6:08 14 Jan 2016

“Thank You So Much @louisvuitton And @nicolasghesquiere For The Opportunity To Impact This World.” – Jaden Smith.

Förra veckan avslöjades det att Jaden Smith (källa Wikipedia: amerikansk skådespelare, rapartist, dansare och låtskrivare samt son till Will Smith och Jada Pinkett Smith) frontar Louis Vuittons Spring/Summer 2016-damkampanj. Sedan dess har kampanjen hyllats – för att den är banbrytande, för att den skulle vara någon slags milstolpe i projektet gender blurring.

KIT skrev igår en artikel om LV-kampanjen och betydelsen av att “en kille bär kjol” betitlad Killar i klänning har blivit high fashion. Vad är det som är så speciellt med det? Så, nu kände jag att det är dags för lilla mig att ha lite åsikter kring ämnet, det står ju faktiskt i min bloggbeskrivning att den här bloggen ska “uppdatera om moderelaterade nyheter och – ur ett genusperspektiv – diskutera dem”.

Att som man avsäga sig makt och lämna sina manliga maktkonnoterade kläder i garderoben kan en kalla progressivt, för det händer inte särskilt ofta. Det händer då och då i high fashion-kontext, eller när någon mycket modig man(lig artist eller dylikt) vågar ta sitt icke-byxbeklädda ben och kliva över genusbestämda gränsdragningar. Men, som sagt, det händer inte särskilt ofta. Därför blir det lätt uppståndelse när det sker. Det stör idén om hur man ska se ut.

Så, vad innebär det för (mode)världen att Jaden Smith gör det? Vad innebär det för (mode)världen att en 17-årig kille med superkända föräldrar medverkar i en high fashion-kampanj i kvinnligt konnoterade kläder?

Det kan betyda allt, men det kan också betyda absolut ingenting. Miss Pessimist tror mindre på det förstnämnda och mer på det sistnämnda.

High fashion-världen är som en egen liten skyddad bubbla, den kan påverka hur gemene hen klär sig – och därmed hur den stora massan gör kön, men den kan också totalt exkludera allt som kan kallas kommersiellt. Något banbrytande kan ske i high fashion-sammanhang utan total kalabalik, tack vare den där bubblan med skumgummiväggar, och om det sker är det sällan något den “stora massan” utan skyddsväggar omkring sig vågar sig på att apa efter.

Vad en kändis har på sig populäriseras oftare än de kläder som presenteras på en runway eller i en modekampanj eftersom att en faktisk person lättare kan relatera till en annan faktisk person, men de har också skyddsväggar – de har ekonomiskt, kulturellt och socialt kapital.

Sett till historien, har älsklings-David Bowies “androgyna” kläder fått den manliga massan att klä sig androgynt eller könsöverskridande? Har ASAP Rocky eller Kanye West (som back in the days gjorde uppståndelse i kjol – men något år senare designade lite softa snubbiga snubbkläder) inspirerat gemene man att våga sig på liknande outfit? Såg någon tack vare Kid Cudi en man på gatan i en crop top sommaren 2014, eller sommaren 2015? Nej.

Jag längtar till den dag då hen är klädd som den och den är klädd som hen, men jag har svårt att se att Louis Vuittons kändisbarn-soon to be världskänd någonting-frontade kampanj kommer att Impact This World.

11:40 13 Jan 2016

*öppnar en flaska Cava*

Tackar modeguden för detta. Är så extremt trött på hans indie-rock/pop-London-bo-Saint Laurent-mode.

Med risk för att låta lika konservativ som en konservburk, men, när han tillträdde som modehusets chefsdesigner 2012 och quote stora delar av modevärlden “återupplivade” märket kändes det för mig som dess död. Som ett hån mot det anrika Yves Saint Laurent, mot Yves hyperfeminint kostymklädda och moget pråliga kvinnor.

Såklart kan ingen vara Yves Saint Laurent, och göra det han gjorde, men det känns så himla ledsamt att helt och hållet vända ryggen till det- som en otacksam skitunge.

5:10 25 Dec 2015
Världens bästa julklapp till lil’ mig från lil’ mig.


Med anledning av att jag har extremt svårt för julkonceptet *sitta och byta pengar med varandra* valde jag att bara göra av med pengar det här året istället. Har aldrig varit så nöjd med ett så själviskt beslut. För mig finns det inget bättre än att bli blixtförälskad i något, klicka hem det till SIG SJÄLV- för att sedan tråna efter det i 7-10 arbetsdagar, slutligen få plocka upp det i paketformat OCH BARA SLITA UPP paketet och avnjuta innehållet. Äkta (konsumtions)lycka.

7:59 24 Dec 2015

HOLY SANTA vad jag har varit borta länge från kära bloggen nu. Känns inte ok. Men nu återvänder jag såhär på självaste julafton som en julklapp till er alla (iförd en superjulig juloutfit) med ytterligare en julklapp. Nämligen en modeprognos för 2016. Här kommer den:

Vem blir årets stjärnskott?
– Giorgi Rostiashvili. Alltså, han är ju redan super stjärnskottigt hypad, men jag tror att han blir mäktig under 2016.
Vem får för mycket utrymme?
JL för JL.
Vad blir årets trendigaste diagnos?
– Generellt att ha en diagnos. Vilket definitivt känns gynnsamt för mig.
Vad blir årets skandal?
– Jag blir ertappad med att ha päls på mig. Skoja.
Vad tar vi med oss från 2015?
Skam. Lycka. (Mini)framsteg.
Vem gjorde oss stolta ute i världen 2015?
Acne. Skoja.
Vad blir årets stora död?
– Jeremy Scotts Moschinomode. Det smärtar mig att skriva det. Men. Det går utför.
Sammanfatta 2015 med tre ord:
Gucci, Gucci, Gucci.
Vad slutar vi äntligen upp med?
Päls?
Vad förtränger vi från 2015?
–  Dressmanns ”Alla män är perfekta” underklädeskampanj.
Vad blir okej att gilla 2016?
– Terry Richardson. Jag lovar, det lär bli så. Det är redan så jävla otrendigt att hata på honom just nu. Han kommer säkert att omförhandlas till världens feminist på nåt vänster.
Vad kommer vi att låtsas gilla?
– Nästa kändiskampanj.
Vem kommer dagstidningarna att hypa upp ett halvår för sent?
– Allt genialt?
Vem blir årets revival 2016?
– Alltså, rätt uppenbart, JL på JL.
Årets stilikoner?
– Åh, Eddy och Patsy. Hoppas jag.

GOD KONSUMTIONSHÖGTID

//A Man Da Mann

1:30 10 Dec 2015

…tills att AbFab-filmen dyker upp. Vilket jag förmodar att alla andra också gör. Så måste det vara. Så, eftersom att det är så, så kommer ytterligare en AbFab-gif-bomb: