Om det där spelet som behandlar svarta slavar som Pokémon-figurer

10:02 5 Maj 2014

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag försökt övertyga mina vänner och bekanta om spelmediets storhet. Om hur det är ett berättande medium där du själv spelar en aktiv roll i vad som händer. Och vilken otrolig styrka det skulle kunna innebära om spel handlade om något annat än att rädda prinsessor och skjuta robotnazister i huvudet.

Jag brukar ta Dys4ia, spelet som handlar om Anna Anthropys frustrerande och ofta smärtsamma hormonbehandling, som exempel på hur ett väldigt simpelt spel ändå kan bära så sjukt mycket tyngd. I just det fallet är läsaren inte särskilt mycket mer än den som för berättelsen framåt, den som vänder blad – även om det finns gameplay-element i spelet. Ändå är det korta lilla spelet så fruktansvärt starkt, särskilt i avslutningen.

Dys4ia är gjort av en person, med begränsad budget och på begränsad tid. Samma sak med det märkliga och starka Cart Life, av Richard Hoffmeier. Cart Life utger sig för att vara ett spel som simulerar småföretagande, typ. Men i själva verket är det en kritik av det hårda, kapitalistiska samhället. Ett samhälleligt ekorrhjul och en ekonomisk apparat där människan liksom inte riktigt får plats. Här, precis som i fallet med Dys4ia, är budskapet är det centrala, därför gör det inget att det estetiskt sett lämnar en hel del att önska (minimalismen lämnar ju visserligen ett enormt tolkningsutrymme, på ett bra sätt). Men tänk då vad ett större team skulle kunna göra, om det bara fick utrymme att utforska lite större frågor. Jag säger inte att alla spel borde vara diskbänksrealistiska, men det vore mäktigt om i alla fall något vore det. Tänk dig en spelens Ken Loach, liksom. Med en budget.

Tro det eller ej, men det finns faktiskt inslag i storspel som visar att någon faktiskt försöker. 2012-liret Spec Ops: The Line, till exempel, gjorde hela den där krigsspel i öknen-grejen med en politisk tvist. Och Assassin’s  Creed har till och från faktiskt problematiserat västerlandets historia. Just i det senare fallet är det kanske ännu mer uppseendeväckande, eftersom det egentligen inte är mycket mer än ett Michael Bayskt actionspektakel. Men i nedladdningsbara Ass Creed-IV-expansionen Freedom Cry går det lite för långt. Kanske finns det någon som vill säga något om slaveriet här, men kanske finns det också en game designer som är riktigt jävla osmaklig.

Jag skrev en krönika om det i Nöjesguiden, papperstidningen. Och nu finns den att läsa på nätet också. Det tycker jag att ni borde göra.

Assassin’s Creed-serien innehåller alltså både bra OCH dåliga exempel på vad spel kan kommunicera – och hur det ska respektive inte ska göras.

Jag väljer att se det som små myrsteg mot något mycket större. Jag fortsätter tro på spelmediet.

10 kommentarer | “Om det där spelet som behandlar svarta slavar som Pokémon-figurer”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Streaming Tv skriver:

    The downloading of the driver for PC, laptop, and smartphones are done from the given link that is Ij.start.canon setup. The process is given below. If you want to read in detail about downloading setup driver go through the whole process down.

  2. FM whatsapp skriver:

    the motive force for pc, pc, and smartphones are executed from the given hyperlink that is Ij.begin.canon setup. The system is given underneath. if you want to read in element about downloading setup motive force go through the whole method down.

  3. FM whatsapp skriver:

    Nice articles sir.

  4. jamesmith skriver:

    I appreciate the thought-provoking nature of your articles, which explore the intersection of technology and society and its impact on our lives.jungkook euphoria jacket

  5. Tom Anderson skriver:

    Find out how to create content that satisfies the psychological needs of your audience, fostering trust. apoc yellow jacket

  6. Tom Anderson skriver:

    Explore the psychology of curiosity and intrigue in content that captures and retains your audience’s attention, building trust in the process. apoc yellow jacket

  7. Ayuda Violencia Doméstica Nueva Jersey
    The article critically analyzes a game that portrays black slaves as Pokémon figures, highlighting the ethical implications and implications of such a concept. It emphasizes the need for responsible and respectful game development, and the author skillfully navigates the subject matter, offering readers a deeper understanding of the game’s impact and controversy, sparking important conversations about representation and cultural sensitivity in the gaming industry.

  8. Certainly! ”Games” is a broad term that encompasses a wide variety of activities, from video games to board games, sports, and more. Here are some general comments about games:

    1. **Diverse Entertainment:**
    – **Comment:** Games provide a diverse and engaging form of entertainment. Whether it’s the immersive worlds of video games, the strategic challenges of board games, or the physical activity of sports, games cater to a wide range of interests and preferences.

    If you are looking for more jobs then visit our website.best recruitment agencies in pakistan.Thank you!

  9. Alfalah Host skriver:

    Treating black slaves like Pokémon characters in a game is deeply offensive and perpetuates harmful stereotypes and historical traumas. Such content trivializes the atrocities of slavery and undermines the dignity and humanity of individuals who suffered under these systems. Responsible game development should prioritize sensitivity, respect, and accurate representation of sensitive historical themes.

    Best Digital Marketing Agency In Pakistan. Alfalah host

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG

Mest läst på NG
Tillbaka
Mer inlägg