8:05 11 Jun 2015

En helnaken och lerig Miley Cyrus kramandes med… sin adopterade gris(?) pryder det senaste omslaget av Paper Magazine. Grisgrejen är sjukt oklar, men känns trots det ganska ointressant att analysera, så det släpper jag på en gång. Något som däremot är intressant är helnaken-grejen. Att detta blir omslag nummer två (det efter Kim Kardashians) inom loppet av ett halvår av Paper Magazine som består av en helnaken kvinna.

Att en kvinna, i vår lilla samtid, är något naken på ett tidningsomslag är inte särskilt ovanligt. Naket är så kvinnor oftast porträtteras på omslag av diverse tidningar, eftersom att vår lilla patriarkala samtid helst ser kvinnor iklädda inga kläder alls. En skulle därför kunna se på de här Paperomslagen som en del och ett reproducerande av ett patriarkalt system.

Men jag vill inte riktigt göra det.

Omslagsbilden och cover storyns bilder på Miley Cyrus är inte stereotypt sexiga eller stereotypt sexualiserande. Hon poserar ”osexigt” gör grimascher (som hon så ofta gör) och har hår under armarna. Bilderna är liksom inte likamed ett uppvisande av en stereotypt ”sexig” och polerad kvinna, så som de flesta andra naken-kvinna-omslag ser ut. De är något annat.

Vanligtvis när kvinnor placeras nakna på tidningsomslag sker en objektifiering av dem och deras kroppar. De görs till objekt. Deras nakna kroppar blir till något att konsumera. En konsumtionsvara. Kvinnan blir sin kropp (som ska se ut och vara på ett visst sätt) och inget mer.

Men när jag tittar på Paper Magazine-bilderna på Miley Cyrus ser jag inte ett objekt, jag ser ett subjekt. Någon som bestämmer över sin nakenhet, lite på samma vis som jag kände inför Kim Kardashians omslag. Hon är naken, men hon är inte naken för dig. Hon är naken för sig. Hon är en person, med en kropp som hon är stolt över och självvalt (är jag övertygad om) visar upp.

Därför skulle jag vilja se på de här omslagen som att de har någon slags antipatriarkal funktion. Eller, hoppas på att de kan ha. Ett embracande och ett subjektsgörande av sig själv och den tillhörande kroppen. Jag menar, en naken kvinnokropp är ju inte problematisk i sig. Den är fantastisk.

 

Ps. är världens segaste på att uppdatera om modenyheter just nu. Ska skärpa mig. Lovar. Puss

2:35 2 Jun 2015

Dokumentärserien Mina två liv där Ann Heberlein, som har diagnosen bipolär, möter andra med sjukdomen- behandlar temat kreativitet och skapande, som en person med bipolär sjukdom vanligtvis är och gör. I avsnitt nummer två av serien medverkar ett kreativt geni i min omgivning, chefredaktör för bon.se samt redaktionschef för Bon Magazine, Kristofer Andersson.

Kristofer skrev en status på facebook angående avsnittet och en artikel som publicerats i DN om honom och hans diagnos. Varpå jag, som själv har bipolär sjukdom, kommenterade: ”Är också med i bipolära klubben. Så viktigt att folk vågar prata om det. Så bra att du gör det”. Det fick mig att tänka. Hans status och min kommentar. Varför har jag själv inte skrivit någonting om ämnet eller om min egen diagnos? Varför har jag själv inte skrivit om det som jag så gärna vill att folk ska våga tala om?

Trots att jag tycker att det är så väldigt viktigt att en öppen dialog om ämnet ska kunna föras och att jag privat pratar ganska lättsamt om det, kampas jag ändå med någon slags rädsla inför att berätta. Det känns liksom ofta som att folk vill springa åt andra hållet när jag berättar om min sjukdom, lite som att de inte vill beblanda sig med en sådan ”ostadig” ”känslosam” eller ”dramatisk” person. Lite som att de är rädda för att jag ska vara en börda eller dra ner dem i skiten.

Att jag känner det, att folk faktiskt tänker så om mig, grundas givetvis i att det inte talas tillräckligt om psykiska sjukdomar. Det som vi undviker att prata om blir abnormt. Det uppfattas som någonting udda, svårgreppbart och svårhanterligt- ibland nästan omänskligt.

För fyra år sedan tog jag för första gången kontakt med psykiatrin, efter en sommar bestående av soffliggande och skräck inför mänsklig kontakt. Jag, likt många andra bipolära, sökte vård vid en depression och fick i samband med det antidepressivt utskrivet. Alltså helt fel medicin för den med bipolär sjukdom. Medicinerna gjorde mig lycklig. Ett tag. De gjorde mig sedan ännu sämre än då jag först sökte hjälp. Min läkare skrev ut högre dos. Jag blev lycklig. Jag kraschade.

Ungefär för ett år sedan, under en helt vanlig middag hos mina vänner, drabbades jag av en panikångestattack från helvetet. Jag började gråta okontrollerat, kunde knappt andas, kräktes, var kissnödig men kunde inte kissa, visste knappt vad jag hette och ville bara dö. Dagen efter detta, ringde en av de vänner som var med under tillfället och bokade en tid hos en läkare åt mig. Kort därefter fick jag min diagnos, efter att jag knaprat fel medicin i tre år. Efter att jag sedan så länge jag kan minnas- lidit av återkommande depressioner och manier. De där som jag aldrig förstått vad de beror på, eller egentligen förstått existerar.

Just den där panikångestattacken tänker jag hade kunnat undvikas om det talades mer om psykiska sjukdomar. Jag hade kanske inte varit olyckligt ovetandes sedan barnsben och felmedicinerad i flera år då. Det kan verkligen skrämma mig ibland, när jag tänker tillbaka på den där kvällen, att om jag hade varit ensam då så vet jag faktiskt inte om jag levt idag. Vilket känns så himla orättvist. Att det hade kunnat sluta så.

När jag sedan fick min diagnos var det som en lättnad, det var som att allting föll på plats, som att jag äntligen förstod mig själv. Diagnosen gjorde mig nästan exalterad, lite som att jag ville skrika rätt ut. Skrika något i stil med: ”hallå det finns en anledning till att jag inte vill leva en dag och älskar livet mer än gemene hen en annan”. Diagnosen har hjälpt mig. Så mycket. Ja, jag kampas dagligen med mina svårigheter, att ställa in mediciner har varit och är fortfarande ett jävla helvete och att acceptera att det här inte är en tuff period av mitt liv, det är mitt liv- det är svårt. Det är en sorg.

I DN-artikeln om Kristofer berättar han om sin kreativitet, sitt skrivande och om att han inte skulle vilja vara utan sin sjukdom. Vilket jag kan känna igen mig i- den gör mig till mig. Den är inte bara en sjukdom, den är en del av mig. En del av mina dåliga liksom mina bra sidor. Mina maniska perioder (korta som långa) göder min kreativitet som i sin tur göder mig, gör mig lycklig, och när jag är lycklig- fy fan vad jag är lycklig då. Det vill jag faktiskt inte byta bort.

Minnet av den där maniska lyckan motiverar sedan livslusten under depressionerna, men vad som främst motiverar livslusten när det är svart- det är varje gång då folk frågar hur jag mår och på riktigt vill/vågar prata om det, varje gång någon annan med diagnosen vill/vågar prata om det. Det är vad som gör att allt känns lite lite lättare.

Varje gång jag talar om min sjukdom, och personen jag talar med inte ser obekväm eller rädd ut utan istället ser mig– så vill jag leva lite lite mer.

Dokumentärserien finns att titta på här.

5:56 1 Jun 2015

Caitlyn Jenner, tidigare känd som Bruce Jenner, pryder omslaget av den ikoniska tidningen Vanity Fairs julinummer- och debuterar därmed offentligt som kvinna. Omslagsbilden, fotograferad av ingen mindre än den ökända porträttfotografen Annie Leibovitz- som tagit några av de mest episka kändisporträtterna, är den allra första bilden att publiceras på Caitlyn Jenner efter hennes könskorrigering.

I omslagets tillhörande ”behind the scenes”-video (som en kan se nedan) talar Caitlyn kort om sin resa från Bruce till Caitlyn och vad detta omslag betyder för den resan, för att citera henne: ”As soon as the Vanity Fair cover comes out I’m free”. Så fint. 

3:46 28 Maj 2015

Cher för Marc Jacobs A/W15

Okej, innan jag skriver någonting ”seriöst”- JAG ÄLSKAR CHER OCH FAN VAD SNYGGT JAG AVLIDER. Så.

Det här med att modehus använder sig av kändisar som kampanjansikten verkar (trots vad jag tidigare förutspått) inte sluta vara trendigt. Även om jag hatar att ha fel så har jag verkligen ingenting emot dessa kändiskampanjer, tvärtom- jag älskar dem. Det händer något väldigt viktigt när någon annan än en ”klassisk” modell får fronta en kampanj. För vad dessa kampanjer gör, utöver att kändishetsa, är att visa upp varierade kroppar- vilket (mode)världen är i desperat behov av. Modekonsumenter (däribland även ofrivilliga) behöver få se någonting annat än en ung, vit och undernärd kropp.

Att Cher, 69 år, är ansiktet utåt för Marc Jacobs A/W15 kampanj är därav så rätt. Så rätt. Punkt.

Nedan följer en liten lista över de senaste kändiskampanjerna, enjoy:

Rihanna för Dior (!)

Donatella Versace för Givenchy

Joan Didion för Céline

Kimye för Balmain

Julia Roberts för Givenchy

Madonna för Versace

Rihanna för Balmain, Lady Gaga för Versace & Erykah Badu för Givenchy

11:33 27 Maj 2015

Hillary Clinton 2001- i en pantsuit

Av oklara anledningar så är det något slags evigt pågående skämt (källa: www) om att Hillary Clinton alltid bär en ”pantsuit”. Det är tydligen skitkul att hon har det. Att hon har på sig det som en skulle kunna tänka sig är det mest passande att klä sig i som politiker. Jag menar varje manlig politiker är konstant klädd i kostym- utan att det anses skitkul. Men det är väl just det, varje manlig politiker. Som kvinnlig politiker (om en nu ska hålla på med sådant som kvinna) bör en kanske sätta på sig en kjol till sin kavaj- för att vara kvinnligt korrekt.

Hillary har hur som haver skämtat tillbaka om detta en del genom åren, för att hon är en bossig brud med självdistans, och nu i samband med hennes presidentkampanj har hon startat en webshop där en kan köpa en ”Every Day Pantsuit Tee”. Det är däremot kul. Skitkul. T-shirten har en beskrivning på hemsidan som lyder: ”Bringing a whole new meaning to casual Friday.” Såhär ser den ut:

Jag tycker faktiskt att det här är hysteriskt kul. Det känns så modernt, att som politiker mänskliggöra sig själv med hjälp av humor, och inte bara skämta lite i tv utan faktiskt inkludera det i sin annars seriösa kampanj. Sen är T-shirten tyvärr skitful, men det kanske inte spelar någon roll. Det kanske också är skitkul.

Om ni vill köpa en Every Day Pantsuit Tee, trots fulheten, klicka här.