Allt går långsamt i Göteborg

5:00 30 Apr 2016

goteborg-ekonomi

Jag är på tillfälligt besök i Göteborg för att besöka några goda vänner som bor här. De har en helt annan kultur här nere. Allt går långsamt i Göteborg. Servicen går långsamt, de pratar långsamt, wifi-uppkopplingen på hotellet är långsam. Alla göteborgare hasar sig fram genom tillvaron. Det syns i deras blickar. Göteborgare är trötta, härjade av något, men jag undrar vad, kanske själva tristessen? Jag har läst forskningsstudier om vad som händer med människan om man stänger in henne i ett mörkt rum helt utan yttre intryck under en längre tidsperiod. Allt är bara tyst, mörkt och oförändrat. Människor blir, kanske inte helt otippat, fullständigt slut i huvudet. Kanske påminner dessa experiment om hur det är att bo i Göteborg. Alla spår av motivation försvinner.

Jag hade glömt min datorsladd hemma när jag for hit. I taxin på väg in till stan från Landvetter på eftermiddagen frågar jag taxichauffören:
– Vet du om det finns någon butik i närheten av mitt hotell där de säljer datorsladdar?
– Ja du, det vet jag inte såhär dags. Klockan är mycket… Den är ju halv fyra.

Han tar mig till slut till Nordstan, Göteborgs enda köpcentrum. Det är glädjande nog öppet fastän klockan närmar sig läggdags, 15.45.

Väl på Elgiganten i Nordstan har jag en fråga och tänker att disken där det står ”KnowHow – Vi hjälper dig med support och service” borde veta svaret. Två servicekillar står bakom disken och är upptagna med ett annat ärende. De står och kollar på ett tangentbord och hummar. När det har gått några minuter och de mest stått och glott med trötta blickar på tangentbordet och vänt och vridit på det lite grann så börjar jag ledsna och flikar in:
– Ursäkta, den här uppgiften med att stå och kolla på tangentbordet, tror ni att den kan utföras av endast en person eller måste ni vara två samtidigt?
Då får jag äntligen möjlighet att ställa min fråga:
– Den här sladden. Har den rätt kontakt till ingången på min Macbook?
– Det vet jag tyvärr inte, du får kolla med någon säljare, blev svaret.

Ahapp.

Göteborgs bruttoregionalprodukt är ändå 388 000 per capita. Jag undrar hur det är möjligt. Det är bara 30 procent lägre än Stockholms på 552 000. Men skillnaden i produktivitet känns snarare som 400 procent. Är det Sida som skickar pengar som jämnar ut skillnaden eller hur fungerar det?

Jag hade i och för sig blivit förvarnad. För några veckor sedan pratade jag med en kompis som befann sig i Göteborg. Han kommer därifrån och var på återbesök.

”Trist i Göteborg alltså. En massa människor som går runt och är felaktigt nöjda med livet”, skrev han till mig.
”Vad sorgligt. Vad krävs för att göra gbg great again? Finns det några små skott av hopp?”, undrade jag.
”Ja, men på det stora hela är hoppet ute. Eventuellt om man kunde få de yngre generationerna att återuppfinna staden nu istället för senare. En cyniker skulle möjligtvis hävda att folkmord vore den enda vettiga utvägen”, svarade han.

Jag har alltid varit konsekvent i mitt folkmordsmotstånd, och det är särskilt viktigt att vara tydlig med det nu när fler och fler öppnar upp för att det kanske trots allt är en bra idé i olika sammanhang. Men att Göteborg har väldigt allvarliga problem står helt klart.

Om man ska nämna något positivt så måste jag säga att de serverade en väldigt god räksmörgås på hotellet.

I morgon far jag hem till Stockholm igen. Det ska bli skönt. Men det jag har sett här nere kan inte göras osett. Det kommer jag tvingas leva med under lång tid framöver. Hur går man vidare från något sådant här? Som tur är finns det säkert någon högmotiverad och yrkesskicklig specialist på posttraumatiska stressyndrom i Stockholm som man kan ta hjälp utav. Den lyxen har knappast en göteborgare.

56 kommentarer | “Allt går långsamt i Göteborg”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. elin skriver:

    Hur många dagar gav du Göteborg? Känns lite som om du inte gav den en chans. Är en riktigt fin stad, om man ger den lite tid. Fast det händer ju definitivt fler grejer i Stockholm! :)

  2. HENRIC skriver:

    Det var det sämsta jag läst på ett bra tag , och då innefattar jag även min 6 år unga barns senaste essä. Hur i hela friden hittar detta fram till en publik överhuvudtaget ? jag har även en 2 årig flicka som kunde hitta mer djup i en artikel…att simon överhuvudtaget får betalt för någonting ställer mig helt… har han en utbildning överhuvudtaget eller är han uppvuxen och framavlad i djurgårdens hejarklack? Nöjesguiden får se detta som ett av sina senaste totala bottennapp och snart kasta in handuken.

  3. Slow Götlaborg skriver:

    Skrivet av en Stockholmare där stressen tagit över livet såpass att du inte ens är kapabel till att njuta av lugnet. Där ytligheten slagit till så hårt att du måste skriva nedsättande om människor som inte är ytliga. Där det enda du reflekterar över när du kommer till Göteborg är att det inte är som Stockholm. Stackars stressade, ytliga, ensidiga människa. Men du har väl redan slutat läsa och springer mellan mötena i Stockholm. Försöker klämma in PT, jobb, AW, blogg på en dag och hinner inte, orkar inte, vågar inte stanna och ta ett djupt andetag, nej det kan bli tråkigt.

  4. Henrik skriver:

    Du låter själv som en trött och gnällig stockholmaren som är lite för nöjd med dig själv. Du funderade inte om de kanske är så att de inte ville hjälpa dig av just denna anledningen. Hoppas du får en trevlig tågresa hem till baksidan av Sverige igen, men vem vet du kanske hittar något att gnälla på där med om du har tur..

    Mvh
    En sådan där tråkig göteborgare

  5. Catarina Schiller skriver:

    Otroligt lågt! Att ägna så många ord på att gnälla! Vem är denna kille – låt honom inte lämna Sthlm någon mer gång, snälla…
    Aldrig mer Nöjesguiden

  6. Jacob skriver:

    Om du går till Elgiganten för få experthjälp får du skylla dig själv. Finns minst 4 ställen i Nordstan där de inte har problem med att svara, och Elgiganten är inte ett av dem.

  7. Fredrik Hamrå skriver:

    Bemödar mig med att skriva enbart för nöjesguidens skull. Ni brukar stå för kvalitet i mina ögon, men detta är ganska bisarrt. Instämmer med ”Henric” i frågeställningen ”hur kunde det här hitta fram till en publik” Ligger korrläsningskontoret i Göteborg eller…
    Att vilja ha bekräftelse och uppmärksamhet är ju mänskligt, men att Nöjesguiden varit såpass empatiska å lille Simons (vem är det?) vägnar att denna text rann igenom, förvånar mig. En liten uppmaning, eller rättare sagt – ett klokt tips; Publicera inte texter som uppenbart är skriva enbart för att provocera. I dagens konkurrens är det ett strategiskt tveksamt val. Och Simon – think twice – it’s alright! /Sthlm- och Gbgdiggare

  8. 1891 skriver:

    Känner att du var lite väl vänlig nu.. Låter nästan som att du förskönar Göteborg?

  9. Gustav skriver:

    Ni här i kommentarerna som tar den här texten så jävla seriöst måste ju antingen lida av världens mindervärdeskomplex eller bara vara korkade. Jösses.

    1. Fredster skriver:

      Haha, ledsen att Göteborg inte kunde vrida kroppen ur led av stress för dig…
      För det var väl det du lobbade för?
      Ta det lugnt Simon, ta en toy…..

  10. Simon Strand skriver:

    Tack för recensionen. Det var snällt av dig.

    Av ren nyfikenhet har jag googlat på ett par av de märkliga figurer som kommenterat här, bland annat dig. Ni fascinerar mig.

    Jag har förstått att du kämpar på som artist. Hur gick det egentligen med Wu Tang? Du har ju farit runt och pratat högljutt om att du jobbar med dem. Märkligt nog verkar det inte finnas något bevis för att det stämmer? Har man jobbat med en platta brukar det finnas någon slags dokumentation som styrker det. Ljög du? Ett tränat öga kan lätt misstänka det.

    Jag ska seriöst överväga din idé om krogshowen. Det låter roligt. Om jag bestämmer mig för att göra det så kan jag ju konsultera dig. Har jag förstått saken rätt så är det ju ungefär vad du ägnar dig åt.

    Jag skriver i omgångar för Nöjesguiden, Metro och Veckans Affärer och det brukar jag få göra precis när jag vill så det ska nog gå bra även fortsättningsvis.

    Vanligtvis brukar jag ta karriärråd från folk som har kommit längre än jag själv, och du är ju inte alls lika etablerad som artist som jag är som pr-konsult eller som skribent för den delen heller, men för dig gör jag ett undantag och kommer seriöst överväga alla dina spetsfundiga tips.

    Jag kan ibland irritera mig på mitt eget språks torftighet, så den kritiken är verkligen adekvat om du frågar mig också. Många erkänt duktiga skribenter är emellertid inte fullt lika pessimistiska till mitt skrivande som du är, och det är ju inte alldeles uppenbart varifrån din auktoritet på området kommer. Hursomhelst, jag jobbar på det.

    Kram, Simon

  11. Andreas skriver:

    Fast snart har vi en underjordisk tågstation vid Hagakyrkan. Typ 2025 eller vad det är. Då jävlar händer det saker, ska du tro.

  12. MT skriver:

    Får en känsla av att Simon nöjt flinar åt att så många föll för kommentarsbetet :)

  13. Erik W skriver:

    ”felaktigt nöjda med livet”

    Detta citat tror jag beskriver hela artikelförfattarens attityd. Tänker man inte dom mig är något fel.

    Men så är väl denna artikel endast en billig provokation också. Kallar ni er för journalister till vardags?

  14. slobban skriver:

    hoppas typ att denna artikel är nåt pr-trick för er skull.
    fan är det här? stockholm/göteborg-beefen känns ju så jävla gammal nu. är det inte bara väldigt skönt att det går långsammare än stockholm där ingen gillar nån annan än sig själv? sluta pissa på gbg. bor själv i sthlm.

  15. Jasmine skriver:

    Du ville alltså bara föra fram att Göteborg är tråkigt och göteborgare är trötta? Det fanns inte något intressant i den här storyn, du ville uppenbarligen bara dissa Göteborg. Finns det verkligen inget roligare att skriva om?

  16. Pär skriver:

    Artikelförfattaren har helt rätt. Men det sjukaste av allt är kommunaltrafiken. I göteborgs lilla ursäkt till ”stadskärna” rör sig språvagarna i ungefär samma hastighet som en pensionär med rulator. Ska man åka buss mellan två förorter (rätt närliggande) tvingas man ta flera olika bussar med evighetslånga väntetider emellan.

    1. Per skriver:

      Pär … vem använder ordet ”kommunaltrafik”? Hur gammal är du? 100 …

  17. Nanna skriver:

    Vilken oinspirerad text. Tråkigt språk och utan vare sig nyans eller djup. En krönika brukar ha åtminstone en poäng eller till och med ett litet skämt. Simon behöver absolut inte tycka om Göteborg. Men ska han skriva en krönika om att han ogillar Göteborg så är ett tips att peka på saker som faktiskt är typiskt för staden. Typ alla karlar med skägg på långgatorna. Inte dålig service som tyvärr hittas överallt i vårt avlånga land. Inte minst på Sveriges baksida, Stockholm.

  18. JW skriver:

    Du vet Simon, 100 år av sossestyre med Göran, hans dotter samt numera en sönderbankad socialistboxare i spetsen, kan dra ner tempot även på en stockholmare.

    Du har givetvis rätt om räkorna, där vi bäst fortfarande. Och det hedrar dig att du visste att det var räkor du serverades.

    Men ge oss en chans till innan du pensioneras, det händer saker även här, dock långsamt, men ändå.
    Välkommen åter runt 2050. Jag guidar dig då. Eller så gör min personliga assistent det.

  19. Jean Louis skriver:

    Världsklass! Tack för klargörande

  20. Louise skriver:

    Ajdå, den krönikan tog där den skulle för gbg-lovers ;)

  21. CE skriver:

    Automatonerna i Stockholm som följer strömmen, alltid på väg någonstans men utan att egentligen veta varför och aldrig stannar upp och tänker efter en stund behöver inte göra sig besväret att ge sig utanför länet. Stockholm är fortfarande kallt.

  22. Tina skriver:

    Men åååååh vilken tråkig krönika. Snark. Finns stolpskott i alla städer . Hahaha om du bara visste vad jag råkade ut för i sthlm förra veckan. Min kompis som är därifrån dog nästan av skam. Kom igen nu, är det inte gammalt och fånigt dissa städer? Sthlm vs Norrland, Sthlm vs Göteborg……booooring. Typiskt killar. Tjejer skulle inte hålla på med sånt trams.

  23. Fredrik skriver:

    Haha, som Stockholmare som bott i Gbg i ~7 år så älskar jag denna artikel. Tycker att båda städerna har sin charm, men om jag skulle bosätta mig för resten av livet så skulle det nog ändå bli Gbg. Gillar det långsamma.

  24. Håkan skriver:

    Du har helt rätt. I Göteborg är man nämligen livrädda för förändring. Bygga på Heden? – ”Är ni inte kloka, där spelar man ju boll 1 vecka om året”! Förtäta i city? – ”Är du galen, någons utsikt kan ju bli förstörd!” De beslut som tas är dessutom ofta sjukt ogenomtänkta och inkompetenta. ”Jag vet – vi bygger en lågbro över Älven!”, liksom för att garantera att kollektivtrafiken ska bli ännu långsammare pga broöppningar och dessutom säkerställa att grannkommunerna blir riktigt förbannade pga problem med älvtransporter. I Göteborg skall allt ta lång tid och vara fegt. Hisingen kommer snart gå om city som nya centrum för i centrum händer ingenting.

  25. Erik skriver:

    Nu vet jag inte om Simons text ramar in Göteborg särskilt väl då jag aldrig har varit staden, men en dryg 08-mentalitet lyckas han iallafall förmedla. Här är man hur solidarisk som helst ända tills man står i kö till någon häftig nattklubb. Då spelar inte allas lika värde längre någon roll, utan plötsligt är det okej att vara lite viktigare än resten.

    Får man chansen sparkar man nedåt i denna, det är så man tar sig fram. Jag har sett beteendet många gånger – och ja Simon, stockholmsk är du verkligen.

    Fråga: Skulle du våga skriva såhär om Jamaica?

    Allt gott

    1. ... skriver:

      *i denna STAD

  26. Veronica skriver:

    Hej, först och främst Göteborg har inte bara ett köpcentrum, ( allum, backaplan, Frölunda torg, Angered centrum dör att nämna några få) tror du dömde Göteborg lite hårt eller kom in med en negativ inställning till att börja med.

  27. Ernesto skriver:

    Ja, vad ska man säga? Jag fattar att artikeln är till för att provocera och göra sig lite lustig, och som nån sa, nu sitter säkert Simon (eller vad han nu hette) och småfnissar för sig själv över reaktionerna, men ändå… Riktigt jävla uselt och fantasilöst. Det här snacket Stockholm e så bra, Göteborg e så…zzzzzz zzzzzzz…
    Hejdå Nöjesguiden.

  28. Ivan skriver:

    Träffsäkert och klarsynt! Äntligen någon som pratar klarspråk, Göteborg har varit i fritt fall ända sedan ostindiska kompaniets upplösning.

  29. Paula Cardozo skriver:

    Jag tyckte det var skitbra skrivet.
    Kör bara kör!

    Göteborgare

  30. Kristin skriver:

    Hahahahaha, så klockrent! Tänk dig då att komma hem från London till Gbg, jag får nästan en stroke varje gång pga min skyhöga stress över att ingen verkar stressad! Och servicen i hela Sverige ska vi inte tala om: helt urusel! Som kund måste man i stort sett göra allt arbete själv.

    Otroligt kul att så många blev stötta också!

  31. Rolle skriver:

    Tror att folk är trötta efter skiftet på Volvo, SKF, hamnen och snusfabriken. Produktionen av latte, hemmagjord öll och balkongodlad ekologisk chili i 08 området är nog inte lika krävande.

  32. Johan skriver:

    Är själv Göteborgare och bor här, men har också bott utomlands i ca 10år. Det är intressant att jämföra lite. Skönt att någon sätter fingret på faktiskt, merparten av alla som klagar på en dålig krönika skulle säkert må bra av att göra studiebesök och se lite andra ställen, i jämförelse så blir jag ständigt förundrad över hur långsamt och jämnlikt allt ofta är i Göteborg. Det finns mycket gott att säga om Gbg, livskvalitet etc., men det finns också mycket Gbg kan lära sig. Vore kul om det piggnade till lite så att även unga och drivna människor skulle vilja flytta till Göteborg och inte härifrån som ständigt verkar vara fallet.

  33. Johan skriver:

    Det går långsammare i Gbg än i Stockholm, helt ok. Men det är skönt att slippa springa till kollektivtrafiken som 08 gör. Men att relatera till en kabel blir så löjligt som det kan bli.

    Att vi sedan har politiker i Gbg som förstör det mesta inom staden är väl en orsak till en viss känsla av uppgivelse.

  34. Lars-Göran Askerlund skriver:

    Mycket nyanserad och bra läsning, en stad som faller på sin egen självgodhet(ja alla JUTTEBOOOOORJARE är stinkande och stolta patrioter) och orimlighet(tänker på nämnt exempel i tidigare kommentar om tågrälsarna i stan som gör ordentliga rondeller helt omöjliga i övriga delar av trafiksystemet eftersom vagnarna mäktar med en stackars svängradie på blott 2 grader)

    Jag känner mig en som en stolt och globaliserad världsmedborgare i våran vackra huvudstad, som faktiskt har en flygplats med fler än 2 avgångar per dag. Dessutom så avskaffade vi den tragiska lokaltrafiklösningen, spårvagn eller skall jag säga trikken för att ni handikpappade små as skall förstå?

    PS: Att kalla Hisingen som en del av Göteborg är som att säga att Märsta är en del av Stockholm City.

    Tack för mig

    //
    L-G Askerlund from Stockholm

    1. Poseidon var en fjolla skriver:

      Instämmer till fullo. Hela Göteborg med dess invånare är som den där odrägliga fyraåringen som alltid ville hänga med sexåringarna på dagis. Trots att sexåringarna gjorde väldigt klart att han inte var välkommen.

      För övrigt luktar hela stan jävligt illa. En blandning av gammal fisk och urin över hela avenyn.

    2. T skriver:

      skämtar du? hisingen är ett de mer centrala lägena i staden skulle jag nog säga. endast 5 min med spårvagn från centrala gbg

      1. Lars-Göran Askerlund skriver:

        Hörru du du din glädjekalylerande Juddebuuuuurjare

        36 minuter

        GÖTEBORG C- -> HISSINGEN!

        Information
        15:41 Göteborg C
        Gå Gå ca 200 m, ca 5 min.

        Startar från Nordstan
        15:46 15:44 Nordstan, Läge D

        GRÖN GRÖN EXPRESS mot Ullstorp via Kungälv

        Turen är ca 1 minuter sen.
        15:53 15:54 Backadalsmotet, Läge B

        16:05 Backadalsmotet, Läge B
        402 Buss 402 mot Nödinge
        16:08 Körkarlens gata, Läge B

        Gå Gå ca 700 m, ca 9 min.

        Går till Körkarlens gata
        16:17 Bäckebolsängen
        _____________________________________

        STOCKHOLM -> MÄRSTA
        15:46 » 16:24
        Restid 38 min
        Stockholms central » Märsta
        36
        Expandera
        15:46 Stockholms central
        36 Tåg 36 mot Märsta
        Expandera
        16:24 Märsta

        Vill att du behandlar en ärlig Stockholmare med östkustfakta istället för västkust-höftskott

        Over-n-Out

        L-G

  35. Tompa skriver:

    Till vissa ängsliga stockholmare:
    Stockholm blir inte större genom att ni försöker förminska Göteborg.

    ´vi är en liten stad i världen, MEN VI ÄR MINSANN STÖRRE ÄN GÖTEBORG´

    Vi har fattat grejen nu. Väx upp!

  36. tom skriver:

    Klockrent, haha. Ha lite humor förfaan

  37. Ej från sthlm eller gbg skriver:

    åh såg så mycket fram emot att se kommentarsfältet när jag läste den här texten, tack alla surpuppor!

  38. Tehilah Auramo skriver:

    Intressant! Jag har precis pratat med mina hit nyinflyttade Stockholmkompisar om hur allt är så mycket SNABBARE i Gbg.

    Nätverkandet och produktionen av egentligen vad som helst går enormt snabbt i Göteborg. Korta beslutsprocesser i mindre nätverk, folk som är genuint intresserade av att nätverka och tillsammans bidra till en stad som ännu inte har allt. :)

  39. 1894 skriver:

    Förutom att det finns för många av dom så är dom också ytliga på ett riktigt läskigt sätt.

    Hur coolt är det att vara mainstream?

    Säger som Henrik Berggren, gå och lägg dig-

    Tönt.

  40. Nicole skriver:

    Hej Simon och alla ni kommentatorer! Tack för ett gott skratt innan läggdags ?

    Uppvuxen i Johanneberg/Göteborg och flyttade till Stockholm 1998. Ser mitt Göteborg som den där semesterbyn man åker till varje sommar. För att strosa, lukta på havslukten och se glada, trevliga och hjälpsamma människor. Sen åker man hem till Stockholm utvilad och på G för att ta sig an nya utmaningar, upplevelser och nya människor….nyinflyttade från Göteborg och resten av världen!

  41. Ytlig skriver:

    Endast ytliga människor skriver som Strand och anhängare. Lägga ner tid på att spy galla på det sättet är smaklöst och urtråkigt. Nöjesguiden får ett lågvattenmärke. Ännu en journalist som glömmer innehåll för att samla cred. Resultatet blir dock att du framstår som ett ytligt pucko utan känsla. Och drar med Nöjesguiden i den smörjan.

  42. Zzz skriver:

    Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz????????????????????????????????????

  43. CIS-KINGEN skriver:

    Det kanske är en avancerad satir om Stockholmare av en stockholmare som föregår här?

  44. Johanna skriver:

    Snark… Tråkig gammal spaning och dålig text. Stockholmare (vissa) ser ner på Göteborg, vi fattar.

    //Stockholmare i Göteborg

  45. Casitasson skriver:

    90 talet faxade mig just att de ville ha sin humor tillbaka.

  46. Göte borgare skriver:

    Vad skönt när sånt här skrivs i en tidning av och för ängsliga stockholmare, de flesta inflyttade… Det gör att vi slipper era besök utom den korta veckan med wow, när håkan eller bruce spelar eller när gnaget/bajen/djurgården kommer ner för att få pisk… Kära simon, du får klanka ner på vår stad inför dina vänner på prbyråerna i huvudstaden hur mycket du vill, ju färre som kommer desto mer lakonisk och stilla kan vi få våran stad

  47. Kolle skriver:

    100% rätt.. Göteborg är som en stad i östeuropa. 20 år efter övriga Sverige i allt. Lantis mentalitet, tröga. Märks så väl att det är ett brukssamhälle..

    Tom lilla Malmö är 100 år före,

  48. Hawk skriver:

    Hahaha jag bor i Göteborg och det är helt sant. Göteborg är en sjukt trist och tråkig stad. Det finns noll puls i city och tyvärr gör kommunledningen allt för att det skall hålla sig så. Man är galet rädd för att det ska bli några förändringar som på något sätt kan utmana det gamla invanda. Göteborg = Sveriges största småstad som aldrig vill bli stor.

  49. Benke skriver:

    Han låter som de moderna odemokratiska politikerna, som har bestämt sig för att ogilla något från början. Mycket var bra i Stockholm, men en detalj att det inte gick att andas någonstans på Kungsholmen känns som en bagatell. Hemskt dålig luft där som i andra Europeiska betydligt större städer. Skillnaden mellan städerna i Sverige är inte så stor egentligen, endast att ni har en ”smart” Kung i Stockholm.

Lämna ett svar till ... Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG

Mest läst på NG
Tillbaka
Mer inlägg