Varsågoda för the one… the only… the hett efterlängtade video i samarbete med Visit Britain!
Se mig hoppa runt med en kvast mellan benen. Se Johanna ge sig själv en smäll på rumpan. Se oss fangirla. Och åka tåg. Och röra våra armar på konstiga sätt. Varsågoda.
Är sååå glad och nöjd med bilderna, och sååå glad att Nelly aktivt tar ställning i feminismen. Och det är dessutom sååå coolt att ni kan vinna att själva bli modeller för kampanjen? Som sagt, ladda upp världens peppigaste bild på insta och hashtagga #GirlsUnited. Vilket du såklart kan göra om du är vilket kön eller har vilken könstillhörighet som helst, så länge du klär dig i kläderna från Nelly. Blir en sjukt tråkig photoshoot annars.
Och just det ja. Detta blogginlägg är i samarbete med Nelly.com. Obviously.
Wazzaaa! Resumé plockade idag upp att jag, + samtliga andra youtubers som både var och inte var med i SVT’s reportage om dold reklam, var ganska irriterade över hela grejen. Ifall ni råkat scrolla för snabbt genom den lelle bloggy och råkat missa, kan ni läsa mitt tidgare inlägg om saken här.
Det hela började igår när SVT’s reporter Mikael ”Grill” Pettersson twittrade om att SVT skrivit ett förtydligande inlägg om saken. Vilket gjorde mig glad – för att de tar vår ilska på allvar – och sur på nytt – för att de skrivit att ”Naturligtvis har vi också sökt ett antal profiler med intervjuförfrågningar, och publicerat flera intervjuer där de får ge sin syn på dessa frågor. Bland dem som avböjt medverkan finns Clara Henry”.
Det roliga här är att jag fick förfrågan i september. För fyra månader sedan. Jag avböjde, men om jag vetat att min video skulle användas som exempel på dold reklam så hade jag tackat ja ögonaböj.
Anyway. Nu fick jag gråta ut i Resumé i alla fall. Och Mikael Pettersson har fått svara. Skönt! Utrett! Vi är vänner igen! Vill ni läsa artikeln (vilket ni borde, för den är bra, jag är personligen mycket nöjd med mina uttalanden) så hittar ni den HÄR.
Guys! Hallå! Jag var med på Aktuellt igårkväll! HALLELUUUUJAAAAAAHHHH
Sen att ämnet råkade vara ”youtubers bryter mot marknadsföringslagen och gör dold reklam för barn” var ju lite mindre roligt. Men för er som missade, tycker jag att vi kan gå igenom det tillsammans.
Det hela börjar 21 minuter in i gårdagens program (se det HÄR) (observera att jag inte fått betalt av SVT för att promotea Aktuellt, detta är alltså helt osponsrat) där programledare Cecilia Gralde säger att youtube handlar om dold marknadsföring av produkter. Sedan berättas det om att SVT testat GoSnap, en tjänst där du kan tjäna pengar på instagram, (som jag inte heller fått betalt för att nämna, alltså inte sponsrat,) genom att köpa en fake-kampanj för 20’000 public service-kronor med syftet att försöka få unga youtubers att bryta mot marknadsföringslagen.
Intressant.
Därpå följer en snabb clipshow av flera olika youtubers. Allt börjar med en livestream av Manfred Erlandsson som har på sig en Levi’s-tröja som, ironiskt nog, inte ens är sponsrad eftersom youtube inte är public service och vi därför kan sitta med exakt vilka märken vi vill på kläderna. (Observera att jag heller inte är sponsrad av Levi’s, jag skrev varumärket för att jag ville det.)
Sedan, mitt i allt, dyker jag upp! Ett klipp från min video ”I will Always love you” i samarbete med Always (jag var sponsrad av Always, men inte längre, detta är alltså inte reklam för Always, ifall någon undrade). De har klippt ut när jag säger ”Always!” med härligt lycklig röst, och därefter när jag dansar bland fallande bindor.
Mina five seconds of fame är dock strax över och vi återgår till studion. Där finner vi något som ska föreställa en debatt mellan en kille som jobbar med reklam och är butthurt över att vi lyckas bättre med sånt på youtube än på hans reklambyrå, och en kvinna från konsumentverket som säger att det aldrig går att avgöra exakt vad som är reklam på youtube och bloggar, och att vi därför bryter mot lagen. Aj aj.
Det finns ingen representant från varken youtube eller Splay närvarande. Inte för att det hade varit relevant alls. Vi är ju alla bara lömska skojare som lurar er. Lol rofl lmao. Låt mig nu ta tillfället i akt och visa hela min video i samarbete med Always:
Det är så svårt detta, med dold reklam. Hur ska tittaren veta om ”jag har blivit med sponsor” betyder att filmen är sponsrad eller inte? Hur ska Karin, mamma till Wilma 13 och ett halvt, veta att hennes dotter tittar på DIREKT REKLAM, när allt som sägs är ”jag kommer börja göra en mensvideo varje månad fram till våren ihop med ingen mindre än Always”? Och VAD I HELA FRIDENS NAMN betyder det, att ”från och med nu kan jag leva på min mens”?
Näe. Det här med reklam. Det är så himla svårt. Det kanske är dags att vi youtubers börjar jobba 40 timmar i veckan helt gratis istället.
Och det är en fett bra idé. Som jag visserligen kom på för ett tag sedan, eftersom jag nämnde den i Metros ”Fråga mig”, men vad vet ni om när jag filmar mina videos. He he.
Detta är för övrigt den snabbast gjorda video i min vlogghistoria. Jag hade superbråttom att åka och ta passfoton och utföra typ tio andra ärenden innan klockan 17, så jag gjorde den på fyra timmar. FYRA TIMMAR!! Det är helt sjukt. Känner mig stolt. Titta vad jag åstadkommit, liksom. Watch my baby. Do it now.