12:14 13 Maj 2015

Det finns någon slags idé om att modebranschen är humorlös, att den är otrevlig beståendes av kyligt kindpussande, rivaliserande och exkluderande. Att den är intelligensbefriad, platt, ytlig och besitter noll självdistans.

Pricken över detta dryga i- dess drottning Anna Wintour (chefredaktör för amerikanska Vogue sedan 1988) sägs det är en något skräckinjagande humorbefriad och näst intill iskall person. Detta baserat på hennes look. Looken som har sett likadan ut sedan den dag hon började bossa över branschen: en välfönad stel page, svarta solglasögon och ett stoneface en pokerspelare garanterat avundas.

Efter att miss världskända surpuppa, Anna Wintour, medverkade i Late Night With Seth Meyers förra veckan (och en tillhörande bakom-kulisserna-sketch) har därför x-antal artiklar betitlade något i stil med ”Anna Wintour Is Surprisingly Hilarious in New Late Night with Seth Meyers Sketch” dykt upp på www.

Den här förvåningen (internets- samt min egen) över att Anna Wintour är rolig är egentligen, när en verkligen tänker på det, ganska underlig. Att modebranschen och dess drottning skulle sakna humor kan liksom inte stämma. Jag menar- en kreativ bransch som dessutom är besatt av lyx och flärd i form av champagnefyllor och helt sinnessjuka extravaganta kläder kan omöjligt inte inte ha ett sinne för komik. Det måste vara hittepå, modedivan som aldrig ler är definitivt vara en myt.

Utöver hennes medverkande i Late Night With Seth Meyers och Zoolander-grejen finns det faktiskt (om en googlar på Wintour) fler bilder på henne när hon ler än när hon inte gör det. En måste bara hitta rätt sökord- exempelvis: drunk, parties, champagne, Karl Lagerfeld, P Diddy o.s.v. Alltså finns det sjukt mycket bevis på att hon är en skitkul person (med jättemycket självdistans).

Nedan följer lite bilder på när Voguedivan har just skitkul:

5:50 6 Maj 2015

Den som har tillgång till internet har garanterat sett ovanstående bilder från The Met Ball Gala under de två senaste dagarna. Bilderna på Donatella Versace, Jennifer Lopez, Beyoncé och Kim Kardashian (med en tjurig Kanye utanför strålkastarljuset i hörnet) alla i nakenklänningar. De nakenklänningar som jag vill kalla för feministiska nakenklänningar. De nakenklänningar som lämnar ”noll till fantasin” och låter de kvinnor som (förmodat) självvalt bär dem ta plats med sina kroppar- sina kvinnokroppar i diverse ålder, storlek och färg.

 
Jag skrev för ett litet tag sedan en text om vilka kroppar som ”får” bära naket, där slutsatsen var något i stil med att det är ”ideal/modekroppar” som får göra det. Att det är de kroppar som kan kläs i naket och uppfattas som ”mode”- som inte sticker i ögonen.
 
Att  Donatella, JLo, Beyoncé och Kim K sätter på sig ovannämnda strassprydda nakenklänningar är ett fuck you till just det. Ett fuck you som jag älskar. Ett fuck you som jag vill se mycket mycket mer av.
11:13

Sofia Vergara & Reese Witherspoon på Met Ball efterfest

KUL

Tabitha Simmons & Karen Elson på Met Ball efterfest

MINDRE KUL

Det finns en anledning till att vissa byter om mellan själva galan och efterfesten.

5:05 5 Maj 2015

Ben Stiller & Justin Bieber

Vanligtvis när det kommer till film är uppföljare ett nedköp, speciellt när den första filmen är genial. Därav har jag tänkt att ytterligare en Zoolanderfilm måste bli ett riktigt jävla magplask. Dessa tankar belamrade mitt huvud tills att filmens huvudkaraktärer dök upp på Valentinovisningen under den senaste modeveckan i Paris.

I samband med skådespelarnas catwalkdebut (karaktärernas rutinmässiga catwalkvandring) kunde en även hitta en bild på dem med Anna Wintour samt ett tillhörande filmklipp från ”backstage”. Exakt här var jag helt såld på den kommande filmen och alla mina tvivel kring dens kvalitet var helt utplånade. För hur i helvete lyckades de snärja modebranschens mest seriösa och svåråtkomliga person? Hur i helvete fick de med Anna Wintour leendes på bild? Det garanterar liksom succé.

För den som inte sett (eller läst om Zoolander på diverse medier) handlar den ikoniska filmen om de två rivaliserande manliga modellerna Derek Zoolander och Hansel. Filmens koncept är att förlöjliga och driva med den osmarta mode(ll) branschen, att göra en parodi på den. Vi kan ta för givet att detsamma gäller för den kommande Zoolanderfilmen.

I den första filmen medverkade personligheter som Donald Trump, Christian Slater, Tom Ford, Tommy Hilfiger, Milla Jovovich, Natalie Portman, Lenny Kravitz, Gwen Stefani, Heidi Klum, Paris Hilton, David Bowie o.s.v. Nu (femton år senare) står det klart att en kommer att få se samtidsikoner som Kim Kardashian, Kanye West, Anna Wintour, Naomi Campbell, Cara Delevingne, Jourdan Dunn o.s.v. i Zoolander 2. Samt den senaste rekryteringen som gjordes offentlig för bara några dagar sedan: Justin Bieber- grattis till alla Beliebers. 

Förutom David Bowie som är ganska svårslagen (det ryktas dock om att en viss Lady Gaga har blivit erbjuden x antal miljoner för att ställa upp) skulle jag vilja säga att medverkande kändisar 2016 motsvarar de medverkande kändisarna 2001- och kändisarna gör ungefär halva filmen eftersom att kändisar gör ungefär halva modebranschen. 

Alltså, att döma av de rekryterade kändisarna måste Zoolander vol.2 bli lika bra som Zoolander vol.1- om inte ännu bättre. För vem vill inte se mer av Justin Bieber iklädd den där minen? Den klär honom så bra.

Ben Stiller (Derek Zoolander) & Owen Wilson (Hansel) på Valentino A/W15

Ben Stiller/Derek Zoolander tar en selfie under Valentino A/W15

Derek Zoolander, Anna Wintour & Hansel backstage på Valentino A/W15

zoolander animated GIF

Urplock ur Zoolander 2001
5:25 29 Apr 2015

Donatella Versace & Riccardo Tisci 

Att ett anrikt modehus använder sig av ett annat anrikt modehus chefsdesigner som dess kampanjansikte har, vågar jag påstå- aldrig inträffat förut. Därav skriade jag till pinsamt högt (som den modetönt jag är) över nyheten om att Donatella Versace ska medverka i Givenchys kommande höstkampanj.

Det känns väldigt ”på tapeten” att använda personer som faktiskt står för någonting i just modekampanjer (alltså inte bara anonyma modellansikten) då kändisar domderade SS15-kampanjerna. Vi fick se Kimye för Balmain, Joan Didion för Céline, Julia Roberts för Givenchy, Madonna för Versace o.s.v. MEN i den här kära lilla modebranschen måste en tapet bytas ut ungefär lika snabbt som den hamnat på väggen. Därmed kan det alltså tänkas att det nu börjar bli dags att hitta någonting nytt att byta ut kändisarna med.

Jag tänker att ha en modeskapare i en annan modeskapares kampanj kanske kan vara den nya kampanjtrenden. Inte bara för att nyheten om Donatella x Givency råkade dyka upp utan även för att det är helt givet att Riccardo Tisci skulle vara den chefsdesigner som först bryter denna kändiskampanjtrend och initierar en ny kampanjtrend. Eftersom att han, som jag tidigare nämnt, alltid ”får en att tänka och känna- fan vad RÄTT, som om en undermedvetet suttit och väntat på exakt den där kollektionen.”- i detta fall kampanjen.

Snälla låt detta vara en ny trend. Jag avlider och återuppstår om så är fallet. Jag vill inget hellre än att se Tom Ford i Vivienne Westwood, Michael Kors i Jean Paul Gaultier, Rei Kawakubo i Dolce&Gabbana o.s.v. Snälla.