7:16 12 Aug 2014

Kim Kardashians kommande bok bestående av 352 sidor med enbart selfies (bilder på henne, av henne) kommer att släppas i april 2015- och jag längtar till att få bläddra hetsigt genom ett hav av bilder på en av de största divorna vår samtid har skådat.

Utan att ha läst boken (eller ja tittat i den) vill jag kalla den för en feministisk bok. Att ha ett sådant stort ego som Kim Kardashian har är få förunnat, och kanske någonting som endast förknippas med kvinnor som Madonna, Beyoncé, Rihanna, Lady Gaga eller den fiktiva karaktärern Norma Desmond från filmen Sunset Boulevard (1950). Listan på män med ett ego på samma nivå är betydligt längre. Jag skulle vilja säga att det är ett nästan uteslutande manligt beteende att älska sig själv så okontrollerat som Kim Kardashian gör.

Att kalla boken för Selfish är inget annat än genialiskt (mitt hjärta smalt redan där) och att hylla sig själv i så många led är bara FÖR genialiskt. Kim Kardashian har nämligen inte bara dokumenterat sig själv med hjälp av selfies minst tvåtusen gånger (källa: hennes instagramkonto) utan även satt ihop omkring 300 noga utvalda bilder till en bok. Hon har alltså tagit bilder på sig själv, kanske inte den mest avancerade konsten men ändå- och sedan själv satt ihop de bästa till en bok som kommer att säljas över hela världen och göra hennes ansikte (om möjligt) ännu mer känt och hennes plånbok (om möjligt) ännu mer välfylld. Snacka om en self-provider och en kvinna som kan konsten av self-branding. Om Kim var en ikon innan denna bok vet jag inte vad hon kommer att kallas för nu, hon kommer i varje fall garanterat bli omnämnd som selfie-gurun i alla framtida historieböcker.

Visst, den som har bläddrad igenom Kim’s instagram vet att hennes selfies överrensstämmer med ett ideal som är skapat av- och i ett patriarkat. Men hennes instagramselfies och den kommande bildsamlingen är producerat av henne själv på hennes egna villkor och jag känner bara: you go girl, snälla fortsätt att älska din egen uppenbarelse på detta gränslösa sätt och ta såhär oförskämt mycket plats i media. Jag tittar mycket hellre på Kim’s vackra nylle på diverse nyhetshemsidor eller internetforum än någon skådis som passerat sina glansdagar och raggar på minderåriga via sitt instagramkonto.

Så, keep it up Kardashian, om du aldrig får nog av dig själv får jag heller aldrig nog av dig.

Castor Pollux

Som ett litet förspel till Mercedes Benz Fashion Week går Stockholm Fashion Week av stapeln två veckor innan. Under Stockholm Fashion Week delas ett pris ut kallat Swedish Fashion Talent of the Year, tidigare kallat Årets Rookies, vilket är ett initiativ av Svenska Moderådet med anledning att lyfta fram talangfulla nya modemärken. Årets pris delades igår ut till Göteborgsmärket Castor Pollux med motiveringen: “Det här varumärket lämnar inte något åt slumpen. I en stenhård konkurrens belönar juryn ett genomtänkt och modernt entreprenörskap, präglat av en stark drivkraft och ett imponerande engagemang. Klädkollektionerna utmanar traditionella föreställningar om hur saker och ting kan och bör se ut tack vare ett gediget och okonventionellt arbete med detaljer, skärningar och helhetskoncept. Märket strålar starkt med kläder för den sanna konnässören.” När jag läste detta blev jag bara så utmattad och inledde en enda stor snarkfest här framför datorn.

Årets nominerade var ett gäng talangfulla unga människor varpå priset går till ett herrmodemärke som gör det som gjorts flera gånger om av diverse överklasshipster-herrmodemärken, ”utmanar traditionella föreställningar” in my ass. Jag är så överdrivet trött på alla herrhipstermodemärken som inte gör annat än att ytterligare befästa den stereotypa mansrollen och hur en karl ska klä sig, det är så långt ifrån utmanande en bara kan komma.

Castor Pollux ska givetvis få köra sitt race ifred framöver, men jag tänker inte förbise att det är skevt att just detta märke vinner pris och då får 50 000kr inklusive konsultation värt 20 000kr (för att inte tala om medieuppmärksamhet). Vilken samhällsförbättrare- vi behöver definitivt mer modeföretag som säljer kläder till hipstermanseliten.

Här kommer några av de andra nominerade som gärna hade fått kamma hem priset istället:

Isabell Yalda Hellysaz

Malin Henningsson

Mirja Rosendahl

4:10 11 Aug 2014

Rihanna för W Magazine

Inatt delade Rihanna med sig av det kommande septembernumret av W Magazine och hennes ”Eskimo Horror Cover Story” (som hon själv kallar den) på sin twitter. Jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen när jag ser detta omslag och modeuppslag, bilderna är som ett slag i ansiktet av intensiv fierceness. Det kan möjligtvis vara något av det mest tilltalande och snyggaste jag någonsin har sett i diverse modesammanhang. Twitteranvändares favoritord i samband med bilderna är ”slayer”- och ja det kanske bäst beskriver det hela, hon är ju DRÄPANDE snygg på dem och utstrålar en helt oövervinnlig power på det där sättet som bara Rihanna kan. Denna kontroversiella modestory har givetvis redan väckt uppmärksamhet och blivit omskriven lite överallt under rubriker som Wild & Fierce. En kan ju dock förvänta sig att det kommer dyka upp en hel del upprörda utläggningar om dessa bilder, med tanke på Rihannas val att själv titulera modestoryn för ”Eskimo Horror”- vilket i mångas ögon kommer att ses som rätt problematiskt. Att hon använder sig av ett gammalt stötande ord för den urbefolkning som hon samtidigt indikerar att hon porträtterar.

Inte nog med den fantastiska Cover Storyn med Rihanna innehåller samma nummer även ett annat dödligt snyggt modeuppslag med Rihanna och de ikoniska supermodellerna Iman och Naomi Campbell, alla prydda i några av Balmains bästa pieces från AW14- kollektionen. Uppslaget består också av en intervju med Balmains chefsdesigner Olivier Rousteing som fick äran att posera med världens kanske tre vackraste kvinnor på en av bilderna. Intervjun inleds på följande vis och är minst sagt läsvärd: ”Olivier Rousteing is black, 28, and not above posting shirtless selfies on Instagram. As the creative director of Balmain, all this makes him something of a rarity: Racial diversity, youth, and flagrant -modernity are not characteristics commonly associated with venerable French fashion houses, much less with the designers at their helm. Yet Rousteing—who after three successful years on the job has made it clear that he is not a fashion footnote—is determined to change that.”

Rihanna, Iman Abdulmajid, Naomi Campbell och Olivier Rousteing för W Magazine

Ja alltså, denna power och snyggonoverload i ett och samma nummer gör mig likt tusentals andra människor (enligt twitter) euforisk.

6:54 9 Aug 2014

Under den sista dagen på min solsemester snubblade jag över och blev obotligt förälskad i den grekiska varianten av Dolce&Gabbana. Vid första anblicken av den lilla strassprydda 90-talsblusen som jag inte kunde slita mig ifrån blev jag hemskt road av dess logga som jag tänkte var en helt oskämsig kopia av D&G-loggan. Såhär i efterhand känner jag dock att jag måste researcha det hela en del framöver, det kan ju nämligen vara så att D&G har snott D&D-loggan, alltså inte tvärtom. Om så är fallet kommer jag givetvis att starta en hejdundrande modeskandal med detta dramatiska avslöjande, skvallerpressarnas förstasidor kommer att prydas med något i stil med: ”Douche&Grabbarna blir dömda till fängelse IGEN”.

Så nu ska jag naturligtvis slänga mig över www för att försöka rota fram lite skandalmaterial, to be continued…

1:30 8 Aug 2014

Tommie X- Foto: Frida Nilson

Klädmärket Faggot Apparel är ett sammarbete mellan den fantastiska stylisten, klubbprofilen och bloggprofilen Tommie X och T-shirt Bar. Sammarbetet startades upp 2013 i samband med att lagarna mot ”homosexuell propaganda” instiftades i Ryssland och har som ändamål att stötta hbtq-personer just i Ryssland då 30% av intäkterna går till människorättsorganisationen Civil Rights Defenders.

Nu teamar Faggot Apparel även ihop med den sociala videotjänsten VideofyMe. Med hjälp av VideofyMe-tjänsten kan en hjälpa till att samla in pengar till hbtq-personers rättigheter i Ryssland genom att med tjänsten skapa en video filmad med dess pridefilter och sedan sprida den med hashtaggen #everydaypride, för varje 100 visningar på de sammanlagda videorna skänks fem kronor till Civil Rights Defenders.

Så gissa vad jag ska göra nu? Och vad ni borde göra nu?

#everydaypride

Ni kan även läsa en intervju om sammarbetet med Tommie X här.