Julen -90 kommer för alltid gå ner som den bästa någonsin. Jag fick ett modellflygplan och Sagan om Ringen-rollspelet. Mitt första egna spel från Äventyrsspel. Jag hade naturligtvis spelat både Drakar och Demoner samt Mutant vid det här laget. För oss var Äventyrsspel portalen in i en helt ny värld. En värld full av mångsidiga tärningar, ambidextriösa krigare och otaliga episka äventyr. För något som på den tiden (av vissa) sågs som en sluss rakt in i satanism och galenskap var det något av de mysigaste en kunde göra en regnig höstdag i min polare Daniels soffa.
Igår meddelade Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson (författaren bakom den fantastiska Generation 64) att de kommer släppa boken ”Äventyrsspel – Bland mutanter, drakar och demoner” i vinter. 220 sidor fullpackade med intervjuer, illustrationer och bakom kulisserna-material från Äventyrsspel – giganterna bakom den svenska rollspelshistorian.
Jag tog ett snack med Orvar om boken:
För den oinsatte: vad var egentligen Äventyrsspel?
– Äventyrsspel introducerade rollspel på svenska och dominerade fullständigt marknaden på 80- och tidigt 90-tal. De gjorde också mycket i etableringen av fantsygenren i Sverige
Hur kommer det sig att du och Jimmy gör den här boken?
– Jimmy och jag är bägge gamla Äventyrsspel-fans och har i flera år pratat om att göra en stor bok kring deras produkter. Dock har boken växt enormt i och med att vi fått kontakt med så många, och fått tillgång till så mycket material.
Vilken ställning hade svenska rollspel sett ur ett internationellt sammanhang?
– Drakar och Demoner gavs ut i Danmark och Norge, senare kom Kult på engelska. Men det stora låg i att medan i princip alla andra länder översatte Dungeons & Dragons, skapade Äventyrsspel en serie egna spel som blev enorma försäljningssuccéer. TSR (som gav ut D&D) hatade detta. De var rasande över de där rebellerna i Sverige.
Stämmer det att det just nu pågår en gryende rollspelsvår? Hur kan vi i så fall förklara den?
– Dels är rollspelsmarknaden het just nu. Det kommer en mängd spännande titlar. Men sen är den gamla vågen, och Äventyrsspels storhetstid, precis lagom gammal nu. Vi dom växte upp med Nisse Gullikssons teckningar och Anders Blixts regelfunderingar har passerat 40-strecket och har gott om tid att nörda ned oss i retronostalgi.
Vad sysslar nyckelpersonerna bakom Äventyrsspel med idag?
– Allt möjligt. Från IT till serietecknande. Men många är fortfarande involverade i kreativa yrken, och många av dem spelar fortfarande rollspel.
Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson