Nu är det dags för den andra delen i min sommarföljetong där jag kommenterar det bästa från Magdalena Ribbings vett- och etikettskola. Många av er har semester nu, men snart så är det dags att komma tillbaka till jobbet igen och då är det viktigt att man vet vad man ska göra och inte göra rent etikettmässigt när man är där. Magdalena har ju trots allt jobbat på DN i över 300 år, så hon borde ju veta vad som gäller. Som ni ser på bilden ovan så sitter hon väldigt naturligt vid skrivbordet, men inte speciellt ergonomiskt med den snurrande stolen och böjd rygg. Här kommer iallafall Magdalenas tankar kring bra stämning på arbetsplatsen!
1: Kan du inte städa ditt skrivbord – fixa en assistent som kan göra det åt dig. Absolut! Ett värdefullt tips som hjälpte mig jättemycket. Nu kommer Kicki från Hemfrid och städar mitt enorma skrivbord en gång i veckan och det är värt varenda krona.
2: ”Man ska inte behöva stå ut med sånt här”: Maggan angående halvt uppdruckna kaffekoppar. Nä visst är det hemskt?
3: Hälsa på ALLA på jobbet när du kommer in på morgonen, ”annars reducerar du dem till krukväxter”. Nu vet jag inte var Magdalena Ribbing jobbar någonstans, men jag håller med henne om det rör sig om en mindre arbetsplats. Om det är på en större arbetsplats så känns det inte så praktiskt. Ungefär som att man måste gå runt och låtsas vara Oprah eller Ellen DeGeneres och dansa runt på kontoret och ta ett ärovarv medan man ger alla kollegor en high five till valfri intromusik medan alla jublar.
4: Om en kollega luktar illa, fråga om personen har ”bytt diet på sistone” eller ”har kläder i något nytt material”. Tack för ett bra, subtilt tips! Personligen så kan jag dock känna att det är ännu mer oartigt att kommentera en kollegas DIET än deras lukt eftersom alla får äta vad de själva föredrar och att det inte är min sak som arbetskollega att lägga mig i det, men det kanske bara är jag som tycker det. Maggan vet ju alltid bäst.