8:27 20 Okt 2015

Jag hade den stora äran att gästa ”spelande förälder”-podcasten ”Mamma pappa spel” här om veckan, och nu är avsnittet ute i luften! Lyssna om du vill höra mig berätta om min asketiska barndom (och hur det format mig), om hur jag tänker kring skärmtidshysterin – och om spelet jag är med och utvecklar just nu. Trevligt värre, tyckte jag. Och stort att få vara med i samma podcast som den mäktiga Elza Dunkels!

Lyssna här!

3:59 12 Okt 2015

Kanye är arg. Alltså riktigt arg. Kolla bara:

Och visst. Jag kan relatera till ilskan. Både som förälder till spelande barn och som spelande person själv.

IAP – in app purchases – är ondskans påfund. Som en slags muterad version av arkadspelandet på 70- och 80-talet. Designat enbart för att ta dina pengar, en femma i taget. Riktat mot barn är det naturligtvis ännu värre. Alla har väl hört om de där föräldrarna som hade den lugnaste bilturen någonsin – och sedan fick reda på att kidsen i baksätet spenderat 40 000 kronor på smurfbär i iPad-spelet?

Också som spelare känner jag en sorg över att det är hit spelen kommit, 2015. Mobilmarknaden är så hård att du omöjligt kan ta betalt för dina spel – istället får du försöka göra din målgrupp så pass beroende av ditt spel att de helt enkelt måste betala pengar för att få ett nytt liv, eller liknande.

Men, jag undrar om det här är en åsikt jag skulle fortsätta argumentera för om någon höll upp en påse guld framför min näsa. Ponera att någon skulle vilja göra ”Michael Gill: Hollywood” och ge mig 45% av intäkterna. Intäkter som skulle genereras av IAP:s. Och så skulle jag, åtminstone initialt, tjäna typ 700 000 dollar per dag på det. Vad är ens principer värda?

Kanye har ju en ambition att utveckla känslosamma indiespel. Samtidigt som Kim Kardashian tjänade ett par hundra miljoner på just det där Kanye blev så arg på. Kan det här vara Kimyes största familjekris hittills?

3:37 2 Okt 2015

gillsnack.png

Jag och Gill junior har öppnat en massa mäktiga Disney Infinity 3.0-figurer! Och eftersom unboxing är det absolut mysigaste en kan hålla på med/titta på klickar alla genast på dessa:

Unboxing av jättelåda:

Del 2: Star Wars!

Del 3: Insidan ut!

Del 4: Random Disney-figurer

3:19 24 Sep 2015

15371459225_c8a5a38e9e_z.jpg

I helgen är det dags igen! Dreamhack Stockholm, på Annexet. Världsrekordhållarna i grenen ”Storlek på datorfestival” har ju tagit Dreamhack-konceptet, gjort ett par förändringar och börjat turnera med det. Vi kan förvänta oss esport (96 av världens bästa Starcraft 2-spelare gör upp om 25 000 dollar och fyra av de bästa CS:GO-lagen tävlar om en plats i nästa Major-tävling), Hackathon (i samarbete med DICE) och grym efterfest – där grymma Albin Meyer och Carli uppträder.

DICE kommer också ställa upp ett gäng med spelstationer så att besökarna kan testa Star Wars: Battlefront. Ytterligare åtta andra utställare kommer också att vara där och visa spel. Bara en sån sak.

Läs mer om eventet här. Läs mer om Hackathonet här.
Biljetter hittar du här. GLHF!!!

7:49 23 Sep 2015

Julen -90 kommer för alltid gå ner som den bästa någonsin. Jag fick ett modellflygplan och Sagan om Ringen-rollspelet. Mitt första egna spel från Äventyrsspel. Jag hade naturligtvis spelat både Drakar och Demoner samt Mutant vid det här laget. För oss var Äventyrsspel portalen in i en helt ny värld. En värld full av mångsidiga tärningar, ambidextriösa krigare och otaliga episka äventyr. För något som på den tiden (av vissa) sågs som en sluss rakt in i satanism och galenskap var det något av de mysigaste en kunde göra en regnig höstdag i min polare Daniels soffa.

Igår meddelade Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson (författaren bakom den fantastiska Generation 64) att de kommer släppa boken ”Äventyrsspel – Bland mutanter, drakar och demoner” i vinter. 220 sidor fullpackade med intervjuer, illustrationer och bakom kulisserna-material från Äventyrsspel – giganterna bakom den svenska rollspelshistorian.

Jag tog ett snack med Orvar om boken:

För den oinsatte: vad var egentligen Äventyrsspel?
– Äventyrsspel introducerade rollspel på svenska och dominerade fullständigt marknaden på 80- och tidigt 90-tal. De gjorde också mycket i etableringen av fantsygenren i Sverige 


Hur kommer det sig att du och Jimmy gör den här boken?
– Jimmy och jag är bägge gamla Äventyrsspel-fans och har i flera år pratat om att göra en stor bok kring deras produkter. Dock har boken växt enormt i och med att vi fått kontakt med så många, och fått tillgång till så mycket material. 

Vilken ställning hade svenska rollspel sett ur ett internationellt sammanhang?
– Drakar och Demoner gavs ut i Danmark och Norge, senare kom Kult på engelska. Men det stora låg i att medan i princip alla andra länder översatte Dungeons & Dragons, skapade Äventyrsspel en serie egna spel som blev enorma försäljningssuccéer. TSR (som gav ut D&D) hatade detta. De var rasande över de där rebellerna i Sverige. 

Stämmer det att det just nu pågår en gryende rollspelsvår? Hur kan vi i så fall förklara den?
– Dels är rollspelsmarknaden het just nu. Det kommer en mängd spännande titlar. Men sen är den gamla vågen, och Äventyrsspels storhetstid, precis lagom gammal nu. Vi dom växte upp med Nisse Gullikssons teckningar och Anders Blixts regelfunderingar har passerat 40-strecket och har gott om tid att nörda ned oss i retronostalgi. 

Vad sysslar nyckelpersonerna bakom Äventyrsspel med idag?
– Allt möjligt. Från IT till serietecknande. Men många är fortfarande involverade i kreativa yrken, och många av dem spelar fortfarande rollspel.


Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson