5:00 6 Feb 2014

 

Den 12 oktober skrev jag på min gamla blogg om Baton Rouge rappande ungdomar. Bland massa ord om bakgrunden till Baton Rouges sound skrev jag självklart om hur värdelöst duon Double Troubles namn är om en vill söka reda på deras musik på google. Det blir ju inte bättre av att gruppmedlemmarnas artistnamn är Red respektive Passion. 

Den 29 oktober blev Passions debut-solotape Da Future tillgängligt för nedladdning på datpiff. Jag upptäckte det förstås inte förens för nån timme sen när jag såg att min vän Øyvind Holen bloggat lite om dem på jubel.fm. Så kan det gå om en väljer artistnamn med lite sämre sökbarhet, jag missade helt i tre månader att Passions tape fanns! Men det är inte så farligt, tre månader är inte en bedrövlig försening när det gäller att få tag på okända mixtapes från Baton Rouge.

Da Future visade sig vara precis vad jag hoppats att det skulle vara. Det låter exakt som jag vill. Beatsen är så där råa och studsiga och låter extremt Baton Rouge (vill du veta hur Baton Rouge låter behöver du nog läsa det där inlägget på min gamla blogg eller klicka runt på Baton Rouge-taggen här på bloggy). Det här är musik för oss som gillar opolerad musik och det här är musik för oss som inte tröttnat på Lousiana-dialekten ens efter flera år av True BloodSäg hej om ni också tillhör gruppen: Vi som tittar på True Detectice + är glada för att Boosie snart slipper ur finkan.

 

 

Passions röst låter som Katie Got Bandz och Lil Boosie samtidigt. Eller snarare som Lil Trill än Boosie men det känns som en reach att förvänta sig att nån ska kunna förstå vad jag menar om jag jämför med den sjätte bästa rapparen från Trill Ent. Det är gnälligt som Katie och Boosie. Attityiden kommer från Katie, dialekten är som Boosies.

Rösten och hur rösten används är inte den enda likheten Passion har med Katie. Miljön de båda rapparna vuxit upp framstår som relativt lika i sin misär. Baton Rouge gator verkar vara våldstäta och fyllda med raserade drömmar, likt hur drill-scenen beskriver Chicagos gator. Ingen brist på vapen och droger, stor brist på trygghet och goda framtidsutsikter.

 


Double Trouble med vänner.

 

Om vi jämförde post-jigg-soundet och drill med varandra, inte bara Passion och Katie, så ligger likheterna också främst i rösterna. Rösterna bär på en kaxighet, en hänsynslöshet och en råhet som påminner om tidig drill. Men det finns även vissa likheter i beatsen. Precis som hur drill lånat från ett gladare Atlanta-sound och skruvat upp råheten rejält och helt struntat i snygg mastring har denna generation Baton Rouge-rappare lånat till sig äldre Baton Rouge-sound men bara tagit till sig de råaste elementen.

Skillnaden till drill är väl avsaknaden av hits och närvaron av en relativt levande och stark lokal scen. Chicagos scen under 00-talet hade, enligt mig, inget starkt unikt sound medan Baton Rouge var halvvägs till att ta över världen med Trill Ent innan det inte blev så. Men det är en annan historia som vi inte kommer gå in på nu.

Jag tror hursomhelst att den starka närvaron av äldre etablerade rappare och producenter i Baton Rounge kan både hjälpa och stjälpa ungdomarnas framfart, om vi tänker att framfart potentiellt skulle kunna leda till att soundet uppmärksammas över hela USA och världen likt drill. Ni fattar, de äldre visar hur studion funkar och så härmar de yngre de äldre lite för mycket, istället för att släppa fram sin kreativitet helt och hållet.

Det finns också en jätteliten risk att jag har förstört allt genom att ens göra den här jämförelsen.

Lyssna på Passions Da Future på datpiff och kolla på videon jag bäddat in mellan nåt textstycke ovan. Nedan kan ni se en kavalkad av unga Baton Rouge-rappare, sammanställd av dersa skivbolag Str8 Up Ent. Drill hör ni på P3 och sånt tror jag.

 

 

Young L har lyssnat på Para finns och nån av 00-talets viskande rappare och gjort en egen blandning. Resultatet är alltså Wet som du hör i videon ovan. Nån som heter Boogz Boogetz rappar också men skit i det. Det här är första gången på skitlänge känns det som jag hör en ny Young L-låt. Sen soloalbumdebuten kanske 2008 har Young L regelbundet släppt nya tapes och typ alltid lyckats hålla sig i min ipod, nu var det ett litet tag sen dock så fy fan vad kul att Wet kom nu. Den här sången kvalar direkt in på typ topp 20 bästa Young L-låtar nånsin, och det säger extremt mycket hörni.

Förresten så kom Petter hem från USA för nån vecka sen kanske. Han gav mig ett par mjukisbyxor från Pink Dolphin (som jag ska ge han pengar för) och i present ett ex av The Packs debutskiva Skateboardz 2 Scrapers. Asså fy fan vad fet den är fortfarande. Den kom ändå 2006. Detta var ett drygt år efter att de släppte ut Vans på nätet och Too Short bestämde sig för att samla ihop gymnasie-eleverna Lil B, Stunnaman,  Lil Uno och Young L i en studio för att spela in en skiva. På denna tiden var det seriöst svårt att få tag på deras musik. Jag var tvungen till att lita på att nationofthizzlam la upp lite mp3s.

 

Från vänster till höger: Lil B, Stunnaman, Young L och Lil Uno. Tack Petter!

Vem visste då att två av de fyra grabbarna på framsidan åtta år senare skulle ha råkat influera extremt mycket rap. Utan Young Ls beatkatalog från 2005-2009 kanske skulle folk som DJ Mustard/Leauge of Starz/P-Lo göra g-funk eller nåt sånt antagligen, eller ha hittat på nåt eget sound vem vet. Tycka vad ni vill om Lil B, utan hans berättande, hans refränger, hans referensanvändande, hans förhållningssätt till skapande hade rappare låtit/sett ut/pratat och betett sig annorlunda idag. Skönt för alla som gillar allt som influerats av Lil B men inte gillar Lil B att Lil B influerade alla så pass mycket att det finns lite nya och häftiga saker att tycka om! 

Här kan ni höra några sånger från albumet. Här är en sång från mixtapet som inte är Vans:

 

 

Av: Hugo

11:33 5 Feb 2014

Shoo!

Äntligen är vi tillbaka med ett nytt podcast-avsnitt. Sanna, Petter och Hugo är glada över att VBDFR är tillbaka i alla fall. Det är så himla kul att prata om rapmusik och vi hade inte gjort det med varandra sen innan jul. Så äntligen!

Vi börjar med att snacka lite om Sasha Go Hards spelning i Stockholm i slutet av januari. Framförallt får vi höra Sanna berätta om hur det var att hänga med Sasha hela eftermiddagen och kvällen inför spelningen (Sannas Sasha-intervju kommer i Rodeo). Petter berättar lite om hur det var att besöka San Francisco. Tycker han att Bay Area är lite nya Göteborg? Lyfter Sanna idén om att Bay Area kanske är USAs svar på Sveriges fjärde storstadsregion (dvs Linköping&Norrköping)? Pratar Hugo om en gymnasieskola i Berkeley? Minst två av frågorna dessa frågor har svaret JA. Ni får lyssna och höra…

Ni kommer få höra massa ny musik från 2014 av t ex Zendaya, Tinashe och Bobby Brackins. Vi råkar även spela några oförglömliga throwback-klassiker av t ex Yung Swoolah, Nump Trump och DJ Unk

Whatever?! xoxo

Klicka här för att lyssna på Soundcloud
Klicka här för att lyssna i iTunes.
Klicka här för att nå RSS-feeden.
Klicka här för att komma åt vår Spotify-lista med alla sånger (som finns på Spotify) från alla våra avsnitt.

Kläder osv!

Vi har beställt nya tröjor, t-shirtar och tygpåsar och snart kan ni skaffa er varsitt ex direkt på vbdfr.tictail.com. Mer info, som t ex pris och bilder kommer inom kort. Påsarna och sweatshirtsen kommer se ut ca så här.

Musiken i avsnittet:

1. Sasha Go Hard – What We Do
2. Nump Trump – Paint On Yew
3. DJ Unk – Bring It Back
4. Tinashe – 2 On ft Schoolboy Q
5. Zendaya – My baby remix ft Bobby Brackins
6. Nina Macc – ISOYF
7. We Are Toonz – Do That Nae Nae

Ha det ok!

king_me_2.jpeg

Omslaget till Lyrica Andersons kommande mixtape King Me 2!

En av de musiktrender som VBDFR varit gladast över senaste tiden är R&B som låter som att DJ Mustard producerat den. Dels har ju självaste DJ Mustard själv börjar producera mer R&B, men även andra influeras av samma sound och plötsligt har vi en helt annan R&B-trend på gång. De senaste åren har präglats av en ganska slö indie-R&B, och jag är verkligen inte sur över att vi nu får lite tyngre produktioner. ÄLSKAR DET. Internet fullkomligt svämmar över av fräsch R&B och här är några av den senaste tidens bangers:

Adrian Marcel kommer från Bay Area och har nu tagit hjälp av lokala talangerna Sage The Gemini och Problem, och till och med döpt remixen av 2AM till Young Californa Remix. Mer västkust-R&B blir det inte!

ÅÅH Jonn Hart! Sedan Who Booty har han haft en speciell plats i mitt hjärta. Jag älskar Fed Up även om den inte är en ny superhit likt Who Booty, och det är väldigt kul att se Jonn jobba med Rayven Justice, Eric Bellinger och Rossi. Eric Bellinger har ju själv levererat en hel del göttig västkust-R&B, och är en av dem jag ser mest fram emot att höra ny musik från.

På ett sätt känns det som att den här R&B-vågen har stora likheter med Crunk’n’B, men som att västkustens sound har chans att bli en mer varaktig trend. Det finns en lite större variation, och jag tror att en av anledningarna till varför det går så bra för det soundet nu är att det på många sätt fått utvecklas i fred. Men framförallt älskar jag att det finns en motpol till all slö och duktig indie-R&B som varit så stort senaste åren. Nu hoppas jag bara att vi får höra fler tjejer göra samma typ av sound, personligen tror jag stenhårt på tex Tinashe och Cadence.

En annan tjej från Los Angeles som jag hållit ett öga på ett tag är Lyrica Anderson. Hon har släppt musik i flera år, men framförallt skrivit musik till andra. I somras släppte hon låten Unfuck You, som nu fått en remix med Ty$. Hon jobbar på sitt nästa mixtape King Me 2 som kommer gästas av Joe Moses, Wiz Khalifa, YG och Kevin Gates. Fatta hur bra det kommer bli!

8:36 3 Feb 2014

i_dont_believe.jpg

ÅH K. MICHELLE!!! Det finns få andra r&b-artister som betytt så mycket för mig, som jag verkligen ”hejat” på så mycket. Jag har följt Ks karriär genom alla ups and downs, olika skivkontrakt, R. Kelly som mentor-perioden, reality TV, bråk och blogghat. Att se hur bra det går för henne nu gör mig så himla lycklig. Hennes ärlighet och råhet i kombination med hennes otroliga röst och ganska klassiska r&b-sound är verkligen en frisk fläkt. Den typ av texter och uttryck som andra r&b-artister hyllas för numera har K levererat i typ sju år. Älskar henne.

På internationella r&b-dagen AKA alla hjärtans dag släpper K en uppföljare till sitt fantastiska mixtape 0 Fucks Given från 2012, denna gång betitlat Still No Fucks Given och nu finns ett första smakprov. K remixar Frank Oceans We All Try och döper den till I Don’t Believe. Eftersom K är cirka 0 procent bry så berättar hon om några grejer hon har svårt att tro på, bland annat sjunger hon:

I don’t believe the Grammys didn’t nominate me / I’m a little ratchet, but my music’s everything

♥♥♥♥♥K. MICHELLE♥♥♥♥♥

Så jävla peppad på att få höra ny musik från K nu!