11:23 2 Jun 2014

Så fort vi hörde IvoryAndreas Kleerup ringde vi upp honom för podden (avsnitt 49). Asså fatta att denna sång är damn near en throwback nu men fortfarande känns som nåt nytt inom svensk rap. Den kom i november, men den förtjänade hela tiden en sommarvideo så jag tycker Ivory gjorde rätt som väntade med att spela in den tills nu i vår. 

Ivory släpper inte bara gammal musik dock. Idag eller igår eller nåt sånt kom hans nya mixtape RGJA. 

Jag har lyssnat på det och alltså Ivo så feta beats du valt. Efter första lyssningen gillar jag Lutar Som en krycka-uppföljaren Glider Som En Pulka, nån sång som heter Rap Game Micke Boman och Batman & Robin 2018 med min gamla bloggkollega Onda från Inkasso. Skivan låter typ som en uppföljare till Molnfällan, och det är alltså en extremt bra grej. Lyssna på tapet på Spotify-spelaren nedan (som vi gillar nu pga samarbetet med DJay2 appen) eller iTunes.

 

/Hugo

 

Ni som lyssnat på senaste avsnittet (nr 66) kommer ihåg att Petter417 tog med Pato Pooh och Denz version av Nicki Minaj och Lilla Örtens dunderdänga Chiraq. Västerorts-varianten heter såklart Västeraq och den är ju hur tung som helst.

Detta är orimligt bra. Som vi sa i podden: så jävla kul att Pato kör på svenka nu och så jävla rätt rappare på detta beat.

Denz är också skitfet, och vi vet fortfarande inget om honom. Mer än att han hänger på Rissne torg i videon. Så fort jag såg det trodde jag att vi skulle få se en andra cameo i rap-video i år av AIKs mittback Alex Milosevic (även med i Jaffar Bynvideo), men jag såg honom inte (däremot hans namn på en tröja). Kolla videon:

UPPDATERING:
En som kommenterat detta blogginlägg under namnet Sebbe skrev nu detta:

Hehe snubben i bilen med Rissne på armen = Alex

Därför jag skrev jag såg honom inte :D. Det verkar hursom som att Alex Milosevic verkligen är med i videon, och jag kände inte ens igen honom. Kan HBK-spelare som Micke Boman och Kool John bättre.
 

 

 

Av: Hugo

 

Jag skrev massa om C-Loc för några veckor sedan när han börajde följa mig på Instagram så om ni inte vet vem det är så kan ni läsa/lyssna ikapp lite snabbt här. Om ni inte orkar läsa ikapp kan vi säga så här bara: C-Loc är en Baton Rouge-rap-veteran som jobbade lite med No Limit nån gång på 90-talet och som satte igång karriärerna för t ex Lil Boosie, Max Minelli och Boo Rossini.

C-Loc borde vara för gammal för att göra bra musik nu och det kanske stämmer för det mesta och för de flesta. De flesta trycker nog inte ens på play när de ser att en ny C-Loc-video har kommit, och ännu färre orkar sitta igenom det skrala skådespelet där C-Loc och Spitta ska visa sig hårda. Jag gjorde det dock och jag blev fan mini-knockad när musiken drog igång över 3 min in i videon.

Detta är typ en mini-variant av Hustle & Flow fast i Baton Rouge istället för Memphis. Det är så logiskt att detta är den Spitta inspireras av, nu när jag ser dem i en video tillsammans.

Av: Hugo

 

3:53 1 Jun 2014

 

I mina öron gör Mouse On Tha Track perfekt musik. Han gjorde det för några år sen iaf, och denna sång är ännu ett exempel. Street Money är visserligen helt ny och videon är helt helt ny. Så ny att det antagligen hade hunnit bli juni i delar av välrden när den kom. Men tittar en noga ser en att Mouse har kvar sitt hår, och han har ju varit snaggad i minst ett år nu så vi vet att det är en gammal sång.

Street Money förblir ändå bara den näst bästa Lil Cali sången med gästverser av Mouse och Juvenile föDat Dick från 2012 fick verser av Juve och Mystikal under 2013 när de kom på att den vara värd en push. Precis som Dat Dick har Mouse en distinkt Mouse-låtande produktion, även om Dat Dick inte faktiskt producerades av Mouse utan bara låter exakt som ett Mouse-beat. Hursom, Mouse är enorm det är sanningen.

Här är Mouse i sin nya frisyr:

 

 

När jag pratar om Baton Rouge-rappares frisyrer känner jag mig ändå rätt nära Frankie The Lucky Dog som musikkonsument.

Av: Hugo

 

Som ni säkert minns stod VBDFR för en av de sista intervjuerna med G-Side under försommaren 2012 innan de splittrades några månader senare. Där och då anade nog varken jag eller Sanna och Petter att det skulle drjöja nästan två hela år innan vi fick höra nytt från G-Side igen. Under deras Stockholms-vistelse spelade de t ex in musik med både Up To No Good  och Level 8 (om jag inte minns helt fel), framgången låg framför dem. De skulle ta nästa steg och de skulle antagligen bli för stora för Sverige-konserter inom kort.

Nu blev det inte så, Clova lämnade Slow Motions Soundz helt oväntat och han och ST släppte solomaterial under 2013. ST lät som G-Side minus Clovas råa realism och Clova lät väldigt influerad av Future, men det märktes att han inte längre jobbade med riktigt lika enorma producenter som Block Beattaz. 

Nu har Clova och ST blivit sams igen och bara för några dagar sedan släppte de sin efterlängtade comeback-skiva GzIIGodz helt producerad av Block Beataz. 

 

 

Allt ovan skrev jag för flera dagar sen, tyvärr hann jag inte skriva klart då pga jobb och småbarnsförälderliv. Men men det viktigaste är med, dvs själva videon och länkarna nedan till deras nya skiva. Jag blir inte riktigt lika överrumplad över hur fett det är som första gången jag spelade Starshipz & Rocketz hösten 2008 men musiken är iändå helt klart värd sin lyssning. Jag är genuint glad över att få höra ST och Clova rappa igen, för båda blir verkligen bättre tillsammans. 

Nya albumet och all annan musik de släppt tillsammans finns på deras nya hemsida g-sidemusic.com.

Om ni gillar Alabama-rap och Block Beataz-produktioner så borde ni ta er till Angelos i Vårberg den 27 juni förresten, klubben Välkommen hem vars premiär VBDFR spelade på 23 maj har bokat Level8 som har bokat SMS-artsiten G-Mane. G-Mane är såklart i Sverige som följeslagare till Block Betaz-producenten CP för att hänga i Slow Motions Soundz Europa-kontor i Landskrona, men som tur är hinner han svänga fröbi Stockholm också.

 

 

Av: Hugo