1:49 2 Jun 2014

Luigi. Den karaktär som kanske mer än någon annan i modern populärkultur fått stå i skuggan av sin bättre bror. Och i nysläppta Mario Kart 8 ser vi att den grönklädde brorsan så slutligen fått nog. Han gör kaoz med Svamprikets alla anzikt/tung.


Han straffar sockersöta svampflickor…


… är en sjukt dålig vinnare när han får bra starter…


… och sportar en blick som skulle kunna döda.

För att förstå hur ond den där sista blicken är kommer den här med stråkar för extra effekt:

Men han är inte ensam om att vara ett doucheface i Mario Kart 8. Kolla bara på Donkey Kong:

UPPDATERAT (jag misstänker att det här kommer att kunna bli hur stort som helst i gif-kretsar):


Inget understryker Luigis ondska som en Kart som låtsasdras av två små översöta apokalypshästar.

Tipstack till Sveriges främste Luigi-vän, Hammarn.

11:03

Om du gått på bio en enda gång de senaste tio åren så vet du med största säkerhet vad en ”remake” är. Men har du hört talas om ”demakes”? En demake är när du tar ett klassiskt koncept och nedgraderar det. Det funkar inte jättebra på filmmediet, men för spel passar det här som handen i powergloven.

Som till exempel när animatören Balazs Kalocsai gör om GTA 5-introt som det skulle ha sett ut om spelet släppts till Commodore 64.

…eller som när Derek Gallant gjorde MS Dos-versionen av World of Warcraft:

…eller det helt hysteriskt snygga Super Smash Land, som är Smash Bros till Gameboy:

…eller som D-pad Hero 2, Guitar Hero fast med handkontroller och chiptunes:

Och ibland blir det bara dumt, som i Wolfenstein 1D (i en dimension, alltså):

Markus ”Junkboy” Toivonen är till exempel bäst i världen på det här. Fast i bildform (toppbilden, föreställande Brütal Legend som klassiskt peka och klicka-lir, är också Junkboys).

Super Mario Galaxy 2

Left 4 Dead:

Vissa saker var kanske bättre förr?

8:29 31 Maj 2014

– Freedom of all mankind is at stake!

Glenn Beck är en lustig figur. Ett gammalt Fox News-ankare som startat ett eget ”frihetsivrande” medienätverk varifrån han sprider sina sanningar. Beck-citatet ovan är ifrån ett NRA-möte där vita, skäggiga och konservativa – allt på en gång – amerikanska män förfäras över tanken på att Obama vill införa bakgrundskollar på folk som vill köpa skjutvapen. Mänsklighetens öde står och hänger på dessa mäns rätt att köpa inte bara pistoler utan också samma sort automatvapen som används, till exempel, i strider i Mellanöstern. Eller typ i skolskjutningar som den vid Sandy Hook.

Men Glenn Beck ser inga problem med det. Vad han däremot ser är potentiella massmördare i alla som spelar tv-spel. Han känner att han tappar makten över sina barn – och han ser det som att tv-spel är att likställa med crack.

I klippet ovan drar han på sin trademarkade Allra Mest Bekymrade Blick och pratar om tv-spel en stund. Eller om teknologi över huvud taget, egentligen. Det är en mörk värld vi är på väg in i.

Allra, allra roligaste är det när Glenn Beck börjar prata om Watch Dogs. Watch Dogs är ett spel där huvudkaraktären är en anti-hjälte (”varför ska det alltid vara anti-hjältar, frågar sig Beck? Varför kan det inte vara hjälte-hjältar, som följer reglerna istället?) med finslipade hacker-färdigheter. I Watch Dogs kan du, med ett klick på din mobiltelefon, släcka ner hela stadsdelar.

Glenn Beck tror att det här spelet lär spelarna att göra detsamma. Han förfasas över tanken på att VEM SOM HELST nu kommer kunna hacka sig in i hans läsplatta och se vad som händer i hans sovrum på kvällarna (vad händer egentligen där?).

Det är ju så klart helt fel. Du lär dig hacka läsplattor i Watch Dogs lika mycket som du lär dig hoppa igenom tegeltak efter att ha spelat Super Mario.

Det är så lätt att peka på Glenn Becks idioti och skratta. Men skrattet sätter sig lite i halsen när Beck börjar prata om Breivik, och hur han ”tränades att döda” i tv-spel. Här finns ingen bredare analys. Inget som sätter terrorhandlingen i rätt politisk kontext, till exempel. Här finns bara en slutsats.

Allt är tv-spelens fel.

11:58 30 Maj 2014

Internet brinner, och allt på grund av 20 sekunder video från vad som SÄGS vara den riktiga uppföljaren till Demon’s Souls. Läckt videomaterial som med största sannolikhet kommer sättas i sin rätta kontext under spelmässan E3.

Och ibland, men bara ibland, säger ett par gif-animationer mer än tusen ord skrivna i affekt. Så var så god, det här är vad Internets spelforum har att säga om ”Project Beast”.

Reaktionen när vi, som gillar Souls-spelen, får när vi ser de där 15 sekunderna (det här är något av det bästa jag sett, alla kategorier):

…fler reaktioner:

Ingen upphetsning utan lite kräm, eftersom forumet i fråga befolkas av pojkar. AKA den tydligaste formen av subtil och samtidigt superäcklig post-pubertal snubb-uppskattning:

När någon klagar över att det färdiga spelet förmodligen kommer se sämre ut än förhandsbilderna:

…och slutligenn, förhandshajp inför Sonys E3-konferens (Project Beast ryktas vara Sony-exklusivt):

Well said, Internet.

12:04 29 Maj 2014

Veckans speltrailers fokuserar på skräck, tjuv och polis-grejen samt indiespelutvecklare. Ganska hett om du frågar mig.

The Evil Within

Resident Evil 4 är ett av de bästa spel jag någonsin haft äran att varva. Shinji Mikami heter en av lirarna som är skyldig till detta skräckmästerverk. Mikami sladdade runt en hel del under de närmaste åren efter Resident Evil 4, men sedan 2010 har han chefat över sin egen studio – Tango Gameworks. The Evil Within är Mikamis första spel med Tango, och för en gammal Resident Evil 4-torsk ser det här ut som renaste guld. Slabbiga monster, gubben i lådan-skräck och stenhårda oneliners.

Battlefield:Hardline

Veckans kanske hetaste spelnyhet handlar om att den svenska krigsserien Battlefield kommer få en spin off med fokus på tjuv och polis-grejen. Battlefield: Hardline var egentligen tänkt att premiärvisas under kommande E3-veckan, men på grund av en läcka har världen fått ta del av nyheten i förväg. Och, enligt en av Visceral Games (som sköter singleplayer-delen) högsta chefer, det filmade materialet ska vara från en intern presentation som är åtminstone ett halvår gammalt – och spelet ska se mycket bättre ut i verkligheten. Jag är rätt säker på att det skulle vara yrkesfel att säga något annat.

Det läckta materialet har plockats ner från Youtube, men någon snabb hann sno åt sig den innan den försvann. Inbäddat nedan är deras klipp.

Det ser väl ut att kunna bli good clean fun, både i det kaotiska multiplayer-läget och det douchebag-befolkade singleplayer-läget. Men vad jag mest tänker på är vad folket på Stockholms-baserade Overkill Software tänker. Med sina små och halvtrevliga Payday-spel har de ju byggt hela sin identitet på tjuv och polis-grejen. Och nu kommer storebror och drar undan mattan fullständigt.

Super Game Jam

En trailer för en dokusåpa om indiespelutvecklare som får 48 timmar att göra ett spel. Lite som Indie Game: The Movie, fast i serieform. Eller lite som det där Nöjesguiden gjorde med unga lovande samt rutinerade hiphop-artister featuring energidryck. Ser mycket fram emot att se detta, särskilt de svenska inslagen (ja, jag tittar på dig, C!).