6:00 9 Mar 2014

 

Jag gillar verkligen detta. Alla vet ju att jag gillar när Jaqe rappar pga alla människor som gillar rap gillar när Jaqe rappar och jag är en människa som gillar rap. Ni kanske inte visste att jag verkligen också gillar när Marre aka Marshall Arts från Stockholmssyndromet rappar. Sen hans gästspel på Ba!

Det var dessutom så länge sen vi hörde nåt av Marre va? Inte lika länge sen vi hörde något från Marre som vi hörde nåt från Slang Musikmen ändå länge sen. Det var alltså två år sen etiketten Slang Musik laddade upp något på sin Soundcloud senast, och nu för två timmar sen dök dessa upp. Asså så fett! Denna grejen, låtarna är så bra att jag inte har något emot det. Alltså att de släpper två versioner, en med Marre och en med Jaqe snarare än att låta båda rappa på samma version. Är det nån techno-grej Baba hittat på? Mackan och Baba Stiltz tho.

Rykterna om Slang Musiks återkomst var alltså sanningen, och musiken är alltså sanningen.

Av: Hugo

2:47 7 Mar 2014

 

HELLO WORLD  

 

Welcome to this special, all-english-speaking, episode of Swedish rap-podcast VBDFR?! This episode marks the return of former-student-turnt-full-time-rapper and self proclaimed ”bad bitch” CAKES DA KILLA. The day after their first ever Stockholm performance Cakes and his tour-DJ slash producer Sam Wildkatz came by our studio for a recorded conversation on such hot topics as vampire-groupie-moments, Remy Ma’s impending release from prison, Cakes forthcoming balladry-mixed-with-faggotry emotional EP, the carrying of Lil Kim, The Great Macklemore-Debate and the currently ongoing New York Banji Renesannce. Also we get live audio commentary on some current Swedish rap music, AMONG SO MUCH MORE. Get into it!!!

 

If you still haven’t got enough Cake after this, check out our first interview with the then young (but not that innocent) rapper, where we get things like the in-depth story on the origins of Cakes Da Killa, a crash-course in gay-cunt-culture and memories of iconic Trina-looks, all recorded on a hot summer day on a Brooklyn-roof-top. Come to think of it, it really is one of those truly iconic, timeless, essential New York cultural moments. Get it here on Soundcloud or just scroll down your pod-app or whatever (itunes-link)

 

Whatever?!? XOXO
 

 

 

Klicka här för att lyssna på Soundcloud.
Klicka här för att lyssna i iTunes.
Klicka här för att nå RSS-feeden.
Klicka här för att komma åt vår Spotify-lista med alla sånger (som finns på Spotify) från alla våra avsnitt.

 

Songs played in the episode:

 

Cakes Da Killa – ”High Tides” (prod. by Sam Wildkatz)

Cakes Da Killa – ”Get Right (Get Wet)” (prod. by Bitchy Blue)

Cakes Da Killa – ”Truth Tella” (prod. by LSDXOXO)

Remy Ma – ”The BX Files”

Remy Ma – ”Fresh”

Missy Elliot feat. Lil Kim – ”Hit Em With The Hee”

Linda Pira feat. Mumba, Rosh, Cleo, Sep, Vanessa Falk, Rawda, Julia Spada & Joy – ”Knäpper Mina Fingrar Remix”

Abidaz & DeyDey ”Säker Plats”

CUNTMAFIA (Contessa Stuto & Quay Dash) – ”New York Boom Bap”

Mos Def ”Ms Fat Booty”

Nästan all musik finns strömbar på youtube.com!

Kontaktinfo till oss osv finns i högermenyn. Podden finns sökbar på alla podställen. Vi har snygga tröjor och sånt här: vbdfr.tictail.com och de ser ut så här:

9:26 6 Mar 2014
 
Nu är Boosie ute ur finkan efter fyra år. Det är en lång historia med mycket drama och mycket oklarheter. Å ena sidan så har han blivit åtalad (och friad) för att ha anlitat en hitman för att utföra ett mord. Å andra sidan påstår Boosies camp att han är helt oskyldig och att han har straffats orimligt hårt för ett brott (innehav) som vanligtvis inte ens leder till fängelse, de menar att Lousianas rättsystem och polisväsende har satt dit honom som en markering mot den värld han representerar. Låttexter och dvd-material har använts i bevisföringen.
 
Vad som egentligen hänt är såklart svårt att avgöra härifrån. Det vi garanterat vet är att Boosie är en enormt uppskattad musiker i södra USA. Och av mig! 
 
Fy fan vad alla har längtat. Gör en snabb #boosie sökning i ditt sociala medium of choice så får du se.
 
Nu ser vi fram emot fantastisk musik. Förväntningarna är obeskrivligt höga. Och det har redan börjart. Boosies twitterkonto tweetade ut dessa två videos för en dryg timme sen, kolla bara på detta. Ride Home Freestyle 1 och 2. Det har redan börjat: 
 

 

Av: Hugo

kevin_by_any_means2.jpg

18 mars släpper VBDFR-favoriten Kevin Gates sitt nya mixtape By Any Means, och om jag ska vara helt ärlig så har jag varit lite orolig för hur fan det ska låta. Jag gillar inte första släppet Don’t Know och jag tyckte att Amnesia med framlidne Doe B (R.I.P.) var sådär. Jag gillar verkligen inte när Kevin Gates är douchig alltså. Kevin ska vara lite ledsen, lite introspektiv, lite emo, rappa om löv som byter färg och att hans favvobok är The Notebook. Därför gillade jag nya låten Get Up On My Level mycket mer, den är visserligen inte superkänslosam men har det där allvaret som bara Kevin Gates kan få att låta soft. Min enda invänding är att han i början låter lite som French Montana, men jag glömmer det rätt snabbt när låten når andra versen.

(Jag skäms fortfarande ibland över att jag älskar Kevin Gates alltså… vissa av hans emogrejer som han säger hade jag aldrig accepterat om de kom ur tex en kanadensisk före detta barnskådis mun, men hey, sån är jag, I’m just being honest #honest)

Kevin har förresten blivit släppt från fängelset nu (typ väldigt nyss om jag fattat saken rätt?). Så himla skönt. Han åkte in i december för parole violation. Nu ser jag extremt mycket fram emot att min favvokänslokille ska ta över 2014! – Sanna

Allt ovan är skrivet av Sanna. Nu sitter Hugo och skriver. Vill ni se hur jag såg ut när jag läste det Sanna skrivit? Så här:


 

”ja ja, sanning bror, sanna jag håller med exakt” – sa jag högt till mig själv. 

Fy fan vad fett att Kevin Gates är ute igen. Förra gången han satt inne tog det fan flera år innan jag hörde något nytt om honom. När han släppte sina tre extremt tunga mixtapes 2009 och jag fick upp öronen för honom fanns ingen info på internet. En kommentar (som jag aldrig hittat igen) på artikel på wordofsouth.com sa att han skulle sitta inlåst i 10 år. Jag fick fråga hans manager Dre massa gånger men han hade inga besked.

När jag nyss lyssnade på den nysläppta Get Up On My Level blev jag typ lika glad som jag blev när youtube-videon Kevin Gates 1st Time On Camera Since Being Released From A 2 1/2 Year Sentence dök upp sent 2011. För Get Up On My Level är exakt den typ av sång som gjorde att jag blev kär i Kevin Gates från början. Exakt det som gjorde att jag saknade honom förra gången. Det är exakt den där emo-grejen Sanna pratar om. Känslorna är så jävla greppbara, alltså det låter som att han har ingen spärr mellan det som händer i hjärtat och det som låter när han använder sin röst. Fysiskt greppbara som en mp3, inge jäkla strömmad spökskriven ledsamhetsmusik.

Det som för mig gör Kevin Gates till lite bättre än hela drösen av känslo-rappare är nog hans musikaliska arv. Alltså att han är från Baton Rouge. Det är lite svårt att bevisa det här för någon som inte har lyssnat på väldigt mycket Lil Boosie och väldigt mycket Max Minelli, så ni får lita på mig antar jag. Det verkar inte som att det accepteras i Baton Rouge att en sång inte ska vara en musikaliskt extremt bra sång bara för att ett allvarligt budskap ska fram. Ofta på vår planet produceras musiken till sånger med stark text med just texten i fokus, och det är fett antar jag. I Louisiana känns det som att de har en tradition av att snarare göra sångerna så musikaliskt starka som möjligt, och jag behöver det för att inte tappa fokus. Det gör det enklare för mig att ta del av texten, och att känna texten. Jag pratade lite om detta och Reds uppumpade RIP-sång häromdagen.

Det jag anser att Kevin Gates har en lång historia av att lyckas med är bygga på denna BR-tradition genom att även använda sin rösts tonlägen osv för att förmedla alla dessa känslor. Så emo. Röstläget plus själva orden är guld tillsammans. Och Get Up On My Level är ett typexempel. Andra goa exempel är t ex Find A Way med Max Minelli och Malachi och Looking For A Right. Båda är från den tid då Kevin Gates såg ut så här:

 

 

Nu är båda Boosie och Gates fria! Baton Rouge kommer vara så bra i år!

Av: Sanna & Hugo

10:27 4 Mar 2014

Det var uppåt 48-150 timmar sedan jag hörde en sång jag tänkt skriva om här pga skäl har jag inte hunnit. Däremot kom jag nyligen att tänka på en rapsångs-realterad grej jag hade tänkt på för länge sen. Det var det kanske topp 2-4 roligaste jag enligt mig själv kom på under 2013. 

Alla (ingen) vet ju att det roligaste jag kom på 2013 var när skrev in följande rad längst ner i alla mina mailadressers signaturer:

Skickat från min Ericsson T-20

Det kanske fortfarande roliga jag kom att tänka på nyligen var att jag en gång kommit att tänka på 2Chainz eventuella namnbyte till 2Lionz. Snoop Dogg aka Snoop Lion kan inte vara den enda rapparen som startat en reaggae-karriär och bytt till ett namn innehållandes ordet lion, tänkte mannen vi tidigare kände som Tity Boi. Bilden nedan var hur vi fick reda på att 2Chainz eventuellt funderat på att börja göra reaggae och byta namn till 2Lionz: 

 

 

Vi väntar ännu!

Ok ni får lyssna på en ny bra sång också. Det är LA-rapparen Jinsu som haft turen att få med min favorit Eric Bellinger på en sång. Detta är väl go bruks-rnb i väntan på att Eric Bellinger släpper sitt tape eller hur.

 

Av: Hugo