12:43 18 Nov 2015

När jag hade en lunchdate med min roomie i mitten av föregående vecka meddelade hon mig, smått skrattandes, att jag fått en öl budad hem till mig. Hon hade öppnat dörren (säkert nervös pga det är ju inte direkt folk en känner som brukar ringa på dörren unannounced) och där stod okänd snubbe med en påse innehållandes en inbjudan och… en öl. Skratt. Det går ju att fundera över om det inte finns annat att lägga resurser på än att buda hem EN öl till folk.

Alltså, nu säger jag inte att jag inte blev glad, blev jätteglad och drack förnöjt upp ölen på tunnelbanen följande fredag kväll (världens bästa förfest). Men, funderar ofta över det här med fysiska inbjudningar. Blir alltid upprymd när jag får dem, det är något alldeles speciellt med att få post- som inte är räkningar, däremot är det ju inte direkt miljövänligt osv. Jaja.

Inbjudan var till något jag tror kan liva upp min höst/vinter, nämligen en serie samtal kallade Peroni Forum där ”Peroni kommer att bjuda in kreativa och kunniga människor till spännande och inspirerade samtal kring ämnen som mode, design och innovation.” Ikväll inleds samtalsserien, denna gång vid namn Mode, makt och maskuliniteter – ett samtal om herrmode i förändring med modevetaren (även känd som modesveriges smartaste människa) Philip Warkander, designern Erïk Bjerkesjö, moderedaktören Daniel Lindström och stylisten Karin Smeds.

*så spänd på detta*

Återkommer med vidare info/sammanfattning/recension eller bara en liten åsikt/bild- ska sluta lova saker jag sen inte klarar av att genomföra.

//A Man Da Mann

12:33 16 Nov 2015

Tidigt 2013, under Monkey Bizz årliga sommarfest på Stockholmsbors mecka Trädgården (som jag är lite orolig för att TV-serien Boys nu kan ha förstört), delades en gympapåse med taglinen SKC (Sensitive Kids Club) ut. En gympapåse och en tagline som Stockholmsbefolkningen inte kunde släppa, och därav ganska strax därefter kom att bli ett varumärke. Ett varumärke som nu består av långärmade t-shirts, hoodies, mössor osv.

”Huvudtanken bakom SKC är att tillhandahålla kreativa människor runtomkring oss med plagg som de egentligen inte visste att de ville ha men var bara tvungna att införskaffa, med hjälp av grafiska prints som grund.”

Till alla gamla, nyblivna och nu exakt denna sekund SKC-frälsta finns en höstkollektion att gå loss på online eller på Monkey Bizz (Kocksgatan 60 i Stockholm).

Här kommer lookbooken för AW15-kollektionen, passande presenterad på Stockholms bästa Baba Stiltz & Mimmi Brundin:

Foto: Lo Vahlström.

Så fint.

<3

//A Man Da Mann

9:01 12 Nov 2015

Nu har äntligen den kommande Zoolander-filmen blivit med två stycken posters – och de är perfekta:

Börjar bli lite orolig för att filmen inte kommer hålla måttet, för allt runtomkring den är alldeles för bra, men det måste den bara göra. Ska sluta oroa mig. Bli optimist.

4:23 9 Nov 2015

I samarbete med kultskomärket Dr. Martens lanserar Dolores Haze, Sveriges (självbenämnt) gulligaste och äckligaste band, en EP där de tolkar tre klassiska låtar om just skor.

– Vi är uppvuxna med Dr. Martens och deras skor har fått följa med oss överallt sen vi gjorde vår första festival till vårt uppträdande under senaste modeveckan. Docs är en viktig del av vår modeidentitet och därför känns det naturligt att göra den här EP:n. Mode är ett viktigt sätt att uttrycka sig på – det jag har på mig speglar en viss attityd och det jag står för, säger Foxy Sagz i Dolores Haze.

Att vara uppväxt med Dr. Martens är nog långt ifrån unikt, det känns som att varannan person har någon slags känslomässig anknytning till det brittiska (i viss mån subkulturella) skomärket. Trettonåriga Amanda (skonarkoman sedan födseln) ville t.ex. inget hellre än att äga ett par Dr. Martens-kängor och upplevde därmed ren eufori när lil’ miss identitetssökande äntligen fick sig ett par- och då kunde fullända sin vad det nu var för stil. Har seriöst aldrig varit så glad över ett par skor, eller, förutom den gången fem/sexåriga jag skramlat ihop mina veckopengar- och kunde köpa ett par små lackskor.

Blir verkligen jättehärligt nostalgisk av detta samarbete.

//A Man Da Mann (min nya signatur)

…inte Minna Pamqvist.

//A Man Da Mann