Idag gick jag upp klockan 06. Det var fan ett tag sen sist. Mary mother of Jesus. Okristligt jävla tidigt.
Men av en kul anledning. Jag ska till Rom!!! Anton fyller år på lördag och vi tröttnade på snön så vi tyckte 13 grader och vårsol lät nice.
Igår hände en annan kul grej. Jag fick långt hår:
Först såg det ut såhär.
Sen såhär.
Sen såhär.
Och sen tog de ut det igen. Med hårspray. HUR orimligt är det att en tar loss löshår med hårspray? Jätteorimligt.
Gjorde ett asroligt jobb för ett visst klädmärke. Fotade 12 outfits under 10 timmar igår. Var fucking modell. Jag. Den här. Hur då. Jag vet inte. Men det hände. Mitt 14åriga jag hade typ kräkts i ren förundran.
Ah well. Ska visa er alla bilder när jag får visa er alla bilder. Nu ska vi gå genom flygplansröntgen. Vi hörs i Rom.
Jag sitter på tåget från Göteborg till Stockholm. Var i Kungsbacka och föreläste igår (så jävla roligt, älskade er Kungsbacka) och nu ska jag åka hem igen.
Är så trött. Gick å ena sidan upp 04 igår, men sov å andra sidan 9 timmar inatt. En vanlig människa hade varit pigg. En människa med järnbrist, som nekats medicin och blivit ombedd att börja äta kött istället, är trött. Well. Hello.
Men eftersom jag är en obotlig jävla optimist tänkte jag berätta om två ROLIGA SAKER istället.
Första roliga saken: jag gick och vann Årets Författare på Hälsopriset i måndags!!!
Sjukt otippat. Vet inte vem som har nominerat och vem som har röstat, men tack. Tusen tack. Det är så himla häftigt. Fick ett fint diplom och lite blommor:
Mycket nöjd. Tänkte blogga om det i måndags kväll, men gick och lade mig tidigt istället för att jag skulle upp 04 igår för… en…….. (rolig sak nummer två:) REKLAMFILM-INSPELNING
Om någon från Aktuellt tittar, så ja. Detta är sponsrat. Eller alltså jag får betalt för att vara med i en reklamfilm. Inte för att skriva om det. Även fast jag skriver om det. Men jag får inte skriva om vilket företag vi filmar för. Hänger ni med? Bra.
Bondade med en norsk bloggerska på set, Anette Marie. Hon har varit med i en reklamfilm för kondomer och nu, efter att ha pratat youtube med mig, ska hon börja videoblogga. Känner mig som en stolt inspiratör.
Ni kan ju gissa vad vi filmar. Hehe. Om någon gissar rätt skickar jag er ett ex av min bok. 4 real. OBS: om någon gissar rätt kommer jag utgå från att ni jobbar på reklambyrån. Och då är det fusk.
Wazzaaa! Resumé plockade idag upp att jag, + samtliga andra youtubers som både var och inte var med i SVT’s reportage om dold reklam, var ganska irriterade över hela grejen. Ifall ni råkat scrolla för snabbt genom den lelle bloggy och råkat missa, kan ni läsa mitt tidgare inlägg om saken här.
Det hela började igår när SVT’s reporter Mikael ”Grill” Pettersson twittrade om att SVT skrivit ett förtydligande inlägg om saken. Vilket gjorde mig glad – för att de tar vår ilska på allvar – och sur på nytt – för att de skrivit att ”Naturligtvis har vi också sökt ett antal profiler med intervjuförfrågningar, och publicerat flera intervjuer där de får ge sin syn på dessa frågor. Bland dem som avböjt medverkan finns Clara Henry”.
Det roliga här är att jag fick förfrågan i september. För fyra månader sedan. Jag avböjde, men om jag vetat att min video skulle användas som exempel på dold reklam så hade jag tackat ja ögonaböj.
Anyway. Nu fick jag gråta ut i Resumé i alla fall. Och Mikael Pettersson har fått svara. Skönt! Utrett! Vi är vänner igen! Vill ni läsa artikeln (vilket ni borde, för den är bra, jag är personligen mycket nöjd med mina uttalanden) så hittar ni den HÄR.
Guys! Hallå! Jag var med på Aktuellt igårkväll! HALLELUUUUJAAAAAAHHHH
Sen att ämnet råkade vara ”youtubers bryter mot marknadsföringslagen och gör dold reklam för barn” var ju lite mindre roligt. Men för er som missade, tycker jag att vi kan gå igenom det tillsammans.
Det hela börjar 21 minuter in i gårdagens program (se det HÄR) (observera att jag inte fått betalt av SVT för att promotea Aktuellt, detta är alltså helt osponsrat) där programledare Cecilia Gralde säger att youtube handlar om dold marknadsföring av produkter. Sedan berättas det om att SVT testat GoSnap, en tjänst där du kan tjäna pengar på instagram, (som jag inte heller fått betalt för att nämna, alltså inte sponsrat,) genom att köpa en fake-kampanj för 20’000 public service-kronor med syftet att försöka få unga youtubers att bryta mot marknadsföringslagen.
Intressant.
Därpå följer en snabb clipshow av flera olika youtubers. Allt börjar med en livestream av Manfred Erlandsson som har på sig en Levi’s-tröja som, ironiskt nog, inte ens är sponsrad eftersom youtube inte är public service och vi därför kan sitta med exakt vilka märken vi vill på kläderna. (Observera att jag heller inte är sponsrad av Levi’s, jag skrev varumärket för att jag ville det.)
Sedan, mitt i allt, dyker jag upp! Ett klipp från min video ”I will Always love you” i samarbete med Always (jag var sponsrad av Always, men inte längre, detta är alltså inte reklam för Always, ifall någon undrade). De har klippt ut när jag säger ”Always!” med härligt lycklig röst, och därefter när jag dansar bland fallande bindor.
Mina five seconds of fame är dock strax över och vi återgår till studion. Där finner vi något som ska föreställa en debatt mellan en kille som jobbar med reklam och är butthurt över att vi lyckas bättre med sånt på youtube än på hans reklambyrå, och en kvinna från konsumentverket som säger att det aldrig går att avgöra exakt vad som är reklam på youtube och bloggar, och att vi därför bryter mot lagen. Aj aj.
Det finns ingen representant från varken youtube eller Splay närvarande. Inte för att det hade varit relevant alls. Vi är ju alla bara lömska skojare som lurar er. Lol rofl lmao. Låt mig nu ta tillfället i akt och visa hela min video i samarbete med Always:
Det är så svårt detta, med dold reklam. Hur ska tittaren veta om ”jag har blivit med sponsor” betyder att filmen är sponsrad eller inte? Hur ska Karin, mamma till Wilma 13 och ett halvt, veta att hennes dotter tittar på DIREKT REKLAM, när allt som sägs är ”jag kommer börja göra en mensvideo varje månad fram till våren ihop med ingen mindre än Always”? Och VAD I HELA FRIDENS NAMN betyder det, att ”från och med nu kan jag leva på min mens”?
Näe. Det här med reklam. Det är så himla svårt. Det kanske är dags att vi youtubers börjar jobba 40 timmar i veckan helt gratis istället.
Idag strax innan klockan 07 ringde det på vår förjävliga dörrklocka.
Jag: Mmghhhh, var det vår dörr..?
Simon: Mmmghhhffffff.
Jag: Uhhhhh. Är det byggarbetarna (som renoverar vår balkong)?
Simon: Mmgghhfffff.
Jag: Men ofta de kommer såhär tidigt? Jag tänker inte gå och öppna.
Simon: Mmhhhh. Men de har ju nyckel, de kommer ju gå in själva och ba oj där ligger ni och sover.
Jag: Men klockan är inte ens sju. De kan dra. De får inte komma in.
Så vi somnade om. En timma senare kommer Simon, väcker mig och säger att det står en uppblåsbar palm utanför dörren.
Så stod vi där och ville inte öppna i rädsla för att nån random delivery guy skulle hoppa fram i badkalsonger och skrämma skiten ur oss.
Sen insåg vi att denne i så fall skulle ha stått där i över en timma och väntat. Så vi öppnade ändå.
En palm. En uppblåsbar fricking palm. Med massa godis och ett brev i botten.
Jag brukar visserligen sällan blogga om reklam jag får, men om alla företag börjar marknadsföra sig som Tutti Frutti hade livet som komersiell bloggerska varit så himla mycket roligare.
Nu står palmen halvvägs mellan kök och hall i brist på plats. Vi vet inte riktigt var vi ska ha den. Men rolig är den.