Den svenska falangen inom Vice-sidoprojektet Noisey premierade sin webbserie Soundcheck 2013 med introduktionen av det då rådande enigmat Yung Lean. Men det var då och över ett år har gått sen dess. Men nu knackar någon åter på mikrofonen med ett technosamarbete härstammande från Norge och Sverige — vars nuvarande fäste vi finner i Stockholm.
En artist är ofta inte mycket utan en fungerande relation med sin producent. Såvida du inte planerar att erövra världen med acapellor behöver du någon med förståelse för dig — och den musik du vill skapa — vid mixerbordet. Det var uppenbart på Lana Del Reys första album Born to Die att hon hade funnit en jämlike i Emile Haynie som låg bakom majoriteten av stråkarna i hennes dödliga ballader. Tillsammans gav duon upphov till melodramatisk musik som dansant rörde sig från en mikrofon ut genom högtalare världen över, likt en tryckare på törnrosor.
Nu har de äntligen återförenats inför släppet av Haynies kommande album We Fall, med singeln Wait For Life.
Låten tar sin början likt en tidig morgon i ett gammalt västernlandskap, med Lana Del Rey i rollen som Dr Quinn eller Mary Bee Cuddy. Till klassiska countrytoner dansar Lana och Haynie återigen, barfota över en soldränkt öken. Men sedan faller vi tillbaka i den bekanta ljudbilden från deras tidigare samarbeten — mer finslipade än någonsin tidigare. Orkestersammansättningen är lika storslagen som tillbakadragen, ledd av en medryckande pianomelodi där Lanas röst kan flyta fram. Gangstervärldens Nancy Sinatra tycks därmed vara ett alter ego långt ifrån bortglömt.
Detta är kort sagt en värld där Ultraviolences drömliknande dimma möter debutens mörka barockinslag. Ett styrkebesked inför sångerskans tredje album Honeymoon. Haynies egna verk når hyllorna den 24 februari, med en minst sagt imponerande lista av gästartister — där vi bland annat finner allas vår Lykke Li — som ni kan ta del av efter låten.
We Falls låtlista:
01 Falling Apart ft. Andrew Wyatt and Bryan Wilson
02 Little Ballerina ft. Rufus Wainwright
03 Wait for Life ft. Lana Del Rey
04 Dirty World
05 A Kiss Goodbye ft. Charlotte Gainsbourg, Sampha, & Devonté Hynes
06 Fool Me Too ft. Nate Ruess
07 Nobody Believes You ft. Andrew Wyatt & Colin Blunstone
08 Come Find Me ft. Lykke Li & Romy Madley Croft
09 Who to Blame ft. Randy Newman
10 Ballerina’s Reprise ft. Father John Misty & Julia Holter
11 The Other Side
Denna är svår, denna är tung. De senaste åren har det varit ett namn, ett ansikte med det där födelsemärket, som varit synonymt med modern rap. Från A$AP Rockys första till sista video — där kunde vi se A$AP Yams, en pionjär som inte är med oss längre. Enligt flera källor och medlemmar från A$AP Mob skall han ha gått bort under natten. Hur är än så länge okänt och inget värt att spekulera i, dock vill jag minnas vilken oerhört viktig figur han har varit inom rapgenren de senaste åren.
De började med hans blogg realn****atumblr, vars existens är en kurs i hur du kan bygga upp en rappare i internets kulisser. Genom den gjorde han Rocky till en stjärna, och många skulle komma att ta efter hans metoder. Genom slutna sällskap på Facebook skapade han möten mellan rappare. Han lyfte fram artister och producenter, från Danny Brown till Ryan Hemsworth, från Yung Gleesh till Clams Casino — hans inflytande blir en dag som denna märkbar, när hela ens flöde på Twitter sörjer hans bortgång. Så ett påstående som att han förändrade den genren han figurerade i är inte en överdrift.
Min relation till Yams är — utöver faktumet att han var för Rocky vad Damon Dash var för Jay-Z eller Puff Daddy för Notorious BIG — en för internets tidsålder. Minns meddelanden på Facebook från sommaren 2011 eller hans ansikte genom en webcam i Tinychat — alltid med en cigg vilandes på sina läppar. Dock går det inte att motstrida att jag förmodligen inte hade funnit skrivandet eller denna blogg utan hans assistans. Fan, vila i frid Eastside Stevie, hoppas du nu i efterhand får all den uppskattning du förtjänar. Idag lyssnar vi på Live Love A$AP, kanske en av 2010-talets bästa mixtapes och en skapelse av Yamborghinis förmåga att koppla samman människor. Jag själv kommer då att minnas sommaren för snart fyra år, sen då jag och mina vänner kunde spendera helgerna på min balkong med Peso ljudande ur lägenheten.
Den unge visionären grundade A$AP 2007 och lämnar oss nu vid 26 års ålder med ett stort tomrum. Toast to the Gods som de brukar säga inom kollektivet, jag avslutar med några citat från en intervju med New York Times där Yams detaljerat förklarar hur några killar från Harlem blev världsstjärnor.
”We wanted to become big, but we didn’t want to do it by hopping on somebody else’s wave. We wanted to come in the game with our own wave.”
“That’s how I’m branding myself, so when labels see me, they already know off rip that I’m bringing a star into the building.”
So sad about @ASAPYams RIP !
— M.I.A (@MIAuniverse) January 18, 2015
jesus… RIP yams. Like the first dude to post my music in high school and give me the time of day pic.twitter.com/7EIbMasCXP
— ry sremmurd (@ryanhemsworth) January 18, 2015
RIP Yams. Much love to ASAP.
— Clams Casino (@clammyclams) January 18, 2015
A.S.A.P YAMS should be remembered as a leader, an innovator and most importantly as an important part of NYC youth culture.
— AZEALIA BANKS (@AZEALIABANKS) January 18, 2015
Sitting here crying for the dude yams – Lil B
— Lil B From The Pack (@LILBTHEBASEDGOD) January 18, 2015
if i die tomorrow let the world know my gucci hat was linen
— …… (@ASAPYams) June 23, 2014
Gårdagen var ett viktigt datum för alla dedikerade R&B-fans. Förutom Sade och FKA Twigs födelsedag så hade även Aaliyah blivit 36 år gammal. Sångerskan gick bort i en flygplansolycka för nu nästan fjorton år sedan. Det var förmodligen utav den anledning som Frank Ocean valde att dela sin egen tolkning av hennes låt At Your Best (You Are Love) — från början en Isley Brothers-låt men Aaliyah gjorde den tills sin egen 1994 med debutalbumet Age Ain’t Nothing but a Number.
Ocean håller sig här trogen födelsedagsbarnets version med en mer avskalad instrumentation där hans röst kan framkalla några hjärteskärande falsetter. Lika förförisk som tårögd — idag längtar vi efter Franks nya album och minns Aaliyah med en stor saknad.
Uppdaterad: Verkar som att någon gör sitt bästa för att hålla denna låt låst vid Frank Oceans tumblr så ni får streama den där!
Vare sig du är fanatiskt eller likgiltigt inställd så går det inte att distansera sig från ett faktum — Silvana Imam hade ett bättre 2014 än dig och resten av Sverige, i alla fall rent musikmässigt. Vad som utan tvekan kan liknas med ett storslaget genombrottsår placerade henne bland några av Sveriges mest spännande artister. Nu är det ett nytt år och en ny plan. I dagarna släpptes nyheten att hon numera är en del Sebastian Ingrossos skivbolag Refune Records tillsammans med vapendragarna i RMH. Med nya singeln För Evigt kan vi därmed konstatera att om allmänheten tidigare visste Silvanas namn så lär de snart skrika det.
Med denna nya låt fortsätter vårt lands superdyke att föra sin kamp över slagkraftiga beats — här med assistans av Marlenes stämma på refrängen. Det är dock uppenbart att firande väntar runt hörnet när Silvana utropar ”var är mina tjejer?” som ekar bland en sylvass ljudbild lika medryckande som upprorisk. Imorgon framför hon denna ode till sina ladies på P3 Guld Galan och med det lär startskottet för ännu ett succéår lyda över hela Sverige. Kanske redan tillfälle att säkra lite merchandise till din mamma om hon är redo att festa för evigt?