Peace & Love i konkurs

9:12 28 Maj 2013

Det blir ingen festival i år. Peace & Love AB har begärt sig själva i konkurs. Anledningen är sviktande försäljningssiffror för biljetterna, det lyft under maj månads lönehelg som man hade räknat med, kom aldrig. 9000 biljetter är sålda, vad som händer med dem nu, vet vi inte. Kl. 16 idag hålls en presskonferens, där mer info kommer. Siestafestivalen, också den nedlagd, hade ett erbjudande om att lösa in sålda biljetter till Peace&Love-biljetter. Vad som händer med det nu, återstår att se. 

Grattis Bråvalla och FKP Scorpio (festivalen under samma vecka), som i skrivande stund har bokat 8 kvinnliga akter av totalt 70. 

Texten uppdateras löpande. 

24 kommentarer | “Peace & Love i konkurs”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Henric skriver:

    De har 70 bra akter bokade, inte 62 manliga.

  2. Magnus Gahnold skriver:

    Man kan inte kvotera konst! Finns det inte tillräckligt med bra kvinnliga artister så ska man inte boka dom. FKP Scorpio bokar det som är bra och som besökarna vill ha.
    Dessutom kan man inte skylla detta på FKP Scorpio, man kan endast skylla det på Peace & Love själva, konkursen kommer ju av skulder som dom själva dragit på sig.

  3. Bo Benchpress skriver:

    Peace & Love kanske fokuserade mer på att ha kvinnliga akter än på att ha bra akter som drog publik?

  4. Felicia skriver:

    Magnus: Såklart att en kan kvotera konst! Har en två artister som är lika önskvärda av publiken, välj den kvinnliga. Män blir jämt inkvoterade av andra män, det är ju så det fungerar nu. Män på höga poster i musik- och festivalbranschen väljer manliga artister. Och kvotering handlar INTE om någon form av särbehandling, kvotering handlar om att ifall en har två likvärdiga kandidater, så väljer en minoriteten, dvs kvinnor i detta fall.

    Och om du nu anser att det inte finns tillräckligt bra med kvinnliga artister så kan du ju fråga dig varför? Kan det ha att göra med könsstrukturer eller är män rent biologiskt bara bättre på att skapa musik? Jag tror och hoppas att svaret är ganska självklart där…

  5. Magnus Gahnold skriver:

    Felicia: Jag talar om detta utifrån egen erfarenhet som gammal festivalarrangör och utbildad musikekonom. Ja, det finns dom extremt ovanlig tillfällena då du har två exakt likvärdiga artister som publiken vill se lika mycket, då kan du välja den kvinnliga. Men jag säger det igen, extremt ovanligt.
    Att hävda att festivalarrangörerna enbart är män är tyvärr en vanlig men felaktig uppfattning. Många festivaler har ledningar eller bokningsgrupper sammansatta av både män och kvinnor för att få en så bred bas som möjligt. Det finns festivaler som haft en huvudansvarig bokare som varit kvinna. Bl.a. gamla Hultsfredsfestivalen hade det så, en kvinna som startade rockkollos enbart för tjejer för att driva på dem att skapa musik, en kvinna som jobbade stenhårt för jämlikhet i samhället. En kvinna jag enbart hyser respekt för och ser upp till. Trots detta så bestod festivalens artister till största del av män, då hon bokade det som var bäst och som den betalande(!) publiken ville se.
    Anledningen till att det inte finns så många kvinnliga artister har en liten del att göra med samhällets uppfattning om könsroller. Men den stora anledningen är tjejernas uppfostran och barndom. Finns det ingen som pushar tjejerna att satsa på musiken så gör dom inte det. Mina föräldrar gjorde det, därför är min syster mycket mer framgångsrik inom musiken än vad jag själv är.
    Och idén om att man ska börja kvotera konst är som sagt i det stora hela absurd. Så du tycker alltså vi ska börja dela ut Nobelpriset i litteratur vartannat år till en kvinna och vartannat till en man, helt utan att ta hänsyn till vad dom har skrivit? Ge priset för bästa regissör i Oscarsgalan vartannat år till en kvinna och vartannat till en man, fastän filmerna som dom gjorde var katastrofdåliga? Verkar det som ett intelligent samhälle?

  6. Hanna skriver:

    ”som i skrivande stund har bokat 8 kvinnliga akter av totalt 70.” Men herreGUD, vad fan har det med saken att göra?! Vi pratar om att P&L har gått i konkurs här, ingenting annat. Hur sjutton kan man vara så insnöad att man ska dra in kvinnor vs män i ett sådant inlägg? Skärp dig.

    Jag är dessutom kvinna med biljett till Bråvalla. Jag köpte biljetten för att bokningarna tilltalade mig. Bryr mig inte ett skit om det är män eller kvinnor som står på scenen så länge MUSIKEN tilltalar mig. Jeez.

  7. Felicia skriver:

    Magnus: Superbra ifall könsfördelningen inom festivalsektorn är jämn, jag litar på dig där då jag själv inte har arbetat med festivalarragangemang utan enbart besökt ett X antal festivaler.

    Och att dela ut ex Nobelpriset eller en Oscar vartannat år är ju självklart absurd, men då pratar vi inte heller om kvotering, utan särbehandling. Självklart ska den med bäst meriter och bäst resultat erhålla priset, precis som i de flesta prisutdelningar! MEN, jag anser att man som festivalarrangör, eller jury i något annat sammanhang, har ett ansvar att titta på könsfördelningen i sina uttagningar och ställa sig frågan VARFÖR det ser ut som det gör. Inte nödvändigtvis boka någon eller dela ut pris till en mindre lämpad kandidat, men absolut inte avfärda genom att påstå att ”det finns inga bra kvinnliga artister”.

  8. Gabbe skriver:

    Herregud, självklart är det katastrofdåligt att endast 8 av 70 bokningar kvinnliga. Vad är det för fel på er som argumenterar emot detta?

  9. Bo Benchpress skriver:

    Min fråga är varför enabrt fokusera på andelen kvinnor? Varför inte säkerställa att det även är en andel rödhåriga, skåningar och rullstolsburna som speglar befolkningen som helhet? Någon rättvisa får det väl ändå vara!

  10. lg skriver skriver:

    Felicia: män kvoterar INTE in andra män. Män tävlar med andra män (i synnerhet om kvinnor – och som bekant är musik ett klassiskt sätt att ”få tjejer”). Och ja, män är biologiskt bättre än kvinnor på musik, tex att bära trummor eller högtalare. Eller förnekar du detta?

    För övrigt, såväl Arvika som P&L har kursat, men det är inte det enda de har gemensamt – de hade dessutom (den relativa) storleken samt, inte minst, det matematiska jämställdhetsperspektivet gemensamt.

    Gabbe och Felicia borde starta sin egen festival. Ni vet väl hur P&L började (eller Hultsfred, Arvika, Emmaboda mm mm)? Det är väl bara att göra likadant själva. Krävs några tusen kronor samt en del arbete. Det klarar ni.

  11. Gabbe skriver:

    LG- Menar du att det är musik att bära saker? Män är såklart inte bättre på musik än kvinnor bara för att vi kan bära tyngre saker, nu är du bara dum.

    Att Arvika och P&L har kursat är väl inget argument emot jämställdhet? I princip alla stora festivaler har ju kursat. Det som är synd är att de som är kvar inte bryr sig om jämställdhet.

    Och vi får visst klaga på befintliga festivaler istället för att starta en egen festival. Om du tycker jämställdheten på t.ex. Sony-ericson är dålig, får du lov att klaga då eller måste du starta ett eget telefonbolag?

  12. lg skriver skriver:

    Gabbe: min poäng är att det finns skillnader. Och ja, på amatörnivå är spela i band mycket bärande.

    Det är ett argument mot att ta andra än rent meritokratiska (kommersiella) hänsyn vid artistbokning.

    Nja, det beror på omfattningen av att göra sitt eget alternativ. Att starta en egen festival kostar några tusen och några tiotals timmar arbete. Det kan vem som helst avvara. Att starta mobilutveckling och -tillverkning kostar miljarder. Det är en väsentlig skillnad. Så nej, du kan inte klaga om du inte startar din egen festival. Det kryllar ju av småfestivaler med färre än 500 besökare vilket visar att det är trivialt att arrangera sin egen efter eget huvud.

  13. Malin skriver:

    LG: jag spelar trummor och har inga problem alls att bära de själv. Sen sitter väl inte musikaliteten i musklerna, eller är det något jag missat?!

  14. Fredrik skriver:

    P&L Hade absolut inte en _märkvärt_ större kvot kvinnor än vad Bråvalla har. Det går uppenbarligen att göra mycket lyckade festivaler med endast kvinnliga artister (music & arts) och med endast manliga (sweden rock), en bra och genomtänkt blandning blir oftast bäst.

  15. Hasse skriver:

    Vilket struntprat att detta bara beror på P&L:s skulder. Med bara 9000 sålda biljetter hade man inget val. Detta beror ENBART på att mediamarktfestivalen i Norrköping medvetet arbetat för att radera ut P&L.

    Kom inte och gnäll nästa år när Bråvallabiljetterna är svindyra.

    INGEN festivalbesökare eller svensk musiker som älskar musik mer än pengar åker till Norrköping.

  16. Elino skriver:

    ”Man kan inte kvotera konst!” Det dummaste jag hört! Män kvoteras ständigt in i såväl musik, film som konst på grund av sitt ”allmängiltiga uttryck”. Vi återskapar fortfarande könsroller där kvinnorna knyts till det privata och män till det offentliga.

    BO BENCHPRESS: Varför vi inte ska kvotera in rödhåriga och rullstolsbunda mm? Jo för att de inte står för halva befolkningen så som kvinnor gör.
    (Och LGs kommentarer är ju inte ens värda att kommentera.)

  17. lg skriver skriver:

    Elino: män kvoterar inte in andra män. Du har ingen som helst grund för det påståendet.

    Malin: Felicia menade att det inte finns några könsskillnader [som är relevanta]. Hon har fel. Om det sedan påverkar kvalitetet på musiken tänker jag inte ha någon åsikt. Personligen är mina två favoritmusiker kvinnor (Kim Gordon resp Stina Nordenstam, beklagligtvis in absentia).

  18. Sebastian skriver:

    Givetvis ska genusfrågan dras in i ÄVEN den här artikeln. Jag är själv, givetvis, feminist men ni tar upp frågan ur sådana otroligt pinsamma vinklar. Det har fått mig att lämna sidan förr och det kommer få mig att lämna sidan igen, ser det ut som.

    SKÄRPNING

  19. Felicia skriver:

    LG: Har du någon annan bra förklaring till varför högst andel procent av högt uppsatta chefer är just män? Jag ser jättegärna en bra källa på att män inte kvoterar in män. Jag säger inte att de nödvändigtvis gör det medvetet, MEN det är inget feminist-hittepå att män sitter på högre poster och att de kvoterar in varandra. Jag förstår dock inte det relevanta i att män tävlar mot varandra för att få tjejer? Och är inte bara det helt rubbat? Att en anser att en kan ”tävla” om tjejer som om de vore någon trofé?

    ”Felicia menade att det inte finns några könsskillnader [som är relevanta]. Hon har fel. Om det sedan påverkar kvalitetet på musiken tänker jag inte ha någon åsikt. ” Nej, jag tycker inte att det finns några relevanta BIOLOGISKA könsskillnader. Du är INTE bättre på musik för att du har en snopp. Som man föds en inte med extra gener för musik, likaså att en som kvinna inte föds med en gen som gör dig bättre lämpad för att städa/diska/ta hand om barn. Men varken du eller jag kan förneka att vi föds in i och uppfostras i sociala könsroller. Eller vad tycker du? Vad tycker du att det finns för relevanta könsskillnader som gör att män är bättre lämpade för att spela musik på exempelvis P&L?

  20. Elle skriver:

    HAHA om jag går till en festival så går jag väl för artisterna är bra ?? Inte om de är tjej eller kille? Asså guud

  21. lg skriver skriver:

    Felicia: man kan inte bevisa icke-existens så det är upp till dig att bevisa att det förekommer (irrationell) kvotering till chefspositioner. Visst är det inget feministpåhitt att det är fler män som är chefer (och fler dagisanställda som är kvinnor osv) utan en ren statistisk sanning. Däremot är det ett feministpåhitt att det beror på kvotering.

    Man kan tycka vad man vill om den ganska stora gruppen män som tävlar med varandra om kvinnor (och ev som trofé) men att sådant förekommer på mer eller mindre subtila sätt är väl inte kontroversiellt? För övrigt är det heller inte helt ovanligt att kvinnor konkurrerar om män. Det är väl helt enkelt en generell mänsklig svaghet.

    Du får väl byta ut befolkningen som uppenbarligen, av okända skäl, föredrar manliga framför kvinnliga artister, men det är ju uppenbart att så är fallet. Om det har biologiska orsaker (det kanske är så enkelt att publiken kanske föredrar artister som är längre och då finns det ju biologiska skillnader) eller inte spelar ingen roll så länge publiken är fria att välja.

  22. lg skriver skriver:

    Felicia: man kan inte bevisa icke-existens så det är upp till dig att bevisa att det förekommer (irrationell) kvotering till chefspositioner. Visst är det inget feministpåhitt att det är fler män som är chefer (och fler dagisanställda som är kvinnor osv) utan en ren statistisk sanning. Däremot är det ett feministpåhitt att det beror på kvotering.

    Man kan tycka vad man vill om den ganska stora gruppen män som tävlar med varandra om kvinnor (och ev som trofé) men att sådant förekommer på mer eller mindre subtila sätt är väl inte kontroversiellt? För övrigt är det heller inte helt ovanligt att kvinnor konkurrerar om män. Det är väl helt enkelt en generell mänsklig svaghet.

    Du får väl byta ut befolkningen som uppenbarligen, av okända skäl, föredrar manliga framför kvinnliga artister, men det är ju uppenbart att så är fallet. Om det har biologiska orsaker (det kanske är så enkelt att publiken kanske föredrar artister som är längre och då finns det ju biologiska skillnader) eller inte spelar ingen roll så länge publiken är fria att välja.

  23. Agnes skriver:

    Det där med att skriva ”självklart är jag feminist men…” är ju för i helvette som att säga ”jag är inte rasist men…”. Det är väl inget fel med att ta upp hur skev könsfördelningen är i bokningar till festivaler? Det är väl sjukt relevant i en text om Peace & Loves konkurs som är just en festival?

    Om man inte är feminist får man fan stå för det. Det finns ju ingen mening med att kalla sig feminist bara för att få credd, men sen inte hålla med och bara hacka på feminister hela tiden. Det blir bara patetiskt.

  24. Anders Johnson skriver:

    Att inte en enda av följande artister bokades in är tjänstefel av Heed och C0:
    Avicii, DJ Tiesto, Armin van Buuren, David Guetta, Steve Aoiki och Alesso.
    För 2 år sedan var Deadmau5 där, ifjol Skrillex= 45-50000 betalande. I år = inte en av världens bästa DJ´s= 9 000 biljetter…..
    Vad spelas på radion?, vad lyssnar dom flesta 15-25 på för musik idag?
    Bara ett inlägg i debatten varför det gick åt pipsvängen för P&L.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG