Appen AirDine gör svenskarnas hem till restauranger
Hemmarestaurang. Konstigt ord. Men att ha en hemmarestaurang handlar inte om att ”leka restaurang” och göra krystade uppläggningar och gå runt med en liten vikt handduk hängande över armen. Tvärtom handlar det allt som oftast om att helt enkelt bjuda på middag, mot en avgift. Laga mat till bekanta eller främmande ansikten, och låta de stå för en del eller alla av utgifterna.
Jag och en vän var och trevade på hemmarestaurangkonceptet för ett par år sedan. Båda älskade att laga mat, men ingen av oss hade några pengar. Det var alltså svårt att få tag i roliga råvaror utan att stjäla dem. En bra lösning för att bli mindre begränsade i matlagandet var alltså att låta gästerna stå för råvarukostnaden, och marknadsföra hela kalaset under parollen hemmarestaurang.
Så här såg det ut på vår hemmarestaurang när det begav sig. På bilden: en enorm dallrig Jell-O till efterrätt i formen av ett lejon, tillagad av muscatvin och rabarber.
Utomlands, och då mer specifikt i europeiska storstäder samt New York, är hemmarestaurangkonceptet lite mer etablerat. Det vill säga, många känner till uttrycket och det finns sätt att gå på hemmarestaurang utan att höra om dessa ”events” ryktesvägen. I Sverige har det varit knepigt att boka ett par platser på middag hemma hos en främling, för att det dels inte är så vanligt, och för att det inte finns någon samlingsplats där man kan se var och när middagarna kommer äga rum.
…Tills nu! Appen AirDine är i i startgroparna att lanseras i Sverige, men har redan smygstartat genom en slags beta-testning i Göteborg. Det officiella lanseringsdatumet är 18 februari 2016.
Tanken är att appen ska samla måltider av alla de slag, allt från någon som tänker laga en storlunch och vill ha sällskap, till mer utstuderade middagsbjudningar med flertalet rätter. Användarna erifierar sig genom facebook, och lägger upp en presentation av sig själva med profilbild och en bild på hemmet. Den som lagar maten tar betalt av gästerna via appen, och priserna väntas hamna någonstans mellan 100 och 200 kronor, men det är som sagt upp till kocken. För att se till att kvaliten hålls uppe och gästerna blir nöjda (och känner sig trygga med att gå hem till en främling) kommer man, likt i taxiappen uber, kunna betygsätta värden efter måltiden. De som får låga betyg blir helt enkelt inte populära och åker ut.
Förhoppningen är att konceptet ska tilltala ”vanligt folk” och inte bara en snäv krets av matnördar.
– Många av de som inte hinner laga mat och äter mycket ute längtar efter hemlagat. Det kan vara något så enkelt som en lasagne. Det här handlar inte bara om att bjuda på avancerade trerätters, säger appens skapare Jonas Järvmarker i en intervju med Veckans Affärer.
Behöver jag tillägga att jag är svinpeppad på detta?!
/Slaktarn
Lykke sätter betyg på Instagram v.47 |
Läs inlägget
24 timmar kostym |
Läs inlägget
"Det är ingen genväg att vara rånare" |
Läs inlägget
Tequila Club korkar upp |
Läs inlägget
Krogrecension: Bambi |
Läs inlägget
Karin Nordin: ”Fine dining är inte min grej” |
Läs inlägget
Krogrecension: Bord |
Läs inlägget
Krogrecension: Bistro Renard |
Läs inlägget
Mest läst på NG
Tillbaka
Mer inlägg
Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.
Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.