Lätt att missförstå min rubrik och tro att detta är en låt som jag släpper med mitt band ”Spelrecension” som heter Springvikarierna men det får bli ett senare projekt.
Nu var det länge sedan vi hördes här men jag fick ett mail för ett par veckor sedan från Felix Falk, han har skapat ett brädspel med temat gig-jobb eller att vara springvikarie (som namnet antyder så det fattade ni ju!!). En del av spelet, närmare sagt ett särskilt kort i spelet är baserat på en text jag skrev i boken Lösa Förbindelser. Texten handlar om när jag arbetade i butik och blev utsatt för återkommande sexuella trakasserier av en man när jag satt i kassan.
När Felix hörde av sig blev jag taggad på att provspela spelet och att sprida ordet för jag tycker det är viktiga frågor. Jag får inte en slant för detta ska ni veta utan det är en volontär text ni läser!! Så kan man också använda internet, det är inte många som vet det nuförtiden!!!!!!! Det enda sättet jag fått betalt på är att jag fick vara med och testspela spelet tillsammans med Felix själv, Jenny Wrangborg (poet + redaktören för boken Lösa Förbindelser) och en underbar springvikarie samt skådespelerska i London vid namn: Linn. Det andra sättet jag får betalt på är att jag får skryta om att något jag skapat har skapat inspiration till ett annat skapande.
Jag ska försöka förklara spelet i korta men utförliga drag!
Du och dina spelkamrater är springvikarier. Ni spelar mot spelet, inte mot varandra. Spelet går ut på att överleva i 14 dagar utan att försämra din hälsa så pass mycket att du kraschar, och samtidigt kunna betala de utgifter som dyker upp längs vägen genom att ta olika jobbpass inom hemtjänst, restaurang, förskola, lager osv. Här är en del av spelplanen som främst visar vilka utgifter som kan komma att dyka upp längs vägen:
Förutom spelplanen med dagarna (antal drag) du har framför dig finns ytterligare en spelplan som visar din hälsostatus. Blir din hälsa för låg går du in i väggen, då har du förlorat spelet. Alla spelare börjar på samma hälsostatus, och varje drag börjar med att alla lägger fram ett kort som visar hur stressade de är inför uppgiften att kunna betala hyran innan tiden är slut.
Är du desperat eller stressad har du störst chans att få vara den som först får välja bland de olika jobbpass som dyker upp i spelet, men du får också betala med din hälsa. Du kan också välja att visa ett kort som innebär att du är ganska lugn. Då förlorar du inte din hälsa (eftersom du vilar) men du kommer få välja jobb sist, och kan isåfall få ett ganska dåligt pass, eller i värsta fall stå utan helt.
De spelande får i turordningen mest stressad -> minst stressad välja olika jobbpass. Vissa pass innebär ytterligare offrande av den personliga hälsan. Passen betalar olika mycket och är förlagda över olika tider på dygnet. När alla jobb är slut får varje spelare ta ett kort som markerar en händelse. De kan se ut såhär:
Händelsekorten kan gynna eller förstöra för din hälsa eller ekonomi. I vissa kort ställs spelaren inför ett val där ekonomi och hälsa kan ställas emot varandra på olika sätt.
Mitt favoritkort:
:)
Spelet fortsätter såhär tills alla 14 dagar har gått. Har du tillräckligt med pengar kvar i slutet av spelet för att kunna betala hyran, trots att du inte har gått in i väggen, har du klarat spelet.
Även om jag brukar föredra spel där alla medverkande är motståndare till varandra tyckte jag det var roligt att spela Springvikarierna. Spelet är välbalanserat: det tar upp ett viktigt ämne men lyckas ändå upprätthålla ett egenvärde i form av ren spel-underhållning. Det är svårt att med tillräcklig respekt göra något kul av något som är hemskt. Felix och resterande medverkande har gjort ett fantastiskt jobb, spelet belyser frågor om arbetsrätt och utsatthet men är trots detta roligt och trevligt.
Eftersom alla delar är välarbetade och händelsekorten särskilt bitande (då de ligger så nära verkligheten) blir spelet underhållande bara att betrakta. Spelupplevelsen är också bra, det blir en utmaning att klara hyran. Eftersom ens handlingsutrymme är begränsat i spelet landar man som spelare gärna i frågan hur mycket man egentligen bestämmer över sitt eget öde. Både i spelet men tyvärr också…… ja. ni fattar.
Spelet ska kunna spelas både online och fysiskt. För närvarande är släppdatumet 3e Maj.
Max Gustafsson har gjort illustrationer
Jan Kustfält har skapat spelets layout
Spelet kan följas och senare beställas via kickstarter
Du kan också följa spelet på facebooksidan
hej och kram från mig!!