Vatikanstaten är världens minsta självständiga stat, och i förhållande till antalet medborgare (knappa femhundra personer) har de med sina årliga sex miljoner besökare förmodligen den procentuellt mest framgångsrika turistverksamheten av alla världens länder. Turister betyder business. Det vet snabbmatskedjan McDonalds, som sedan en vecka tillbaka nu också kan kryssa av Vatikanstaten på listan över platser där de huserar – de har slagit upp portarna i en byggnad bara ett stenkast från Petersplatsen, till en månadshyra av nästan trehundratusen kronor.
Men det är långt ifrån alla som tycker att hamburgerinfiltrationen är något att hurra för. Kardinal Elio Sgreccia tycker att hamburgerrestaurangen är en skamfläck, och att dess exteriör krockar med platsens generella estetik. Maten är han inte heller speciellt taggad på: ”It does not offer guarantees for the health of the consumer, it’s food i would never eat”, sade han i en intervju i den italienska tidningen La Repubblica i oktober då nyheten om öppningen först såg dagens ljus. ”It’s a business decision that ignores the tradition of Roman cuisine”, fortsätter kardinalen.
Min enda förhoppning är att menyn på något vis ska avspegla platsen hamburgerrestaurangen ligger på. Exempelvis en McPope vore kanske på sin plats?
/Slaktarn
Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.
Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.