Jonas Lindberg Nyvang.
Nu på måndag inleds Stockholms modevecka och visningsschemat är helt ärligt föga lockande då det är extremt glest, men några spännande visningar finns det allt att se fram emot.
Däribland, vad jag tror kommer att vara säsongens tilldragelse, Björn Borg-visningen. Tillsammans med Björn Borg har nämligen ingen mindre än den Londonbaserade superhypade designern Craig Green skapat en kapselkollektion för A/W16.
Jag har ställt några frågor till Björn Borgs marknadsdirektör Jonas Lindberg Nyvang om samarbetet med det brittiska lilla stjärnskottet.
Berätta lite om samarbetet, vad är tanken bakom det?
– För hösten 2016 har vi samarbetat med den brittiske designern Craig Green i skapandet av en limiterad kapselkollektion. Kollektionen består av konceptuella och funktionella sportmodeplagg för både herr och dam. I skapandet av kollektionen inspirerades Craig av sin fascination av ljus och skugga.
Hur kommer det sig att Björn Borg valt att samarbeta med just Craig Green? Vad gör honom passande för ett varumärke som Björn Borg? Han har ju exempelvis aldrig gjort ”sportkläder” innan.
– Vårt designteam fascinerades av Craigs konceptuella kreationer. Vi ville ta ut svängarna och skapa något intressant så vi lät honom designa en sportmodeskollektion som gestaltar vårt sportarv i kombination med hans nyskapande designnerv. Resultatet blev något helt unikt och vi är otroligt nöjda.
Vad är tilltalande med hans specifika estetik? Hur klickar den med Björn Borgs estetik? Eller ligger intresset i att estetikerna krockar?
– Craig Green kombinerar en minimalistisk stil med ett vågat skulpturalt förhållningssätt. Vi tilltalades av den unika kombinationen av konceptuell styrka och konstnärligt hantverk som Craig symboliserar. Björn Borg har alltid varit vågat och vi vill förändra hur folk bär sportkläder genom att addera Craig Greens unika modeperspektiv. När Craigs visioner och avantgardistiska design möter Björn Borgs funktionella och tekniska sportmode skapas något väldigt intressant.
Craig Green är ju en superhypad designer just nu, är det gynnsamt för Björn Borg som varumärke att samarbeta med honom?
– Vi är glada och tacksamma att en sådan hyllad designer som Craig valde att samarbeta med oss och att han är en sådan behaglig person att arbeta med. Han är så långt från en diva man kan komma och samarbetet har fungerat fantastiskt bra. Vi hoppas självklart att folk gillar kollektionen och att det stärker oss i vår resa mot att bli ett fullfjädrat sportmodevarumärke.
Berätta lite om kollektionen, vad får vi se?
– Det är en blandning av konceptuella livstidsplagg som kiltade ponchos, parkas, bombarjackor och pikéer i kombination med mer funktionella träningsplagg som sporttoppar, performance-tights och superlätta track pants med dragsnören. Alla plagg finns i både benvitt och svart.
Ni har gått ut med att kapselkollektionen ska innehålla ”unisexplagg”, vad innebär det? Vad skiljer unisexplaggen från dam- och herrplaggen?
– Det som skiljer plaggen från varandra är framförallt passformen som är mer universell. Unisexplaggen i kollektionen är bland annat sportjackor, ponchos och sportbyxor som är ”oversized” och kan anpassas med dragsnören för att skapa multifunktionella plagg för både män och kvinnor.
Är “unisexplaggen” ett steg mot ett Björn Borg-mode utan könskategorier? Eller är det något unikt för just denna kollektion?
– Unisexplaggen är något som känns helt naturligt och rätt idag. Jag tror personligen att vi kommer se allt fler exempel på detta, både i mode generellt och i Björn Borgs värld.
Hur tror du att kollektionen kommer att tas emot? Blir den lika hypad som Craig Green själv?
– Vi känner att kollektionen är stark och Craig Green är en fantastisk designer. Vi tror självklart mycket på det här samarbetet och hoppas att kollektionen kommer uppskattas av många.
Visningen går av stapeln på måndag klockan 18.30 och kollektionen hittar en från oktober 2016 i Björn Borgs fysiska butiker och online samt hos utvalda återförsäljare.
P.S. För någon slags aning om hur kapselkollektionen kan tänkas se ut, kika på Craig Greens senaste (egna) kollektion här.
Ida Klamborn
Som tidigare nämnt kommer den “klassiska” seatingen att trotsas under Ida Klamborns A/W16-visning på onsdag nästa vecka. Alla som vill kommer att kunna se visningen i realtid ur Front Row-perspektiv, fast från valfri plats, i telefonen. Detta tack vare en interaktiv robotinstallation utrustad med VR-kameror.
I samband med detta tog jag tillfället i akt att ställa lite frågor till Ida kring initiativet.
Berätta lite om initiativet, vad betyder Democratic Front Row?
– Det syftar helt enkelt på att vem som helst kan ta del av perspektivet av att sitta front row, via virtual reality teknik.
Hur ser du på det? Vad betyder det för dig?
– Teknik är spännande, och för min del är det utmanande att få sammanlänka mode och teknik.
Vad är det du vill utmana och förändra genom Democratic Front Row?
– Jag vill testa något nytt. Det finns ett intresse för teknik och att sammankoppla människor lättare tror jag, vilket också märks. Projektet Democratic Front Row har nu blivit omskrivet i Japan, Uk, Frankrike, Usa osv. Jag tror att virtuall reality teknik kan användas inom flera områden i framtiden, inte bara mode, utan kommunikation, politik, förhandlingar, utbildning, relationer etc.
Vad är det i praktiken som skulle kunna göras om till det bättre? Hela modevisningssystemet? Seatingen? Är det inte bra att ha “viktig” press längst fram för bästa spridning?
– Att utveckla ”hur” man ser en visning är ju det intressanta. Självklart bjuds kunnig och intressant press in på front row, men på en, två eller tre stolar kan också 360 graders kameror installeras och tillåta tusentals människor få se en visning, som om de är i rummet, även fast de bor i Småland och inte jobbar just inom modebranschen. Det blir intressant när man inte behöver välja bort någon till fördel av någon annan.
Vad skiljer det här från en vanlig livestreamning som ju redan finns?
– Skillnaden är att vi filmar med en 360 graders kamera, vilket innebär att allt filmas, alla vinklar. När du ser visningen genom appen på din smartphone hemma och du vrider dig till vänster ser du vad som händer till vänster, vrider du din telefon bakom dig ser du vem som sitter på raden bakom dig. Du hör vad personen bredvid dig pratar om. Du är typ där, vilket också förhöjs om du lagt in din smartphone i en sån här box som heter ”Cardboard”, vilket skapar ett djup i bilden.
Är tanken att det här ska fortgå? Eller är det en engångsgrej?
– Vi får se, jag ser det mer som ett steg i ledet för nästa fas i teknikens utveckling helt enkelt.
Tror du att initiativet kan bidra till förändring?
– All utveckling börjar med en idé, vi testar det här nu sen kanske någon annan ser detta och tar det vidare och utvecklar nästa steg osv osv. Det är ju det som är så kul! Mode går oftast i cykler, men teknik det går bara rakt fram och kommer på nytt hela tiden.
Här kan en ladda ner appen som möjliggör att varenda brinnande liten modesjäl kan se visningen exakt när den äger rum.
Front Row-robotarna.
Om ganska exakt en och en halv vecka är det återigen dags för Stockholms tredagars modevecka. Vilket innebär ungefär vad det alltid innebär, spring mellan visningar och vinglas, trasiga stilletter och köldskador, obekvämt tvingel, pinsam fylla, ångestfylld bakfylla och stressmomentens stressmoment- hierarkisk seating på obekväma plaststolar.
Men, under Ida Klamborns modevisning modeveckans 3e dag den 3e februari händer något helt nytt. Den “hierarkiska seatingen” kommer att utmanas.
Initiativet Democratic Front Row innebär att, med hjälp av virtual reality-teknik, vilken modeintresserad person som helst kommer få ta över modeelitens front row-platser och se visningen i realtid. En interaktiv robotinstallation utrustad med VR-kameror kommer att placeras på de där front row-plaststolarna och göra detta möjligt. Alltså kan visningen ses ur front row-vinkel men från exempelvis en superbekväm soffa.
För att kunna ta del av detta initiativ och “se visningen från de mest åtråvärda platserna” krävs ett par Cardsboards, det finns totalt 1000 stycken och de går att beställa hem här nu.
Äkta 70-talspervo-toffla<3
Gucci A/W16
Ibland är det så himla jobbigt att ha ordentliga åsikter om modevisningar (nya kollektioner) eftersom mina känslor inför dem oftast är något så väldigt simpelt som “FYFAN DET HÄR ÄR SÅ JÄVLA FINT JAG DÖR” eller “FYFAN DET HÄR ÄR SÅ JÄVLA FULT JAG DÖR”. Därför blir det lätt att jag inte skriver alls, när hjärnan endast kan formulera bu eller bä, pga ställer högre krav på mig själv än så? Förmodar jag. Vilket är trist när en *driver en blogg*. Men, ja, en kanske inte behöver ha så himla mycket ordentliga åsikter hela tiden?
Jaja. Nu tänkte jag dela med mig av lite ofullständiga åsikter (aka känslor) kring Guccis A/W16 Menswear-kollektion. Som var ungefär lika dödsfin som den senaste. JAG AVLIDER FÖR ATT DEN ÄR SÅ FIN. SÅ FIN. SÅ FIN. Jag vill bara rafsa ihop alla kläder/accessoarer/skor, sno med mig dem hem, konstruera en säng av allt och sova lyckliga mardrömsfria nätter på Gucci A/W16-sängen i alla mina dar. Tror seriöst att en sån säng skulle kunna bota mina sömnproblem.
Gucci A/W16 – en ny (och faktiskt fungerande) variant av sömntablett.