Stockholms bostadsmarknad är som ni alla vet ett osmakligt skämt. Bostadsrättsföreningar bygger om gamla cykelförråd och säljer dem för 3 miljoner styck osv. Mäklaren behöver knappt göra något alls för att få lägenheterna sålda eftersom spekulanterna gör ett så bra jobb med att hetsa upp varandra själva.
Bostadsmarknaden känns ungefär som vuxenlivets motsvarighet till barndomens godisregn. Hemnet slänger ut lägenheter och de mest aggressiva och hetsiga spekulanterna roffar åt sig allt medan resten får stå bredvid och titta på och gråta sig till sömns hos mamma och pappa.
Det senaste säljtricket kommer från Svensk Fastighetsförmedling, som nu försöker sälja en lägenhet ”med en reklamfilm som ska lyfta fram känslan av bostaden”. Såhär rapporterar Dagens Media:
”Svensk Fastighetsförmedling provar nu ett nytt grepp och marknadsför en enskild lägenhet genom en kampanjfilm med skådespelare som föreställer ett sällskap som äter middag, umgås och till och med duschar i lägenheten.”
Alltså, tror Svensk Fastighetsförmedling att bostadsspekulanter är dumma i huvet? Måste man verkligen hyra in SKÅDESPELARE för att visa att det finns möjligheter till att äta middag i lägenheten? En bild på en spis hade räckt om ni frågar mig. Resten kan man ju faktiskt föreställa sig själv. Det är ju inte så att man bah ”WOW shit, folk äter middag i lägenheten, gud vad inspirerande, det hade jag ALDRIG kunnat komma på själv att man kan göra!”.
Duschsekvensen känns ännu mer onödig. Hade jag velat få idéer om vad man kan göra naken i en dusch så hade jag nog i första hand besökt en annan webbsida än Svensk Fastighetsförmedling. Såhär säger mäklaren.
”Tanken var att lyfta fram känslan av lägenheten och inte bara utseendet som det ofta blir på bilder. Det är en väldigt social och öppen bostad och målet var att visa det”
Har aldrig förstått exakt vad det innebär när en bostad är ”social”? Troligtvis så skulle lägenheten inte ha speciellt mycket att tillföra om man frågade den om vädret eller senaste avsnittet av Solsidan.
Dina skittråkiga middagsvänner kommer inte att bli roligare bara för att ni sitter i en matsal på Östermalm med öppen planlösning. Man kan ha precis lika roligt eller tråkigt även om man sitter på en klappstol i Bagarmossen. Skådespelarna i filmen ingår tyvärr inte i själva lägenhetsköpet, så jag tycker faktiskt att det blir lite falsk marknadsföring.
lol intressant också att ha gäster över på middag som käkar och sen STÅ upp på andra sidan och kolla på typ?!?
Jag tycker att filmkonceptet som sådant var rätt kul, skoj med lite nytänk, men att de behövde hyra in skådisar?! Nja. Duschscenen är ju också SKITKONSTIG i sammanhanget. ”Hmm vi visar lite exempel på trevliga saker att göra i en lägenhet, vad sägs om parmiddag?” ”Bra idé Angelica! Vad säger ni, ska vi slänga in lite duschförspel också?”… Alltså jag undrar SÅ hur tankarna gick?!
Hahaha och ljudsättningen..? Ba ”vi gör det riktigt dramatiskt med höjdpunkt på parmiddagen”… Blev ju bara stelt :( haha hejdååå
Största frågan kvarstår dock, finns det inget sovrum och varför hade dom ingen mysig sekvens därifrån?
duu är för kul
Så störigt… Så fort du lägger in ett youtube-klipp så funkar inte min länk till din blogg som jag har på hemskärmen på iphone, utan då omdirigeras jag direkt till youtube-klippet… Även när du, som nu, lagt in nyare inlägg på bloggen. Då måste jag in till bloggen via Safari – så grymt jobbigt ilandsproblem!
Breaking news! Är tydligen bloggaren Viktor Frisk som lade vantarna på den. Kolla här: https://instagram.com/p/9N1akMAO0c/?taken-by=viktorfrisks