Den folkliga Aladdinasken är en sjuttiosjuåring med aldrig sinande fäbless för att skapa dramatik. Inför dess sjuttiofemårsjubileum utannonserades att två av chokladaskens klassiska praliner, körsbärslikör och trillingnöt, skulle bytas ut. Den förstnämnda försvann utan något större väsen, men trillingnöten beskrevs av många som ”den enda ätbara pralinen”, vilket gjorde att beslutet genererade starka reaktioner, inte minst på askens facebooksida. Där haglade kommentarer som ”ve och fasa, var är trillingnöten!” och ”de nya smakar apbajs” tätt.
Man skulle kunna tro att irritationen hade lagt sig så här tolv månader senare, men så är det inte. I och med lanseringen av årets Aladdinask har kritikerna vaknat till liv igen, nu inte bara upprörda över trillingnötens försvinnande, utan också över årets nyhet, limepralinen, som kommer att ersätta den endast ett år gamla fläderblomspralinen. Många av de sörjande trillingnötsälskarna anklagar Aladdinledningen för att ha bytt ut klassikerna för billigare varianter. Anledningen är en annan, säger Henrik Helander, produkt- och varumärkeschef för Aladdin, i en kommentar till DN:
– Att byta ut innehållet i asken är en del av vårt varumärke. Sedan tar det längre tid att göra förändringar än vad många kanske tror. Vi producerar 4 miljoner askar varje år och kan inte ändra innehållet från en dag till en annan.
Gräver man fram lite statistik på hur hasselnötspriserna sett ut kan man dock ana att trillingnöten inte varit en speciellt lukrativ affär för Aladdin, i alla fall inte de senaste åren. Turkiet är världens största hasselnötsproducent, och står för sjuttiofem procent av marknaden. Priset på nötterna gick upp med sextiofem procent under 2014, och ännu mer året därpå. I maj 2015, samma år som vår kära trillingnöt plötsligt var en no-show i Aladdinasken, hade priserna ökat med 160 procent. Nu har priserna återigen gått ner, och ligger nu på hälften jämfört med hur det såg ut 2014. Anledningen till de dramatiska prisväxlingarna är väder och vind. Frost under vintern 2013 och under våren 2014 som sedan följas av en ovanligt torr period gjorde att den turkiska hasselnötsproduktionen reducerades med en fjärdedel.
Utöver de stormiga hasselnötspriserna verkar det också som att trillingnöten var en dyr historia av andra skäl. Enligt Dagens Media ska en ”källa med insyn i chokladfabriken i Upplands Väsby” ha berättat att trillingnöten var den enda pralin man behövde lägga i förhand, och att den dessutom hade ett helt eget produktionsband.
I tidigare nämnda DN-intervju får Helander slutligen frågan huruvuda trillingnöten kan tänkas göra en comeback.
– Vi kan inte lova att den kommer tillbaka men man ska aldrig säga aldrig, svarar han.
/Slaktarn
Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.
Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.