Sent på natten när jag tittade på NFL eller nåt sånt upptäckte jag att Mannie Freshhade lagt uppPetters bild från när jag svarade på frågor i DN inför vår tvåårsfest. Det här tycker jag är festligt. Det här är första och enda gången jag har blivit intervjuad i nån sorts media jag är extremt nöjd med räckvidden: det nådde fram till DJ MANNIE jävla FRESH!!
Det är allt jag tänker skriva i just det här blogginlägget faktiskt, självgott och gott. Här är en sång Mannie Fresh har gjort en gång:
Förresten tack Karin och P3 för helgen, VBDFR fick spela skivor på efterfesten och det var skitkul. Grattis Abidaz och Namo!
Jag kommer inte kommentera omslaget till K Camps extremt feta sång Money Baby mer än detta: det påminner mig om Tum Tums omslag till sin en gång Nöjesguiden-recenserade skiva Purp Kobain:
De är ju väldigt lika. Den gången jag lyssnade sönder Purp Kobain (och tipsade NRFN om den) så fick jag snart reda på att omslaget i själva verket är en grej på ett gammalt album från en rocknroll-grupp. Nu minns jag inte vilket album längre dock. Kanske nåt med Nirvana, för jag fattar ju att Purp Kobain är en grej på Kurt Cobain (rip). Lyssnandet på Purp Kobain lärde mig mer saker om Nirvana, t ex kunde jag tryggt svara JA när min romantiska kompanjon flera år senare frågade om jag kunde någon sång med Nirvana, ”ja jag kan den som går så här kurt cobain, kurt cobaaaaaain <- hon meddelade snart att jag sjöng fel ord till melodin av en sång som heter Purple Rain. Nu kan jag skitmycket om rocknroll för jag lär mig hela tiden. Vore rocknrollen ett språk skulle jag kunna beställa glass/kaffe/fatöl.
Men jag kan mer om Atlanta-rap, det är därför jag är djupt chockad över att jag först idag upptäckte att K Camps fantastiska sång Money Baby fick en video redan i oktober. Detta var en sång jag verkligen gillade från 2013.
Tur att jag märkte att det fanns en video just idag, för det ger mig också ett perfekt tillfälle att uppmana er att besöka Livemixtapes.com och lyssna på ett av mina favorittapes från hela 2014: K Camps In Due Time, klicka här. När ni ändå lyssnar och således kommer vilja dansa är det av intresse för er att veta hur en ska dansa till dessa sånger. Därför ber jag er titta på denna dansvideo till K Camps nästa-bästa-sång Cut Her Off, och lyssna på remixen med 2Chainz sen om ni vill. Om ni inte orkar titta på hela dansvideon kan ni alltid titta på den här gifen istället:
Få saker värmer mitt hjärta så mycket som när kvinnliga rappare pratar om vikten av att kvinnor i musikbranschen (och i resten av världen) håller ihop. Som en extrem lover of female rap kan jag ibland bli så trött på hur konflikter göds och hur kvinnor alltid ställs mot varandra. Jag var med i ett panelsamtal en gång om kvinnor i hiphop (bara att det är ett eget panelsamtal kan ju vara ett problem i sig) där jag konstaterade att ett sätt att förbättra kvinnors situation i rap är att inte alltid bara prata om att dom är kvinnor. En överväldigande majoritet av alla intervjuer jag sett/läst/hört med kvinnliga rappare innehåller frågor som ”hur är det att va tjej i en mansdominerad bransch?” eller ”vad tycker du egentligen om Nicki Minaj?”. Dom frågorna är intressanta och måste ställas, men kanske inte varje fakking intervju? Dessutom vore det intressant om frågorna omformulerades lite och ställdes till manliga rappare då och då. Nåväl.
Det är tyvärr fortfarande så att kvinnor vänds mot varandra allt för ofta. Bara en tjej åt gången får vara på toppen, och alla andra verksamma kvinnor måste hela tiden förhålla sig till den tjejen. De senaste åren har det varitNicki, men det här är inget nytt fenomen. I början av sin karriär fick Trina ständigt frågor om Lil’ Kim och Foxy Brown. Saker börjar dock hända. Fler och fler kvinnliga rappare samarbetar mer och mer med andra kvinnor. Oerhört lovande Nyemiah Supreme har gjort ställningstaganden kring kvinnliga rappare till en del av sitt artistskap, bland annat genom att döpa sin senaste EP till There can be more than one, en titel som talar ett tydligt språk.
Nyemiah har också gjort en av mina favvolåtar som kommenterar hela prylen med splittringen bland kvinnliga rappare. På sin remix av Chief Keefs I Don’t Like rappar hon tex: Why is it in this rap game every rap crew got one chick/ Surrounded by like six or seven rap dicks/ Sign a bunch of niggas rappin bout the same shit/ But don’t add another chick, cause it’s gon be conflict. Hon fortsätter med att lägga lines som Rap chicks beefin’ that’s that shit I don’t condone och ber omvärlden sluta försöka splittra kvinnliga rappare. ÄLSKAR den låten!!
En annan tjej som verkar värdera enighet och systerskap mellan kvinnliga rappare är Black Frost, vars senaste låt är en hyllning till olika kvinnliga rappare som betytt mycket för henne.
Förutom att hon använder termen ”Femcees” (som jag AVSKYR) så älskar jag allt med den här låten/videon! Älskar dom små tjejerna som sitter på sitt rum och kollar musikvideor, älskar när videon bryts och man får se Frost rappa lite av Kims vers från All About The Benjamins, älskar när hon rappar om hur hon fick Foxys autograf som barn, älskar när hon rappar att hon uppträdde med Eves Love Is Blind på en talangjakt, älskar när hon ger Rasheeda props och namedroppar Da Kaperz. Älskar hennes U.N.I.T.Y.-tröja. Åh Black Frost!! Men framför allt älskar jag att Frost lyfter en sån bredd av kvinnliga rappare. Hon nämner alla de stora, men uppmärksammar även mindre kända kvinnor, och många som inte alltid får den shine dom förtjänar.
Men asså refrängen!!!! Blev helt rörd.
Ladies if we stand together, real talk/ We can make change and conquer them all
Det där är så sant, och jag är väldigt glad över att förändring är på gång, att antalet framgångsrika kvinnliga rappare bara blir fler och fler, och att många kvinnor själva tar kontroll över sina karriärer, startar egna bolag och satsar på och samarbetar med andra kvinnliga artister.
Och inte för att skryta, men jag är väldigt stolt över att jag dragit mitt pyttelilla strå till stacken, både med min gamla blogg och med VBDFR. Jag hoppas jag öppnat iallafall några ögon för den enorma kvinnliga talang som finns där ute! KRAM!!
DJ Mustard har lyssnat på VBDFR, eller på sig själv vem vet. Oavsett vem han lyssnat på så är jag jätteglad över att han gör så mycket musik med sångare nu för tiden. Första gången jag hörde Tinashe sjöng hon helt okay på Bobby Brackins Cake från 2011. Sedan dess har jag helt glömt att hon fanns, tills nån gång i höstas när jag tittade på en Jack Thriller-intervju där Bobby Brackins avslöjade att han jobbade med att skriva massa musik åt sig själv och andra. Jag trodde mest han hängde på nattklubbar i sina skinny jeans i LA rappade lite när han kände för det. I intervjun sa han hursomhelst att han precis skrivit en sång med Tinashe och Schoolboy Q och att den skulle bli awesome. Jag gissar att de är den här sången här under, för den är awesome och den är med Tinashe och Schoolboy Q.
Bonus! Här är nedan är sången som gjorde så att jag fick upp öronen för Bobby Brackins för massa år sedan. Han hade dreads och han hade precis blivit för framgångsrik för sin based-grupp Go Dav, eller han verkade ha flytttat till LA från bukten i alla fall. Det lät så på hans musik hursomhelst, väldigt mycket av detta glada LA-party-nattklubbssound som ni hört en del av här på bloggen de senastedagarna. Dagens throwback! Young Bob är iklädd normala jeans och sjunger om smala jeans:
Vi i VBDFR älskar verkligen Ty$ aka Ty Dolla aka Ty Dolla Sign, jag tror våra kära lyssnare/läsare har förstått det vid det här laget. Jag har varit eld och lågor de senaste dagarna över Or Nah från Ty Dollas kommande EP. Jag har på riktigt lyssnat på Or Nah ca 5-25 gånger om dagen sedan den kom. Jag har lyssnat på den så mycket att jag blivit helt avtrubbad och inte längre reagerar på den bitvis ganska tveksamma texten (Girl is you sucking me or fucking me or nah?). Häromkvällen chillade jag hemma på grund av förkylning och kände mig allmänt miserabel. När jag lyssnat på Or Nah för kanske femtonde gången den kvällen la jag märke till att det där knarrande ljudet i låten låter som gnisslande sängfjädrar. Efter att jag lyssnat kanske ytterligare 5 gånger på Or Nah började jag tänka på en låt jag älskade runt 2005-2007 någon gång som också hade ett beat med sängfjädrar. Jag funderade och googlade lite och kom fram till att det var den här fantastiska Trillville-låten:
Efter att ha lyssnat på Trillvilles Some Cut fick jag två tankar i huvudet. 1. Vafan hände egentligen med Trillville? 2. FAN va likt det där sängljudet låter sängljudet på Or Nah. Efter lite googling stod det klart att DJ Mustard, geniet bakom Or Nah, mycket riktigt har samplat sängljudet från Trillville. När jag insåg att jag själv listat ut samplingen kände jag mig pinsamt nördig men också ganska nöjd. Kanske mitt nördigaste moment sedan jag ägde en amerikansk rapbloggare i ett kommentarsfält angående den sjukt okända rapparen Jane Blaze för några år sedan :)
Well. Jag älskar Or Nah, och nu finns ytterligare en låt från kommande Ty$-EPn att lyssna på. Denna gång handlar det om en remix av en av förra årets bästa låtar, nämligen Paranoid, som för första gången hördes på DJ Mustards mixtape Ketchup. På remixen plockar Ty$ in French Montana och kungen av r&b-rap Trey Songz. Så kul att höra något från Trey! Det har ju varit ganska tyst från Trey sedan han släppte sitt senaste album 2012, nu verkar Trey satsa på någon sorts skådiskarriär, och jag vet inte riktigt vad jag känner inför det. Asså Trey u do u, gör hur mycket filmer du vill, men sluta för guds skull aldrig göra musik!! På remixen lägger Ty$ också en lite modifierad första vers där han nu bland annat sjunger om att ingen av hans bitches käkar rester, det kan ni ju tänka på när ni sitter med era deppiga matlådor resten av januari.
Är så extremt förväntansfull på att få höra hela EPn nu, den släpps om en vecka!
”I see you bottle-feeding him and talking baby talk. Does he sleep in bed with you?
Sometimes I change his diaper. He’s like my son. He sleeps in the bed but he a little bad sometimes. You gotta teach him some manners.”
French Montana byter blöja på Julius!!! Hur gulligt???