6:57 27 Aug 2014

Okej, jag vaknade nyss. Post Björn Borgs visning (som jag ska skriva om senare idag) och Conchita Wurst på front row. Jaja, nu till Ida Sjöstedt:

Solglasögonen vill jag ha nu genast, kanske de finaste jag någonsin sett. De där örhängena kommer vi garanterat att få se överallt nästa vår, Idas alldeles egna YSL-inspirerade logga som alla kommer att slänga sig över.

Ida Sjöstedt SS15 (Bilder: Stureplan.se pga kunde inte närvara på visningen…)

Kollektionen genomsyras av riktigt divigt 70-talsdisco, det är glitteröverflöd, andra skat-tilltalande material och de där typiska 70-tals-färgkombinationerna. Trots kollektionens lite hårdare och starkare uttryck (än vanligtvis) är den där klassiska Ida Sjöstedt-prinsess-estetiken fortfarande där, vi får se spetsen och skärningarna vi brukar få se. Jag är annars inte ett Ida Sjöstedt-fan, men det här var ju helt fantastiskt. Som den skata jag är kan jag inte göra annat än avguda detta (Ida har fått en ny kund idag). Wow, jag säger bara wow.

Nu rör jag mig mot BACK-visningen i en alldeles för tight BACK-klänning för mitt eget bästa. Dagens look: svullen-(mode?)bakfylle-chicness.

Så, den första visningen för SS15 jag närvarade på var Filippa K’s damvisning. En klev in i den vackra byggnaden (Tändstickspalatset) och fick ta för sig av bubbel, jordgubbar och ss15-kollektionen. Modellerna stod på varsitt litet podium i en cirkel runt den forcerade grönskan, det porlade vatten ur en fontän osv. Ja, det var vackert, det var drömskt och jag måste säga att jag verkligen uppskattar när de lite större mer “creddiga” märkena väljer att gå ifrån den vanliga visningsstrukturen. När en självmant får gå omkring i sin egen takt och spana och fotografera, när hela frontrow-hierarkin försvinner, en blir genast betydligt bekvämare i sammanhanget då. Vad gäller kollektionen, jag kan inte säga något mer än: Filippa K, svenskarnas själsfrände, har gjort det igen – en kollektion som varenda svensk (inklusive jag) kommer att införskaffa något plagg ifrån. I vanlig ordning är kollektionen så fruktansvärt tilltalande för mellanmjölksdrickaren. De lagom färgerna, de lagom mjuka snitten (eller lagom hårda) och ja, allt är lagom.

L’HOMME ROUGE lookbook SS14

Såhär under modeveckan kommer en pop-up-butik att öppnas som är tillägnad nya svenska designers på initiativ av Bibliotekstan. Butiken kan en hitta på Mäster Samuelsgatan 5 och kommer att vara öppen från idag till och med lördag den 30 augusti. De medverkande nya designerna är Caroline Kummelstedt, Mes Dames, Emelie Janrell, Klaun, Naim Josefi, Anders Haal, Isabell Yalda Hellysaz och L’HOMME ROUGE.

L’homme Rouge är ett företag som föddes ur en misstro till nutidens överkonsumtion och satsar på medvetna produkter med hög kvalitet som ska kunna hålla under många år. Företaget riktar sig till den medvetna och nogranna konsumenten. Produkterna är en nutida tolkning av klassiska herrkläder. Varumärket grundades i Lund 2010 av John-Ruben Holtback och hans lillebror Carl-Johan, kort därefter fick de förstärkning av Axel Trädgårdh och visionen om att röra sig från att sälja stickade mössor till att bli ett faktiskt modeföretag startade. I slutet av augusti 2012 släpptes deras första kollektion med kläder.

Jag passade på att ställa några frågor till L’homme Rouge i samband med butiksöppningen.

Hur kommer det sig att ni är en av Biblioteksstan och pop-up-butikens samarbetspartner?

– Det händer väldigt mycket kring varumärket just nu och vi får en hel del erbjudande från olika håll. Vi tyckte just det här lät väldigt intressant, Biblioteksstan är känt som ett av de mer välansedda handelsområdena i Stockholm.

Att öppna butiken under modeveckan antar jag är ett strategiskt val, tror ni att modeveckan är den ultimata tidpunkten för er att nå ut med er design?

– Oj, svårt att säga. Har inte rört mig så mycket i Stockholm under modeveckan tidigare, dock så är Stockholm en väldigt viktig geografisk plats för oss. Modeveckan är säkert också en mer passande tid än andra tider på året.

Tror ni att era vanliga kunder kommer att handla i butiken?

– Det kommer nog vara blandat, vi säljer på både NK Herrtrend och Aplace i närområdet så kunderna finns garanterat i krokarna.

Tänker ni att butiken kommer att generera mycket nya kunder?

– Ja, säkert! Framförallt uppskattar man alltid att kunna få prata med kunderna direkt, det är viktig input som kan vara svårare att få direkt ifrån butiksleden.

Tror ni att det kommer att impulsshoppas en del tack vare pop-up-butiken?

– De som söker sig till pop-up butiker och mindre designers har antagligen ett mer impulsivt beteende så varför inte.

Hur stor del av era produkter kommer att vara till försäljning?

– Vi börjar med ca 7 styles plus lite accessoarer, rullar det på bra kommer mer skickas upp.

Med tanke att butiken är öppen under så kort tid, tror ni att det kommer att vara högt tryck på försäljning av era produkter eller ser ni det mer som ett sätt att nå ut till folk med er design?

– I och med att vi finns relativt etablerade i Stockholm tror jag inte folk känner sig stressade att köpa sakerna på direkten, vi har även en egen webshop. Vi ser detta som ett bra forum att synas där vi kan visa upp varumärket för människor som är intresserade av unga svenska designers.

Vad är nästa steg efter pop-up-butiken? Kommer vi att få se en L’HOMME ROUGE butik snart?

– Vi har en del idéer på egen butik men det ligger lite längre fram i tiden, vi koncentrerar oss just nu på att öka genom försäljning mot butik och wholesale.

Om ni inte hinner förbi pop-up-butiken under veckan (men gärna vill shoppa deras produkter) hittar ni L’HOMME ROUGE onlineshop här.

10:12 25 Aug 2014

Så dök film nummer tre av fyra upp om årets Peroni Designer Collaborations sammarbetspartner Isabell Yalda Hellysaz och hennes arbete med sin kollektion som visas under modeveckan på onsdag. Ni kan se de två tidigare filmerna här, och sedan invänta den fjärde som dyker upp efter visningen.