8:46 20 Maj 2014

Tro det eller ej, men en av de absolut vanligaste frågorna jag får i egenskap av speljournalist är ”ja, men hur är det med sexspelen då?”. Frågan ställs ofta med en liten ”glimt i ögat”. Men jag tänker att det ändå finns ett genuint intresse på många håll. Ärligt talat, på riktigt, så vet jag inte så mycket om det. Men jag tänker varje gång jag hör frågan att jag kanske borde researcha frågan. Just i brytpunkten mellan sex och spel finns ju redan ett par välkända, otroligt intressanta berättelser. Den om Hot Coffee-modden i GTA: San Andreas till exempel. Eller kanske den om faktiska sexarbetare i den ”virtuella världen” Second Life.

Det senaste sexrelaterade spelet jag stött på är egentligen en slags självhjälps-app. Appen heter Happy Playtime och är tänkt att framför allt hjälpa (cis)kvinnor att bli asgrymma på att onanera – och i förlängningen försöka motverka alla sociala stigman kring kvinnors onani.

I appen får vi träffa en slags pokémonvagina som heter Happy. Du får lära dig hur du ska göra, men kan också dela med dig av dina bästa tekniker (jag måste få veta hur en ”pikachu” går till!). Och när du gör rätt ropar Happy uppmuntrande saker till dig. Om vi bortser från att det känns rätt märkligt att fronta med en gullig och snackande liten köttälva så kan jag ändå se någon slags utbildningsvärde i det här (och frågan är om det varit bättre med någon slags 70-talsdoftande blåvitt-approach istället). Och allt det här skriver jag fullt medveten om att jag inte är den huvudsakliga målgruppen för den här appen. Men vi är ju alla studenter i the gentle art of love making, skrev jag och dog sedan av skammen.

Happy Playtime har fått kritik också, bland annat från spelskaparen Anna Anthropy (hon som bland annat gjort det magiska Dys4ia!). Hon menar att en spelifiering av onanivanor kan slå över och ge kvinnor en skev relation till sin kropp (och någonstans här passar det att dra skämtet ”äntligen någon som puts the runk in runkeeper”). Det är en rimlig kritik på alla sätt, men det är inte anledningen till varför Apple anser att det här landar långt bortom deras riktlinjer för vad som får finnas på App Store.

Jag kan tycka att det är synd. Happy Playtime fyller nämligen en plats som få andra ”spel” gör. Det här är nämligen något som främst riktar sig till kvinnor, och som avdramatiserar sexet. Sex i spel är ju generellt en av de största orsakerna till skämskudde någonsin.


…som buskissexet i Larry-spelen eller som i gamla Sex Games (med finska kommentarer for extra sexyness)…


…eller genomvidriga Custer’s Revenge, där naken cowboy duckar pilar för att få våldta den amerikanska ursprungsbefolkningen. Bokstavligt talat.

12:52 19 Maj 2014

Rykten har börjat cirkulera i teknikkretsar. Rykten om att Google-äga Youtube ska ha inlett köpessamtal med strömmningskanalen Twitch. En miljard dollar ska ligga på bordet, och oavsett hur Justin Kan, Emmett Shear och de andra på det lilla San Francisco-företaget tar det så är det här en offensiv move från Youtube.

Liveströmmat videomaterial, framför allt med spelrelaterat innehåll, har fullständigt exploderat på senare år. Allt från e-sporttävlingar till sköna snubbar som gejmar drar enorma tittarsiffror varje dag. För att förstå den här trenden måste en också förstå att spelandet i sig har förändrats lika mycket. Att TITTA på spel är i många fall nästan lika viktigt som att faktiskt SPELA spel. Både Sony och Microsoft har förstått det här, och väljer att lägga stort fokus på just strömmandet från sina ”nextgen”-konsoler.

Det är i det här ljuset vi ska se ett eventuellt köp av Twitch. De stora videoaktörerna på nätet, Youtube och Dailymotion, har själva försök hänga med på trenden och själva lansera spelrelaterade strömtjänster. Men Twitch har krossat allt motstånd och står i dag för en enorm majoritet av utbudet. Men det Google och Youtube betalar för vid ett köp är med största sannolikhet inte några egentliga tekniska lösningar, eller någon infrastruktur de själva inte skulle kunna bygga.

Nej, för det här handlar om användarna.

Enligt siffror från Twitch själva så ska det redan för ett år sedan ha funnits 43 miljoner användare, och snittanvändaren ser på en och en halv timme strömmat material per dag. Det här är naturligtvis guld värt, och något Youtube på ett sätt får på köpet – nästan oavsett hur de väljer att agera vid ett lyckat köp.

Sett från den vinkeln är en miljard dollar ingenting. Facebook betalade 17 miljarder dollar för Whatsapp, och där handlade det också om samma sak. Att köpa sig en användarbas – och/eller att döda en konkurrenssituation.

Frågan är naturligtvis vad vi existerande Twitch-användare har att vänta oss av affären. Hur kommer de hittills rätt luddigt behandlade upphovsrättsliga frågorna behandlas? Kommer vi få fortsätta strömma alla spel? Kommer det vara tillåtet att spela musik samtidigt som vi spelar? Kommer Google använda det här för att spionera på våra hem? Exakt vad innebär det här för Xbox One-användarna? Osv osv.

Klart är att det kommer bli enormt intressant att fortsätta följa den här affären. Glöm inte att när Youtube var ett år gammalt köpte Google upp det, för ungefär 1,65 miljarder dollar. Det har hänt ganska mycket sedan dess.

Vill du se mer Nöjesguiden-relaterat Twitch-material tunar du självklart in på min kanal – och ser bland annat reprisen på hur Hasan blev gamer.

11:03 16 Maj 2014

Titta på den där gif-animationen. Titta på den och säg mig att du INTE är peppad på Elite: Dangerous.

Det går inte.

För ett par år sedan besökte jag Game Developer’s Conference i San Francisco. Det inslag jag såg fram emot allra mest på konferensen var alla de föreläsningar som gamla spelutvecklarlegendarer skulle hålla. David Braben, till exempel. Braben är en liten brittisk mysfarbror som för exakt 30 år sedan skrev Elite, ett spel om handel i yttre rymden. För att vara ett spel som släpptes innan Super Mario Bros var det tekniskt imponerande på en massa plan. Och före sin tid på många sätt.

Hösten 2012 kickstartade David Braben ett projekt som kallades Elite: Dangerous. I april i år hade kampanjen dragit in 1,7 miljoner pund – och Braben hade lyckats köpa tillbaka rätten att använda Elite-namnet.

Han har också hunnit med att göra, tillsammans med ett lite större team den här gången, ett rymdfararspel som redan ser sjukt mäktigt ut – trots att det fortfarande bara är i alfa-fas. Kolla själv:

Med Star Citizen, Chris Roberts egna kickstartade rymdhandlarepos, just vid horisonten ser framtiden ut att bli ljus för alla rymdfarare där ute.

9:55 15 Maj 2014

Asien, tidsresor och asiatiska tidsresenärer – där är veckans röda tråd för Trailer Park Thursday.

Glorious Leader!

Så här på lite avstånd är det lätt att döma ut Kim Jong Un och hans Nordkorea som en tragisk diktatur på gränsen till undergång. Men vad vi inte vet är att Kim Jong Un egentligen bara väntar på rätt tillfälle att få dra fram sina automatvapen, sin enhörning och sin sidekick (Dennis Rodman) och en gång för alla göra upp med alla kapitalistsvin. En försmak finns att vänta i kommande PC- och mobilspelet Glorious Leader!

Super Time Force

Kanadensiska Capy games är en av mina absoluta favoritstudior. Och Super Time Force är därför kanske det spelsläpp jag sett fram emot mest den här våren. Lanseringstrailern säger förmodligen mer om moden Capy försöker förmedla med spelet än om själva spelet. Men jag, som avgudar Adventure Time, älskar det.

EA Sports UFC

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte njöt lite när Jon Jones plirar in i kameran och pratar om Bruce Lee. Det är fint. På samma sätt känns det direkt olustigt när Dana White gör detsamma. Men frågan om det är rättvist att ha en fighter med som spöat Chuck Norris. Bruce Lee kommer finnas som spelbar karaktär i en rad olika viktklasser – och vill du ha honom upplåst direkt är det bara att förboka spelet, som släpps 17 juni.

10:24 14 Maj 2014

Jag spelar mobilspel i perioder. Ofta går jag in i mobilspelsväggen och bara släcker ner. Hatar IAP-tiggeriet så pass mycket att jag avinstallerar allt i spelväg. Andra stunder älskar jag mobilspelandet, kan inte få nog av det. Hittar på ursäkter att gå på toaletten ännu en gång – bara för att få några minuter till i senaste app-favoriten. I förlängningen kan vi alltså dra slutsatsen att Parisas order om mer mobilspel på bloggen leder till att jag tillbringar mer tid på porslinstronen. TACK.

Leo’s Fortune

Svenskutvecklade Leo’s Fortune blandar precisa plattformshopp ™ med underskön grafik ™ och den sötaste karaktärsdesignen den här sidan Gnuttarna (från Bobo-serietidningen, du vet). Leopold brukade vara en rik pälsboll med knappt några bekymmer i hela världen – nu är han istället en fattig liten hårboll på jakt efter sitt stulna guld. Ruskigt stabilt och välgjort spel, med smart lösning på den evigt irriterande styrningsproblematiken som pekskärmen lider av.

Pris: 38 kr
Köp här

KeroBlaster

För att förklara KeroBlaster måste vi börja någon annanstans. Med Cave Story, ett av indiescenens kanske mest ikoniska plattformsspel. ”Studio Pixel” är en front för en ensam japan, Daisuke Amaya, som släppt pixelperfekta småspel i snart 20 år nu. KeroBlaster känns lite som en slags prequel till Cave Story. Här är utseendet ännu lite mer lo-fi och retro – men låt dig inte avskräckas av det. KeroBlaster är så sjukt skoj – och kommer dessutom med ett snortajt soundtrack. Missa inte det här!

Pris: 38 kr
Köp här

dExtris

Den där lilla tvåpluttarsbiten från Tetris är på rymmen, och jävlar vad det går. Nej, du har rätt. Det finns inga block som är bara två pluttar stor i Tetris – alla block innehåller exakt fyra pluttar. Och nej, dExtris har ingenting att göra med Tetris heller. Här handlar det om att undvika att krocka med spetsiga pinnar så länge det bara går. Älskar det.

Pris: Gratis
Ladda ner här

Veckans gratislir
Dudeski

Okej, åldersmarkör: minns du ”Ski Free”? Ett skidspel som kom i Windows Entertainment Pack till Windows 3.1, typ tidigt 90-tal? Dudeski är något av en hyllning till den gamla pärlan i alla fall. Och det är gratis för en begränsad tid – så om du vill bli jagad av laviner samtidigt som du samlar kottar: kör. Btw, prova inte det där i verkligheten. Laviner är fan inte att leka med.

Pris: Gratis
Ladda ner här

Veckans rea
Rayman Jungle Run

Ubisofts Rayman-lir har på senare år gått från klarhet till klarhet – både på konsol och mobil. När Jungle Run reas ut är det alltså bara dumt att inte köpa det.

Pris: 9 kr
Köp här