Recension GIRLS ”Females Only” & ”Truth & Dare”

22:46 2014-01-13

Idag var det dags. Säsong tre av GIRLS. Som jag har väntat. Nu viftar jag med händerna som Jessa och

Då första säsongen av GIRLS var mer glad, positiv och lättsam, kände jag att säsong två blev lite tyngre, mer ångestfylld och ibland splittrad. Efter att nu ha sett de två första avsnitten av säsong tre så är min känsla att säsongen kan komma att bli en perfekt blandning av de två första säsongerna.

SAMTIDIGT balanserar serien ibland lite tunt på att måla upp karaktärerna lite mer endimensionella än förr (alla utom typ Marnie, som jag känner är mer komplex nu) med förstärkta ”tokighetsdrag” hos Hannah, ”världsfrånvänddrag” hos Shosanna och ”dryg, äventyrlig” hos Jessa. Vilket jag emellanåt tycker sänker serien lite. Men bara pyttelite, eftersom jag ändå älskar alla karaktärer. Aldrig förr har jag känt en sån hatkärlek till Hannah, jag stör mig så OTROLIGT mycket på hennes självfokusering, samtidigt som hon är så himla sig själv hela tiden. Adam stör mig nog mest, fy fan vad mina känslor är dubbla kring honom och hans vidriga sexsnack.

Shoshanna känner jag mest likgiltigt men lite kärleksfullt ”ha ha åh lillen” för och Jessa har verkligen växt i mina ögon nu. Gud, hon är så intressant i de här två första avsnitten. Är fullkomligt livrädd för henne och vill samtidigt bara ha MER av henne. Precis som i de två första säsongerna lyckas Lena Dunham skapa en enorm jävla igenkänningsfaktor hos mig som vit medelklass och hyfsat medveten kvinna. Jag gillar hur serien inte är en feministisk lektion, utan tvärtom tillåter karaktärerna att uttrycka sexism och puckade kommentarer som ”kvinnor har mens och kan därför inte bli presidenter” EFTERSOM DET SÅ OFTA HÄNDER I DET VERKLIGA LIVET. Och Hannahs frustrerade men tysta reaktion ger så mycket svar på hur det kan kännas att omges av den attityden.

I övrigt: Fina miljöer, snyggt filmat, intressant handling, bra säga-lite-men-inte-ge-hela-sanningen-cliffhangers och jag vill bara HA MEEEEEEEER.

Betyg:

16 kommentarer | “Recension GIRLS ”Females Only” & ”Truth & Dare””

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Alice skriver:

Älskar din blogg och tycker alltid du har bra grejer att säga. Men blev lite konfunderad om det du hade skrivit om Hoffmaestro på twitter. Jag håller med dig om det du skriver (kul ju!) – men det känns väl inte så ”genustänkt” att säga så?

HANAPEE SVARAR: Vad har det med genus att göra? Om möjligen är det rätt taskigt(hehe) att säga så. Ledsen om du är ett fan <3

2. catarina skriver:

theee beeest! ;D

3. Tuss skriver:

Hjälp Hanna!
    Jg vet inte vad jag ska göra. Befinner mig själv i en så jobbig situation.

Jag har precis flyttat tillbaka hem till Sverige efter två år i Frankrike med min familj. Vi har flyttat tillbaka till samma ort jag kommer ifrån, och jag är tillbaka i en klass där majoriteten är bekanta från låg, mellan och högstadiet. Med samma tjejer – som dagligen frös ut och mobbade mig förr och som beter sig likadant än. Fortfarande. Fast vi nu går sista året på gymnasiet behandlar dom mig (och andra) som skit. Mognar aldrig vissa människor? Vad ska man göra med sådana som inte kan tåla någon annans framgång eller motivation, utan som bara spottar och sparkar på en psykiskt tills man frivilligt lägger sig ner? Jag saknar alla mina vänner i Frankrike varje dag , och jg försöker att tänka positivt men skolan är ett helvete. Det är väldigt mycket utfrysning, som att dom inte sätter sig vid Samma bord som mig så jah får sitta ensam. skrattar bakom ryggen på mig och kallar mig ”tönt” (pluggar mycket) ful osv. Såhär har dom varit sedan första dagen i förskoleklass. Fram tills nu. Ända in i slutet. När fan ska man någonsin, någonsin få sin hämnd? Vinner dom alltid? Vad skulle du ha gjort?

4. majses skriver:

gillar ändå att vi kände typ exakt samma (http://majses.blogspot.se/2014/01/its-wednesday-night-baby-and-im-alive.html)! SÅ PEPP inför nya säsongen!

5. Alice skriver:

Det har du rätt i, men det känns ändå som om du hade tyckt att det varit kränkande om en man skrivit så om en kvinna?

6. linn skriver:

VAR ÄRADE NI FANS AV GIRLS!! en fråga, var hittar ni säsong 2 och 3? vill streama, men letar å letar å finner nada. finns det på netflix eller liknande? är soon to be arbetslös och måste ha en hobby tills dess

7. Rebecca skriver:

Tuss: jag vill bara skicka dig en stor KRAM! <3

8. R skriver:

@Tuss. Vet du, din hämnd är att stå rakryggad och veta att deras fittiga beteende faktiskt säger mer om dom än vad det säger om dig! Tänk så här, vi alla här som läst din kommentar står på DIN sida, du, alla (även tjejerna själva), vet att dom gör fel…det är dom som har problem. Jag vet att det är hårt. Jag vet hur det är att vara utfryst (blev utfryst av delar av min familj). Men du kommer klara det! Hejja dig!

9. Tomas skriver:

Linn, det finns på HBO Nordic!

10. mb skriver:

Förstår att folk ”hatar” Hannah pga hon framstår så himla ego men iom säsong 2 då man fått lära känna henne på djupet så tycker jag att det är ganska uppenbart att hon dras med psykisk ohälsa. Och inte bara OCD utan jag känner mer att hela hennes tänk skiljer sig från normfunktionella personers tänk. Känner igen mig väldigt mycket i det, liksom det här att i visa situationer så handlar ALLT om mig och man kan inte se bortom det, hon verkar ju inte helller förstå att hon är ego när hon är det. Skillnaden mellan mig och henne är att hon ändå umgås med folk vilket leder till att det märks, medan jag drar mig undan för att jag vet att det inte gynnar någon annan att jag är fast i ”jag”tänket. Hoppas hon kommer utveckla det här mer, för som sagt TROR jag att det är så att hon kanske har någon mild form av aspergers eller något och det hade varit fint och folk fick se det och kanske fick lära sig att det finns en viss skillnad mellan det och att vara egoistisk/självkär, för det är verkligen inte det det handlar om.
    Sen som du säger, man kan känna igen sig som vit medelklassfeminist, och det är ju såklart problematiskt att de inte tänkte på det från början. För varje gång de introducerar en rasifierad person nu så känns det så påtvingat, som att de vill att vi ska applådera och ba JAAAAA HEJA ER, istället för att göra det mer naturligt. Allt är ju så himla vitt och så är det ju inte i verkliga livet. Men det är ju helt klart en bättre serie än många andra som har noll analystänk.
    Hoppas precis som du att det blir en blandning denna gång, för 2an var så intensiv och jävligt jobbig att kolla på pga all ångest.

11. Lotta skriver:

Tuss: Var stark, var den du vill att vara och ta inte åt dig av vad de säger eller gör. Kan inte riktigt komma på något sätt som är ”bra” för att få dom att sluta, man önskar ju att vuxna runt omkring borde ha involverat sig tidigt, men nu verkar det som de inte har det. Jag tacklade min mobbning i lågstadiet med hjälp av min pappa och svarade med ”Och? Jag är tjock, titta på min mage, vad spelar det för roll?” till mobbarna, jag byggde en mur. Som tur är behöver du ju inte umgås med dom efter skolan (hoppas jag) och när du tar studenten kan du ju flytta och omge dig kring de vänner du tycker om. Tänk det inte som att det är ett spel och att någon vinner och förlorar, du bestämmer över ditt liv och kan vara lycklig utan deras bekräftelse eller liknande, du är värd mer. <3

12. AnnaH skriver:

Hahahaha skrattade HÖGT åt den delen, när Hannah sa typ ”det finns ju puckade killar som inte tycker kvinnor ska bli presidenter pga mens” och Shoshanna ba ”aa men kvinnor borde inte bli presidenter… pga… mens..” Tyckte det var så himla typ sarkastiskt, kändes mer som att Lena Dunham ville visa att vissa människor faktiskt ÄR så korkade!!!! när hon gav Shosh den repliken. Klockrent! ÄLSKAR GIRLS MER ÄN ALLT

13. Hmm skriver:

Tuss: Du har fått bra svar från andra men jag vill tillägga att tyvärr så finns det gott om folk som aldrig mognar. Jag har sett mellanstadiebeteende från folk som är 70+. :(

14. rebeckaaaaaaa skriver:

ÄLSKAR GIRLS men alltså ÅH vad ledsen jag är att Charlie inte är med längre :(((((

15. Hanna skriver:

Håller helt med dig! En sak jag reagerade på och som fick mig att tänka på dig master var när hannah sa typ ”she better be appreciated about this”, när de var på väg i bilen för att hämta jessa. Och jag kom att tänka på ett väldigt gammalt blogginlägg som du skrivit där du beskrev hur antons kompisar alltid ställer upp för varandra på ett helt annat sätt än tjejgäng ofta gör. Fråga mig inte hur jag kommer ihåg det, men du skrev något om att om antons kompis hade velat få ett tennisrack skickat (eller nåt sånt) så skulle anton typ stuva om hela sin dag för att lösa det, och inte tycka att det var något märkligt. Men att däremot många tjejer kan sucka och osv när det gäller att göra varandra småtjänster. DET tyckte jag att lena dunham satte huvudet på spiken där i bilen, där det var tydligt hur hannah tyckte synd om sig själv (”jag missar många bra timmar jag kunde ha skrivit på min bok”), när deras vän faktiskt verkligen behövde dem.