”VEM SKA FÅ BÄRA KRONAN?”. Det är luciamorgon och jag är på väg till jobbet när jag ser rubriken pryda framsidan av Dagens nyheter. Rubriken syftar på senaste veckans diskussioner om Åhlénsreklamen med den svarta pojken i luciakronan. Reklamen publicerades på Facebook och mötte i kommentarsfältet flera rasistiska kommentarer.
Motreaktionerna blev gigantiska. Under hashtagen #jagärlucia publicerade svenskar runt om i landet bilder på sig själva och andra icke-vita eller killar iklädda luciakronor. Krönikor skrevs i ämnet, artiklar delades och bilden kärleksbombades.
En bekant postade en status om att hon år 2006 gjort ett fotojobb för en reklambyrå där en icke-vit tjej i full luciamundering. Reklamen hade satts upp runt om i Stockholms tunnelbanor och enligt min bekanta hade det väckt noll hatstorm. I statusen konstaterade hon hur rasismen i Sverige ökat under de här tio åren och hur skrämmande det är att samma typ av bilder inte längre är okej i Sverige år 2016.
Men – tänker jag – hur stor procentenhet av Sveriges befolkning tycker att det inte är okej med en svart pojke i luciakrona? Och framförallt; hur mycket makt ska de här personerna ha över ”samhällsdiskursen”? Kan det inte vara så att andra saker har förändrats under de här tio åren som passerat?
OBS! FÖR ATT LÄSA HELA KRÖNIKAN MÅSTE NI PRENUMERERA PÅ ST.NU
KRÖNIKA PUBLICERAD I SUNDSVALLS TIDNING 161216