden gjorde det även möjligt för grundaren Filip Tysander att lägga en charmant liten present till sig själv under julgranen, detta i form av Stockholms dyraste lägenhet, ett nätt litet penthouse på 418 kvadrat som gick för 104,5 millar. Den som tycker det verkar överdådigt får betänka att verksamheten å andra sidan tog hela fyra år att bygga från grunden. Den som väntar på något gott …

  1. Daniel Frank & Markus Fowler (9)

INSTAGRAMKONTONA ”MEN WITH..”

Blott 18 späda år fyllda påbörjade Daniel Frank sina äventyr på Instagram med kontot Men With Class, en sorts kuratorsverksamhet där han samlade och postade modebilder han själv uppskattade. Två år senare slog han sig samman med pr- och musikprofilen Markus Fowler, följarna strömmade till, och i enlighet med snöbollseffekten började han få sig bilder tillskickade direkt av män som ville bli exponerade. I dag: Tre miljoner följare och en miljonindustri. Låt inte ditt studium av Men With Class distrahera dig från det övriga Men With-imperiet, som i dag kan tillgodose fler behov än du visste att du hade. Men With Hiphop, för att nämna ett.

  1. Sam Rihani (NY)

INSTAGRAM, SVERIGECHEF

Medan Twitter allt mer cementerar sin ställning som den dåliga stämningens och de överlagda missförståndens förlovade land är Instagram en ständig källa till inspiration och nyheter. I väntan på att någon förslagen millennier ska hitta på ett sätt att argumentera med bilder kan vi fortfarande låtsas att näthat är ett medialt fenomen och inte en korrekt bild av den mänskliga naturen. Tack för det, Sam.

  1. Peter Jansson & Erik Fagerlind (46)

SNEAKERSNSTUFF, GRUNDARE

Sneakersnstuff gjorde succé när de var ensamma i sin nisch, och lyckades snabbt gruppera om när övriga modebranschen sent omsider insåg vad folk vill ha under fötterna. I dag har man en ointaglig position, styrkt av det kärnvärde som målgruppen värdesätter allra högst: integritet. Internationella storheter står i kö för att få kollaborera, men Steakersnstuff väljer, i enlighet med Chiquitas bananteorem, endast de bästa. I dag röstas man rutinmässigt fram bland gräddan av världens sneakerbutiker, och i lagret återfinns modeller lika sällsynta som dronten.

  1. Avicii (19)

Superstar-DJ

  1. Lars-Åke Tollemark (20)

Unibail-rodamco, vd

  1. Lena Patriksson Keller (3)

Patriksson Communication, grundare

  1. Patrik Nilsson (15)

Gant vd

  1. Hannes & Simon Hogeman (7)

Tres bien, grundare

  1. Fredrik Eklund (56)

Douglas Elliman, stjärnmäklare

  1. Toni Collin (79)

Volt vd

  1. Monica Thorén (25)

Omega, marknads- & pr-chef

  1. Gustaf Öhrn (14)

Stadium, fd vd

  1. Steve Angello (ny)

Dj och entreprenör

  1. Martin Hansson (60)

Metro mode, moderedaktör

  1. Per Norell & Anderas Koschnike (27)

Caliroots grundare

  1. Kalle Zackari Wahlström (49)

Träningsprofil & programledare

  1. Iris Hjelmstedt (ny)

Nike, kommunikationschef

  1. Axwell & Ingrosso (ny)

Super dj-kollektiv

  1. Louise Kihlberg (23)

Hufvudstaden ab, markands- och kommunikationschef

  1. Roger Tjernberg (31)

Oscar Jacobson, vd

  1. Branco Perkovic (24)

Zoovillage, grundare & vd

  1. Ulrika Nilsson (42)

JUS, grundare

  1. Richard Woodbridge (32)

Nelly, marknadschef

  1. Christina Ståhl (33)

MQ, vd

  1. Prins Carl Philip (ny)

Prins av sverige

  1. Konrad Bergström (36)

Zound industries, grundare & vd

  1. Olof Larsson (37)

Nymans ur, ägare

  1. Henning Källqvist & Gustaf Rudholm (24)

Care of carl, grundare

  1. Måns Zelmerlöw (ny)

artist & programledare

  1. Jimmy Rodhelind (ny)

Jung relations, vd

  1. Jimmy Johansson (21)

AWB, vd

  1. Jan Alsén (45)

Morris, grundare

  1. Lalle Johnson (35)

Stylist

  1. Summerburst (ny)

Festival

  1. Oscar Arrsjö (92)

Frontment, grundare

  1. Roy Fares (ny)

konditor & programledare

  1. Jan Friedman (44)

Sportamore, grundare

  1. Henrik Hardy (ny)

Ralph Lauren, säljchef

  1. Lotta de Champs (39)

Presskontakterna, grundare

  1. Johan Lindeberg (17)

BLK DNM/J.Lindeberg, grundare

  1. Marcus Oscarsson (ny)

TV4, politisk expert

  1. Alexander Schaper (ny)

Filippa K, herrdesigner

  1. Kent Hansen (ny)

Hugo Boss, säljchef

  1. Magnus Gustafsson & Göran Ahlsén (ny)

Paul & Friends, grundare

  1. Carl Victor (51)

Instagramkontot Watchs, grundare

  1. Jacob Skragge & Fredrik Nathorst (55)

All Blues, grundare

  1. Jan Antonsson (ny)

Tommy Hilfiger, sverigechef

  1. Konrad Olsson (74)

Plaza Magazine, chefredaktör

  1. Henke Lundqvist (50)

NY Rangers, hockeyikon

  1. Magnus Hultin (43)

Brothers, brand manager

  1. Olof Nithenius Bernhardsson (ny)

Manolo.se, skribent

  1. Håkan Hellström (40)

Artist

  1. Marie Ossiander (ny)

Vans, nordisk marnadskoordinator

  1. John Guidetti (ny)

Celta Vigo, målgörare

  1. Dirk Berghmans (59)

Zara & Massimo Dutti, skadinavienchef

  1. Jan Elfström (72)

Jofama, vd

  1. kristina lindhe (66)

Lexington, vd & grundare

  1. Nicolas Warchalowski (61)

Peak Performance, vd

  1. Jens Lapidus (96)

Författare & Advokat

  1. Fredrik af Klercker (ny)

Stilexpert

  1. Danne & Bleckan (49)

Salong Betong, skinnkonstnärer

  1. Daniel Lindström (69)

Magazin Café, kreativ direktör

  1. Mikael Söderlindh & Victor Tell (13)

Happy Socks, grundare

  1. Christian Quaglia (ny)

Författare & Herr Judit, grundare

  1. Pär Lernström (62)

TV4, programledare

  1. Hugo Bergström (ny)

Nitty Gritty, ägare

  1. Niklas Strömstedt (ny)

Artist

  1. Alexander & Johannes Graah (69)

Dr Denim, grundare

  1. Jens Linderstam (52)

Aberdeen asset mgmt, utvecklingschef

  1. Martin Wallström (ny)

Skådespelare

  1. Punk Royale (ny)

Restaurang

  1. Magdalena Ribbing (ny)

Etikettsexpert

  1. Marcus Rosenberg (ny)

fotbollsspelare & malmöprofil

  1. Harald Wachtmeister, Ludvig Scheja, Didrik Wachtmeister & Tobias Ericsson (67)

Triwa, grundare

  1. Andreas Vural (90)

Happy Pluggs, grundare & vd

  1. Pontus Frankenstein (ny)

Frankenstein studio, grundare

  1. Hans Vestberg (ny)

Ericsson, vd

  1. Ulrik Munther (ny)

Artist & skådespelare

  1. Hans Lindeblad (73)

Calvin Klein, sverigeagent

  1. David Lagercrantz (ny)

Författare

  1. Rossana Mariano (79)

RMPR, grundare

  1. Håkan Ericson (ny)

U21, tränare

  1. Jesper Börjesson (75)

TV4, programledare

  1. Vigor Sörman (59)

Splay, vd

  1. Sara Sadeghi (95)

Stylist

  1. Bosse Hylander (91)

Didriksons, presschef

  1. Gorjan Lauseger (98)

Stylist

  1. Anders Timell (95)

Krögare och medieprofil

  1. Susanne Ljung (92)

SR, modeskribent

  1. Patrik Löf (97)

Skoaktiebolaget, vd

  1. Niklas Berglind (ny)

Stylist

  1. Olof Lundh (100)

TV4, fotbollsexpert

  1. Niklas Magnusson (ny)

Hestra, handskmakare

Ps. Parenteserna står för vilken plats personerna hade på listan förra året. Tror jag.

Ps 2. ”Avicii, Superstar-DJ”. Skratt.

 

2:22 20 Maj 2016

cher-2

Grattis, grattis, grattis, grattis tusen gånger om drottningarnas drottning Cher- jag fullständigt dyrkar dig.

Några av mina starkaste minnen har med dig att göra. Med dig och mamma. Minns några kvällar alldeles i slutet av 90-talet så väl. Några kvällar, eller ganska många, när jag och mamma dansade till Believe i det sovrumskombinerade vardagsrummet i tvåan i Gubbängen.

Det var så mäktigt.

Sedan dess har du varit min idol. Eller, du och mamma. Så häftiga.

Sen minns jag även din stil.

Du är nog min första modereferens. Det var nog i och med dig som jag fattade att jag kände något för mode. Att jag kände något så väldigt starkt för det. Jag tyckte att du var så vacker, så snygg, så cool. Så coolt klädd. Jag kunde inte sluta titta. Jag kunde inte sluta titta. Jag ville vara som du.

Jag minns när jag fick ett glittrigt tyg, som jag försökte sy en ”Cher-klänning” av. Det gick sådär. Men det gjorde inget. För det var något annat som hände där och då.

Jag och mode hände. Jag greppade modets makt. Insåg. Att jag med hjälp av det både kunde visa- och dölja vem jag var. Vem jag är.

Att jag med hjälp av det kunde (inte riktigt, men nästan) bli Cher. Sen kunde jag se ut som alla andra och passa in. Sen kunde jag göra det motsatta. Ja, jag kunde bestämma helt själv.

Tack för det. Tack för allt.

Tack för dina, för mig, så väldigt betydande modemoments. Här kommer några av dem:

slide_350200_3756515_free

1664

1jan1960-cher-outrageous-fashion-600

2272

cher-fashion-outfit-from-1970

slide_350200_3756357_free

Cher

slide_350200_3756516_free

Promotional portrait of American singer and actress Cher (born Cherilyn Sarkisian LaPiere) in a semi-transparent outfit with a feathered headdress for the television variety show 'The Sonny and Cher Comedy Hour,' 1972. (Photo by CBS Photo Archive/Getty Images)

1jan1970-cher-outrageous-fashion-600

2440

Cher 1974 Oscars

CHER+LONG+STRAIGHT+70S+HAIR

3000

slide_350200_3756488_free

blue-jumpsuit-photo-u1

Cher (1963)   Pers: Cher   Ref: XCH005BH   Photo Credit: [ The Kobal Collection ]   Editorial use only related to cinema, television and personalities. Not for cover use, advertising or fictional works without specific prior agreement

slide_350200_3756501_free

cher-oscars

slide_350200_3756500_free

slide_350200_3756427_free

slide_350200_3756508_free

slide_350200_3756495_free

cher (1)

Cher-cher-30571331-1024-768

Cher1001

tumblr_mb2o2wE6GX1r7r8e0o1_1280

1899

<3

9:33 18 Maj 2016

FullSizeRender (3)

Började fundera över det här med (tröst)shopping häromdagen när jag sängliggandes hade klickat hem ett par skor- de helt löjligt fina på bilden ovan. De helt löjligt fina som jag sedan hade på mig när jag diskade, lagade mat, städade, sov på soffan, tvättade ansiktet osv- och var så j*vla nöjd hela tiden.

När jag är deppig blir jag så extremt mycket gladare när jag shoppar (handlar en hel del då). Kan på riktigt gå från suicidal till fullt fungerande. Detta förmodar jag att många förfäras över och tycker är HELT sjukt. Stackars fördärvade ytliga modeperson.

Men ja, det är ju lite sjukt. Måste jag medge.

Och tydligen, enligt www.hjarnfonden.se, är ett sådant här beteende bokstavligt talat sjukt. Shoppingberoende är liksom en äkta beroendesjukdom. Inte bara någon liten term som används för att förlöjliga den “fåfänga” sysselsättningen. Det här är kanske inte direkt en nyhet, men jag tycker ändå att det är ett intressant ämne att gräva lite i. Det här med att vara en shopaholic- i mitt (och mångas gissar jag) fall en så kallad tröstshoppare.

Detta kan en läsa på ovannämnda hemsida:

 

Beroendesjukdom är en förvärvad, kronisk förändring av hjärnans belöningssystem där minnen av de upplevelser som orsakade beroendet är lagrade. […] Det finns flera andra beteenden som man kan bli beroende av och som liknar beroendesjukdom. Exempel på dessa är sex- och relationsberoende, shoppingberoende samt arbetsnarkomani. […] Belöningssystemets uppgift är att motivera oss att göra saker som är viktiga för vår överlevnad. När vi äter god mat, motionerar eller har sex, frisätter systemet dopamin; vi får en känsla av välmående. Samtidigt kopplas handling och välmående ihop i minnet för att vi ska upprepa handlingen.”

 

Vilket gör det fullständigt förståeligt att one turns to shopping när en är nedstämd. Och gör det gång på gång. Och gång på gång. OCH GÅNG PÅ GÅNG. Det blir ju samma sak som att min lilla hand (likt många ångestfyllda/ängsliga/instabila händer) greppar tag om Cavaglaset när jag mår dåligt, är stressad, osv. Det blir en ångestdämpare. Ett lyckopiller. En Flykt.

Eller ja, det är som vilket beroende som helst. Jag har inte sex, jag köper kläder. T.e.x. 

Vidare hittade jag en liten lista (även den från kära hjarnfonden.se) över symtom på beroende. Så, här kan den som undrar/anar- och är i behov av hjälp/utredning fastställa om den lider av diagnosen Köpberoende- samt hur den blir av med/kan hantera problemet:

 

”Beroende – Symtom och behandling

Den som inte får utlopp för sitt beroende får ofta abstinensbesvär. Toleransnivån ökar i samband med bruket, vilket innebär att man behöver högre doser av substansen för att uppnå samma effekt. Beroendesjukdom fastställs bland annat genom att ta ställning till nedanstående påståenden:

 

  • Jag tänker mycket på just detta
  • Jag har börjat smyga med det
  • Jag känner ett sug efter det
  • Jag har utvecklat tolerans, och behöver allt starkare doser/högre spelinsatser
  • Jag blir hög av att få ägna mig åt det
  • Jag får diverse negativa symptom, abstinenssymptom, av att inte få ägna mig åt det
  • Det inkräktar på resten av livet, arbetet, familjen, fritiden
  • Även efter långa uppehåll kan jag trilla dit igen.

Forskning

I dag är det oklart om hjärnan kan återhämta sig helt från en beroendesjukdom. […] I dag saknas det fullgod behandling för beroendesjukdomar. […] Behandlingen består ofta av terapi och medicinering. En välkänd och beprövad behandling är 12-stegsprogrammet. […]

Visste du att

 

  • Beroende är en kronisk, förvärvad hjärnsjukdom
  • Förändringarna som sker i hjärnan vid ett beroende är i stort sett de samma oavsett om det är missbruk av en substans eller av ett beteende, vilket gör att man kan behandla på liknande sätt. […]”

 

Jag har ju helt ärligt smugit mycket med mitt beroende. Minns när jag precis flyttat hemifrån och gömde nyinförskaffade skor när mamma kom på besök. Vilket känns ganska, ja, som sagt- sjukligt. Såklart prickar jag också in resterande punkter: känner ett sug, har utvecklat tolerans, blir hög, osv. Sen vet jag inte om detta hämmar mitt liv särskilt mycket. Utöver att plånboken ekar tom från och med den 26:e varje månad. Tror att Cavan är ett större problem.

Men, hur som haver, för vissa (säkerligen många som läser den här modebloggen) kanske det här med tröstshopping är ett riktigt och faktiskt begränsande problem. Så, därför har det här inlägget just en riktig och faktisk poäng- problem: beroende, lösning: terapi. Varsågoda.

 

Ps. älskar att komma ut med saker till nära och kära via bloggen. Hej mamma!