1:56 11 Feb 2014

Åh det går inte så bra för SVT just nu. Jag tänker på Guldbagge”skämten” och Fittstimskaoset. Ska vi snacka lite om det som hände i morse på Gomorron Sverige också då? Okej okej, let’s.

Panetoz och Sanna Nielsen var med i soffan eftersom de vann senaste deltävlingen i Mello. Kul! Grattis! Hurra! osv. När programledaren John Crispinsson hälsar alla välkomna börjar han dela ut namnlappar eftersom han ”har jättesvårt med namn”. Jag tittar på Gomorron Sverige nästan varje morgon och kan inte minnas att jag en enda gång sett några namnlappar delas ut på det här sättet, snälla rätta mig om jag har fel. Och med den genomlama ursäkten att man har svårt för namn? Nej vet ni vad SVT, det där håller inte.

Nu ska jag försöka vara så absolut genomtydlig jag bara kan: Problemet är inte att programledaren eventuellt kommer att uttala något namn fel, sånt händer. Det är pinsamt och jag tycker att det är extra oartigt när man bjudit in folk som gäster till sitt program, men visst alla snubblar vi ibland på vokaler och konsonanter och alla har vi blandat ihop namn som låter lika. Jag har ofta råkat kalla en Andreas för en Anders eller blandat ihop Robin med Robert. Jag skäms för mitt hjärnsläpp, det känns dumt, jag ber om ursäkt, jag lär mig, vi går vidare. Och ni kan ju bara gissa antalet gånger någon uttalat mitt namn helt fel. Jag har fått heta Suraya, Sonja, Sorya, Saroya, Saraya och allt möjligt. Men det här är inte samma sak.

Det här är antingen att inte ens försöka anstränga sig att lära sig människors namn och det är rakt av förolämpande ELLER så är det ett spex gone så jävla wrong. Det jag menar med det är att när SVT gör en stor sak av namnen på det här sättet, gör de också personerna som bär dessa namn till ”De Andra”. Igen, det är inte samma sak som när en privatperson i ett privat sammanhang råkar säga fel, det här är public service och public service ska representera det svenska samhället, framför allt ska de veta bättre. Men de gör de tydligen inte. Så låt mig förklara på ytterligare ett sätt:

Det handlar inte ens om hur svåra eller lätta namn människor har. Frågan är snarare: svåra för vem? Om SVT var lite mer vana vid att ha människor som hette till exempel Pa Moudou, Nebeyu eller Njol i sina program, antingen som gäster, redaktionella medarbetare eller programledare så skulle vi inte ens ha den här diskussionen. När man väl då har folk med namn som programledaren uppenbarligen inte säger varje dag så behöver man inte göra sig dummare än vad man är eller få andra att känna sig dumma, utpekade eller annorlunda (det gäller alltså både de faktiska personerna i studion och programmets tittare). Nej, det blir inte heller mer inkluderande för att de tre i soffan med mer ”svenskklingande” (SVT:s formulering) namn också får namnlappar. Okunskapen, ovanan och obekvämligheten lyser igenom ändå. Och vet ni förresten hur jag vet namnen på de Panetoz-medlemmarna som inte heter Daniel eller Johan? För att jag också har intervjuat dem och det är mitt frickin jobb att lära mig deras namn på samma sätt som det var det när jag intervjuade de fyra tjejerna som heter Cecilia, Bodil, Elina och Johanna i Timoteij. Men också för att jag har ett hemligt litet vapen som jag gillar att kalla för google.

Men okej okej, SVT kanske försöker lajva public service genom den här tanken som de twittrade när de började ifrågasättas:

Absolut, självklart är det respekt att ge alla sina gäster namn. Men varför inte göra en sån där praktisk liten namnskylt som dyker upp i rutan som vi är vana vid att se i de flesta program på tv? Ni vet en sån som Jan Björklund fick 30 minuter tidigare i samma program?

Det kanske var så att tekniken failade? Alla tangenterna på den speciella namndatorn kanske ramlade av? Låt oss för sakens skull säga att det var så. Låt mig tro en liten liten stund till på att public service vet vad de håller på med och förstår alla människors lika värde. Eller att de bara inte fattade det där lilla problemet med att det kan uppfattas som rätt himla förnedrande, exkluderande och exotiserande att hålla på att skämta om folks namn på det där sättet och trycka ut dem och en del av kanalens tittare (som de dessutom strävar att få fler av) ännu mer på kanten. Eller att de åtminstone kan ta till sig av kritiken under dagen istället för att hänvisa till att det visst var ”ett rolig sätt att namna”? Eh.. nej:

*suck*

Aja men de kanske tog till sig av kritiken yttepytte då, de kanske kan i alla fall kan lyssna på de som försöker förklara?

Måste varit jättemånga som skrev in på vykort med expressbud om hur tacksamma de var för att SVT gjorde namnleken på morgonen. Alla de som sa: HALLÅ LYSSNA PÅ MIG HÄRBORTA, tack för att ni inte skrev den stora tydliga digitala skylten med namn på, jag har mycket lättare för att läsa blank klisterlappstryckt vit text på gul bakgrund avec blänk från studiolamporna. TACK ÄSSVETEE!!

Här nedan kan ni se klippet som jag pratar om:

 

Så. Nu är jag trött på att ge SVT gratiscoachning i hur de ska följa sitt uppdrag:

God natt.

 

9:56 7 Feb 2014

För ett tag sedan var det en bild ur Kamratposten som började delas runt en del på nätet:

Nu har Lilla Aktuellt träffat Herman och där lyckas de förklara feminism på 3 minuter istället för 3 timmar. *host, harkel*

11:46 5 Feb 2014

I början av ”varje” år tänker jag att jag ska sätta igång en superduktig ny Spotifylista med alla mina favoritlåtar från året. Att jag ska vara en sån bra och strukturerad musikintresserad person som lägger till låtarna med en gång. En musikintresserad person med  

  ´*•.¸(*•.¸♥¸.•*´)¸.•*´

♥«´¨`•°..RUTIN..°•´¨`»♥

  .¸.•*(¸.•*´♥`*•.¸)`*•.

Så har det aldrig lyckats bli hittills. Jag kan anteckna namnet på någon artist eller låt (hänt sammanlagt tre gånger) eller printscreena en Shazamsökning och sen händer inte mycket mer än att bilden hamnar längre och längre bak i biblioteket utan att någonsin hittas igen eller tänkas på. Eller som nu i januari när jag blev helt våldsamt nykär igen i Musikguiden i P3 med Tina Mehrafzoon och det programmet som heter Musiken i P3. Flera gånger har jag tänkt ”Åh, den låten ska in på min 2014-lista, den var skitbra!”, SÅ FINNS DEN INTE ENS PÅ SPOTIFY!!!!!

Så här har ni årets hittills samlade mästerverk:

HEH!

Finns det någon mer där ute på world wide web som tycker detta med struktur och system är lika värt att lägga tid på? Hur gör ni? LÄR MIG!

Eller är det bara att ge upp och börja använda Soundcloud helt istället, där brukar man ju kunna hitta det mesta som inte ligger på Spottan än.

:/

10:15 4 Feb 2014

”Tjejer är känsliga, har man sex med dem får de oftast mer känslor och då kan man använda de känslorna till nåt positivt”

Finns den här personen på riktigt?

8:42 2 Feb 2014

Jag har skrivit om den förr, den där känslan som infinner sig när en känd person som jag har en stark relation till dör. Den är så vansinnigt orimlig och helt logisk på samma gång. Hur kan man inte få en personlig relation till skådespelare och musiker? Hur kan de inte kännas som ens vänner och familjemedlemmar efter att de lyckats gestalta eller sätta ord på allt viktigt och oviktigt man ska behöva leva igenom? När man kan varenda vinkel av deras ansikten eller ton i deras röster efter att ha sett tusentals bilder, timmar av film och intervjuer och lyssnat på deras låtar om och om igen genom alla olika faser av ens liv. Populärkultur har aldrig bara varit ett tidsfördriv för mig, det är aldrig bara en utfyllnad, det är högst personligt och på största allvar. Populärkultur beskriver världen omkring mig, ger mig ramar, inspirerar mig, plockar upp mig när jag är nere och får mig att förstå relationer och människor jag aldrig haft. Jag älskar begreppet Augmented Society just därför: Förstärkt bild av samhället.

Det kräver inte en Freud för att förklara varför just mansfigurerna blir så viktiga för någon som växt upp utan en farsa. De har alltid fått vara symboler för allt det jag inte fick se “i verkligheten”. Både det fina och det fula. Varenda populärkulturell man som nästlat sig in i mitt hjärta har fått lägga till ytterligare en pusselbit. En röst, en blick, ett smirk, ett ryt eller ett skratt. Min relation till dem befriande okomplicerad i att den aldrig behöver ruttna, jag har fått projicera det jag har behövt just då och så var det inte mer med det. Inget ansvar, inga komplikationer, helt overkligt och så otroligt verkligt i alla fall. De har alla fått vara mina faders- och mansfigurer. Vissa mer uppenbart, som Christopher Plummer i Sound of Music, Dick Van Dyke i Chitty Chitty Bang Bang eller Leonard Cohen och Roy Orbisons röster genom mammas vinylspelare. Med andra var det det lilla som fastnade i mig. Som Mandy Patinkins ögon, Tom Sellecks mustaschleende, Paul Simons mjukhet, Stanley Tuccis mimik eller Denzel Washingtons överbett. Jag är 30 år gammal och de är lika viktiga nu som när jag var barn, de slutar aldrig vara mina referenser. Var det inte i Weird Science som de byggde ihop sin drömtjej av olika tidningsurklipp? Ni vet, någons hår, nån annans haka, nån tredjes ben osv? Typ så fast inte lika tonårsgrabbfantasisunkigt.

Läste precis att Philip Seymour Hoffman hittats död idag. Ja absolut, han var en fenomenal skådespelare, helt briljant. Men det kan någon annan skriva om. För mig var det rösten och blickarna. Hans sätt att röra sig och byta skepnad. Hur hans panna rynkar sig när han ser orolig ut och hur den rynkar sig på ett annat sätt när han drygar sig. Hur han passar så bra i glasögon och skägg och hur hans fingrar spretar så rart. Han var egentligen för ung för att vara en pappafigur för mig, men hey – It’s my låtsaspappa and I’ll cry if I want to.