Jag blev kontaktad av Kulturnytt förra veckan. Samma Kulturnytt som för någon månad sedan intervjuade en rad spelmedieprofiler om GamerGate. Den här gången ville Kulturnytt också låta en uttalad GamerGate-anhängare komma till tals. Och tanken var att jag skulle bli intervjuad i egenskap av anti-GamerGate:are. Jag kände mig direkt lite tveksam till tanken. Men det skulle bli värre.
Det är inte helt enkelt att hitta verkliga personer att intervjua om ämnet, det har jag själv erfarit. Alltså ”verkliga” som i personer som faktiskt kan ställa sig upp och icke-anonymt förklara varför de är pro-GamerGate. Enligt Kulturnytt-personen jag var i kontakt med hade de talat med ett 20-tal GamerGate:are. Personen de valt ut att intervjua kallar sig för ”EnArgBlatte”.
Den här snubben, som inte vill gå ut med sitt riktiga namn men flitigt postar videoklipp på sig själv där han kommenterar aktuella händelser, hade nått mitt flöde redan några veckor tidigare. Anledningen till det var att han gjort en 20 minuter lång video där han kastade skit på en kvinnlig kollega – som kritiserat kända spelprofilen Pewdiepie. I samband med detta twitterfrågade EnArgBlatte också (”skämtsamt”) vem hon sugit av för att få skrivjobbet.
Personer med insikt i EnArgBlattes flöde menar att han ger uttryck för misogyna, homofobiska och öppet rasistiska åsikter – och börjat arbeta upp någon slags fame på högerextrema nyhetssajter. Och när jag pratar med Kulturnytt menar de att samtliga GamerGate-anhängare de talat med själva kommit in på att de röstade på SD – och att drevet mot GamerGate liknar drevet mot SD.
Jag valde till slut att inte medverka i inslaget. Jag välkomnar ambitionen att försöka få till en diskussion mellan representanter för ”båda sidor” i GamerGate-frågan, men nog måste det väl finnas bättre pro-GG-exempel än så här? I inslaget uttalar sig EnArgBlatte och säger:
– Jag försvarar inte trakasserier, men jag försvarar hatet. Det är de här extrema PK-feministerna som vill hitta sexism där det inte existerar. Det handlar om att de här människorna är idioter, inte att de är kvinnor.
Det här är alltså personen som får agera språkrör för en rörelse som säger sig fokusera på pressetik i speljournalistiken. Jag tror ärligt talat att det finns sansade, resonliga människor som är FÖR GamerGate. Som vill diskutera spelmedias relation till spelbranschen, till exempel. Människor som ser sitt uppdrag bli kapat av personer med högerextrema och misogyna agendor. Jag har liksom svårt att tänka mig att ens GamerGate-anhängarna kan vara nöjda med att få det här trollet som galjonsfigur. Och jag vill inte göra något för att legitimera troll.
När jag nu hör inslaget är jag fortfarande av samma åsikt. Jag ifrågasatte redan förra veckan valet av intervjuperson, men Kulturnytt valde ändå att köra intervjun. Nu kommer visserligen Jenny Brusk, från Diversi, till tals och får säga ett par väl valda ord. Och inslaget avslutas med att Staffan Björk, spelforskare från Göteborgs universitet, drar någon slags ”Lika goda kålsupare”-teori.
Jag har svårt att se vad som motiverar det här inslaget att sändas alls, faktiskt. Blev vi klokare av det? Inte nämnvärt. Framstår Kulturnytt som mer nyanserade, genom att låta en GG:are komma till tals? Möjligen, men i så fall på bekostnad av mycket annat. Var det värt det?
EDIT: Kulturnytt har nu publicerat ett svar på min kritik. Läs den här.
Kärnan i gamergate är om män ska få ha något som är deras eget. Spelkulturen är mestadels skapad av män för män och ansågs från dess start vara töntig av samhället i stort och de flesta kvinnor. Om någon brydde sig alls om gamers så var det mest hån, så de fick hålla på som de ville. Sen blev industrin större och pengarna likaså, det ger ökad status och då börjar helt plötsligt många fler kvinnor intressera sig. De klagar på hård jargong och sexism och de har till viss del rätt men det hör inte hit. Män ska inte behöva anpassa sig bara för att kvinnor inte kan hantera det. Att kvinnor alltid ska styra samtalstonen är också sexism och det spelandet är en av de sista manliga utposterna som finns (fanns) kvar.
Fredrik:
Män kan inte ha äganderätt över någonting som aldrig har varit deras. De som inte är män har alltid funnits inom spelbranschen och som konsumenter, hur lite du än tror på det.
Att gamers har sett som töntiga innefattar även de av andra kön som är gamers, män är inte ensamma om den erfarenheten.
Män kommer behöva anpassa sig varken du gillar det eller ej, för som sagt, spel har aldrig varit eran domän. Ett kön kommer aldrig kunna ha ensamrätt över någonting bara pga vad man råkar vara född som eller för att man tror att man är i majoritet. Wake up and smell the coffee!
De som inte är män har lika stor rätt som du att påverka vilka spel vi vill spela och vi kommer fortsätta kräva vår plats som gamers.
Men Fredrik, Sveriges första dataspel gjorde av en 10-åring, en 12-åring och en 14-åring. Det vill säga pojkar, om vi ska välja historiska argument får du faktiskt hålla dig till historia. Spelet i sig var ett äventyrsspel där du kunde spola ner sig själv i toaletten, men det visst du säkert redan då du hänvisar till något typ av historiskt spelkultur perspektiv.
Och inte ens Stugan tycker jag att bara män ska få spela, det känns lite fattigt på något sätt.
Hej Fredrik!
Tack för att du visar hur mycket feminism behövs i spelvärlden och varför de allra flesta som håller på med Gamergate behöver ta sig en allvarlig funderare på vad de egentligen håller på med.
Skymning:
Ingen har äganderätten men ändå vill kvinnor (och en del män) ändra på jargongen och spelkulturen. Varför ska alltid män behöva anpassa sig efter vad kvinnor tycker? Problemet är inte att några kvinnor är gamers. Problemet är att då nog många kvinnor (20-30 procent?) är gamers så vill de ändra på ”tonen” så att det passar dem bättre. Det får inte vara för ”grabbigt”. Det handlar om att kontrollera män helt enkelt och har inget med själva spelen att göra.
Fredrik:
Fast… Vi kvinnor har ju ALLTID spelat. Jag förstår inte varför folk tror att spelande tjejer är ett nytt påfund? Jag är 25 år nu, och jag har spelat tv-spel sedan jag var 2 år. Jag var 4 år när jag klarade ut mitt första spel på egen hand, och jag har spelat aktivt ända sedan dess. I början var inte spelen sexistiska på den här nivån, och det är möjligt att vissa kvinnor valde att fortsätta spela s.k. ”retrospel” när spelsexismen blev norm, men vi har ändå alltid funnits här – Och kommer alltid att finnas. Sluta låtsas som att vi inte finns.
Fredrik:
Lika många män som icke-män är gamers så varför skulle då bara en liten grupp män få avgöra vilka spel som ska få finnas på marknaden? Helt ologiskt.
Demokrati brukar styra i ett samhälle och det är helt okej om du föredrar mer diktatoriska styren. Men räkna med att du inte är i majoritet och att din vilja kommer få ge vika för oss som vill ha större variation på spelutbuden. Marknad, efterfrågan osv.
Anna:
Nu förstår jag inte. Jag har aldrig sagt att kvinnor inte får spela. Det jag vill är att ingen kommer och försöker kontrollera spelkulturen och hur män får bete sig. Då det gäller själva spelen så finns det väl än massa olika att välja på och ingen behöver spela något de inte gillar hoppas jag.
Skymning:
Det är jag som är demokratisk och inte vill bestämma över vad som är ”god ton” eller vad som är ”dåligt” och ”sexistiskt”. Jag vill också att marknaden ska styra över vilka spel som produceras, mer variation är bara bra. Det är väl marknaden som styr nu får man hoppas. Du har rätt i att jag inte vill att majoritetens diktatur skall råda, jag är mer för frihet.
Jag syftade på ”Spelkulturen är mestadels skapad av män för män och ansågs från dess start vara töntig av samhället i stort och de flesta kvinnor. Om någon brydde sig alls om gamers så var det mest hån, så de fick hålla på som de ville. Sen blev industrin större och pengarna likaså, det ger ökad status och då börjar helt plötsligt många fler kvinnor intressera sig.” Speciellt den sista meningen där du uttryckligen skriver att många fler kvinnor ”helt plötsligt” börjar intressera sig.
Du får det att låta som att spelande kvinnor är ett nytt påfund, och att vi får anpassa oss till den sexistiska jargongen om vi ska vara med eftersom vi inte var här från början. Som jag skrev har vi alltid varit här, och jag tycker att det är bra att allt fler säger ifrån. Jag spelar mycket online och upplever att sexismen bara blir värre och värre. På den gamla DaoC-tiden var det inte alls såhär.
”Det jag vill är att ingen kommer och försöker kontrollera spelkulturen och hur män får bete sig.”
Stryk ”män” och sätt in ”man” istället så ser du kanske hur löjligt det ser ut? Du får spela precis vad fan du känner för, men kom inte och gnäll om att jag ska göra smörgåsar eller fråga hur mina tuttar ser ut. För man får fanemej bete sig, oavsett vad man spelar och vem man är.
Och om du får spela vad du känner för, då vill jag också spela vad jag känner för. Och då vill jag t.ex. spela häftiga actionspel – utan ringbrynjebikinis eller trippel G-kupor. Capiche?
Ja många mer kvinnor är intresserade av spel nu än på 80-talet, men såklart fanns det kvinnor som spelade då också. Det är inte sexismen i sig jag försvarar, det finns många som borde uppföra sig bättre. Men även utan sexism (tror kvinnor kan vara nog sexistiska också) så brukar kvinnlig och manlig jargong vara olika och kvinnor brukar klaga på de män som inte kan anpassa sig (ja jag generaliserar)
Det jag är emot att en del ser sexism i allt. Det är för få kvinnliga karaktärer (det går att göra spela med kvinnor i huvudrollen), de är lättklädda i spelen (ska det förbjudas?) mm. Det görs politik av spelkultur, Atheism+ och en massa annat för att få män att anpassa sig. Det är inte ens spelandet jag bryr mig om utan den allmänna samhällsutvecklingen. Det här är bara ännu en del i en större process.
Att behandla folk som skit är inte kultur värd att bevara.
DC:
Det är inte så mycket gnäll som ett annat perspektiv på det hela. Det var P1:s konstiga inslag om detta idag som lurade hit mig.
Annars så önskar jag att det vore som du säger.
Jag vill kunna identifiera mig med hjälten i spelet. Om jag äntligen får chansen att spela som mitt eget kön så vill jag inte spela som ännu ett bombnedslag. Jag vill vara awesome/oslagbar och påklädd. Jag vill se att min karaktär använder sin kropp som ett verktyg och inget som män ska sitta och flämta över. Jag vill inte spela en man som ska rädda en kvinna. Det finns bra kvinnliga kraktärer i spel men det är fortfarande för få. Varför är det så svårt att vi kvinnor kräver att det ska finnas lika många(Bra) kvinnliga hjältar i spel som det finns manliga. Varför är det så svårt att förstå att det är kränkande att se mitt kön bli räddad varje gång av en manlig hjälte och att hon då antagligen har prinsessklänningar eller sexiga underkläder på sig? :/ jag vill kunna njuta av ett spel på samma villkor som män.
Jahaaa jag som trodde GamerGate handlade om etik i speljournalistiken. :O
Snacka om att förvrida något till fördel av sig själv. Du är en skam för journalismen. Att du inte skäms visar endast hur vänstervriden du är. Objektiv i helvete heller.
Ska bli kul att se om du försöker vrida mig till en kvinnohatare nu. Gör ditt bästa antar jag, i och för sig är du nog rätt van så det kanske inte blir så värst svårt? För samvete har du ju inte.
Rikard: Det är väl ingen vid sina sinnes fulla bruk som fortfarande tror på att GG handlar om etik i speljournalistiken längre? :P
”Personer med insikt i EnArgBlattes flöde menar att han ger uttryck för misogyna, homofobiska och öppet rasistiska åsikter – och börjat arbeta upp någon slags fame på högerextrema nyhetssajter.”
Det är ju rent skitsnack,stämmer ju inte alls
Jag tycker EnArgBlatte verkar mycket representativ för GamerGate. Det finns säkert också sansade, resonliga människor som är för Gamergate, precis som det finns sansade människor som blir lurade att rösta helt uppåt väggarna i riksdagsvalet. Den som är intresserad av pressetik ska inte stödja GamerGate. När det kommer en rörelse som ifrågasätter det nära förhållandet mellan de stora spelföretagen och spelmedias stora aktörer kommer jag stödja den.
EnArgBlatte har troligen adhd eller är grovt bipolär. I perioder av agressiv mani skriver han sånt där. Han behöver hjälp av psykiatrin, inget annat. Tar han sitt ritalin eller lithium kanske han fungerar.
dessutom har han såklart omogna och lågintelligenta åsikter, med andra ord ett helt vanlig ”miffo”
AOL offers a range of integrated products and properties including communication tools, services and subscription packages. http://www.aol.com offcial site is official website of AOL, here you will find solutions for your all types of AOL products.
HP is one of the best printer Manufacturer company in the world and they provide best and rapid customer service. Call HP printer Customer service number to get help with all problems related to HP Printer.
As I wrote, we have always been here, and I think it is good that more and more people are speaking out.
I am glad to see this post. Thanks for sharing. save with blog
download premium app and game from this website Tiktok18 APK
Wow, gran diseño de blog! ¿Desde hace cuánto bloggeas? haces que los blogs parezcan fáciles. El aspecto general de su sitio es maravilloso, Chicas escort San Martin
Es una publicación crucial y única. Gracias por compartir un Avellaneda escorts contenido tan increíble con todos.
As of my last knowledge update in January 2022, Gamergate was a controversial and highly polarized movement that emerged in 2014, primarily within the gaming community. It involved issues related to ethics in game journalism, online harassment, and discussions about gender representation in the gaming industry. However, it’s essential to note that specific cultural news or developments related to Gamergate may have occurred after my last update.
For the latest information on this topic, I recommend checking recent news sources or online platforms that cover gaming culture and industry developments. Keep in mind that discussions around Gamergate can be sensitive, and perspectives on the matter may vary widely.
Apply noe for best jobs top recruitment agencies in pakistan
The cultural impact of GamerGate has sparked discussions about ethics in gaming journalism, online harassment, and gender representation in the gaming community. It has brought to light deep-seated issues surrounding misogyny and discrimination within gaming culture, prompting calls for inclusivity and accountability. The ongoing conversations and debates surrounding GamerGate continue to shape the landscape of gaming and digital communities.
Best Digital Marketing Agency In Pakistan.Alfalah host
Stay updated with the latest cultural insights on Gamergate, a pivotal movement shaping gaming discourse. Delve into the nuanced discussions surrounding diversity, ethics, and representation within the gaming community. Explore the evolving landscape of gaming culture with in-depth coverage of Gamergate’s impact and legacy.
ready mix concrete karachi
Cultural news coverage of GamerGate often delves into its impact on online discourse, gender dynamics in gaming, and broader societal implications. Such discussions navigate the complexities of identity, representation, and ethics in gaming culture, prompting critical reflections on inclusivity and accountability within the gaming community. GamerGate remains a focal point in ongoing conversations about internet culture, activism, and the power dynamics within digital spaces.
Black Cabs
Any cultural news concerning GamerGate serves as a reminder of the lasting impact and divisive legacy of the movement within gaming and broader online communities.
Discussions around GamerGate often resurface debates about ethics in gaming journalism, online harassment, and the need for inclusive and respectful gaming spaces.
Such news underscores the ongoing importance of promoting diversity, equity, and inclusion in gaming culture to create a more welcoming environment for all gamers.
Income Tax return file services in Pakistan.
”Cultural news surrounding Gamergate reflects the ongoing struggle to address misogyny and harassment in gaming communities.”
”As the conversation evolves, it’s crucial to foster inclusive environments that prioritize respect and diversity within the gaming sphere.”
If u want to buy storage box click here and buy now!
wooden spice storage boxes
Gamergate was a controversial online movement that started in 2014, involving harassment and threats against women and minorities in the gaming industry. It sparked debates about ethics in game journalism, sexism, and online harassment. Gamergate highlighted issues of inclusivity and safety in the gaming community, leading to discussions about the role of diversity and accountability in gaming culture.
Best Eye Hospital In Pakistan.
general Eye Clinics
”Effortless math made easy! Try calculadoraalicia.mx for seamless calculations online.
Gamergate was a controversial and highly polarized movement that emerged in 2014, primarily within the gaming community. It involved issues related to ethics in game journalism, online harassment, and discussions about gender representation in the gaming industry. However, it’s essential to note that specific cultural news or developments related to Gamergate may have occurred after my last update.
For the latest information on this topic, I recommend checking recent news sources or online platforms that cover gaming culture and industry developments. Keep in mind that discussions around Gamergate can be sensitive, and perspectives on the matter may vary widely.
top recruitment agencies in pakistan
Gamergate, a controversial online movement, continues to influence cultural discussions around gaming and gender. Its legacy of harassment and division still echoes in debates about online toxicity and the treatment of women in the gaming community. As the industry evolves, the impact of Gamergate remains a significant reference point in the ongoing struggle for inclusivity and respect.
Best recruitment Agency
Transform customer care with our customer support agency, providing scalable solutions for seamless customer interactions. A trusted customer support agency delivering efficient, high-quality service tailored to your business needs.
Transform customer care with our customer support agency, providing scalable solutions for seamless customer interactions. A trusted customer support agency delivering efficient, high-quality service tailored to your business needs.
Want more?Lauren London Partners WithPumaon Touching Tribute to Late Rapper Nipsey HussleShoe of the Week: Puma Unearths replica watch shop a Classic ’80s Runner for Its Next Must-Have Street Style Sneaker Puma Celebrates the Iconic Tetris Video Game With a Sneaker and Apparel Collection.