12:31 28 Aug 2014

Varenda modeintresserad person kommer att kasta sig över de där solglasögonen. De är liksom rosa, i plast.

Alltså dessa skor, jag avlider, återuppstår och avlider igen. Så bra är de.

Cheap Monday SS15 (Bilder: Stureplan.se)

Igår satt hela modeeliten och svettades placerade vid simbassängen på ett böljande varmt Forsgrenska iklädda blåa skoskydd och med matchande solfjädrar i handen. Ja, ni hör ju- redan där var jag såld på showen. Cheap Monday är alltid modeveckans höjdpunk vad gäller just showen, och denna gång var det bättre än någonsin. Som jag skrev igår, var Cheap Mondays visning kanske det bästa jag varit med om i modesammanhang. Sähär dagen efter när allt har lagt sig lite vill jag till och med ta bort det där ”kanske”. Modellerna stampade in i kreationer så klockrent punk-lekfulla att jag inte kunde göra annat än tappa hakan, det var ofantligt mycket öppen mun för min del under hela visningen. Modellerna promenerade längs bassängen mot dess kortsida för att sätta sig på simbassängspallarna och ta av sig skorna. De satt sedan där och väntade snällt på att resterande modeller skulle infinna sig, när den sista modellen hade satt sig ner reste de sig alla upp till high school-artad musik och slängde sig i bassängen. Modellerna badade med badleksakerna och gästerna applåderade hysteriskt, de flesta med ett okontrollerat leende på läpparna. Kollektionen var Cheap Monday när det är som bäst: könsöverskridande och med det där vuxet barnsliga uttrycket som bara Cheap Monday bemästrar.

9:03 27 Aug 2014

Igår var det festligheter på Riche för att Ann-Sofie Back ska lansera ett vin vid namn BACK in a bottle (som endast kommer att vara till försäljning på Riche). Vinets namn är ju inget annat än klockrent, och det var fan gott. Sen vet jag inte om jag var den bästa finsmakaren just då med tanke på den alkohol som förtärts innan. Men whatever, vi säger att det var skitgott.

Kanske det bästa jag varit med om i modesammanhang. Är fortfarande skakis. Recension kommer när darret lagt sig.

12:27

BACK SS15 (bilder: Stureplan.se IGEN)

För att citera min visningskompis Hanna Johansson: ”Ann-Sofie Back är mästaren av obekväm seating” – och ja, det är hon verkligen. Denna gång fick en sätta sig ner på en liten silverkudde, som när en var liten och hade samling på dagis (i detta fall var dock dagisbarnen utbytta mot modeeliten och samlingen var på NK). Den obekväma seatingen gör det hela så himla fint på något sätt, det blir så mjuk stämning när alla är ovana vid visnings och seating-strukturen, när alla är lika mycket nybörjare. Inte ens de riktiga veteranerna har blivit placerade på den där silverkudden förut.

Ann-Sofie Back: min kärlek till dig är på Miuccia Prada-nivå, jag måste säga att jag avgudar dig, ditt kreativa geni. Varenda kollektion är så fruktansvärt genombra. Även denna kollektion får en se de där klassiska BACK-detaljerna, som de asymmetriska skärningarna, de bara axlarna, ränderna och materialen. Men det som särskilde denna kollektion från de tidigare var att den kändes lite mer samlad och elegant på något vis. Kollektionen kändes inte lika spretig och galen som de brukar göra – på ett bra sätt. Imorse på NK uppstod det ett nytt typ av BACK-kollektionsflöde, ett mjukt och lugnt flöde (trots den höga kreativa nivån) allt hängde så självklart ihop.

Tack för imorse Ann-Sofie Back, det var en ära att få sitta på en silverkudde och njutningsfullt insupa din design.

12:15

Björn Borg SS15 (bilder: stureplan.se igen… mina bilder var ett enda stort suddigt skämt)

Det här var en visning en sent kommer att glömma, en riktigt påkostad show. En visning som livade upp och underhöll. Och vem hade trott att högstadiekillars favoritkalsongmärke (och badhusens främsta hygieniska fiende) kunde göra mode? För det var mode. Det var det verkligen. Stylingen var helt fantastisk och och plaggen var INTE illa. Visningen var en direkt visualisering av det tv-spel som Björn Borg för tillfället utvecklar – som kollektionen kommer att vara en del av. Alltså fick en kliva in i en helt annan värld, i en fiktiv värld som jag inte ville lämna. Vad gäller Björn Borg som märke och dess tillkomst till modesvängen just nu tänker jag har sina givna anledningar, jag tror att det har att göra med vår fixering vid sportmode och även hela logo-kalsonglinning-grejen som gjordes till mode av Ann-Sofie Back via hennes SS14-kollektion. Vi tycker om det. Vi tycker att det är mode.

En sidenote: innan jag läste broschyren där det stod om tv-spelsgrejen tänkte jag på barbiedockor, att modellerna skulle se ut som stela barbiedockor, och skrev ner anteckningen: ingen barbie är svart. För ingen modell var svart, alla var vita, vilket blev omöjligt att blunda för och frambringade rikligt med obehag (via barbie-tanken). Barbies är en av de mest direkta och skrämmande tolkningarna av mänskliga fysiska ideal.