8:00 5 Mar 2015

Det har gått över ett år sedan Blood Orange skördade framgångar med albumet Cupid Deluxe. Visst är vi måhända en generation bortskämd med det flöde av ny musik som erbjuds men nog har vi allt suktat efter något nytt från Dev Hynes — mannen bakom pseudonymen. Nu tycks han i alla fall ha funnit det rätta mediumet i Soundcloud och släppte under natten den nyinspelade låten Delancey.

Denna låt — gissningsvis inspirerad av New York-gatan vid samma namn — är än så länge bara en demo, men underskatta inte den emotionella fullträffen bara för det. Här ekar Hynes röst över en traditionell RnB-ballad till produktion, men inte helt oväntat finns det som alltid med denne artists musik en twist och sakta övergår låten till ett stigande celloackompanjemang. Perfekt musik att släppa allt till för några minuter, det är ju ändå typ vår ute nu?

4:56 4 Mar 2015

Robotar är nutiden, inte längre framtiden utan nutiden. Från de små datorerna i våra fickor till artificiella proteser — robotapocalypsen är kanske snart här och kommande Ex Machina gör sin rätt i att påminna om detta. I vad som tycks vara en smått erotisk allegori över våran — kanske ohälsosamma — relation till teknologin som ständigt är med oss. Den obehagliga känslan av en låg batterinivå på en mobil som inte tål kyla vilar minst sagt i trailern till Alex Garlands regidebut.

Här får en kommande Star Wars-stjärna lära känna en annan före de båda blir megastjärnor när Domnhall Gleeson får ta del av Oscar Isaacs tekniska framgångar. Saker och ting börjar dock te sig underligt när Gleeson stiftar bekantskap med en högst fungerande android till femme fatale spelad av det svenska Hollywoodhoppet Alicia Vikander. Vad som sedan följer verkar vara en psykologisk thriller gjord för varenda sci-fi-nörd som föredrar mindre budget och mer tematik kring existentialism framför överdrivna rymdslag. Garland har hanterat just detta i manus till bland annat Sunshine och 28 Days Later — så låt oss hoppas att Ex Machina blir all den klaustrofobiska robotparanoia som trailern utlovar.

9:02 2 Mar 2015

Efter att ha debuterat med låten under förra veckans BRIT Awards släpper nu Kanye West — efter säkerligen tusentals böner — äntligen All Day. Låten är även i sin studioversion ett actionladdat soundtrack som ackompanjerar Yeezus återkomst till den egoboostade rap som är synonym med hans musik. Tillsammans med gästande Allan Kingdom och Theophilus London verkar en hit för våren säkrad, en hit som även kommer att göra den alltid så emotionella Only One sällskap på det kommande albumet So Help Me God.

Vad tror ni förresten om den avslutande melodin? Någon som stängde in Paul McCartney i en studio med endast en gitarr och en EDM-preset att bruka? Uppdaterad: Ja, det handlar tydligen om en McCartney-sampling, fruktar nu att hela albumet kommer vara fyllt med outros av denna sort. 

9:16 26 Feb 2015

I en tid då allt fler producenter inom rap vänder sig till smattrande synthar så livar Nick Koening — relation till Ezra okänd — upp genrens samplingtraditioner med en twist. Under pseudonymen Hot Sugar har han gett sig ut på New Yorks gator och spelat in unika ljud som sedan förvandlas till en låt. Med senaste singeln Sinkies har han bland annat arbetat med ljudet av en bankomat, ett brinnande dockhus och vinden blåsandes över hans familjs gravsten. Resultatet är något gastkramande men förföriskt och i sin ljudbild helt unikt.

Låten har även fått en minst lika surrealistisk upplevelse till musikvideo där kärlek över sociala medier leder till tragiska konsekvenser. Detta nästan lynchesquea drama är dränkt i starka färger, skildrat genom stadsbilder och bär på en smått påträngande känsla av klaustrofobi. Från ett minst sagt underligt intro till ett sovrum där häng med ormar och narkotika tar upp en stor del av tiden — Hot Sugar skrev samt regisserade vad jag väljer att kalla månadens bästa video.

11:35 25 Feb 2015

Large

Att Kanye West har varit omtalad på både gott och ont det senaste är ett faktum ingen kan bestrida. Efter en modevisning som polariserade fans, korkade uttalande i radio och ett bokat besök hos Skavlan så börjar en del undrar var man har rapparen. Med låtar som Only One och Wolves börjar även en del fans att ifrågasätta huruvida Yeezus någonsin kommer göra annat än att nynna i autotune.

Deras böner tycks nu i alla fall vara hörda med ett uppträdande på Brit Awards som åter lär skifta fokuset till Kanyes musik.

All Day har det talats om sen förra året och med det nya albumet snart klart var det dags för ett första smakprov live. Förutom Theophilus London syns även Novelist, Skepta och typ resten av grimescenen med flammor flygandes ur eldkastare likt en scen tagen från Mad Max. Som om det inte vore nog så gästar den tillsynes okända — och DJ Khaled co-signade — rapparen Allan Kingdom, vilket är en helt okej utveckling för någon som släppte sitt första mixtape för lite mer än ett halvår sedan. Låten då? Ja kort sagt är autotunen här som bortblåst av skamlös rap över ett mardrömsliknande beat paketerad i en klubbhit. Tvivlar på att något fan av Kanye klagar just nu.

Ta del av det kokheta uppträdandet nedan med en videoupptagning från Slate.

För den som intresserad av musik från gästande Allan Kingdom och grime-legenden Skepta som röjde med hela BBK-kollektivet på scenen:

Kingdoms debut Future Memoirs — en av förra sommaren bästa.

Musikvideon till en av Skeptas senaste singlar It Ain’t Safe där A$AP Mob-medlemmen Young Lord gästar. Verkar som 2015 kan bli året då amerikanerna verkligen får upp ett öga för grime, återstå och se hur det slutar.