De 50 trendigaste tvålmärkena 2016

1:32 22 Sep 2016

get-clean

Efter att tidigare ha listat de 50 trendigaste mackorna 2016 har turen nu kommit till tvålarnas underbara värld. Jag älskar tvålar. De desinficerar, återfuktar, smörjer och renar. Men de är också viktiga identitetsmarkörer. De viktigaste identitetsmarkörerna är nämligen inte klockor, bilar och parfymer. Nej, det är de mindre uppenbara och mer diskreta tvålarna, pennorna och pluntorna. Man kan inte ha vilken tvål som helst om man vill kunna känna sig tillfreds med sin egen person. Så vilka tvålar är det egentligen som gäller just nu? Här kommer facit, de topplacerade märkena även med varsin motivering. Angående de lägsta listplaceringarna kan sägas att överkommersiella grosshandlarmärken (Dove, Nivea) som tjatar sönder sina kunder om det påhittade konceptet ”naturlig skönhet” inte har några fördelar eftersom såväl Forsman & Bodenfors som Westander saknar representanter i årets jury. Däremot har ICA Basic överraskande nog letat sig upp till en tredjeplacering. Jag bad ICA:s presschef Ola Fernvall om en kommentar:

Nöjesguiden skrev 2012 att ICA Basic var tönten i klassen som försöker klä sig i coola kläder. Sedan dess har nördar fått en mer upphöjd ställning i samhället. Utnämnandet känns därför logiskt, men är mycket uppskattat, säger Ola Fernvall.

1. Lush
Lush är världens mest hedonistiska tvål, dessutom halvsvår att få tag i om man bor i Norden, vilket bara gör den mer åtråvärd. Lush life!

2. Aesop
Gå till någon av världens coolaste barer eller restauranger och du kan vara alldeles säker på att de har Aesop i badrummet. Aesop hade varit etta om det inte vore för att det börjar kännas överhajpat och ”gjort”.

3. ICA Basic 
Normcore-trenden har hittat till tvålscenen! Och bland basic-märkena är ICA Basic trendigast.

4. Family Fresh
Beviset på att GAL-TAN-skalan bygger på ett falskt motsatsförhållande. Family Fresh lyckas vara både family och fresh, konservativt och progressivt, på samma gång.

5. Barnängen
Ingen topplista är komplett utan lite mysig nationalromantik. Barnängen är en förnimmelse om somrarna när man var liten och den typen av reaktionära rörelser är oxymoroniskt nog trendigt just nu.

6. The Body Shop

7. L’Occitane

8. Old Spice

9. Molton Brown

10. Durance

11. Skargard

12. Maison du Savon

13. AAA

14. Marius Favre

15. The Somerset Toiletry Company

16. Yves Rocher

17. Dettol

18. Kiehls

19. Caudalie

20. Jurlique

21. Kora

22. Nude

23. Olio Lusso

24. Dial

25. Estee Lauder

26. Tata Harber

27. Kari Gran

28. Fig

29. Yarrow

30. Herbivore

31. Dr Hauschka

32. Space NK Apothecary

33. Dermaheal

34. The Organic Pharmacy

35. Liz Earle

36. Blue Mercury

37. Malin + Goetz

38. Murad

39. Cutt Beauty

40. Palmolive

41. Dettol

42. Cien

43. Bliw

44. Såklart

45. Sana

46. Eldorado

47. Lux

48. Neutrogena

49. Dove

50. Nivea

3 kommentarer | “De 50 trendigaste tvålmärkena 2016”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. AnnaMaria skriver:

    Lush. Har du prövat den turkosa tvålen? Luktar som Italien, påminner lite om Tom Fords Neroli Portofino Aqua. Så gott. I Stockholm finns ju några Lush. Finns den inte i Göteborg och Malmö?

  2. R skriver:

    Men du har missat Gunry-tvålarna! De har alltid massa roliga lukter, typ pepparkaka på julen och Ananas på sommaren. Nä, blev besviken här..

  3. ferdinand skriver:

    Rituals då? :(

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG