Du är ett stort företag som tillverkar en produkt av materialet x + y. Du kallar denna produkt för z. Du är stolt över din produkt, och du har tillverkat och sålt den i många år. Det har gått jättebra för ditt företag tack vare produkten z. Du har blivit rik på den, och du har anställt många människor i ditt företag. Z är en populär produkt. Många ”kan inte leva utan den”, älskar den. Tyvärr tycker många om produkten z, men de tycker inte om komponenten x. Det finns ett hål i marknaden. På grund av detta dyker det upp ett annat företag upp som tillverkar produkten z utan komponent x. Det känns INTE bra tycker du. Hur kan det vara z, om inte alla komponenterna finns där, både x och y?
Produkten det nya företaget säljer är inte z, tänker du, de ska inte få kalla det för z! Och så beslutar du dig för att stämma skiten ur det nya företaget.
Föreställ dig nu att det stora företagets namn är Unilever, ägere av majonnästillverkaren Hellmann’s. Produkten z är alltså just majonnäs, och du kan då säkert gissa dig till att komponent x, den som vissa inte ville ha, är ägg. Uppstickarföretaget heter Hampton Creek och är ett bioteknikföretag grundat 2011 som sysslar med det som kallas för food-tech (tänk Beyond Meat, In vitro-kött etc. Googlar du på denna story får du troligen upp en massa artiklar som vill få dig att tro att Hampton Creek är ett litet pluttföretag, typ två kompisar som tillverkar vego-majo i sitt radhuskök som de sedan levererar till olika lokala matbutiker på flakmoped, men det är de alltså inte). Hampton Creek började i alla fall tillverka och sälja en äggfri produkt som de namngav Just Mayo. I oktober 2014 stämde Unilever skiten ur Hampton Creek Foods, för att ”Mayo” enligt amerikanska Food and Drug Administration är en emulsion som består av olja och ägg. De ville helt enkelt mörda Hampton Creek Foods, och se till att inte ett endaste uns äggfri majonnäs korsade några som helst veganläppar. Kort därefter avslutade Hampton Creek en investeringsrunda som resulterade i investeringar på nittio miljoner dollar, vilket ökade företagets värdering till femhundra miljoner dollar. En vecka senare släppte Unilever åtalet.
— Unilever has decided to withdraw its lawsuit against Hampton Creek they can adress its label directly with industry groups and appropriate regulatory authorities, sade Unilevers VD Mike Faherty i ett uttalande.
Åtalet återupptogs därefter av tidigare nämnda FDA, som drev det vidare med samma argument – majonnäs utan ägg är inte majonnäs, och deras produkt skulle därför inte få heta Just Mayo. Striden mellan majonnäs-David och majonnäs-Goliat mynnade ut i en ganska mesig kompromiss: det skulle framgå TYDLIGT på förpackningen att produkten var äggfri, och de skulle dessutom skriva ut orden ”spread and dressing”.
Slut på historielektionen. Vi hoppar fram till nutid. I tisdags förra veckan kom Unilever, ungefär ett år efter sitt första utspel mot Hamptons Creek, med en pressrelease gällande en ny produktlansering: Carefully Crafted Dressing & Sandwich Spread. Och vad sjutton är det då, kan man ju undra? En äggfri majonnäs.
— Our fans have been asking us for organic and egg-less options with the rich and creamy taste of Hellmann’s for years. We listened and responded by giving them choises that are priced competitively and available nationwide, sade Hellmann’s marknadschef i pressmeddelandet.
Går det inte att ta knäcken på dem är det kanske bäst att bli som dem. Hamptons Creek’s VD Josh Tetrick verkar ta det med ro, och har sagt att han hoppas att fler valmöjligheter kommer att skapa en större marknad för veganska produkter.
— I hope Kraft follows Unilever, then I hope Kraft and Unilever compete, säger han.
Boom. Majonnäs-hungerspelen över. För den här gången.
/Slaktarn, er korre i majonnäsvärlden
Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.
Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.